The War on Drugs - A Deeper Understanding (2017)

Label: Atlantic

1. Up All Night (6:23)
  2. Pain (5:30)
  3. Holding On (5:50)
  4. Strangest Thing (6:41)
  5. Knocked Down (3:59)
  6. Nothing to Find (6:10)
  7. Thinking of a Place (11:10)
  8. In Chains (7:20)
  9. Clean Living (6:28)
  10. You Don't Have to Go (6:42)
ohmusica schreef:
philtuper Het album is juist vol detail en en de gelaagdheid is k met subtiliteit aangebracht.
Dat noemen ze productie volgens mij.

Pain is geniaal. Prachtige song.

Gelukkig geen berichten meer over de afwijkende kleur van het vinyl.... ik zag dat de grijze kleur van de Indie LP hier, die van de single in sommige boxsets is (granjeros). De LP daarin is wel coke bottle colored .

Na meerdere keren draaien kruipt deze plaat steeds meer onder mijn huid en worden de songs alsmaar beter. Verhoog 'm met een 0,5*

bikkel2 schreef:
Pain is geniaal. Prachtige song.
Pain is inderdaad een parel.
Lost in the Dream begint sterk maar zakt wat mij betreft vanaf het midden behoorlijk in.
Dit gevoel komt op A Deeper Understanding ook weer opzetten, helaas.
Het gevoel een uur te luisteren naar het zelfde liedje, het stemgeluid van, Dylan imitator, Adam Granduciel, begint langzamerhand ook wel te irriteren.
Wel kijk ik reikhalzend uit naar het aankomende concert in de Bijlmer bierhal.

avatar van Norrage
@jurado (en vele anderen): Hoezo Dylan imitator? Dat lees ik overal. Zijn stem is vooral een 1 op 1 kopie van Bryan Adams. Dank aan mijn vriendin (een Bryan fan) om dat op te merken. Luister maar eens naar Run To You.

En verder wel eens. Ik vind het fantastische album, zeker het begin. Holding On en Pain zijn absolute pareltjes en hun beste nummers ooit. Na Thinking of a Place zakt het echter wel in elkaar, die laatste 3 nummers zijn een beetje overbodig en herhalingen van zetten. Maar de rest is fenomenaal LITD had dat probleem inderdaad ook; al zat er daar ook teveel filler tussenin.

avatar van Zwaagje
bikkel2 schreef:
Pain is geniaal. Prachtige song.

Hier kan ik me helemaal in vinden. Met de vorige plaat had ik minder, vandaar de voorzichtige begin stem. Ik ga (Voorlopig?) een halfje omhoog.

Norrage schreef:
Zijn stem is vooral een 1 op 1 kopie van Bryan Adams.

Sorry, dat hoor ik écht niet. Bijzondere vergelijking.

Moet je even wat meer nummers gaan luisteren, en vele recensies er op naslaan. Veel van de grote bladen (nme, rolling stone) noemen allemaal de Bryan Adams vergelijking.
Zie: https://www.google.nl/search?q=war+on+drugs+bryan+adams&oq=war+on+drugs+bryan+adams&aqs=chrome..69i57.2775j0j7&sourceid=chrome&ie=UTF-8

Maar goed, ik hoorde het ook niet meteen hoor. Maar ik vind de vergelijking met Dylan ook niet echt te begrijpen...

avatar van Forza
Norrage schreef:

Granduciel en Dylan hebben beide een nasale stem, maar verder dan dat begrijp ik de vergelijking ook niet. Granduciel zingt hier overduidelijk; Dylan zijn manier van zingen zit dichter bij spreken.

west schreef:

Coke Bottle Colored is natuurlijk niet groen tenzij er groen achter staat. Dus het klopt natuurlijk wel dat wij dan de groene tint niet hebben wij hebben wel iig de limited indie press anders staat er Coke Bottled Green. Ik snapte al niet waarom jij er van uit ging dat het groen moest zijn terwijl het niet op de sticker staat.

Sorry, dat hoor ik écht niet. Bijzondere vergelijking.
Ik hoor dat ook hoor. Dat is helemaal zo'n vreemde vergelijking nog niet, al begrijp ik dat de meeste TWOD liefhebbers dat liever niet horen.
Overigens begint het album lichtjes te groeien nu, gelukkig maar.

philtuper schreef:
Ik hoor dat ook hoor.
En bedankt hè, nu kan er niet meer naar luisteren zonder aan Bryan Adams te denken.

A Deeper Understanding vandaag weer in z'n geheel gedraaid en het is toch wel een fijne plaat hoor.
Het totaalgeluid is niet anders dan op Lost in The Dream maar de songs vind ik op A Deeper Understanding veel sterker.

avatar van Rudi S
Norrage schreef:
Zijn stem is vooral een 1 op 1 kopie van Bryan Adams. .

Oh, die Dylan imitator

avatar van Dirruk
De verwachtingen waren hoog na de 4 uitgebrachte singles. De opener is totaal geen Under Pressure, daardoor begon ik ietwat teleurgesteld aan dit album. Natuurlijk is het geen slecht nummer, die zijn hier niet op te vinden. Maar toevallig hoort de opener samen met Clean Living bij de (voor mij) mindere nummers. En daar geef ik Adam Granduciel de schuld voor. Hij zingt af en toe wat irritant. Instrumentaal uiteraard niets op aan te merken. Vooral bij Clean Living niet.

