Editors - Violence (2018)

Label: [PIAS]

1. Cold (3:38)
  2. Hallelujah (So Low) (3:55)
  3. Violence (6:06)
  4. Darkness at the Door (4:26)
  5. Nothingness (5:05)
  6. Magazine (3:55)
  7. No Sound but the Wind [New Version] (4:27)
  8. Counting Spooks (5:43)
  9. Belong (6:02)
  10. The Pulse * (6:32)
  11. When We Were Angels * (5:18)
  12. The Pulse [Oxford Version] * (5:59)
avatar van panjoe
panjoe (moderator)
Getroll + reacties verwijderd.

avatar van Mausie
Mausie (crew)
Voor alle teleurgestelden die graag iets willen horen wat teruggrijpt naar het vroegere werk van de Editors:

The Slow Readers Club - Build a Tower (2018) - MusicMeter.nl

avatar van TEQUILA SUNRISE
Degelijke plaat maar ik word nergens echt verrast, toch een klein stap terug t.o.v de voorganger van dit album.
Geen enkel nummer springt er voor mij echt uit maar wellicht heb ik de lat te hoog gelegd want ik blijf het toch een fijne band vinden die vooral live echt sterk uit de verf kan komen.

Jammer dat veel mensen dit album niet kunnen waarderen. In mijn oren is dit gewoon een prima plaat. Ik verheug me al op komend weekend om ze live te zien op Pinkpop. En al dat gezeik met die Coldplay vergelijkingen......wat een belediging, tenminste als je ze vergelijkt met het Coldplay van de laatste 10 jaar.

Ik begrijp de kritiek op Editors wel. De Engelse band heeft geen afslag genomen en blijft eigenlijk precies hetzelfde geluid produceren als in 2008. Maar tegenwoordig is dat juist gedurfd. Coldplay heeft laten zien dat conformistisch te werk gaan juist heel comfortabel kan zijn; gewoon een dagje vrijmaken om te luisteren naar de ellende die nogal eens langskomt op de Top 40, stop het in een jasje dat min of meer je eigen repertoire nagalmt, en zo hebben ze met groot gemak hun populariteit kunnen vasthouden. Editors hebben het zich knap lastig gemaakt door gewoon lekker door te raggen. En ze doen nog altijd best goed.

avatar van BoyOnHeavenHill
De formule van In dream verder uitgebouwd en geperfectioneerd met alle ingrediënten in de juiste verhoudingen in de heksenketel : de lage èn de kopstem van Tom Smith, grote refreinen, afwisselend akoestische en elektronische drums, veel synthesizers maar ook stevige gitaaruitbarstingen, en in de composities een goede balans tussen bezwerend en hektisch, somber en jubelend (zoals op Nothingness – voorzover je de donkere stem van Tom Smith jubelend zou kunnen noemen).
        Hoogtepunten zijn voor mij de warmbloedige opener en de prachtige emotionele afsluiter met het mooie contrast tussen de veilige kamer en de "wilderness" buiten (maar ook binnenin de zanger), en tussendoor blijft No sound but the wind prachtig, maar dat had ik al als (ongevraagde) bonustrack op In this light and on this evening in een geweldige live-versie tijdens Rock Werchter 2010, dus dat voelt toch een beetje als makkelijke opvulling (hetgeen het natuurlijk niet is, gezien de hoeveelheid muziek die Editors nog op de plank moeten hebben liggen). Wat de bonustracks betreft had The pulse kwalitatief gemakkelijk op het eigenlijke album gekund, maar When we were angels vind ik nogal melig met dat steeds herhaalde zeurende gitaarlijntje.
        En ik eindig met hetzelfde zinnetje als waarmee ik mijn bericht bij In dream besloot, alleen geldt dat nu niet na tien jaar en vijf albums maar na twaalf jaar en zes albums : de Editors hebben mij nog steeds niet teleurgesteld.

avatar van TEQUILA SUNRISE
Blijf na enkele luisterbeurten toch op 3.5 sterren hangen, goede plaat maar wel een teruggang t.o.v voorganger In Dream welke bij mij meer indruk maakte.

