Foo Fighters - Concrete and Gold (2017)

Label: RCA

1. T-Shirt (1:22)
  2. Run (5:23)
  3. Make It Right (4:39)
  4. The Sky Is a Neighborhood (4:04)
  5. La Dee Da (4:02)
  6. Dirty Water (5:20)
  7. Arrows (4:26)
  8. Happy Ever After (Zero Hour) (3:40)
  9. Sunday Rain (6:11)
  10. The Line (3:38)
  11. Concrete and Gold (5:31)
avatar van Manfield
De Foo Fighters ; een band die me nooit echt weet te raken , maar waar ik toch altijd wel nieuwsgierig naar blijf. Zo ook naar dit album, al verwacht ik vrij weinig.

avatar van coldwarkids
1,5
Manfield schreef:

Heb ik ook altijd met deze band. Kan hier nooit fan van worden. Het komt ook mede doordat Dave Grohl eigenlijk helemaal geen goede zanger is natuurlijk. Buiten dat kan ik alle singles heel goed hebben van FF. Run is ook wel prima!

avatar van Screenager
Inderdaad het type band dat me nog nooit echt een heel album lang heeft weten boeien, maar nu toch echt wel al een indrukwekkend oeuvre topnummers bijeengeschreven hebben. Run past wat dat betreft zeker in het rijtje. Nooit een fan van het échte schreeuwen maar in dit nummer wordt het meer dan genoeg gecompenseerd, onder meer door het typische FF-refrein.
Toch enorm benieuwd naar hen zondag op Werchter. Live kunnen ze natuurlijk een beresetlist maken.

avatar van Slowgaze
Groot nieuws: Paul McCartney drumt mee op deze plaat. Alsof Foo Fighters dan opeens geen kutband is.

Slowgaze schreef:
Alsof Foo Fighters dan opeens geen kutband is.

Maar ze spelen hard rock, hoezo slechte band.
Dave is trouwens ook een Swiftie

avatar van Slowgaze
Al heeft een aap een Taylor Swift-fanclubkaart, het is en blijft enzovoort.

avatar van Rudi S
Run klinkt lekker met (ondanks) dat stadionrefrein.

avatar van E-Clect-Eddy
The Sky Is a Neighborhood klinkt aardig Beatlesque, valt niet verkeerd. Run bevalt zelfs nog meer.

avatar van musician
Een aanvullende 2e cd met de EP Saint Cecilia (2015 en formeel alleen op vinyl uitgebracht) had ik wel op prijs gesteld. Vanwege de kwaliteit er van, de meerwaarde als toevoeging voor dit album en voor de jongens ook gelijk een goede commerciële move.

Voor wie houdt van FF blijft het een interessante band om te volgen. Net als U2 hebben ze natuurlijk een behoorlijke groep aan bashers, want veel te groot, commerciële belangen etc. Maar muzikaal steekt het nog altijd ruimschoots boven de middenmoot en middelmaat uit.

Je kunt natuurlijk niet allemaal alternatieve muziek maken, alleen goed voor incrowd van de happy few, 50 toehoorders bij een intiem concert, goed voor de verkoop van 10 cd's en LP's per keer. Dat onderscheid op zich maakt een band niet beter of slechter.

ElPatron
Er is een lek.

musician schreef:

Deze basher is gewoon een Taylor Swift-fan hoor.

RichardKoning
Inmiddels een eerste luisterbeurt achter de rug. Tot nu toe nog niet hoogdravend enthousiast. Het komt mij op het eerste gehoor te gelikt, binnen de lijntjes en ongeïnspireerd over. Sommige nummers (zoals "Make it Right") doen mij denken aan dit album. Behoorlijk straight-forward/geforceerd allemaal.

Wellicht leuk voor in de auto, maar daar houdt het voor mij echt bij op.

"Dirty Water" en "Happy Ever After" zijn draken van ballades..

avatar van legian
Hij valt inderdaad wat tegen, had na het horen van Run toch wel een wat 'knallender' album verwacht. Dit is allemaal wat veilig. Toch zitten er wel een paar fijne nummers op. Ga er de komende weken nog even aan zitten.

avatar van Aladdin
Gewoon een nieuwe Foo Fighters, niks bijzonders, gedegen en een paar hele lekkere nummers. Het geeft wel aan dat het armoe troef is in de rock momenteel. Er gebeurt zo verschrikkelijk weinig bijzonders, dat ik van schrik naar Vince Staples, Danny Brown en electronica ben gaan luisteren.
Waarbij aangetekend dat de nieuwe Millionaire laat zien hoe het ook kan.

Terug naar deze; echt slecht is het niet, het is gewoon nogmaals herkauwen wat op die vorige platen ook al herkauwt is. En toch is het dan nog steeds beter dan veel andere rockbandjes momenteel.

zwaar ondergewaardeerd hier, steengoed album.

avatar van Frenz
Idd weer van dik hout zaagt men planken. Maar om zoals hierboven te stellen dat Grohl niet kan zingen gaat me ook wat te ver.

