Editors - An End Has a Start (2007)

Label: Kitchenware

1. Smokers Outside the Hospital Doors (4:49)
  2. An End Has a Start (3:47)
  3. The Weight of the World (4:20)
  4. Bones (4:08)
  5. When Anger Shows (5:47)
  6. The Racing Rats (4:19)
  7. Push Your Head Towards the Air (5:46)
  8. Escape the Nest (4:45)
  9. Spiders (4:02)
  10. Well Worn Hand (2:56)
  11. Smokers Outside the Hospital Doors [Demo] * (3:19)
  12. Banging Heads * (3:42)
  13. A Thousand Pieces * (3:41)
  14. The Racing Rats [Live] * (6:11)
  15. Open Up * (3:40)
avatar van Castle
Ik hoor vaak Live in de Editors, zal wel door de zang komen.

avatar van CHIEP
CHIEP (crew)
"Bones" wordt de vijfde single. Alsof "Push..." al zolang uit is...

avatar van Guinness1980
Castle schreef:
Ik hoor vaak Live in de Editors, zal wel door de zang komen.

Dat vind ik juist niet. De zang lijkt er absoluut niet op. Vind Editors sowieso beter dan Live.

Fasvonummers:
An end has a start
Weight of the world
An end has a start ( op het nieuwe In extremo album staat hun versie van dit nummer )

perfume
Goede plaat. Alleen wat zijn die albums tegenwoordig toch loeihard opgenomen! Ik moet de volumeknop van mijn versterker zeker voor tweederde naar links draaien wil het nog enigszins geen kakofonie en een wall of sound worden. Het opnamevolume zou wat mij betreft wel een paar tandjes minder kunnen. Zou denk ik ook de nummers beter ten goede komen. Trouwens nummers 11 en 12 ken ik niet.

avatar van Alicia
CHIEP schreef:
"Bones" wordt de vijfde single. Alsof "Push..." al zolang uit is...

Ha...Bones...mijn favorietje van dit album.

avatar van Nautilus
Alicia schreef:

Ha...Bones...mijn favorietje van dit album.

Er is nog altijd niets officieel bevestigd, dus of die vijfde single er ook echt komt...

Het is best qua singles veel voor een album van tien nummertjes, ik dacht na Racing Rats al dat ze deze koe volledig uitgemelkt hadden.

avatar van L_T_B
Berichten verplaatst naar Editors

avatar van lauradance
dit album wordt steeds slechter hoe vaker ik het luister. ik wil niet zeggen dat het echt een slecht album is maar hun debuutalbum is 100 keer sterker.

Minder sterk dan The Back Room, met name omdat de heren Editors wat zijn doorgedraafd in de bombastische sound van dit album. Hierdoor lijken de nummers veel meer op elkaar dan op The Back Room het geval was, waar een Fall bijvoorbeeld écht anders was dan een Blood.: An End Has A Start wordt hierdoor al gauw wat eentonig. Desondanks is An End Has A Start wel degelijk een heel goed album, met stuk voor stuk goede nummers. Eigenlijk vind ik alleen Put Your Head Towards The Air en Spiders wat minder. Voor de rest net als op The Back Room wederom meeslepende teksten, heerlijke gitaren en die mooie vocals van Tom Smith. Ik ben heel benieuwd met wat voor album de Editors hierna aan zullen komen zetten. Bliijven ze in dezelfde sound hangen of durven ze door te groeien?

4 sterren

Lost Highway
lauradance schreef:

Dat komt omdat het gitaar- en drumwerk op dit album zo standard en repititief is. Op zich geen slecht album, maar niet om dagelijks te draaien. Zowiezo is The Back Room sterker. Album wordt echt gedragen door de zang en teksten van Smith, maar goede teksten maken nog geen topalbum.

avatar van Chameleon Day
lauradance schreef:

Hier ben ik het nou eens met je eens.

Ik vond dit album in het begin nog wel goed, maar hoe vaker ik hem draaide des te minder werd die. Bijna een soort 'X&Y' van Coldplay, ook zo'n bloedeloos album, hoewel de melodieën op dit album wel sterker zijn.

avatar van lauradance
ik zou echt niet kunnen zeggen waarom ik dit album steeds minder vind worden. ik luister er nog wel eens naar, maar minder graag dan naar the black room. ik vind dat de zanger nog steeds een mooie stem heeft en de editors sound is er ook nog steeds. ik zal hier maar eens over na gaan denken.

maar het is in ieder geval geen saai album

avatar van battersea
Heel fijn. Wat een stem. Wellicht niet al te vernieuwend maar wat de hek. Tip voor mensen die van goede gitaren en volle stemmen houden: Madrugada!. Dat overigens wel een treetje hoger op de kwaliteitsladder staat. Wiet met me eens is, magt zeggen.

avatar van Tafelkleed
Heerlijk album, van een heerlijke band. Twee weken terug op de eerste rij bij ze gestaan op Pinkpop, en het was echt genieten geblazen. Ook The Back Room is in mijn bezit, vind het lastig uit te leggen waar het 'm bij Editors in zit, maar het spreekt me gewoon enorm aan, 4,0 *.

avatar van Lennonlover
Tafelkleed schreef:

De leeftijd

perfume
Tafelkleed schreef:

Dit is inderdaad een van de beste nu-wave bands! En live zijn ze gewoon geweldig!

avatar van johanfcu
Ik had het snel gezien met dit album. Ik vind "The Racing Rats" helemaal geweldig maar daar blijft het dan ook bij. Het klinkt 9keer hetzelfde, en daarvoor had ik hem toch écht niet gekocht. Verscheidende sites bombardeerde dit album tot hét beste album van 2007 wat ik dan niet begrijp.

