Tool - Fear Inoculum (2019)

Rock / Metal
Label: Volcano

1. Fear Inoculum (10:20)
  2. Pneuma (11:53)
  3. Litanie contre la Peur * (2:14)
  4. Invincible (12:44)
  5. Legion Inoculant * (3:09)
  6. Descending (13:37)
  7. Culling Voices (10:05)
  8. Chocolate Chip Trip (4:48)
  9. 7empest (15:43)
  10. Mockingbeat * (2:05)
  11. Recusant Ad Infinitum * (6:42)
totale tijdsduur: 1:19:10 (1:33:20)
avatar van Stuntovic
Edwynn schreef:
Ik vind deze wel veel consistenter dan 10.000 Days. Daar skip ik wel eens die lange ballades. Het nieuwe album luister ik vooralsnog in één ruk uit. De lome opbouw stooet me totaal niet. Het blijft onderhoudend tot en met. Als ik het nu op een rijtje mag zetten is 10.000 Days met al zijn kwaliteit toch de minste van Tool. Deze mag wel naast Lateralus en Aenima.

Hoe komt het dat veel mensen Anema en Lateralus beter vinden dan 10.000 days? Ik vind namelijk 10.000 days het beste album, Fear Inoculum meegerekend. Wat is voor jou en denk je voor vele andere nou net het verschil?

Stuntovic schreef:

Goede vraag. Ik sla 10,000 Days ook hoger aan dan Aenima en Lateralus. Maar wat heet hoger, het zijn allemaal top albums.

Maar joh, Fear Inoculum… dat is weer een trede hoger.

Stuntovic voor mij zijn die beide albums ieder 1 geheel, 10,000 gaat ‘alle’ kanten op. Het bestaat uit ‘subdelen’ en de flow doet t em voor mij niet. Daarnaast denk dat voor mij ook de tijdsgeest en herinnering mee speelt, in het voordeel van Aenima en lateralus dan. Tegen de tijd dat 10k days uitkwam, was ik een stuk kritischer (helemaal na het ook tegenvallende emotive van APC). Ik vind persoonlijk 10k days ook best zeverig, met oa de title track, the pot, etc

Vanmorgen kwam de speciale limited ultra bijzondere editie al binnen uit the USA. En nu moet ik zeggen dat het geluid vanaf deze CD nog eens een stuk beter klinkt dan van een download / stream. Wat een geweldige productie! Ik kan mij voorstellen dat je dit album nog wat beter vindt als je het vanaf CD luistert.

avatar van Kronos
Ik heb de download die erbij zit afgelopen weekend eens geprobeerd. Vond de geluidskwaliteit zwaar tegenvallen in vergelijking met cd maar dacht dat het vooral aan mijn apparatuur lag (goedkoop mp3 spelertje via kabel in de USB port van de Yamaha CD-S300).

De productie is inderdaad geweldig, vol detail en dynamiek.

En welke variant heb je?

Kronos schreef:
En welke variant heb je?

Ik heb variant 1. En gelukkig met een compleet boekje, in de goede volgorde.

avatar van legian
Met de aankondiging van de Amerikaanse tour is ook bekend gemaakt dat er binnenkort een vinyl versie aangekondigd zal worden. Zie press release: toolband.com

avatar van Edwynn
Stuntovic schreef:

Ik kan uiteraard alleen voor mijzelf spreken. En bij de betreffende albums schreef ik, zij het beknopt, wat ik van de ervan vond. Daar sta ik nog steeds achter. Het zal allemaal ongetwijfeld met instap te maken hebben. Al weet ik dat njet zeker natuurlijk. Ik leerde Tool al snel na Undertow kennen. Vond het wel leuk maar bij vlagen te grungerig. Met Latetalus was ik wel definitief om en kregen de voorgangers een herwaardering. Fear Inoculum bezorgt me een gelijksoortige beleving als Lateralus. Veel onderhuidse spanning. Dat miste ik een beetje op 10.000 Days. Ik zit nog een beetje in de beeldvormende modus voor wat betreft deze. Maar dit is de voorlopige indruk die ik middels Spotify heb mogen opdoen.