Run is wel aardig, maar ik denk niet dat ik een heel album ga uitzitten, meer dan voldoende bewezen materiaal al ter beschikking. De video van Run is veelzeggend, mooi gemaakt maar verre van origineel.

avatar van E-Clect-Eddy
Zeer goed genietbaar album bij de eerste beluistering.

avatar van Tav74
3,5 tot nu toe. Absoluut geen slecht album, maar niet het niveau van Wasting Light (wat in mijn ogen met afstand hun beste album is)

avatar van E-Clect-Eddy
Ook de tweede beluistering valt goed, met het volume iets verder open gedraaid.

Er zitten invloeden uit Pink Floyd in, in de manier van ingetogen zang. Verder ook invloeden uit de Beatles, Wings (de eerste albums zo tot 1976) en Paul M. solo.

In de intro van Sunday Rain hoor je kort nagenoeg alleen de drums en ja dat klinkt inderdaad of Paul daar achter de kit zit. Maar omdat ik vooraf al wist dat hij er zat kan het zijn dat ik me gewoon inbeeld dat dit zijn stijl is. Überhaupt welke drummer heeft 50 jaar dezelfde herkenbare stijl? Vind dat nummer typische Pink Floyd zang hebben plus de gitaren klinken a la Wings in de wat rustigere delen.

De Foo's hebben samen met Greg Kurstin dit album geproduceerd, Greg doet ook nog mee op piano en synth op diverse nummers. Die Greg staat verder bekend om zijn werk voornamelijk met vrouwelijke acts zoals Adele, Donna Summer (laatste album), Lily Allen, Kylie, Dragonette, Sophie Ellis-Bextor, Tegan And Sara, Shakira, Sia, Carly Rae Jepsen, Gwen Stefani, Lykke Li.. misschien is Dave een beetje bi of trans

avatar van Hega
Heerlijk album!!
Nadat het vorige album mij was tegengevallen, ben ik toch wat meer teruggevallen op het oudere werk.
Maar nu is mijn enthousiasme weer helemaal terug!
Update; Heb mijn stem inmiddels verhoogd naar 4,5

avatar van Rudi S
Wat een verrassend fijn album.

avatar van 93.9
T shirt is prima classic rock.

avatar van mattman
93.9 schreef:
T shirt is prima classic rock.

Maar het is wel meer een intro dan een echte song.

avatar van joko150
het minste FF album in hun discography vindt ik.

De singles Run & The Sky Is A Neighborhood zijn typische FF nummers en zijn steengoed.

De rest is gewoon niet wat je van de FF verwacht, het zijn nummers die in cruisecontrol modus gaan en gewoon niet creatief genoeg zijn, wat zeer jammer is want dit was een album waar ik heel erg naar uit keek.

avatar van Mausie
Mausie (crew)
Wat een lelijke productie, zo hol en gruizig. Het songmateriaal is ook niet al te sterk, dit zou zo maar eens hun slechtste album kunnen zijn.

avatar van richiedoom
Zojuist in de auto hoopvol aangezet, maar wat een baggerproductie idd! (wat Mausie hierboven me zegt) Een chaotisch zooitje bij momenten, bij La Dee Da kon ik het niet aan en heb ik m afgezet...

avatar van oceanvolta
Ik heb dit album even snel opgezet tijdens wat werkzaamheden met de verwachting dat dit dus helemaal ruk zou zijn (afgaande op de eerste reacties hier en het feit dat ik Sonic Highways niet zo sterk vind) maar ik was positief verrast. Ik zal het de komende dagen eens rustig beluisteren en kom er nog op terug. Uitgaande van wat ik nu snel heb gehoord zal ik het gemiddelde waarschijnlijk wat laten stijgen.

avatar van Grecio
Klinkt wel weer leuk, maar het is wel echt weer Foo Fighters. Een beetje de Mac Donalds onder de rockmuziek. Tis allemaal wel lekker, maar achteraf ben ik niet helemaal verzadigd. Het klinkt goed, maar op 1 of andere manier heb ik niet de drang om het album nog 10 keer te luisteren. Wel een voldoende verder.

Lekker album! Run is echt een heerlijke knaller! Zoals we Foo fighters kennen. Vol gas! The sky is a neighborhood klinkt voor hun doen wat moderner en dat bevalt me wel. De rest van het album nu één keer gehoord en de indruk is goed. Gevarieerd en goede melodieën. Voorlopig een 3,5

avatar van james_cameron
Beetje zompig album qua produktie, met de zang iets te ver naar achteren in de mix. Het songmateriaal is verder nogal wisselvallig. Hier en daar komt de band erg fel uit de hoek; vervolgens is het allemaal erg ingetogen en wat aan de saaie kant. Een behoorlijk schizofrene plaat derhalve, maar op zich wel weer de moeite waard. De uptempo songs zijn verreweg het meest interessant. Vooral veel invloeden van The Beatles en Pink Floyd ditmaal, maar zo'n beetje de hele popgeschiedenis komt langs.