Editors - Violence (2018)

Label: [PIAS]

1. Cold (3:38)
  2. Hallelujah (So Low) (3:55)
  3. Violence (6:06)
  4. Darkness at the Door (4:26)
  5. Nothingness (5:05)
  6. Magazine (3:55)
  7. No Sound but the Wind [New Version] (4:27)
  8. Counting Spooks (5:43)
  9. Belong (6:02)
  10. The Pulse * (6:32)
  11. When We Were Angels * (5:18)
  12. The Pulse [Oxford Version] * (5:59)
avatar van Bert Wasbeer
starsailor schreef:
Ik zal hier geen vrienden mee maken, maar ik ben er na 1 luisterbeurt alweer klaar mee.
Glad gepolijste meuk zonder scherpe randjes. All Sparks will burn out in the end....

Ik ben het hier grotendeels wel mee eens. Editors was al nooit de meest spannende band, maar nu is er echt nauwelijks meer sprake van ontwikkeling in hun sound. Ik hoor van vrijwel alle oude platen wel iets terug, het lijkt af. Maar waar me dat vaak stoort bij bands, vind ik dit gek genoeg deze keer bij Editors geloof ik wel prettig. Ik heb de plaat pas een keer gehoord maar alles klinkt vertrouwd en kwalitatief ook behoorlijk goed. Veilig misschien maar solide. De status van headliner wil men consolideren. Hallelujah staat als een huis, geweldige song, gemaakt voor de stadions. Je kunt dat inderdaad commerciële uitverkoop noemen, maar het lijkt wel te werken en experiment enkel om het experiment is ook niet alles. . Ik ben benieuwd hoe ik er over een paar dagen over denk maar vooralsnog ben ik wel positief.

avatar van legian
Ondertussen twee luisterbeurten gehad en ik vindt het over de gehele linie wat saai. De eerste helft bevalt een stuk beter dan de tweede helft. Het klinkt niet slecht maar ook nergens bijzonder interessant.

Misterfool
Ik wordt ook niet omver geblazen. Violence vind ik an sich wel een genietbaar nummer.

Een zeer hoog Imagine Dragons gehalte, valt mij toch wel tegen.
Editors was voor mij toch wel de beste band na de eeuwwisseling, maar maakt hier wel een misstap.

avatar van Screenager
Daar zijn ze weer. De band met de speciale band met ons kleine Belgenlandje. Ook ik moet bekennen dat ik toch wel een serieuze boon heb voor deze Britten. Zo goed als An End Has A Start, uit 2007 toch al, hebben ze niet meer gepresteerd, maar dat is natuurlijk geen schande. Dit album is voor mij werkelijk een klassieker. Écht teleurgesteld hebben ze ook nog nooit gedaan, ondanks het gegeven dat ze toch niet bang zijn van wat experiment. Elk album rate ik minstens een mooie 3,5* en bevat telkens een aantal geweldige nummers. De echte missers zijn na 5 albums op 1 hand te tellen.

De heldenstatus in België bereikt misschien wel een nieuw hoogtepunt met de 'Werchter Classic'-headlinerpositie die ze nu reeds bereikt hebben. Andere wereldbands als The National en Kraftwerk mogen het publiek opwarmen voor deze editoren.

De vooruitgeschoven singles waren allebei om van te smullen. Vooral Hallelujah (So Low) werd ook hier goed ontvangen omdat Editors sinds lang nog eens alles uit de kast haalt. Allicht mijn favoriete nummer in jaren van hen. Ook Magazine werd door StuBru en consoorten weer gehypet, maar daar had ik zeker geen problemen mee. Zeer goede singlekeuze. Ook het wondermooie No Sound But The Wind vindt dan eindelijk een plaatsje op een studioalbum.
De verwachtingen worden zo toch weer wat omhoog gekrikt, zou het zomaar kunnen dat ze nog eens ouderwets verwoestend uithalen en een wereldalbum afleveren? Eindelijk is het dan 9 maart.