Herkenbare Toolloopjes, In Pneuma beginnen ze zowat met het midden van Schism.

De 10 tracker lijkt me het echte album, snap niet waarom er zo nodig een andere versie moet bestaan, het zijn 6 nieuwe kick-ass tracks en hartstikke prima omlijstingen er omheen.

legian schreef:

Hè een Vinyl release, en nu zit ik met dat kartonnen CD ding! Wel een vet boekje trouwens, maar de rest doet wat fragiel aan en ik vraag me af of ie de tand des tijds gaat doorstaan!

malheur schreef:

Het heet 'additional material'. Een toevoeging dus. Aan het echte album. Of het ook toevoegende waarde heeft mag ieder voor zichzelf uitmaken. Ik vind dat het serieus de flow uit het album haalt.

avatar van mattman
Fathead schreef:
Ik hou helemaal niet van overgeconstrueerde kunst, of het nou tekeningen van Escher of de Deltawerken zijn. Het is mij te mathematisch, ik mis spontaniteit,

Dit heb ik ook. En met deze nog meer dan anderen. Veel tegendraadse riffjes en strakke drumroffeltjes, maar ergens ook wel redelijk volgens het Tool boekje. Het raakt me op geen enkele manier, dit. Terwijl er genoeg metalbands zijn die én strak spelen én goede, songs met emotie spelen.

sheesch schreef:
Hè een Vinyl release, en nu zit ik met dat kartonnen CD ding!

Ik vind vinyl leuk, maar bij een album als dit waarbij het volgens mij voor een stuk om de kraakheldere en loepzuivere productie gaat begrijp ik niet goed waarom iemand er de kraakjes en stofjes van vinyl bij zou willen hebben.

En ik verhoog mijn stem na de laatste luisterbeurt naar 5*. Deze mag gaan strijden met Winter Ethereal van Arch / Matheos voor de hoogste podiumplaats in mijn eindejaarslijstje.

avatar van Ernie
Ik ga mij echt wel storen aan de CD versie zonder de bonustracks. Groot respect voor Tool maar hier gaan ze wel gewoon mee met de hele industrienorm om bonustracks enkel op vinyl en/of streaming te plaatsen om extra centjes te verdienen. Als je zo hamert op album concept en het "alle nummers vormen samen een verhaal" riedeltje mag je je eindproduct niet zo verloochenen. Toch een stukje artistieke integriteit te koop blijkbaar bij deze onafhankelijke helden.

Vandaag al de limited versie vanuit Amerika binnen! Prachtig boekwerk. Album blijft maar groeien. Vooralsnog verhoogd naar 4,5. Zou zomaar eens het volle pond kunnen worden!

Ernie schreef:

Volgens mij is het probleem dat het niet op een (enkele) CD past inkl bonusmateriaal (qua lengte). Correct me if I’m wrong

sheesch schreef:

Dan maak je er toch een dubbelalbum van zou ik zeggen. Mag ook wel na13 jaar

Kronos schreef:

Goed punt idd, maar voor dit geld hadden ze er wel een SACD of iets anders super-duper definitie van mogen maken. Dat kan met vinyl platen trouwens ook, die je met de juiste setup en configuratie ook aardig eerlijk (i.e. helder) over kunt laten komen, maar ik begrijp je punt!

Vergeleken met de vorige platen is de productie iig een stuk beter, vind wel dat de zang er soms teveel ‘bovenop’ ligt, mag van mij wat meer verdrinken in een wat ‘rauwere’ mix.

avatar van SirPsychoSexy
Stuntovic schreef:
Ik begrijp het ook niet zo goed allemaal. Voor mij is 10,000 Days hun beste na Lateralus. Nagenoeg perfecte balans tussen meer toegankelijke, maar strakke en memorabele rocknummers (Vicarious, Jambi, The Pot) enerzijds, en avontuurlijke, epische composities anderzijds (Wings/10,000 Days, Lost Keys/Rosetta Stoned, Right in Two). Ik heb Tool ook pas echt leren kennen rond 2007-2008, dus er is niet één van hun platen die bijzondere nostalgische waarde voor mij heeft omdat ik de release ervan bewust heb meegemaakt in mijn muzikale "vormingsjaren". Misschien speelt dat ook mee bij sommige mensen.

