Arcade Fire - Everything Now (2017)

Canada
Rock / Pop
Label: Columbia

1. Everything_Now (Continued) (0:46)
  2. Everything Now (5:03)
  3. Signs of Life (4:36)
  4. Creature Comfort (4:43)
  5. Peter Pan (2:48)
  6. Chemistry (3:37)
  7. Infinite Content (1:37)
  8. Infinite_Content (1:41)
  9. Electric Blue (4:02)
  10. Good God Damn (3:34)
  11. Put Your Money on Me (5:53)
  12. We Don't Deserve Love (6:29)
  13. Everything Now (Continued) (2:22)
khonnor
Ik kan alvast niet wachten op de heerlijke commentaren van de "fans" die het weer niet kunnen verdragen dat hun bandje een andere richting uitgaat dan zij zouden willen

avatar van ArthurDZ
khonnor schreef:

Ik waarschuw je alvast nu al, ik word waarschijnlijk een van die fans (aanhalingstekens zijn niet nodig, je hoeft imo niet blindelings alles van een band goed te vinden om een fan te zijn ) . Everything Now blijft een topper, maar de overige drie singles vind ik ronduit zwak en dat is geen goed teken. Het zit hem niet eens in hun veranderde sound, maar puur in het al gekende songmateriaal. Zo'n liedje als Signs Of Life klinkt gewoon zo bloedeloos en veilig, zo voortkabbelend. Passie, urgentie en ijzersterke songstructuren hoor ik itt tot hun vorige vier platen nog amper terug, en dat baart me serieus zorgen.

Andere richting oké, maar blijf dan wel boeiende nummers componeren. Hopelijk houdt Arcade Fire dus nog een paar aangename verrassingen voor ons achter. We weten het over precies één week.

@Mjuman het is een koe in de kont kijken wat je nou zegt hier

avatar van Mjuman
hidalgo schreef:
@Mjuman het is een koe in de kont kijken wat je nou zegt hier

Net als met die koe (en da kiek'n) worden cijfers worden altijd achteraf gegeven - zou je wel voor willen tekenen hѐ, guitenbrok, alleen je gezicht vertonen en dan toch een zes scoren - zeker voor Nederlands

Maar troost je, dit album gaat er wel komen - 't setje mot compleet blijven, Reflektor staat hier ook; 't zal alleen *niet* op lp worden.

avatar van pmac
Everything now gaat wellicht een zelfde plaats in het Arcade fire-oeuvre innemen als Let's dance bij David Bowie destijds. Een mindere plaat maar een vergroting van het publiek. Ik heb de single overigens nog nergens op de radio gehoord. Iemand wel?

avatar van hidalgo
@Mjuman schijnbaar ben je leraar en leg je op iedere slak zout

avatar van Man of Sorrows
pmac schreef:

Sterker nog, het is de allereerste hit voor Arcade Fire.

avatar van SOAD
Oee die singles beloven niet veel goeds.

gewoon een goed album O-

RichardKoning
Inderdaad een erg mooi album geworden uiteindelijk.

Ik begin (niet voorzichtig) met vier sterren!

avatar van repelstefan
Ik ben hier ook verkocht. Vond de singles al fijn maar het album als geheel is steengoed. Zo'n nummer als Electric Blue werkt in het geheel veel beter.

repelstefan schreef:

Inderdaad een album die zijn charme in zijn geheel pas écht prijsgeeft. Solide pop-songs waar genoeg in te ontdekken valt. Misschien niet zo complex en ingewikkeld als "Reflektor", ..maar moet dat per sé?

Meer dan tevreden met deze plaat. Gaat hier veel beluisterd worden!

Het is nog veel te vroeg om te roepen dat dit hun minste is, maar ik geloof nooit dat dit album er nog een halfje, laat staan een hele ster van mij bij gaat krijgen en dan kan ik constateren dat het minder impact op me heeft dan de voorgangers.

Het is allemaal wat luchtiger, maar nog genoeg stekels om het leuk te houden. Zo slecht als sommigen het voorschotelen vind ik het toch niet.

RichardKoning
Jammer vind ik dat het niveau van titelnummer Everything Now niet wordt vastgehouden. In de eerste instantie had ik dat eigenlijk wel een beetje gehoopt. Na het horen van de daaropvolgende singles had ik die hoop zo goed als opgegeven. Echter houdt je daar een zeer mooie luisterbeleving aan over, want qua sfeer zit het gelukkig wel goed bij deze plaat. Zelfs een track als Electric Blue valt dan ineens op z'n plek.

