MusicMeter logo menu
MusicMeter logo
poster

Editors - An End Has a Start (2007)

mijn stem
3,90 (1658)
1658 stemmen

Verenigd Koninkrijk
Rock
Label: Kitchenware

  1. Smokers Outside the Hospital Doors (4:49)
  2. An End Has a Start (3:47)
  3. The Weight of the World (4:20)
  4. Bones (4:08)
  5. When Anger Shows (5:47)
  6. The Racing Rats (4:19)
  7. Push Your Head Towards the Air (5:46)
  8. Escape the Nest (4:45)
  9. Spiders (4:02)
  10. Well Worn Hand (2:56)
  11. Smokers Outside the Hospital Doors [Demo] * (3:19)
  12. Banging Heads * (3:42)
  13. A Thousand Pieces * (3:41)
  14. The Racing Rats [Live] * (6:11)
  15. Open Up * (3:40)
toon 5 bonustracks
totale tijdsduur: 44:39 (1:05:12)
zoeken in:
avatar
4,5
Voor mij DE ontdekking van de laatste 2 jaar . Eindelijk weer een topband. Met dat laatste ben ik niet zo blij, want dat gaat in no time naar u2 taferelen. Wat een geweldig album... Inmiddels 4.5 ...

avatar van thetinderstick
4,0
Net iets mindere tweede van Editors. Het klinkt allemaal wat gelikter dan op het debuut, en stiekem vind ik dat toch jammer. Toch valt er nog veel te genieten, zoals 'Smokers Outside The Hospital Doors', 'An End Has A Start' en vooral het bloedstollend mooie 'The Weight Of The World', wat een kippenvel nummer.
De vergelijkingen met Interpol begrijp ik op zich wel, omdat ze hun inspiratie uit de zelfde hoek halen. Toch is Editors duidelijk meer pop dan het diepzinnigere Interpol. Tis maar net waar je voorkeur ligt (bij mij ligt die toch bij Interpol).

avatar van itbites
3,5
Grappig dat ik eerst vond dat dit een middelmatig album was dat in de schaduw van The Back Room staat. Inmiddels weer wat maandjes verder en met name Escape the Nest kan mijn volmondige goedkeuring wegdragen. Wat een sterk nummer zeg! Wel blijft het inderdaad zo dat er meer 'mindere' nummers op staan dan op de vorige CD.

avatar
nicolas
Ja tinderstick vind ik ook, liever interpol dan editors, hoewel de grens heel dun is. editors is eenvoudiger en opgefokter, desondanks kan ik beide groepen toch erg waarderen. ze zijn min of meer uniek (in de hedendaagse muziekwereld).

avatar van Castle
3,5
Interpol is inderdaad spannender, maar Editors is viste vriendelijker.

avatar
Gish
Lost Highway schreef:
Wat mij meer en meer begint tegen te staan is die gitarist, die precies altijd dezelfde akkoorden speelt. Bovendien maakt zijn gitaargejengel de mooie dramatische expressies van Tom Smith een beetje ridicuul klinken. Te pas en te onpas verstoort hij de voordrachten. De intro's van de snellere nummers zijn bijna identiek (niet alleen op dit album, ook op zijn voorganger).

Helemaal mee eens LH.
Die gitarist moet op les en de stekker moet af en toe uit zijn gitaar !!!!
Zonde.

avatar van esteban
3,0
Het is me toch wel wat, die Editors. Al van het prille begin blijf ik op hetzelfde probleem stuiten en dat is ook ditmaal niet anders; Terwijl de ene song fantastisch klinkt, is de andere ronduit vervelend. Voor élk goed nummer (en zo zijn er wel wat), is er een nummer dat gigantisch tegenvalt. Jammer.

avatar van TerryA
3,0
en toch is het zo dat hoe vaker ik deze album draai hoe minder onder de indruk ik raak. Ik vond hun eerste album een goede debut album, maar meer van de helft van deze album vind ik intussen maar ok of minder kwaliteit.

avatar
Lost Highway
esteban schreef:
Het is me toch wel wat, die Editors. Al van het prille begin blijf ik op hetzelfde probleem stuiten en dat is ook ditmaal niet anders; Terwijl de ene song fantastisch klinkt, is de andere ronduit vervelend. Voor élk goed nummer (en zo zijn er wel wat), is er een nummer dat gigantisch tegenvalt. Jammer.

Dat vat ik niet, Editors' songs lijken (op 1 of 2 na misschien) allemaal erg op elkaar, de band heeft een typische sound, daar hou je van of daar hou je niet van. Ik vind het dan ook vreemd dat je van zo een band het ene nummer fantastisch vindt en het andere oervervelend.

avatar van esteban
3,0
Daar kan ik me niet echt in vinden. Omdat nummers duidelijk merkbaar van dezelfde groep komen of de sound herkenbaar is, zijn ze even goed? De Editors hun sound kan ik waarderen, wat niet wil zeggen dat er geen mindere uitvoeringen kunnen tussen staan. 'Munich' gaat me snel vervelen en beschouw ik als een zwak en veel te makkelijk nummer (weinig variatie, eentonig), terwijl 'An End has a Start' me bijzonder goed bevalt en dat aanstekelijke kantje heeft.

