Spinvis - Trein Vuur Dageraad (2017)

3,98

Label: Excelsior

1. Ergens Toen (0:43)
  2. Hallo, Maandag (4:27)
  3. Van de Bruid en de Zee (4:29)
  4. Artis (3:55)
  5. Tienduizend Zwaluwen (3:38)
  6. Stefan en Lisette (7:05)
  7. Nachtwinkel (2:28)
  8. De Kleine Symfonie (4:59)
  9. Dageraadplein (3:01)
  10. Alles Is (4:02)
  11. Wat Blijft (2:31)
  12. Trein Vuur Dageraad (6:58)
  13. Hij Danst (2:45)
  14. Serenade (1:11)
262 BERICHTEN 8 MENINGEN
avatar van Nicolage Rico
geplaatst: 26 april, 16:57 uur [permalink]
Verrassing: de limited edition lag een paar dagen eerder op de deurmat dan verwacht. Mooi en origineel artwork.

Hoogtepunten - voor nu: Hallo, Maandag, Artis, Tienduizend Zwaluwen, Alles Is, Wat Blijft (deed live nog wat meer met me).

Maar met de rest is helemaal niets mis, integendeel.

Ik begin voorzichtig met strooien: 4 sterren. Met enkel kans op verhoging.

avatar van ps5702
geplaatst: 26 april, 19:58 uur [permalink]
Yes, bij mij ook eerder binnen. En weer een nummer (of bewerking) uit het 'J.D. Traven-tijdperk'. Ik begin daar zo langzamerhand erg benieuwd naar te worden....

geplaatst: 27 april, 09:58 uur [permalink]
Ik open op 4,5 sterren. Trein Vuur Dageraad, Tienduizend Zwaluwen en Wat Blijft kunnen uitgroeien tot Spinvis-klassiekers. Artis en Hallo Maandag waren dat voor mij al.

In Humo (€) staat er ook een fijn interview.

geplaatst: 27 april, 14:58 uur [permalink]
NRC zet hem op (slechts?) drie ***.

geplaatst: 27 april, 15:09 uur [permalink]
Lijkt me de 4,5* hier toch geloofwaardiger.
Ben benieuwd morgen!

geplaatst: 27 april, 15:20 uur [permalink]
Ik hoop het met je! Ik heb de laatste dagen al het voorgaande werk uit de kast gehaald. En daar zitten heel wat parels tussen. Maar kan EdJ nog verrassen en overtreffen na Justine?

geplaatst: 27 april, 15:25 uur [permalink]
Verrassen en overtreffen hoeft voor mij niet. Als het niveau van de voorgaande albums gehaald wordt ben ik meer dan tevreden en gezien de eerste twee singles heb ik daar wel vertrouwen in.

avatar van Tegid.mzk
geplaatst: 27 april, 15:28 uur [permalink]
Chameleon Day schreef:

Overtreffen... mwah. Maar hij weet verrassend te evenaren.

geplaatst: 27 april, 17:25 uur [permalink]
Chameleon Day schreef:

Het overtreffen van Justine (zijn meesterwerk) verwacht ik uiteindelijk niet, maar dit album komt er zeker dicht bij in de buurt.

Enkel Ergens Toen, Serenade en Nachtwinkel vind ik niet heel speciaal. Dan houd je nog 11 fantastische nummers over. Op TZJK staan er 12.

geplaatst: 28 april, 00:39 uur [permalink]
Vanaf middernacht is deze prachtplaat ook te beluisteren op Spotify.

avatar van SOAD
geplaatst: 28 april, 01:02 uur [permalink]
Prachtig album. Enkel Nachtwinkel had van mij niet gehoeven.

geplaatst: 28 april, 01:36 uur [permalink]
Het zal wel aan mij liggen, maar Nederlandse teksten wil ik altijd kunnen begrijpen, bij de Engelse taal heb ik dat vrijwel niet.
Spinvis een aantal jaren geleden live gezien, waar hij met verhaaltjes tussendoor een inkijk in zijn muziek gaf.
Nog steeds wat lastig te volgen, maar soms viel het kwartje wel, wat als gevolg had dat ik veel meer sympathie voor deze zanger heb gekregen.
Blijkbaar was die behoefte groot.
En dan nu, een nieuw album.
Trein Vuur Dageraad hadden voor mij net zo goed Aap Noot Mies mogen zijn, woorden die je het eerste jaar op de lagere school leert.
Spinvis is voor mij de VPRO, vroeger op de zondagmorgen; Thea en Theo, Rembo en Rembo.
Kinderprogramma's die ik pas als jong volwassene begreep.
Bij Spinvis zit ik nog steeds in het lagere school stadium.
Wel interessant, en volgens mij ook geniaal, maar dat moet ik nog steeds ontdekken.

avatar van VladTheImpaler
geplaatst: 28 april, 01:37 uur [permalink]
Eindelijk een eerste luisterbeurt kunnen doen en de verwachtingen worden zeker waargemaakt. Ik kan nu al wel zeggen dat deze aan het einde van het jaar in mijn eindlijst gaat eindigen.