Oja, .."Put Your Money on Me" is zo mooi!

RichardKoning schreef:

Dat heb ik ook wel, maar er is wel sprake van een flow waar je in raakt. Eigenlijk stoort We Deserve Love me daarom een beetje, omdat dat nummer me juist uit die flow haalt: het feestje is over en iedereen hangt laveloos op de bank (hmm, ik moet binnenkort maar eens wat uitgebreider ingaan op dit album).

Iedereen heeft recht op zijn discoplaat. Madonna had Confessions, Arcade Fire heeft Everything Now

avatar van Snoeperd
De fans die krampachtig vasthouden aan Funeral zullen bedrogen uitkomen met Everything Now. Voor degenen die open staan voor het nieuwe geluid dat Arcade Fire tentoonspreidt sinds Reflektor is het genieten geblazen. We horen duidelijk een band die de zware tijden van de eerste albums achter de rug heeft en enorm veel plezier in het leven heeft. De plaat is éen groot feestje en een ode aan de jaren '80. Ik gun Arcade Fire hun groeiende populariteit en getuige Best Kept Secret hebben hun liveshows niks aan kracht ingeboet. Hulde! Met Put Your Money On Me als onbetwist hoogtepunt.

avatar van FRNKY
1,5
Die discoplaat hadden ze al met Reflektor helaas.

Arcade Fire is straks op de grote festivals die band "van dat ene liedje" waar het 3FM-publiek de rest van de show lekker kan bijpraten over de avond ervoor.

Snoeperd schreef:

De zelfverklaarde "echte fans" zijn zoals wel vaker wanneer een meermaals gelauwerde band een album uitbrengt dat niet door iedereen goed ontvangen wordt overuren aan het draaien om de sceptici neer te zetten als nostalgici die per se willen dat die band vast houdt aan een bepaalde sound. Dat hier dan nog eens naar Funeral gerefereerd wordt maakt het al helemaal al te gek want ook al blijft hun debuut de absolute klassieker en referentieplaat, het moge wel duidelijk zijn dat al hun albums behoorlijk tot zeer goed ontvangen werden dus dat mensen niet open zouden staan voor wat anders is onzin.

Persoonlijk vond ik Reflektor net een aangenaam verrassende en verfrissende plaat na het nogal drammerige en wisselvallige The Suburbs (geen populaire mening, I know), een heruitvinding die op dat punt voor de band als noodzakelijk aanvoelde dus je kan gerust stellen dat ik uitkeek naar de nieuwe worp. Maar terwijl Reflektor die elektronische en disco invloeden aanwende om een moedige en op de tweede CD bijwijlen experimentele sound neer te zetten gaan ze hier voluit voor het makkelijke carnavalsband met meezingers-gehalte die de achterste regionen van de arena moet bereiken. Op de titeltrack (een nogal leeg nummer maar -toegegeven- een oorwurm) werkt dat nog net maar in zo een "Signs of Life" zit nauwelijks enige opzienbarende progressie en "Peter Pan", "Chemistry" en "Infinite Content" (dat hier oo nog eens in twee versies op de CD staat) slagen erin om nog geforceerder en repetitiever over te komen - Infinite Content lijkt zelfs enkel zijn bestaansreden te rechtvaardigen door een zwakke woordspeling. Over lyrics gesproken, hoe matig zijn die trouwens niet op deze plaat? "Monday, Tuesday, Wednesday, Thursday/ Friday, Saturday, sometimes Sunday/ Love is hard, sex is easy". Really Win? Niet dat ik hier life-changing materiaal verwacht maar dit is bijwijlen zo slecht dat het begint op te vallen.