Terug naar Fear Inoculum dan. Hier geen sprake van "hits" in de stijl van bovengenoemde nummers, enkel uitgesponnen composities. Het klinkt allemaal heel verzorgd en de productie is glashelder, maar ik mis toch iets. Een onvergetelijke muzikale climax waar de band helemaal los gaat (denk The Grudge), een melodie of riff die zich vastnestelt in je hoofd en niet meer loslaat (denk Forty Six & 2), een lyric die je bij de lurven grijpt (denk aan Keenan's woorden aan zijn moeder op 10,000 Days), ... Misschien bovenal: de nummers missen voor mij een identiteit, ze roepen niet echt levendige beelden op in mijn verbeelding zoals zowat al het eerdere werk van deze groep.

Tegelijkertijd verveelt de plaat ook weer op geen enkel moment en steekt het toch allemaal knap in elkaar. Jones' gitaarwerk in het bijzonder is er met rasse schreden op vooruit gegaan en voor het eerst neemt hij de band meermaals echt op sleeptouw op dit album, zeker op de afsluiter, veruit het beste nummer hier wat mij betreft.

Lastig te beoordelen, deze. De tijd zal uitwijzen in welke richting mijn beoordeling evolueert. Voorlopig een 4'tje.

Ernie schreef:
Ik ga mij echt wel storen aan de CD versie zonder de bonustracks.... Als je zo hamert op album concept en het "alle nummers vormen samen een verhaal" riedeltje mag je je eindproduct niet zo verloochenen. Toch een stukje artistieke integriteit te koop blijkbaar bij deze onafhankelijke helden.

Zie wat Kronos 3 berichten boven jou schrijft. Dit is additioneel materiaal, het zijn geen bonustracks. Ook voor mij halen deze toevoegingen de flow uit het 'echte' album. Dat zijn de 7 nummers die samen inderdaad het verhaal vormen. Ben blij dat de toevoegingen niet op de CD staan en al helemaal dat ze er niet voor gezorgd hebben dat het 2 CD's zijn.

'Dit is additioneel materiaal, het zijn geen bonustracks'

In deze kun je natuurlijk makkelijk 2 kanten op redeneren, even goed hebben ze wat soundscapes eraf gepeuterd om de die-hards naast de normale schijf ook later nog de 'limited edition' en / of LP te doen aanschaffen.

De plaat zelf vind ik erg vet met idd iets meer accent op de drums en grooves en net wat minder de vocals/lyrics. Maar soit de heren zijn ook 13 jaar ouder he, het scherpe randje bot wat af en het accent verlegt zich wat, iets heel bandeigens.

avatar van coldwarkids
0,5
RichardKoning schreef:

Hardop moeten lachen om deze reactie..

..zò waar. Haha!

Haha iemand met humor hier

horizon schreef:
Daar waar Aenima (hwap, third eye), Lateralus (reflection) en 10,000 Days (the Pot) hun zwakkere momenten kennen zijn die op Fear Inoculum niet te vinden.

haha, behoren naar mijn mening tot de beste Tool nummers. Vooral Reflection is ongeevenaard.

de ophef over Tempest begrijp ik nog steeds niet. Saai nummer. Samen met dat chocolade-verhaal de twee minste nummers van de plaat.

avatar van Erikpol
kaztor schreef:

CCT een niemendalletje??
Yup. Vind er niks aan.

stemmer schreef:
horizon schreef:

Reflection behoort tot de saaie tool nummers.

west schreef:

Ik blijf het een raar iets vinden om te zeggen het album is 7 nummers maar hier zijn nog 2 andere versies waar we er iets tussen steken dat het niet gehaald heeft of een toevoeging of bonus is, hoe je het ook noemt. Het is een marketingtruc. Niet meer en minder.
Zou jij message to Harry Manback of Die eier Von Satan gemist hebben als ze niet op Aenema stonden. Eon Blue Apacolypse en Mantra op Lateralus? Wie weet? Maar nu staan ze erop en ken je het album zo dus dat verandert de beleving wel. Bonustracks en additional material staan op het einde. Of kunnen later als outtakes gezien worden. Deze intermezzo's horen bij het album als je ze er middenin plaatst naar mijn inziens. Ah ik heb hier gewoon een sterke mening over en Vind het maar jammer als je zo verschillende versies uitbrengt. Ik gruwel nog steeds van GZA's Liquid swords die niet eindigt met BIBLE (Basic Instructions Before Leaving Earth) op vinyl. Ben maar wat blij met mijn CD versie daar (Ik vind het album best wel goed hoor om positief te eindigen)

avatar van kaztor
Ik zou Manback en Satan ZEKER gemist hebben op Ænima! Vind ze alletwee geweldig!
Kan dan weer minder met Cesaro en -Ions.

avatar van james_cameron
We hebben er even dertien jaar op moeten wachten, maar dan heb je ook wel wat. Zes van de zeven nieuwe tracks zijn erg mooi, met het lange afsluitende 7empest als uitschieter. Slechts het wazige instrumentale Chocolate Chip Trip valt uit de toon, maar ook dat is eigenlijk wel toepasselijk, aangezien ieder voorgaand Tool-album wel zo'n te verwaarlozen niemendalletje bevatte. Voornaamste klacht die ik heb is dat het allemaal wel erg netjes en ingetogen klinkt, met weinig weerbarstige uitspattingen. En die uitspatttingen maken Tool juist zo de moeite waard. Het is een beetje gezapig en soms zelfs wat saai. Maar, zoals gezegd, wel erg mooi.

avatar van kaztor
Vind het verre van gezapig en saai.

Ik vind het prijzenswaardig dat de band geen verwachtingen lijkt na te gaan. Deze keer geen alto-hits zoals The Pot of Vicarious die 3FM op zou kunnen pikken.
Dit is gewoon van de hoogste duikplank af met de armen gestrekt het water in. Het klinkt organisch en super-zelfverzekerd. De bandleden doen hier allemaal wat ze het beste kunnen. Nergens een zwakker moment, maar gewoon een heerlijk vloeiend geheel.

CCT staat op de goede plek zo tegen het einde en het heeft iets hypnotiserends. Je zou bijna zeggen dat Danny na al die jaren z’n eigen drumsolo heeft verdiend.

avatar van Bert Wasbeer
stemmer schreef:
horizon schreef:

Ik snap de hype rond Tempest ook niet helemaal. Het nummer begint mooi, dan volgt een harde riff die ik goed kan hebben maar die de band zelf mogelijk maar flauw vindt ("fuck, here we go again"). Daarna een aardig nummer wat zichzelf uiteindelijk kapot soleert. Na tien minuten ben ik het volkomen zat maar dan zit je pas op tweederde.

Over CCT: een verbod op drumsolo's was naar verluidt oorspronkelijk opgenomen op de Verdragen van Genève maar dit werd om nooit opgehelderde redenen later geschrapt. Een schande als je het mij vraagt, want hoe briljant een drummer ook is (en dat is die van Tool zeker) , er is gewoon geen rechtvaardiging voor viif minuten nonstop solerend getrommel.

Het ontbreken van de extra tracks/skits/vogels in de wijngaard van de zanger op de cd vind ik stom maar niet onmisbaar. Maar dat zijn diverse minuten van diverse tracks dus ook niet en dan hadden ze er makkelijk bij gepast. Het is echt wel een goed album maar een onsje minder had het niet slechter gemaakt vermoed ik.