Pefect mogelijk, me dunkt. Als ik bijvoorbeeld denk aan de 'Dangerous Muse' EP, gewéldige sound die in ongeveer in élke track terug keert, toch zijn er maar 2 van de 6 songs der er met kop en schouders bovenuit steken.

avatar
3,5
Ik kan me heel goed vinden in esteban's opmerking, want ik heb precies hetzelfde met de editors. Hun uptempo nummers vind ik geweldig, maar hun rustigere muziek vind ik erg vervelend. Zo zijn nummers als Fall op Back Room en Well Worn Hand op dit album echte turn-off's voor mij.

avatar van Ploppesteksel
2,5
Fall is net 1 van de hoogtepunten. Net als Munich.
Editors is een goede band, maar is net iets teveel van hetzelfde.
En sommige nummers zijn inderdaad vrij saai, zoals Push Your Head Towards the Air of op the Back Room pakweg Distance.
Ik heb ook al eerder gepost: een mix van the Back Room & dit album geeft een wereldplaat, als je dan toch wel meer nummers van the Back Room eruitneemt natuurlijk. Maar An End Has A Start, Smokers Outside the Hospital Doors & The Racing Rats zijn best goede schijven.

avatar van herman
2,0
Het hele Britney vs. Editors-gebeuren verwijderd.

avatar
Lost Highway
herman schreef:
Hier was al eens een discussie over, maar ik kan hem zo snel niet terugvinden. Hoe dan ook, ik ben het er niet mee eens, zeker niet als je het zo stellig poneert. Het gaat om de muziek, wie of wat het heeft geschreven doet eigenlijk niet terzake. Volgens jou stelling ben ik een betere artiest (ik heb ooit in een bandje gezeten) dan bv. Dusty Springfield, die de prachtigste nummers zong, maar nooit zelf schreef. Dank voor het compliment, Lost Highway.


Bij mij gaat het ook om de muziek, zonder uit het oog te verliezen wie verantwoordelijk is voor deze muziek. Een muzikant is iemand die songs schrijft/componeert en alles wat er eventueel bijhoort. En wie de muziek 'maakt', tja hoe simplistisch gezegd; maar dat hoort de uitvoerder te zijn van deze muziek. Pas deze theorie op alle andere kunstvormen toe (schilders, regisseurs, schrijvers,...) en je komt tot dezelfde conclusie. Hoe vreselijk ik sommige bands ook vind, ze zijn nog steeds hoger in rang dan een Britney Spears, een Rihanna, een Marco Borsato, etc..
Dit wil niet zeggen dat je een nummer van Britney Spears niet leuker kan vinden dan een nummer van Bon Jovi ( wat ik me zeer goed kan voorstellen ), feit is dat Bon Jovi, hoe slecht en clichématig ze ook zijn, nog steeds hoger dient aangeschreven te worden dan Spears.

Maar goed, ik denk dat je mijn visie op muziek nu wel al een beetje kent herman Misschien vind jij (en sommige anderen) die visie nogal conservatief; ik vind ze echter eerder progressief, want met het bejubelen van nepmuziek en het wegvegen van de kritische visie op popmuziek keert men net 40 jaar terug in de tijd...
Ikzelf heb veel respect voor mensen die zelf muziek spelen ( hoe slecht of kleinschalig dat ook is, als het maar met passie is ).
Voor sommigen wordt de scheidingslijn tussen een artiest en een product steeds dunner, en daar kan ik het niet met eens zijn.

En om op je laatste vraag te antwoorden, dat is een volmondige ja.
Zingen op zichzelf is ook een kunst, maar jij weet even goed als ik dat de meeste artiesten die producties inzingen, daar niet staan omwille van hun zangtalent.

avatar van Red Sail
4,5
"The Back Room" staat in mijn persoonlijke top 10. Daarnaast vind ik 6 nummers van "An end has a start" super! Maar net dat ene nummer, de openingstrack, eerste single en nota bene Song van het jaar bij de VPRO, wat een draak van een nummer vind ik dat toch. Alleen de titel zelf levert een fraai beeld, maar de rest.........

avatar
Ik zou alvast je paraplu uitklappen, want ik denk dat er mensen nu een hoop vuil over je uit gaan storten

avatar van Pinsnider
4,5
Ik vind het juist wel een opmerkelijke opmerking... Dat je dan toch de rest van de plaat super vindt... Misschien de opener te vaak gehoord..??

avatar
yoeridedeygere
19 december 2007: mijn eerste 5 sterren van 2007 en is ook al in mijn top 10 binnengeslopen

vooral The Weight Of The World is ongelooflijk, mijn favoriete track van 2007.

