Nick Cave & The Bad Seeds - Ghosteen (2019)

Australiƫ
Pop / Electronic
Label: Bad Seed

1. The Spinning Song (4:43)
  2. Bright Horses (4:52)
  3. Waiting for You (3:54)
  4. Night Raid (5:07)
  5. Sun Forest (6:46)
  6. Galleon Ship (4:14)
  7. Ghosteen Speaks (4:02)
  8. Leviathan (4:47)
  9. Ghosteen (12:10)
  10. Fireflies (3:23)
  11. Hollywood (14:12)
avatar van GrafGantz
Joshua68 schreef:

De stemmers hier zijn er ook snel bij na een nachtje Spotify

Ja, zie tot m'n verbazing al 4 mensen met 5* hier.

/edit: zie dat deze mensen stemgemiddeldes hebben van respectievelijk 4,28 / 4,42 / 4,97 (uit 906 stemmen!) en 4,19, dus ik denk dat we deze stemmen toch met een klein korreltje zout dienen te nemen

avatar van grovonion
Voorlopig niks voor mij, was het aan het beluisteren tijdens een andere activiteit en de liedjes voelen allen hetzelfde aan, met zeer weinig variatie in wat er geboden wordt. Ik had pas een euroka moment op het ogenblik dat spotify begon met het streamen van een ander Nick Cave nummer. Ik dacht: aha, tot ik me realizeerde dat het niet bij dit album hoorde. Voorlopig een nipt voldoende.

avatar van Jake Bugg
Lijkt me geen album waarbij je ondertussen andere dingen doet. Anders zal deze helemaal aan je voorbijgaan.
Ben zelf een totale leek wat Nick Cave betreft, het is er nooit van gekomen om hem een kans te geven.
Had altijd de indruk dat hij wat vreemde muziek maakt.
Deze morgen op Spotify zag ik deze staan en ik had zo een gevoel dat ik dit echt een kans zou moeten geven.
Ben overdonderd door wat ik hoor. Het raakt me, het komt binnen, het straalt warmte uit en tegelijk ook verdriet.
Dit album ga ik de tijd geven maar daarna ga ik me toch maar eens verdiepen in zijn oeuvre.

avatar van legian
Jake Bugg schreef:

Het gaat prima hier zo op mijn werk eigenlijk. De tweede luisterbeurt is bijna afgerond en qua sfeer komt het prima over.

het album bevalt ook hier erg goed, mooie doorzetting van Skeleton Tree ook. Kan er prima van genieten. Maar het klinkt wel echt als een plaat voor een donkere sombere avond met een glas whiskey erbij.

avatar van NotFadeAway
Gisteravond achter de computer via YouTube naar de preview van Ghosteen geluisterd. Een magisch moment, voor zolang het duurde, want ik kon maar een beperkte tijd luisteren. Het magische moment werd ook enigszins verstoord toen mensen na nummer 3 of 4 in de comments begonnen te gapen en opmerkingen maakten in de trant van slaapverwekkend, en dat waren dan nog de milde reacties. Als je weet wat Cave heeft doorgemaakt, zou ik me schamen.

Dit album koppel ik dan ook aan dat verlies. En als Nick dit album moest maken ter verwerking (van iets dat nooit te verwerken valt) dan heeft hij mijn volledige zegen. Niet dat hij die nodig heeft, maar toch.

Dat maakt overigens niet dat ik dit album nog helemaal op waarde weet te schatten. Bij de eerste nummers dacht ik: wauw, maar ook ik hoor natuurlijk dat het, in ieder geval muzikaal, meer van hetzelfde is. Skeleton Tree vond ik een meesterwerk, en ook gevarieerder, met dank aan de toevoeging van de overige bandleden, maar ook de elektronische component, die op dat album elk nummer toch weer haar eigen sfeer gaf. Dat mis ik hier een beetje. Elk nummer is op zichzelf prachtig, maar achter mekaar is het een lange zit.

In de context van een concert zullen deze nummers waarschijnlijk heel goed werken: het laatste concert in de Ziggo was afwisselend knetterhard en super-intiem. Één van de beste concerten die ik ooit bezocht. Terug naar Ghosteen: je moet ervoor in de stemming zijn om dit stemmige album tot je te nemen, maar misschien moet je ook niet alles in één keer consumeren: zo af en toe eens een nummer of 2, om daar een tijdje op te kauwen. Dat ga ik ook doen voor ik mijn definitieve (cijfermatige) oordeel vel. Het is in ieder geval een album om over na te denken, en zijn dat in the end niet de betere werken?

avatar van Martin Visser
aERodynamIC schreef:
Ik wil dit heel graag mooi vinden, ik hoor wel wat Sigur Rós-achtige schoonheid, maar echt raken doet het me (nog) niet.