Als je eenmaal die eerste 6 minuten uitzit wordt je direct beloond met Pain, Holding On en Strangest Thing. Knocked Down is weer wat rustiger, doet me ook erg veel denken aan Rod Stewart You're In My Heart. De overgang van dit nummer naar Nothing To Find vind ik erg explosief.

Favoriet van deze plaat is Thinking of a Place. Naast het feit dat het een pracht song is, stelde het me ook gelijk gerust. A Deeper Understanding kan geen tegenvaller worden.

coldwarkids schreef:

Het had de kleur van de sticker moeten zijn. En als je op discogs kijkt zie je die kleur daadwerkelijk ook.

Coke bottle CLEAR is geen groen dus. Dus je hebt de juiste lp wat de sticker aangeeft. Hoop dat je het nu door hebt dan kan ik dit onderwerp afsluiten.

Haha, kan jij dat!

Ga daarna nog even googlen op 'coke bottle clear vinyl' en klik op 'afbeeldingen'...

Haha ja zeker weten
Ja ik zag het. Apart. Clear en Green is dus hetzelfde en ben ik dus ook in het ootje genomen

Haha ja zeker weten

Ik had een voorsprong: ik heb al coke bottle vinyl...
(ik kan het woord niet meer horen: ik denk dat ik ze zo uit het raam gooi! )

west schreef:

Ik had een voorsprong: ik heb al coke bottle vinyl...
(ik kan het woord niet meer horen: ik denk dat ik ze zo uit het raam gooi! )

Ah je had hem al. Vanwaar al die commotie om de cokes bottlez blah ?

Maar on topic dan:
Af en toe een makkelijke plaat als dit tussendoor is wel lekker zo op de achtergrond! Behalve Pain. Die gaat hard! Wat is dat een geweldige track met een geweldige solo. Hemels!

coldwarkids schreef:

Bij mij begon het ook met Pain en Thinking of a Place. Maar inmiddels vind ik alles tot de laatste 2 songs erg goed. Die zijn trouwens wel aardig, maar die draai ik meestal niet. Is gelijk het album niet meer te lang...

avatar van Norrage
Ja, die laatste 2/3 nummers mogen er wel af. Dan is het wel de plaat van het jaar

Sorry daarvoor!
Ik heb het precies andersom overigens. Voor mij is Lost In The Dream het ultieme War On Drugs destillaat en A Deeper Understanding nét een nagisting teveel. (waarschijnlijk dat Bryan Adams extract! )

Norrage schreef:

...nou: In Chains vind ik heel mooi na Thinking of a Place. Op de 2LP draai ik kant D meestal niet. Had hij maar eerder moeten stoppen.

Deze:The War On Drugs performing "Strangest Thing" Live on KCRW live uitvoering van Strangest Thing is briljant. Live is het niet altijd even sterk wat Adam laat horen maar dit belooft heel veel goeds
(Overigens de hele KCRW show is een aanrader)

khonnor
weinig woorden aan vuil te maken.

een plaat die de voorbije week elke dag minstens tweemaal in rotatie is geweest verdient een dikke vette vijf.

weinig platen steken tegenwoordig echt boven het maaiveld uit. dit is er zo eentje.

meesterwerk

avatar van ðe waan
Echt vrolijk word ik er nog niet van bij eerste beluistering. Het klinkt allemaal wel erg braaf en gladjes. Af en toe kreeg ik zelfs associaties met Dire Straits en - ja, hier ook - Bryan Adams. Dat zijn dingen die ik toch echt liever niet hoor.

avatar van Kos
Kos
Doet het aanzienlijk beter bij dit weer dan met die hitte van laatste dagen.

Agh dat gezeik altijd om die vergelijkingen. Ik hoor Dire Straits, East Street Band, Bryan Adams, Bob Dylan. Ik begrijp niet zo goed dat zoveel mensen dat dan vaak met een soort negatieve ondertoon zeggen. "Dylan imitator" suggereert ook dat Granduciel bv eigenlijk een stem als Michael Jackson heeft, maar met opzet heel erg zijn best doet om Bob Dylan na te doen. Kunnen stemmen en expressie van verschillende mensen niet gewoon ontzettend op elkaar lijken zonder dat daar een soort opzet bij komt kijken?
Als ik zelf kritiek zou hebben op een gebrek aan originaliteit, dan is het eigenlijk met name het feit dat zo langzamerhand heel veel TWOD nummers vooral op andere TWOD beginnen te lijken. Opzich niet heel erg als de kwaliteit zo verdomd hoog is imho.
Ben erg benieuwd hoe het concert in de bierbak gaat zijn. Het laatste optreden in Paradiso was geluidtechnisch gezien 1 van de meest indrukwekkende live concerten die ik ooit heb meegemaakt. Viel ook op dat ze bijna allemaal zelf de laatste soundchecks stonden te doen op het podium voor aanvang. Zegt ook wel wat.

Sound schreef:
Aaah joh, zuurpruim . Als je niet tegen vergelijkingen/meningen kan op een muziekforum vraag ik mij toch echt af wat je hier doet. Dylan-imitator klinkt inderdaad negatiever dan ik bedoel, misschien had ik dat anders moeten formuleren. Enfin, A Deeper Understanding is, wat mij betreft, een gigantische groeier en wordt per luisterbeurt beter.

avatar van Rudi S
Sound schreef:

Tja het probleem is dat het dus eigenlijk anders om is, Granduciel heeft nu eenmaal zo'n Dylan stem, maar doordat hij als Michael Jackson probeert te klinken krijg je van die Dire Strait liedjes