Jammer genoeg blijkt na een aantal luisterbeurten al duidelijk dat ze die singles wel héél goed gekozen hadden. Moeilijk was het hoogstwaarschijnlijk niet. De rest is namelijk meteen een niveautje of 2 lager. No Sound But The Wind is een matige versie van de geweldige live-uitvoering en de overige songs lijken eerder op B-kantjes van eerder verschenen werk (vooral wat In This Light-materiaal).

Begrijp me niet verkeerd, het klinkt nergens écht onaangenaam in de oren, maar evenmin wordt je ergens omver geblazen. Cold, toch wel een matige song, temperde meteen mijn verwachtingen en jammer genoeg bevestigden een aantal andere 'nieuwe' songs dit niveau. Ook Darkness At The Door is vrij gemakkelijke stadionpop om wat met de armen van links naar rechts te zwaaien. Ik zou allicht wel meedoen, maar niet volledig van harte. Leg dat maar eens naast een Racing Rats en dan is het verschil toch wel pijnlijk duidelijk. Zoals starsailor zei:

Zo een Nothingness en Violence zijn zeker nog interessant en zie ik ook nog wel groeien, al vind ik het jammer dat ze na de muzikale spanningsopbouw zelden of nooit kiezen voor een uitbarsting. Zo een gitaarsolotje in Nothingness is zeker mooi, maar het mag gerust wat meer zijn. Een gemiste kans, want met een alles vernietigende laatste minuut zou dit een geweldige song kunnen zijn.

Eindigen doet het album dan met Counting Spooks en Belong. Weer overheerst het In This Light-gevoel en klinkt het voornamelijk als iets minder interessante versies van bijvoorbeeld Nothingness en Violence. Zeker niet slecht, maar toch wat langdradig en ze missen wat spanning. Het strijkersriedeltje in Counting Spooks doet me trouwens enorm aan The Cure denken.

Mijn mening kan zeker nog wat wijzigen, in beide richtingen, maar de eerste indrukken zijn niet overweldigend. Ik start met 3 sterren. Net omdat een lichte teleurstelling toch wel overheerst na de geweldige singles.
Maar goed, na een 3-tal luisterbeurten is het soms gevaarlijk om al te grote conclusies te trekken. 3.5* zit er wel nog in als de langere songs nog wat groeien. Echt teleurstellen doen enkel Cold in mindere mate en Darkness At The Door.

avatar van blur8
Eigenlijk is de structuur van het album wel duidelijk. Geen concept, gewoon opgebouwd rond de 2 fantastische singles, en de publiekslieveling bij concerten No Sound But the Wind.
Dan hebben we deel 1, met 3 eenvoudige songs gedomineerd door computergestuurde drums (Cold, Violence, Darkness). Daarna deel 2 met meer muzikale inhoud (Nothingness, Counting Spooks, Belong).
Van de nieuwe songs bevalt me de vibe van Counting Spooks het meest.

Conclusie: Een veilig consoliderend album. Maar als dat onder de bezielde leiding van Tom gebeurd, hoor je mij echt niet klagen. En iedereen te vriend houden lukt natuurlijk nooit meer bij je 6de album, zeker niet bij zuurpruimen die hun mening al klaar hebben halverwege de 1ste luisterbeurt. Heb daar totaal geen last van, geen spoor van teleurstelling en ben zeer verheugd om naar een reeks van concertdata te gaan deze maand en in oktober. Wordt een feest met deze reeks stadion krakers.

avatar van starsailor
blur8 schreef:

Ik voel me aangesproken. Ik noem jou toch ook geen fanboy?
Overigens waren ze mij al wat eerder kwijt dan bij album 6.....

avatar van blur8
"Fanboy", Maar dat mag best. Is geen scheldwoord. En sluit nergens uit dat het wel klopt.
.... zet je nog een keer hun eerste 2 albums op, want die blijven natuurlijk onverminderd het best.

