U2 - Songs of Experience (2017)

Ierland
Rock / Pop
Label: Island

1. Love Is All We Have Left (2:41)
  2. Lights of Home (4:16)
  3. You're the Best Thing About Me (3:45)
  4. Get Out of Your Own Way (3:58)
  5. American Soul (4:21)
  6. Summer of Love (3:24)
  7. Red Flag Day (3:19)
  8. The Showman (Little More Better) (3:23)
  9. The Little Things That Give You Away (4:55)
  10. Landlady (4:01)
  11. The Blackout (4:45)
  12. Love Is Bigger Than Anything in Its Way (4:00)
  13. 13 (There Is a Light) (4:19)
  14. Ordinary Love [Extraordinary Mix] * (3:47)
  15. Book of Your Heart * (3:55)
  16. Lights of Home [St. Peter's String Version] * (4:33)
  17. You're the Best Thing About Me * (4:16)

met Kygo

18. The Blackout [Jacknife Lee Remix] * (7:18)
avatar van luigifort
Ik heb m even snel doorgenomen en ik ben er helemaal niet kapot van. Hij lijkt me zelfs minder dan Innocence vreemd genoeg. Maar ik ga m een aantal goede luisterbeurten geven voor een echt oordeel. Maar misschien is de coverfoto van Corbijn hier wel het hoogtepunt Al kan ik de link tussen de cover en de muziek niet echt leggen, misschien meer de bedoeling om een esthetisch mooie foto te maken...

Ga jij m nog luisteren bikkel2?

avatar van bikkel2
Staat niet op mijn schema luigi
De vorige ben ik ook al niet eens aan begonnen.

avatar van trebremmit
Off-topic berichten verwijderd.

avatar van Chameleon Day
The Little Things is echt wel mooi. Maar het ziet er naar uit dat het daar ook bij blijft.

avatar van Premonition
Net twee keer beluisterd. Eerste dat opvalt is dat het helaas weer een vlak klinkend album is geworden. Ik hoor geen spelplezier, bijna plichtmatig spelen ze het album vol lijkt het. Zo anders dan hun energieke optredens. The Little Things That Give You Away is idd de enige uitschieter in positieve zin.

Krokus schreef:
Als ik Bono zie en naar hem luister, dan moet ik altijd aan Martin Morero denken. Daar laat ik het maar bij.

Bedankt voor deze schaterlach, hoe pijnlijk ook

Heb nog geen argumenten gehoord die mij doen besluiten me anders te handelen dan Bikkel2

avatar van Zwaagje
Ik volg U2 niet meer sinds achtung baby wat ik nog steeds een goede plaat vind, al is het alleen maar om het experimentele geluid en productie. Ik moet daarom bij eerste beluistering erg wennen aan de gortdroge productie en het feit dat de stem zo voor in de mix zit. Uitzondering is American soul, die juist erg uitbundig klinkt. Ik hoor, in tegenstelling tot sommige hier, wel bezieling in deze plaat. Er is ook in de productie gezocht naar een eigen geluid. Ik geef het een kans en ga er in ieder geval een aantal keren naar luisteren, misschien valt het kwartje voor mij.

avatar van Teunnis
Aanstootgevend bericht verwijderd.

avatar van sierrra
Premonition schreef:

Totaal mee oneens. Dit album klinkt juist totaal niet plichtmatig. Ik hoor een band die weer plezier heeft in het maken van muziek en niet overal meer zo zwaar aan tilt. Waar ze zichzelf op SoI nog erg serieus nemen klinkt dit album veel luchtiger.

Hendrik68
Een nieuwe Achtung Baby gaat niet meer komen en ook niet de helft van die kwaliteit. Het is ook niet eerlijk dat nog te verwachten vind ik. Dat wil echter niet zeggen dat ze er niks meer van kunnen. Songs of Innocence viel artistiek ook best wel mee, maar kreeg alleen vanwege de manier waarop de CD werd gepromoot een laag cijfer van velen. Ook op Songs of Experience komen mensen speciaal melden dat ze het nieuwe album niet gaan luisteren of hangen er een enge ziekte aan. Dat geeft aan hoe groot de band nog altijd is.

