Editors - An End Has a Start (2007)

Label: Kitchenware

1. Smokers Outside the Hospital Doors (4:49)
  2. An End Has a Start (3:47)
  3. The Weight of the World (4:20)
  4. Bones (4:08)
  5. When Anger Shows (5:47)
  6. The Racing Rats (4:19)
  7. Push Your Head Towards the Air (5:46)
  8. Escape the Nest (4:45)
  9. Spiders (4:02)
  10. Well Worn Hand (2:56)
  11. Smokers Outside the Hospital Doors [Demo] * (3:19)
  12. Banging Heads * (3:42)
  13. A Thousand Pieces * (3:41)
  14. The Racing Rats [Live] * (6:11)
  15. Open Up * (3:40)
avatar van tvtje1
het is nu de eerste keer dat ik de cd goed beluister en ik vraag me nu wel af waarom ik deze wat heb laten liggen

tvtje1 schreef:

Da's eerlijk gezegd niet zo moeilijk: soms loont het de moeite een cd 6 - 9 maanden te laten liggen, halveert de prijs en kan je meer kopen en deze cd is een goed voorbeeld daarvan.

Interpol: kan je momenteel ook alles aanschaffen voor minder dan de helft van de oorspronkelijke prijs.

Deze cd: goed - meteen gekocht na optreden bij "Jools Holland". Goede plaat nix mis mee, alleen iets minder krachtig dan debuut.
Band heeft power en drive - sla ze iets hoger aan dan Interpol.

avatar van laboomzaa
Ik moest eerst niets weten van Editors én Interpol....maar dan lees je hier zoveel goede dingen erover...dan toch maar eens pindakazen!!!

Nu Heb ik alles aangeschaft kan me wel voor mijn kop slaan....waarom!!! heb ik dit nooit eerder willen luisteren!!

Zowel Interpol als editors is niet meer uit de auto, ipod en stereo te rammen!!!

En ik ga er ook zeker heen op Lowlands!!

avatar van Mjuman
@laboomzaa: voorzichtig, ook cd's kunnen kapotgaan.

Als je meer tips wilt: MTMG, Hot Chip, We Are Scientists - en vooruit, Muse.

Het helpt om regelmatig op vrij. av. laat te kijken naar "Jools Holland"(BBC) - veel (nieuwe) bands live in de studio; in feb. nog: Adele, Duffy en Estelle - kom daar hier maar eenzs om!

avatar van Monkeypriest
The Editors geven naar mijn mening toch een geslaagd album af.
Met enkele pareltjes zoals Racing Rats en An End Has A Start zeker de moeite waard.
Perfect als achtergrondmuziek om wat pcwerk te verrichten

tvtje1 schreef:

Dat heb ik dus ook. Ik liep al gelijk weg van The Black Room, en had bij deze zoiets van, te veel hetzelfde.
Nu vind ik hem zelfs beter dan hun debut.
Smokers heeft de kracht van een Sunday Bloody Sunday van U2 of Clocks van Coldplay. Volgens mij is het een genot om dit nummer live te horen.

avatar van Mjuman
@DR - ik vind deze plaat ok; "Smokers.." is een goede song, maar vind ik niet de impact hebben van "Clocks" en nog minder van "Bloody Sunday" (al ben ik geen echte U2-fan).

Clocks vanwege het beeldend vermogen en "Sunday, Bloody Sunday" als je de Ierse geschiedenis kent - is een pure hartekreet; nogmaals ik ben geen U2-fan. Ik vind Ierland een fascinerend land, kom er graag en deze song past daar erg goed bij. In Tua Nua past ook goed in die sfeer; en qua singer-songwriter(s): Christy Moore en zijn broer Barry (oftewel Luka Bloom).

Het gaat mij over het effect wat deze nummers live hebben, niet om de teksten.

avatar van Jim morrison
Topalbum, beter dan het vorige. Jammer alleen dat ze van bijna de hele plaat singles hebben gemaakt. Valt er weinig meer te ontdekken na je het album gekocht hebt.

avatar van rimboldt
Tja, bij de eerste paar draaibeurten was ik lyrisch over dit album. Schitterende, bevlogen pop, in de traditie van de beste U2/ Simple MInds. Moet zeggen dat ik het nu nog maar nauwelijks draai, het beklijft niet op 1 of andere manier. dat heb ik bijvoorbeeld ook bij een band als Keane, was ik ook eerst heel lyrisch over.
Toch prima dat ze bij deze site het beleid hebben dat een album 2 jaar oud moet zijn voordat het in de rankings wordt opgenomen.
Live blijft het wel erg goed.

avatar van Rinus
Aan deze band en dit album heb ik best wel even moeten wennen. Maar nu vind ik het prachtig. Dat vrij aparte gitaar gleuid en dito zang, maar wel erg sfeervol en engels klinkend. Ook een beetje retro klinkend.