Naar het einde toe toch nog wat positieve verrassingen: "We Don't Deserve Love" is het enige nummer dat daadwerkelijk aan de beginperiode doet denken en ook al meandert het wat teveel voor mijn part het is één van de weinige momenten dat Win Butler wat te zeggen lijkt te hebben. Absoluut prijsbeest is echter "Put Your Money On Me": een geweldig, gelaagd nummer die toont dat AF toch nog durft experimenteren en ABBA-invloeden (de meerstemmige koortjes) durft aan te wenden voor wat anders dan gladde feestmuziek. Dat was een richting die mijns inziens veel interessanter zou geweest zijn en ook gewoon meer aansluit bij de talenten en kwaliteiten van Arcade Fire dan de weinig ambitieuze lichtvoetige niemandalletjes die ze hier grotendeels brengen (een richting die trouwens niks te maken heeft met nostalgie naar de Funeral-sound). Maar met een plaat vol dat soort nummers ga je die arena natuurlijk niet vullen en dat lijkt op dit punt de grootste ambitie van deze band. Jammer.

avatar van blur8
1,5
de Arcade Fire van Funeral en Neon Bible is een band van aantal jaren geleden. Everything Now had beter onder een nieuwe bandnaam uitgebracht kunnen worden. Dat had een zinloze discussie over het vergelijken van appels en peren voorkomen.

De keuze tussen plat muzikaal vermaak en artistieke diepgang is natuurlijk simpel. Maar kan me best voorstellen dat een band die begint met een begrafenis in de loop van de tijd wel eens gewoon LaLaLaLaLa LaLaLaLa wil zingen. Van mij mogen ze, maar kijk dan niet op, dat ik niet meer naar een concert hoef.

avatar van Mausie
Mausie (crew)
Ik hoor veel mensen het hebben over commercieel en stadionmuziek. Hoe is dit stadionmuziek dan? Ik hoor het echt totaal niet. En dit album gaat echt geen commerciële hit worden, hoogstens de lead single Everything Now. Dat gezegd hebbende, ben ik na 1x luisteren nog lang niet overtuigd. Alleen de eerdergenoemde lead single en Put Your Money on Me kunnen mij echt bekoren. Maar tot nu toe bleek elk album van Arcade Fire een groeier, dus mijn eindoordeel heb ik nog niet klaar.

blur8 schreef:

J
. Er zijn overigens meer artiesten die zich alle kanten op wagen ( ik heb al eerder Bowie genoemd maar bijvoorbeeld Prince,Sting, Neil Young, Peter Gabriel worden juist gewaardeerd om niet te blijven kleven in hun hokje). Het zal best zijn dat deze cd een minder hoge waardering verdient maar om dan de groep gelijk af te serveren lijkt me erg opportunistisch. Bovendien blijven ze live geweldig.

Die artiesten die jij opsomt hebben zich ook allemaal wel eens gezondigd aan uitschuivers in de loop van hun vaak lange carrière. Moet je de act natuurlijk niet voor eeuwig en altijd voor afschrijven maar als Neil Young fan ga ik nou niet doen alsof pakweg Landing on Water of Fork in the Road geweldig zijn omdat zijn naam op de hoes staat, idem voor Bowie en Never Let Me Down - Black Tie White Noise. En dat mensen niet meteen staan te springen om naar een concert te gaan waar nogal waar nogal wat nummers zullen gespeeld worden ter promotie van een plaat die hun niet ligt lijkt me ook maar volstrekt normaal.

avatar van pmac
Ik geloof niet dat Bowie en Neil Young geleden hebben onder dalende concertbezoekers nadat ze slechte platen uitbrachten . Zeker Neil niet. Bovendien komen ze vaak live veel beter tot leven dan de studio opnames. Voor Arcade fire geldt dat in zekere zin ook. Zo'n nummer als Reflector is erg ingetogen op cd maar live staat iedereen mee te springen. Bij het Best kept secretfestival werden de drie nieuwe nummers massaal omarmd door het publiek. Kortom een mindere plaat betekent voor mij zeker niet dat ik de groep minder graag zie. Let maar op als de groep volgend voorjaar Nederland aandoet wordt het dringen met de tickets.

Everything Now? Everything retro, zullen ze bedoelen. Invloeden uit de 70's en 80's zijn bepalend op de nieuwe plaat van Arcade Fire. Ze brengen het in een mooie eigen mix van disco, new wave en verderop wat country. Tegelijkertijd is het geluid nog steeds duidelijk herkenbaar Arcade Fire. In ieder geval klinkt het allemaal wat vrolijker en minder zwaar (de muziek althans).

Het album vormt een mooi geheel. De afzonderlijke singles komen daarin beter tot hun recht. Sterker nog: de plaat loopt eigenlijk continu door. Het begin sluit weer aan bij het einde en draai 'm zo maar door. De releasedatum is goed gekozen, want een zomers geluid is vaak te horen. Het artwork is dan ook gemaakt in Death Valley, waar je overigens zomers beter niet kan komen.