Misterfool
Toffe recensie Screenager, kan me er grotendeels in vinden.

Ten aanzien van mijn zuurpruimgehalte. Deze band is qua kwaliteit soms wat wisselend. Nooit echt slecht hoor, want ook op dit album staat weer een uitstekend nummer (Violence). Het is echter vaak wel even kijken of Smith en co. een heel album kunnen overtuigen. Bij 'In Dream' en hun eerste twee platen slaagden ze daar in. Op deze plaat helaas niet.

Ten slotte vind ik Editors eigenlijk gewoonweg een sympathieke band. Om maar een voetbalvergelijking te maken. Editors is geen Feyenoord, PSV of Ajax, maar meer de lagere regionen van de eredivisie. Af en toe winnen ze eens verrassend vaak achterelkaar, maar vaker is het de gebruikelijke hoeveelheid doelpunten. Ik ken desalniettemin zat bands ,in de spreekwoordelijke jupilerleague, die het er een stuk slechter vanaf brengen.

Dim
Ik weet dat ik over voorganger In Dream aanvankelijk ook verre van enthousiast was en dat dat uiteindelijk wel goed kwam, maar tot nu toe vind ik het een ronduit saaie plaat - alleen Hallelujah en Violence weten er ietwat bovenuit te stijgen.

avatar van Appels123
hidalgo schreef:

nee de jeugd van tegenwoordig is een hoogvliegband ik versta er totaal niks van wat die gasten zingen
eric geeft 3.5 ster Editors is een superband
niet iedereen houd van rock appel

ik geef wat ik vind op mijn gevoel en wat ik waarneem

Geen idee wat de Jeugd hiermee te maken heeft maar klopt, JVT is ook geen super spannende act. Rock kan me prima bekoren maar dan wel iets met een rauw randje. Editors vind ik een band die het al jaren op safe speelt. Op de eerste plaat kon dit prima omdat Smith's zanggeluid destijds vrij uniek was. Tegenwoordig kan het me totaal niet meer bekoren.

avatar van DjFrankie
DjFrankie (moderator)
Nou ik ben zeker niet overtuigd met deze nieuwe. Klinkt allemaal veel te gelikt, en geforceerd bombastisch.
Dit zou vergelijkbaar moeten zijn met An End has a Start. Dream On zou ik zeggen.

Nou, mij valt het weer alleszins mee, na ook flink wat negatieve verhalen gelezen te hebben. Titelsong Violence is zelfs vrij geniaal: een beetje de 'nieuwe Blue Monday'. En zoals wel vaker zijn de bonustracks ijzersterk: The Pulse & When We Were Angels in dit geval.

avatar van hidalgo
hier wil ik wat aan toevoegen @appels waarom op safe ben vroeger naar veel concerten geweest woon dicht bij landgraaf (pinkpop )the cure the smiths simple minds u2 doen al jaren op safe spelen en wat de jeugd vantegenwoordig daar mee te maken heeft die geef je goeden punten hoop dat je het begrijpt
Editors is gewoon je houd van ze of niet dat is mijn mening en daar moet je het mee doen

avatar van Ray P Leak
Zolang die Tom Smith Ian Curtis blijft nadoen blijf ik Editors 3x niks vinden

avatar van Maartenn
Maartenn (crew)
De Editors leveren met hun nieuwe album de muziek voor een gezellig elektropopfeestje.

Vanaf de opener is duidelijk dat The Editors voor veiligheid kiezen. De nummers lijken pasklaar om op de radio te worden gedraaid. Stiekem is dit natuurlijk altijd al zo geweest met deze band, die wat mij betreft ergens tussen commercieel Coldplay en de wat meer up-tempo van Interpol inzit. Die laatste vergelijking heeft natuurlijk ook alles te maken met het stemgeluid van zanger Tom Smith.