Lost Highway
Ik vind ook dat deze band een eigen sound heeft, zeker als je het vergelijkt met het gros van de Britse gitaarbandjes tegenwoordig, dan staat Editors daar op alle vlakken ver boven.

Een eigen geluid hebben ze zeker, dat waardeer ik wel erg van Editors. Ik ben alleen van mening dat ze binnen hun eigen sound te weinig afwisselen. Dus dat ze zich teveel aan dat 'eigen geluid' vastbinden. Zorgt op dit album ook wel voor een paar pareltjes. Zoals An End Has A Start en Racing Rats. Maar als je bijvoorbeeld naar de openingstrack luistert, waar ze dan wel van het eigen geluid afwijken, zie je dat ze dat ook erg goed kunnen. Jammer dat ze daar dan verder zo weinig mee doen.

Lost Highway
Het is ook nog maar hun tweede album, dus ze mogen van mij hier wel nog vasthouden aan hun typisch Editors geluid. Anders krijg je toestanden als bij Bloc Party waar we morren dat we onze Silent Alarm sound kwijt zijn. Zo is het altijd iets, en zijn we voor sommige bands iets te kritisch ( voor andere dan weer lang niet kritisch genoeg ). Naar verluidt circuleren er albums van Depeche Mode, Massive Attack en LCD Soundsystem in Editors' kringen, dus die derde plaat kan misschien erg interessant worden. Ik denk wel dat ze nu aan aan tweetal jaartjes rust toe zijn.

avatar van MartinoBasso
Maar een halfje verhoogd, ook de tragere nummers weet ik nu goed te waarderen.

Lost Highway
De afsluiter mag er van mij ook zijn, al haalt het niet het niveau van het laatste nummer van The Back Room, dat nummer vind ik echt buiten categorie. Qua tragere nummers staat alleen Push Your Head me wat tegen, een nummer dat me iets teveel aan de zeurderige kant is.

Lost Highway schreef:

Persoonlijk waardeer ik het juist heel erg dat BP nieuwe dingen probeert, dat het nu minder uitvalt is iets anders. Dan durf ik ook wel kritisch te zijn. Ik geloof trouwens ook wel dat Editors in de toekomst andere dingen zullen gaan proberen. Dan zal pas blijken of het echt een klasseband is.

avatar van hectometersnor
Aardig album maar vind persoonlijk wel dat het album na Racing Rats niet veel meer aan is. Nummers missen kracht en creativiteit. Maar de eerste 6 nummers vind ik erg lekker en The Weight of the World is een prachtig nummer.

avatar van rkdev
Briljant !
Wat een energie heeft die band zeg.

Nou ja briljant, briljant, ik denk dat er andere bands zijn die eerder die kwalificatie verdienen. Goed en veel beter dan de andere zooi die ze op 3FM draaien is het natuurlijk wel.

Dit vind ik min of meer in het verlengde liggen van hun debuut ´The back room´. Maar ik vind het verschil dat de nummers op dit album iets zwaarder zijn aangezet.
Niks mis mee trouwens.
De dreigende sfeer die vanuit sommige nummers gaat vind ik dit album iets meer dimensie geven. Al ben ik over het algemeen meer een liefhebber van de galmende puntige nummers.
Dat Editors hun geluid ontleend hebben aan de eerste 3 albums van U2, of in ieder geval er door geinpireerd zijn dat mag duidelijk zijn. Maar dat neem ik ze helemaal niet kwalijk, deze sound verveeld mij bijna nooit.
Beter goed gejat dan slecht verzonnen.
Kortom een waardige opvolger van ´The back room´ al vind ik die toch net iets beter.