Opmerkelijke vaststelling dit jaar: Alle mensen die Editors Joy Division-klonen noemden lijken van de aardbol verdwenen. Moeten we ze niet eens gaan zoeken?

avatar van west
4,0
Wat ik hier in de commentaren mis is dat hun debuut cd stukken beter is dan dit saaie album. Ik krijg bijna het idee dat een aantal mensen het wel mooi moeten vinden....
Ik lees teksten als 'na heel veel luisteren vind ik sommige tracks toch wel goed' en zo.

Volgens mij is dit na het sterke the Back Room gewoon een tegenvaller en meer niet.

avatar
3,5
ik vond the back room ook al niet super bijzonder, editors maken leuke muziek hoor, maar weinig can hun tracks zijn echt bijzonder of extreem goed. Gewoon leuk voor erbij.

avatar
Lost Highway
The Back Room is ook gewoon beter, wat Dn!S hierboven zegt klopt ook, Editors zijn leuk maar zeker niet de beste band van het moment. Ik denk niet dat we die momenteel in the UK moeten gaan zoeken.

avatar van Joy4ever
4,0
Ik vond dit album na de eerste luisterbeurt ook erg goed maar dat kwam door het bombastische karakter. De voorganger is wat dat betreft wat tammer. Maar na meerdere luisterbeurten is het mij ook wel duidelijk dat dit album niet eens in de schaduw mag staan van the Back Room (hoewel ik dat ook geen topalbum vind). Ik blijf het zeggen: Editors ten tijde van Cuttings vind ik helemaal top, daarna is het allemaal bergafwaarts gegaan.

avatar van Kikuichimonji
3,5
yoeridedeygere schreef:
Opmerkelijke vaststelling dit jaar: Alle mensen die Editors Joy Division-klonen noemden lijken van de aardbol verdwenen. Moeten we ze niet eens gaan zoeken?

Nee hoor, ze zijn weer terug geswitched naar Interpol

Om maar even on-topic te blijven: aan de ene kant een briljante plaat (Escape the Nest), aan de andere kant zeer middelmatig (Well Worn Hand). Teveel wat rustigere nummers naar mijn zin, en dat is opzich niet erg als ze van het niveau van Fall zouden zijn, maar dat zijn ze dus niet.

Hoewel hun debuut een van de beste platen van de afgelopen jaren blijft kan deze er toch echt niet aan tippen. 3,5*.

avatar
3,5
Grappig hoe smaken toch kunnen verschillen, ik vind escape the nest juist wat tegen vallen, maar well worn hand vind ik toch een van de betere nummers op dit album.

avatar
WernerGSF
Lost Highway schreef:
The Back Room is ook gewoon beter, wat Dn!S hierboven zegt klopt ook, Editors zijn leuk maar zeker niet de beste band van het moment. Ik denk niet dat we die momenteel in the UK moeten gaan zoeken.

..hmm, ik denk aan Muse, Radiohead. dat soort bands zijn toch aardig goed zou ik zeggen

avatar
Lost Highway
Goh maar bands als Interpol, Arcade Fire of bijvoorbeeld The National vind ik minstens even goed (nuja eigenlijk beter) dan de zo opgehemelde Radiohead, Coldplay of Muse.
Maar goed, dit is natuurlijk een kwestie van smaak.

avatar
3,5
radiohead heb ik ook nooit echt kunnen waarderen, zo en dan eens een leuk nummer maar daar blijft het bij, heb precies hetzelfde met muse.

Toch denk ik dat je in engeland wel degelijk een aantal van de huidige toppers kan vinden. arctic monkeys zetten een tweede album neer dat een stuk beter is als de eerste. En ook bloc party weet mij zo nu en dan te betoveren met hun muziek.

Toch is 2007 een echt jaar geworden waar de amerikaanse bands overheersten in mijn playlists. arcade fire, interpol, silversun pickups zijn slechts een paar voorbeelden.

Dit alles volledig offtopic.. hoera

avatar van west
4,0
Dit album vond ik wat tegenvallen. De live versies van een aantal tracks op de Live EP Racing Rats, opgenomen op Lowlands, klinken wat rauwer en ruiger. Dat maakt deze muziek gelijk een stuk beter.

avatar van maffioost
5,0
mooi album voor een goede band. editors is weer een goede band met een kane/U2 sound. en dan nog lekkere nummers ook. net als racing rats en an end has a start zeker mooie nummers. jonge band waar je nog veel van gaat horen als je ze nu al muziek hoort maken. TOP BAND!

avatar van Ploppesteksel
2,5
Ik hoop dat je Keane bedoelt, en niet Kane ?

avatar

Gast
geplaatst: vandaag om 08:31 uur

avatar

geplaatst: vandaag om 08:31 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.