Al begrijp ik wel dat het goede muziek is, ik zal daarom mild zijn in mijn beoordeling.

***

avatar van blur8
Johanfcu: Als je de RacingRats al geweldig vindt, zou ik zeggen dat met wat extra luisterbeurten, het kwartje ook moet kunnen vallen voor An End Has a Start, The Weight of the World, Bones & Spiders
Als ik in je top10, Radiohead en FranzFerdinand zie staan mag dat niet al te moeilijk zijn. Ik heb ook meerdere luisterbeurten nodig gehad om the Editers op volle sterkte te kunnen waarderen. Ben er zeker van dat je waardering nog zal groeien.

avatar van sierrra
lauradance schreef:

Vind dit album juist een stap verder dan hun eerste album.
Staan er op het eerste album nog een paar mindere nummers, dit album staat van het begin tot het eind vol met goede nummers.

avatar van Young folks
Lennonlover schreef:

De leeftijd

Kan je dit even bijlichten? Ben zelf namelijk ook 18 en ik vind de editors ook een prima band, maar daarnaast luister ik ook heel veel "oudere" muziek zoals velvet underground, neil young etc.

Ben benieuwd.

Lost Highway
The Velvet Underground is een topband van vroeger, Editors is een zeer goede band van nu. Compleet normaal dus dat je naar beiden luistert.
Editors zijn een beetje als een luis in de pels van politiek correct muziekland. Ik denk meteen terug aan de zeer neerbuigende recensie in Humo, bij het release van dit album. Men had niets beters gevonden dan de band te vergelijken met een stelletje inspiratieloze grafdelgers. Als je goed luistert hoor je dat dit album niet depressief is, maar gewoon menselijk en het vooral veel hoop bevat. Ik ben ervan overtuigd dat die criticus niet eens het hele album heeft beluisterd, maar meteen is gestruikeld over de teksten van de eerste twee nummers. Je zal ook maar eens muziek met inhoud maken, en er dan nog eens succes met oogsten ook; het is in deze tijden bijna Des Duivels. Ik hoop dat Editors met hun derde worp toch een aantal Ruby Ruby Ruby of Do you wanna wanna make love to me getinte songs afleveren. Het is dat, of de brandstapel.

Lost Highway schreef:

Ik niet. Dan is het meteen helemaal over voor mij met deze gasten. Volgens mij overdrijf je het ook wel een beetje nu. The Racing Rats is behoorlijk wat keren uitgezonden op TV (TMF zelfs) en heeft de top 40 zelfs gehaald. Ik heb ook zat goede kritieken gehoord uit mainstream hoeken. Tuurlijk zullen er altijd zeikerds zijn. Maar Editors zijn behoorlijk gerespecteerd. Zowel in de mainstream als in de alternatieve stroming.

avatar van Ploppesteksel
Ik heb zo heel erg de indruk dat hetgeen wat Dn!S quote van Lost Highway wel erg veel ironie bevat ..

Dn!S schreef:

Dat is absoluut waar, maar ik denk dat vanuit de "alternatieve" stroming (ik heb een hekel aan die term, dus vandaar de aanhalingstekens) met angst en beven uit wordt gekeken naar het volgende album. Je merkt toch wel dat de reacties wat gereserveerder zijn, omdat dit album een stuk gladder en geproduceerder klinkt dan zijn voorganger en ook de show krijgt deze trekjes. Niet dat de muziek niet goed is (want ik luister nog steeds met plezier naar deze plaat) of dat ze geen goede optredens geven, want dat doen ze wel. Maar de voorbodenen voor een nieuw album zijn niet zo goed, maar goed misschien leveren ze de volgende keer wel de rauwste plaat van het jaar af, je weet het maar nooit.

avatar van Carolaah
Zo, had ik even niet verwacht dat dit best een goede plaat was..
Ik dacht "Oh nee, niet weer zo'n soort Britrock-bandje" (die gozers zullen ook wel weer Brits zijn? of stiekem toch niet?)

Nou ja, toch eens proberen, want je weet het nooit..

En nee inderdaad.. dit is een prima plaat, van prima kwaliteit. Niet uiterst bijzonder, maar beter dan ik had verwacht..
Best een potentiële band.

avatar van MusicFreak
die stem van de zanger in combinatie met het gitaarspel... prachtig!
Best een goed album!!

Ploppesteksel schreef:

Ja dat begreep ik ook. Maar zelfs om de zgn. mainstream een plezier te doen zou ik nog niet willen dat er een Kaiser Chiefs achtige plaat uitgebracht zou worden door hen, vandaar dat ik er serieus op reageer.

Goede Plaat, met vind ik Bones en An End has a Start als uitschieters

avatar van Lennonlover
Ik heb het eigenlijk niet zo echt meer met The Editors. Een paar nummers kunnen er wel in maar zo'n heel album. Neen. Ik zet hem snel af (en met een Ipod is dat tegenwoordig snel gebeurt) en zet liever Joy Division op ofzo.