avatar van De-noir
Zeker een goede cd dit, maar hij viel me toch wat tegen na het erg goede debuut. De nummers opzich zijn minder sterk dan op The Back Room, maar ook de vollere productie bevalt me een stuk minder. Het trio 4,5,6 zijn wat mij betreft de beste nummers hier. De rest van de nummers heeft bij mij aan kracht ingeboet. Ook live was het de tweede keer helaas een stuk minder enerverend. Een nummers als Escape The Nest ben ik in de loop daar tijd zelfs een tikkeltje irritant gaan vinden, waar ik het eerst nog erg goed vond. Hopelijk keren ze op hun volgende album terug naar hun eerdere sound, maar ik vrees met grote vrezen dat dat niet zal gebeuren..

avatar van Shadow91
Ik snap niet dat sommige mensen dit album minder afwisseld dan het vorige (ook briljante) album The Back Room. Blood,All sparks en bullets vind ik nummers die meer op elkaar lijken dan Smokers, An End Has A Start en Bones of ligt dat nou aan mij? Nu over het album zelf:
Vind alleen nummer 10 op dit album minder en ver de rest niets meer dan kwaliteit.
Vooral het mooie The Weight of the World weet me erg te raken en ook Spiders geeft me soms kippenvel. Van de snellere nummers vind ik Smokers echt een fantastisch nummer.

BPDD
Shadow91 schreef:

Ik ben het met je eens, op the Back Room vond ik dat met name Bullets en Fingers in the Factories ontzettend op elkaar lijken.
Verder ben ik het er ook mee eens dat Well Worn Hand minder is (ik vind het qua kwaliteit eigenlijk niet eens op het album thuishoren) maar voor de rest is het een ontzettend goed album.
Ik ben er wel wat minder fan van dan de 1e maanden na de release ( ik was er dan ook echt helemaal gek van), maar toen luisterde ik ook naar bijna niks anders dus het is niet zo gek dat na een half jaar uitsluitend 3 albums (andere waren A Weekend in The City van Bloc Party en Our Love To Admire van Interpol) geluisterd te hebben het iets is gaan vervelen( al is dit niet het geval geweest met AWITC).
Ik vind trouwens wel dat ze weer eens met wat nieuws mogen komen in plaats van het halve album op single uit te brengen.

avatar van Zandkuiken
Heel erg mooie plaat van een band die ik nu eigenlijk pas ontdek. Een album ook dat van de eerste tot de laatste seconde een hoog niveau aanhoudt, met hier en daar een nummer dat nog 'n klasse hoger gaat spelen.

De constante tussen al dat fraais is natuurlijk de diepe stem van Tom Smith, die in verschillende gedaanten aan bod komt op An End Has A Start: van dromerig zacht in het bloedmooie The Weight Of The World (terwijl er zich rondom de zanger een muur van weidse gitaren optrekt) en Spiders over akelig intens in het très poppy The Racing Rats en het fenomenale Escape The Nest tot van pathos doordrongen in de verstilde afsluiter Well Worn Hand (één van de hoogtepunten!!).

Soms is het wel een beetje snakken naar afwisseling en doet het geluid van Editors misschien wat al te veel denken aan andere bands, maar dat kan ik me niet aantrekken als het zulke pareltjes oplevert. Geen onvervalste klassieker naar mijn gevoel, maar wel een ijzersterk schijfje en binnenkort dus ook maar eens op zoek naar het debuut.

Kleine 4*

Nightporter
Editors, the Killers is voor mij is het eigenlijk een beetje hetzelfde. Best een aantal goede nummers, maar een heel album is niet aan mij besteed.

avatar van L_T_B
Smiechtel schreef:
Wat een non-discussie.

Aantal berichten verwijderd.

avatar van aerogp1
The Back Room deed me nooit zoveel, dat album heb ik pas een half jaar geleden leren kennen.
Dit album daarentegen vind ik veel beter!
Wát een muur van geluid, vanwaaruit steeds andere dingen je oor treffen!!

4,5* van mij, pak aan.

Ik vond The Back Room al een heel aparte, maar goede plaat. Echt apart, zo'n plaat die je echt een aantal keer moet horen voor je hem waardeert. Maar naar zo'n album kun je dan ook langer blijven luisteren. Deze plaat is nog beter vind ik zelf, ik kan hem elke keer opnieuw opzetten. 'Racing Rats' en 'Escape The Nest' zijn helemaal top!

avatar van aerogp1
Nightporter schreef:
Editors, the Killers is voor mij is het eigenlijk een beetje hetzelfde.

Ga je mond spoelen!! . The Killers rommelen maar wat aan, vergeleken bij de prachtige composities die Editors maken!
Je stelt goedkoop bombast en echte klasse aan elkaar gelijk, dat kan nooit de bedoeling zijn