Hoewel de genre-indicatie bij deze plaat 'Rock' leest, zijn de gitaren op de album slechts sporadisch te horen. Kunstmatige beats en synthesizer voeren de boventoon op dit wisselvallige album. Wat dan overblijft is een middenmoot. Niet spannend, niet slecht en door zijn beperkte lengte prima uit te zitten zonder dat het saai wordt.

avatar van DargorDT
Geforceerd bombastisch vind ik een goede omschrijving. Veel nummers zijn door dat pompeuze geluid opgeblazen, schijnbaar om wat voor te stellen. Maar het werkt niet. De muziek blijft te weinig hangen, kent weinig memorabele momenten. Er ontbreekt gewoon wat. Glad en gepolijst is zeker niet per definitie slecht, maar hier ga ik mijn oren verder niet meer aan branden.

Ray P Leak schreef:
Zolang die Tom Smith Ian Curtis blijft nadoen blijf ik Editors 3x niks vinden

Dan is dit een geschikt album voor jou.

avatar van Ray P Leak
deric raven schreef:

Dan is dit een geschikt album voor jou.

Twee nummers geluisterd en je hebt een puntje. Maar nu hoor ik 'm een beetje Lou Barlow nadoen

avatar van SirNoodle
Mooi album, met als uitschieter de titeltrack 'Violence', en momenteel als zwakste 'darkness at the door', wat het album ook wat breekt. Magazine blijf ik wat vreemd vinden (maar dat houdt dat nummer wel boeiend), en de laatste 2 tracks vallen ook goed mee.

avatar van Kos
Kos
Ze gaan er niet bepaald op vooruit zeg..

SirNoodle schreef:
Mooi album, met als uitschieter de titeltrack 'Violence', en momenteel als zwakste 'darkness at the door', wat het album ook wat breekt....en de laatste 2 tracks vallen ook goed mee.

Helemaal mee eens.

avatar van Erikpol
deric raven schreef:
Een zeer hoog Imagine Dragons gehalte, valt mij toch wel tegen.
en toch geef je 4 sterren?

Debuut krijgt 5 sterren, de andere 4,5 sterren.
Deze als enige een krappe 4 sterren.

avatar van Screenager
Bij mij haalt deze dan toch ook weer de 3,5 sterren. Zeker een vermakelijk album. Violence en Nothingness vind ik nu toch wel heel sterke songs. Luid afspelen lijkt mij de boodschap. Dan komen beide songs toch een pak beter tot hun recht.
Ik betrap me er zelfs op om iets te enthousiast mee te wippen op Darkness At The Door. Dit blijft wel een misstap en te poppy song. Ik hoop van harte dat het niet uitgroeit tot een guilty pleasure

avatar van coldwarkids
Dit album is wel heel kort als je erachter komt dat de laatste drie nummers misstappen zijn. Je houd dan nog een krappe zes songs over. Gelukkig zijn die sterk genoeg voor 3,5 sterren. De LP dan maar moeten omdraaien voor alleen Magazine.

avatar van heartofsoul
Afstotende hoesafbeelding, maar dat ben ik zo langzamerhand wel gewend...

avatar van Slowgaze
Ik las een recensie waar iemand het heeft op 'Hallelujah (So Low)' waarin Blanck Mass 'tot driemaal toe onze oren mag teisteren met een ronduit ranzige noise-riff'. Wat een ontiegelijk tam nummer blijkt dat vervolgens te zijn (en die recensent gewoon een watje).

avatar van Erikpol
Ik huil mijzelf in slaap na de eerste twee luisterbeurten. Weer een band die gezwicht is voor de makkelijke pop/mainstream sound. Ik zal nu nog niet stemmen en denken aan de eerste keer dat ik ooit Munich hoorde.

avatar van sj0n88
Wat een contrast tussen de eerste twee nummers al: Cold is ronduit bedroevend en maant me om de plaat af te zetten, Hallelujah (So Low) behoort tot het betere Editorswerk en doet me bij vlagen denken aan Yeasayer. Dit album laat wat mij betreft opnieuw zien dat deze band z'n beste tijd heeft gehad.