avatar van frolunda
Opnieuw geen al te sterk Editors album,al kan ie mij juist wel wat meer bekoren dan zijn voorganger,of ben ik misschien wat milder geworden? Zou ook kunnen.
In ieder geval ben ik nooit een liefhebber geweest van de zang van Tom Smith dus op dat vlak veranderd er niet al te veel.Daarnaast vind ik deze keer de muzikale invulling meestal niet mooi,te koud en te elektronisch.En als dan op de eerste helft van Violence de liedjes mij ook niet kunnen overtuigen,tja dan blijft er niet al te veel over.
Gelukkig weet de band zich in het tweede gedeelte van het album wat te herstellen met redelijk sterke songs als No Sound but the Wind,Belong en Magazine maar helaas is dat niet genoeg om Violence boven de middelmaat uit te tillen.

Royalengineer
Editors staan in mijn lijstjes Top 10 albums en Top 10 artiesten; heb ze ontdekt in 2013 via special op TV. Vrijwel meteen al hun (toen) 4 albums gekocht. Geen moment spijt gehad. Maar toen In Dream uitkwam in 2015 heb ik de cd niet gekocht. Ook deze niet aangeschaft.

Omdat dit album op plaats 10 staat in mijn persoonlijke Top 10 2018 toch nog eens gaan beluisteren om 'm hoger op de ladder te krijgen misschien. Helaas: Dit album vind ik weer iets minder pakkend dan In Dream, laat staan hun eerste 4 albums.

avatar van Alicia
Stelen ze eerst je hart met een overrompelend debuut en een prachtige opvolger. Zelfs het derde en vierde album geven nog regelmatig acte de présence. Violence en zijn iets minder bleke voorganger waren ook hier al snel vergeten.
Een beetje jammer vind ik dat wel!

avatar van Snakeskin
Deze plaat van de The Editors deed mij volledig afhaken. De "Weight of love" vond ik zelfs één van de betere van het nog lopende decennium, maar de beleving wordt naar onder gehaald door mijn ervaring met deze plaat.

avatar van Rick T
Het eerste kwartier begint hoopvol en geeft me het idee dat men het goede slot van In Dreams doortrekt naar deze schijf. Helaas is het na die Viertelstunde direct gedaan met al het goeds op dit album. Op het moment dat Counting Spooks begint, heb ik het al opgegeven en er is ook niet meer voldoende tijd om het vege lijf te redden, zoals bij In Dreams wel nog het geval was. Niet dat Counting Spooks geweldig is ofzo.

Echt het meest teleurstellende dat Editors hebben gedaan imo. Zelfs de eerste 3 nummers zouden op een ander album niet tot mijn favorieten behoren, maar een kinderhand is op Violence snel gevuld. In alle andere albums van Editors vond ik wel iets dat me hooked kreeg, en ze het voordeel van de twijfel gaf. Ook al is het wss tegen beter weten in, omdat het moeilijk zal worden om de kwaliteit van AEHAS en Back Room te evenaren. Laat staan te passeren.

Moffel
Alicia schreef:
Een beetje jammer vind ik dat wel!

Mee eens. Maar sinds ik Violence regelmatig in de auto gedraaid heb, geef ik nu toch 3 sterren ipv 2,5.

avatar van Jordipordie
Ik heb precies het omgekeerde als wat de meesten beschrijven. Ik vind dit wel een goed album. Kan me voorstellen dat als je het oudere werk helemaal geweldig vindt dat dit even slikken is (in eerste instantie) maar ik vind dit hun beste album

Prachtig om te lezen hoe vaak mensen teleurgesteld worden in een band/act nadat ze het debuut helemaal "the bom" vonden.
Voor mij was het debuut van the Editors ook een pareltje eerste klas, draai het nog geregeld
Echter ben ik héél blij dat ze er niet in zijn blijven hangen en tegenwoordig lekker alle kanten opschieten.
Van gitaarmuziek naar electronic en weer terug en samen laten smelten. Geen album is hetzelfde en voor mij persoonlijk is dat elke keer weer een feestje. En ja de ene keer pakt het beter uit als de andere keer maar goed....risico vh vak zullen we naar zeggen.