Het begin van de nieuwe plaat is inderdaad, zoals ik eerder heb langs zien komen, wat plichtmatig. Weinig vindingrijk en ook niet echt bol staand van enthousiasme. Maar als Red Flag Day begint (alleen die titel al) dan is daar ineens die oude branie van weleer weer terug en eigenlijk heeft de rest van het album een best wel aardig niveau. The Little Things That Give You Away is het absolute prijsnummer van dit album. Dit soort nummers laten toch zien dat de heren nog best wel topnummers kunnen maken. Ik denk dat ze gewoon te weinig tijd nemen om aan de nummers te werken. Als ze dat gaan doen en de productie weer aan een topper als Lanois overlaten dan zullen ze nog steeds geen nieuwe Achtung Baby maken, maar een album met een gemiddelde van rond de 3,8 behoort nog altijd tot de mogelijkheden wat mij betreft.

Frenz schreef:

Bedankt voor deze schaterlach, hoe pijnlijk ook

Een plaat links laten liggen op grond van vooroordelen is misschien een gemiste kans. Is dat het argument wat je zoekt?

avatar van Frenz
Nee, niet correct Zwaagje, op basis van oordelen van andere MuMe'rs, da's wat anders dan een vooroordeel.

Ik draai Zooropa nog wel 's, daar heb ik weer wat mee en heel zelden nog wat ouder werk, als ik in een melancholische bui ben. Ik heb moeite met bands die hetzelfde kunstje blijven doen, de Stones, ook zo'n voorbeeld, hoeft voor mij ook niet meer, terwijl ik Exile on Mainstreet nog steeds hoog heb zitten.

Leg het maar uit als zelfbescherming, ik wil niet teleurgesteld door de luisterervaring (hoewel ik The Little Things That Give You Away mss wel even ga luisteren)

avatar van Alicia
deric raven schreef:

Heb je een gitarist met een mooi eigen geluid in de band, en benut je die kwaliteiten niet.

deric raven schreef:
Bono heeft een vlak geluid, de overslaande emotie is er niet meer.
Weg boosheid, weg verdriet, weg twijfel.
Juist in dit tijdperk mag je dat meer ervaren.
Hij is nooit een groot zanger geweest, maar ik viel wel voor de oprechtheid in zijn nummers.
Haal je dat weg, dan blijft er een gemiddelde stem over, en daar schrik ik eigenlijk wel van, want dat gevoel heb ik nooit eerder gehad.

Het bovenstaande viel mij ook onmiddellijk op!

Voor wat sommigen van ons nog hopen te vinden in een U2 anno 2017 heb je een lantaarntje nodig. Maar wat 'het' ook moge zijn wat je zoekt, ik kan er goed mee leven, zelfs al zou ik 'het' nooit meer horen. Ik kan immers geen enkele artiest opnoemen die over een dergelijke tijdspanne enkel en alleen maar albums heeft gemaakt die voor de volle honderd procent in je straatje passen. Wat ik wel ontzettend jammer vind is dat ondanks het 'moderne' geluid Songs of Experience nauwelijks echt mooie liedjes bevat. Naarmate het album vordert worden de composities wel beter, maar het blijft mager. Songs of Experience beweegt mij er op dit moment zelfs toe om albums als Pop, Zooropa en Songs Of Innocence terstond te gaan opwaarderen.

U2 heeft vele fantastische nummers gemaakt, maar ook een flink aantal middelmatige liedjes. Aangezien dit voorlopig laatste album voor minstens driekwart vol staat met flauwe melodietjes laat ik deze U2 - denk ik - maar aan mij voorbij gaan!

*dadelijk de grote straatlantaarn nog eens proberen gaat*

Frenz schreef:

Duidelijk en ik respecteer je mening vanzelfsprekend. Voor mij werkt dat niet. Ik was op voorhand niet enthousiast naar een nieuwe U2, maar ik was te nieuwsgierig om het geen kans te geven.

Met een partner die meer van 'doorsnee muziek' houdt kon ik het verwachten: 'dit klinkt lekker zeg, is dit echt U2, want daar vind ik nooit wat aan'. Het zegt wel wat

avatar van Chameleon Day
En met reclame voor het album voor het 8u journaal. Kennelijk heeft de band een enorme drang om op ieders netvlies gebrand te staan...zum kotzen!!

Chameleon Day schreef:
...zum kotzen!!