avatar van ohmusica
geplaatst: 28 april, 01:37 uur [permalink]
het breekt door alles heen tot in de puntjes, spinvis is weer weergaloos

avatar van Zwaagje

geplaatst: 28 april, 08:56 uur [permalink]
deric raven schreef:
Blijkbaar was die behoefte groot.
En dan nu, een nieuw album.
Kinderprogramma's die ik pas als jong volwassene begreep.
Bij Spinvis zit ik nog steeds in het lagere school stadium.
Herkenbaar voor mij. Ik ga hier zeker aandacht aan besteden en ik hoop dat het me wat doet en dat ik de euforie ga begrijpen. Tot nu toe heb ik zeker respect voor zijn eigenzinnigheid, maar begrijpen doe ik het nog niet. Wie weet bij deze release wel.

geplaatst: 28 april, 09:56 uur [permalink]
deric raven schreef:

Ik zou zeggen, laat je eigen dichterlijke fantasie werken. De teksten van EdJ lenen zich daar bij uitstek voor.

geplaatst: 28 april, 11:34 uur [permalink]
Is het jullie ook opgevallen dat er bij Hallo, Maandag opeens een komma is toegevoegd? Ook op Omnibus en de singleversie. Dat is later nog veranderd blijkbaar, aangezien nu 2 verschillende scrobbles heb.

avatar van SébastienY
geplaatst: 28 april, 12:15 uur [permalink]
Fantastische deluxeuitvoering alleszins. Echt een must voor vinylliefhebbers. Over de muziek kan ik nog niet oordelen, dat is voor een der komende dagen

avatar van E-Clect-Eddy
geplaatst: 28 april, 12:24 uur [permalink]
Begin aan de tweede beluistering... klinkt prima, heeft wel een 60s Franse Pop vibe.

geplaatst: 28 april, 12:25 uur [permalink]
Op spotify helemaal te beluisteren. " trein vuur en dageraad" staat al een tijd op repeat. WAT IS DAT NUMMER GOED. Ik wil het nu vergelijken met een nummer van een cult-held. Ik kan de artiest helaas nu niet vinden.

Erik de Jong heeft echt iets moois gemaakt .

Het nummer er na dan ook ; " hij danst". Prima overgang. En dan de "serenade" als afsluiter .

Een album met zoveel sfeer! Dit is wat Spinvis hoort te zijn . Zeker, zonder meer.

Verwacht geen nieuwe Justine keller. Dit album is veel meer ingetogen zoals de eerste albums . Erik voelt zich hier veel fijner bij en dat merk je met dit album. Wat goed is het zeg!

Ogen dicht en genieten !

avatar van vinylbeleving

geplaatst: 28 april, 12:46 uur [permalink]
Spinvis, is dat niet de man met de mooie teksten maar met de wat wiebelige onvaste stem? Ik ken eigenlijk alleen Bagagedrager van Spinvis, en dat nummer heb ik altijd geweldig gevonden. Dit album maar eens een kans gegeven, en eerlijk is eerlijk: Wat is dit mooi zeg.

avatar van Dance Lover
geplaatst: 28 april, 14:44 uur [permalink]
Ik start met 4* De 2 eerder vrijgegeven singles waren al geweldig en ook: Van de Bruid en de Zee, Tienduizend Zwaluwen, Stefan & Lisette, De Kleine Symfonie en Trein, Vuur, Dageraad zijn zo mooi dat ik er soms tranen van in mijn ogen krijg.

geplaatst: 28 april, 16:08 uur [permalink]
4 sterren in De Volkskrant, Parool en Trouw.

avatar van ArthurDZ
ArthurDZ (moderator)
geplaatst: 28 april, 16:23 uur [permalink]
Klassewerkje weer van Spinvis, dat is van bij de eerste luisterbeurt wel duidelijk. Wat een bijzondere artiest is het toch!

En oh ja, Tienduizend Zwaluwen

avatar van lion69
geplaatst: 28 april, 17:45 uur [permalink]
Ik heb de cd nu 2 keer geluisterd. Mooie muziek weer en kwalitatief erg goed. Toch weet het geheel me minder te raken dan de vorige cd's van Spinvis. Het klinkt allemaal wat gepolijster, wat vlakker en commerciëler en voor mij minder spannend. Het is een eerste indruk en mogelijk verandert het nog. Ik vind Dageraadplein erg goed evenals Artis , Stefan en Lisette en Wat blijft. De Kleine Symfonie had voor mij live (2x gezien) meer impact dan op cd. Maar wel erg leuk om na 5 jaar weer nieuwe muziek van Spinvis te horen.

avatar van Johnny Marr
geplaatst: 28 april, 18:27 uur [permalink]
We hebben dan wel afscheid moeten nemen van Ronnie, nu maken we kennis met Stefan en Lisette. Erg fijn nummer

geplaatst: 28 april, 21:37 uur [permalink]
Geweldig album, zo op het eerste gehoor zijn beste sinds het debuut, pareltje na pareltje.
Het heeft wel een fijne zomerfeel ook, ondanks, of misschien dankzij, de overheersende melancholie.

geplaatst: 28 april, 21:44 uur [permalink]
Ik kom tot nu toe, na drie luisterbeurten, denk ik voorlopig tot een heel ander oordeel....

....ik denk z'n minste album. De meeste nummers doen me nog niet veel. Bij Justine was ik na de eerste luisterbeurt meteen verkocht. Bij dit album niet....vooralsnog niet. Ik luister verder.

avatar van Fathead
geplaatst: 28 april, 23:03 uur [permalink]
Na twee keer luisteren:

Eigenlijk alleen een open mond en een diepe buiging. Het is verdikkeme weer gewoon fantastisch...

geplaatst: 28 april, 23:12 uur [permalink]
Interview in NRC van een maandje terug. Met onderaan nog meer linkjes.