Single en titelnummer Everything Now blijf ik overheerlijk vinden. Hierna volgen diepe bas, handgeklap en synthesizers van het sterke Signs of Life. Vette synthesizers dragen Creature Comfort en Peter Pan, songs die in stijl ook wel op Reflektor hadden gepast. Toen hoorde ik ineens een... reggae ritme? Chemistry is vrolijk en loopt erg lekker. Het wordt gevolgd door het fijn chaotische, oh nee, heerlijk rustige Infinite Content (met steel guitar).

Electric Blue dreunt goed door op bas en synth en daaroverheen als tegenstelling juist de hele hoge zang van Régine. Dit nummer vind ik steeds beter worden. Maar de bas kan nog dieper op Good God Damn. Het funky gitaartje daarbij is erg prettig. Maybe there's a Good God? Damn. Synth en piano nemen het voortouw op de goede popsong Put Your Money On Me. We krijgen 'm gelijk in de 12 inch versie. We Don't Deserve Love heeft een mooie steel guitar en melodie. Prachtig nummer is dat.
Alles Is Nu anders bij Arcade Fire, maar toch niet helemaal. Het blijft prettig luisteren en soms genieten.

avatar van peterjames777
'Everything Now', een heerlijk genietbaar album. Het is een vervolg op de stijlbreuk die 'Reflektor' al was, alleen nog dansbaarder en nog speelser. De combinatie van het melancholische en theatrale waar AF zo bekend om staat horen we alleen nog op 'We Don't Deserve Love' en het geweldige 'Put Your Money On Me'. Daar is men dus niet blij mee, gezien bovenstaande reacties...

Ik vind dit wel een heerlijke koerswijziging, ook al is het niet zo goed als het beste werk (The Suburbs, voor mij). De speelsheid en energie van deze plaat is aanstekelijk en frontman Win is in topvorm!

avatar van AstroStart
De anthem 'Everything Now' kenden we al. Net als het hartverscheurende (en briljante) 'Creature Comfort' en de discoknaller 'Signs of Life'. Toch verrast het album op alle fronten. Van het opzwepende Chemistry tot de ABBA-koortjes op Put Your Money On Me. Ieder nummer voegt wat toe, zoals 'Electric Blue' als hysterische tegenpool van de country-outro van Infinite Content. Fantastisch album, sowieso één van de mooiste platen van 2017.

Waarom hoor ik in Creature Comfort toch de hele tijd 'make a penis' (Mama Appelsap, I know)
Iets normaler wellicht: ik hoor ook wat van Sigue Sigue Sputnik's Love Missile F1-11in het nummer.

avatar van Grecio
aERodynamIC schreef:

Haha, bedankt, nu hoor ik dit ook voor altijd vanaf nu.

pmac schreef:

Dat Arcade Fire live altijd wel wat meer kan is zeker waar maar een zwak nummer als Peter Pan of Infinite Content ga je nou niet meteen puur op enthousiasme redden, tenzij ze het in een significant ander jasje beginnen te steken. Pakweg Joan of Arc bleef ook een uurwerkmoment op de Reflektor-tour wanneer ze het live ten berde brachten.

Anyway, wat ze eventueel live kunnen brengen doet er niet echt toe, op dit moment kan je alleen maar afgaan op hetgene wat op deze CD te horen is en dit moet zowat de meest tegenvallende plaat zijn van een algemeen gelauwerde band die ik hoog zitten heb sinds The King of Limbs van Radiohead.

avatar van Mjuman
Ik ga Win Butler voorstellen om de band voor de volgende tour te laten sponsoren door Haribo. Niet vanwege de vele (muzikale) kinderhanden die hier gauw gevuld blijken, ook niet vanwege, het hoge 'zoete-popgehalte' - alleen al de opener vergt stevig poetsen om het tandglazuur niet aan te laten tasten - maar vanwege het mixed bag of goodies gevoel, zeg maar Colorado, dat overheerst bij het beluisteren:

Zou ik in het verleden duiken voor vergelijkingen kom ik uit bij Sandinista (Clash) - alleen daar staan dus gewoon een paar beduidend betere nummers op. Zoals het nu staat, onthou ik me even van stemmen ...