Ja zeg, maar jij vindt October beter dan War!

avatar van mkrake
Wat zijn we toch lekker schijnheilig met z’n allen. Als band mag je blijkbaar niet commercieel zijn, geen reclame maken, geen deluxe boxen uitbrengen, etc? Hoge bomen vangen veel wind blijkt maar weer...

Maar oké, het album..Nee het is geen Achtung Baby maar zelf vind ik deze plaat wel genietbaar. Grootste verschil is dat de impact een stuk minder is, dit komt ook door de leeftijd denk ik en dat je als band al 35 jaar bestaat.. laat ze lekker dit soort platen maken, vind het prima..

Ik begin zowaar enigszins enthousiast te worden over deze nieuwe U2 plaat, met een voorkeur voor de Deluxe versie, met leuke bonustracks.

avatar van sierrra
Book of Your Heart is een prachtig nummer en Lights of Home [St. Peter's String Version] is misschien wel beter dan het origineel.

Precies! En ook de remix van Ordinary Love klinkt prettig.

avatar van SilverEarring's
We kunnen weer blij zijn met een nieuwe U2 plaat..

Remix van Ordinary Love is erg Lekkah..

avatar van lennon
Nieuwe plaat... remix van ordinary love....

avatar van Guinness1980
U2, mijn favoriete band. Elke keer bij een nieuwe release zijn de verwachtingen niet al te hoog.
De enkele nummers die ik al kende vond ik wisselvallig. Eerder deze week mp3 download beluisterd en sinds gisteren de deluxe cd en de lp in huis.

Voor mij is dit het beste album sinds Pop.
Staat geen draak van een nummer op zoals The Miracle, Magnificent, Vertigo, Elevation of Stuck in a moment.
Vooral het tweede deel van het album bevalt me heel goed.
Dit wordt geen klassieker maar ik vind hem wel heel goed. 4/5 *

Ondanks dat het een wat mat album is, merk ik toch wel dat ik er meer plezier aan begin te beleven.

avatar van Chameleon Day
.....en om na een maand of zo nooit meer te draaien.

Er zijn toch opvallende positieve reviews in de kranten / bladen:

De Volkskrant:
"Na een paar weken intensief naar Songs Of Experience geluisterd te hebben, kan in ieder geval worden vastgesteld dat U2 een van hun betere platen heeft gemaakt." (4*)

The Guardian:
"U2: frequently fantastic return to form"
4 / 5 stars

Rolling Stone:
"U2 Faces Down Mortality, Reconnects With the Power of Music"
4,5* / 5

Anderen houden het bij 3* zoals bijvoorbeeld het NRC en Trouw.

avatar van Leptop
Het is sowieso lastig om een nieuw album van een gevestigde band onbevangen te beoordelen, maar bij U2 heb ik het idee dat het zowat onmogelijk is. Dat roept de uitgesproken frontman natuurlijk over zichzelf en de band af. Ik zou niet weten hoe je dat kunt voorkomen.
Dit geschreven hebbende, lees ik de meningen over dit album op deze site met het nodige plezier.

avatar van Zwaagje
Voorlopig 3.5* op basis van Deluxe versie. Ik wacht even af of ik het na een aantal weken nog ga opzetten. Als dat het geval is kan het zo maar doorgroeien naar 4*; ik vind het op dit moment wel een fijn plaatje. Blijft voor mij wel een Spotifytje.

avatar van Frenz
Daar sluit ik me helemaal bij aan Leptop, na al het positivisme van gisteravond en vanochtend heb ik net The Little Things... geluisterd en hoewel ik de stem van Bono wat dun vind klinken is het idd best een mooi nummer, ik hoor iig een Edge 'lite'

Toen maakte ik de fout You're The Best Thing About Me er achteraan te luisteren. Geen vooroordeel, ik was in een positieve houding (huichel huichel, niet echt natuurlijk, na al die posts), maar dan snap ik die reviews echt niet. Ik kan me met de beste wil van de wereld net voorstellen dat ik na x draaibeurten ineens ga denken: nee, het is helemaal geen mager popliedje, ik hoor ineens allemaal lagen die ik eerder niet hoorde. Oké, oké, het hele album ga ik nog wel eens een kans geven, later, als ik zelf oud en gezapig ben en ineens denk, goh, Brian Adams, klinkt best goed