Ook niet die prachtige hoge zang in opener Spinning song?

avatar van chevy93
GrafGantz schreef:
Niet om een discussie over (wanneer je mag) stemmen op te rakelen, maar ik neem eigenlijk alle stemmen, ongeacht het aantal sterren, tot nu toe met een korreltje zout.

Mijn eerste indruk is overigens dat het wel erg zijig is bij tijd en wijle. Maar tegelijkertijd zijn er ook een aantal prachtige composities (bv. Sun Forest). Het is haast een meditatief album, wat het voor Cave zelf ongetwijfeld ook was. Het is dan ook niet zozeer de muziek waar ik in eerste instantie moeite mee heb..

avatar van Venceremos
1,5
Associaties 2e luisterbeurt: Vangelis, Clannad, Neverending Story (begin van Bright Horses).

Martin Visser schreef:
Ook niet die prachtige hoge zang in opener Spinning song?

Vind dat toch echt te hoog. Zoals Cave voor 't eerst z'n vocale registers opengooide (op No More Shall We Part) was het precies goed en raak. Dit doet gewoon een beetje pijn en komt op mij licht potsierlijk over. Zo zal 'ie 't toch allemaal niet bedoeld hebben.

Ach, een flinke mispeer na 16 uitstekende studioalbums, het zij Cave vergeven.

avatar van Julian McArthur
Nog maar één luisterbeurt gehad maar denk niet dat ik deze ooit een topper ga vinden. Te saai en langdradig voor mij. Zelfs geen of amper drum/percussie te bekennen. En dat bijna 70 minuten lang. Nee, deze doet het hem niet voor mij. Maar ga hem nog wat beurten geven alvorens ik een score ga plaatsen.

avatar van Wickerman
Zit nog in de eerste luistersessie, maar I’m waiting is misschien wel het beste nummer van de man sinds 2004. Breekbaar, piano en viool. Meer heeft Nick toch niet nodig?

avatar van RoenHetZwoen
Kijk, beste Bon Iver! Zo moet het! (al begin ik wel te vrezen voor Nick z'n geestelijke gezondheid)

avatar van RichardKoning
De “vroegere Nick Cave” is niet meer. Die is overleden.

Eerste luisterbeurt gehad. Dit is werkelijk nòg veel “mooier” dan Skeleton Tree. Ik hoor verwerking, hoop, troost, verdriet, ..en vast nog wel veel meer. Tijdens het typen hiervan staan de tranen nog vers op m’n gezicht getekend. Ik had zoiets overweldigends totaal niet verwacht. Tsjonge, ...

..en nu ben ik even sprakeloos.

avatar van Krokus
Een prachtig album. En een mooi geheel. Verfijnder dan de Skeleton Tree. Kwetsbaar. Ik was er eerst bang voor, muziek gemaakt vanuit een groot verdriet, maar Cave grijpt je - als je er voor openstaat - bij de lurven. Maar dan wel in een grote schoonheid, welteverstaan.

avatar van Cannabooze
De poëet is aan het woord. De boom waar slechts een skelet van over is, wordt omgezaagd.
In zijn voordracht bieden zijn companen hem alle ruimte.

Het album ademt rijkelijk. Noem het saai. Noem het kunst. Hoe dan ook: Ghosteen valt minder zwaar dan Skeleton Tree. Het biedt hoop. Het verwerkingsproces van Cave komt tot zijn eind.

Soms moet je je open stellen, om een fase te doen sluiten. Dat doet hij.

The Bad Seeds benaderen zijn hartenzeer met respect. Ze laten het helemaal aan hem over en bieden - daar waar nodig - de ondersteuning die Cave zoekt. Dat is niet veel, want het is zijn leed. Hij moet dit doen. Daar kun je niets dan respect voor hebben.

Maar, daarmee brengt Ghosteen de luisteraar in een tweestrijd: Of je vind dit geneuzel en kabelt het nietszeggend en traag aan je voorbij. Of je gaat er volledig in mee en hebt amper doorgehad dat je een ruim uur zat te dromen. Voor mij is dat laatste aan bod. Prachtig album!

Ik ben een enorme fan van Nick Cave. Voor mij één van de weinigen artiesten die voor mij zelden weet teleur te stellen. Zijn vorige worp vind ik dan ook een absoluut meesterwerk. Het vreemde is dat dit album bij mij niet helemaal binnenkomt. Ik zie en hoor veel emotionele beleving, maar ik mis gewoon de ijzersterke composities van op zijn vorige album (s). Ik ga nog niet stemmen, want ik moet het nog even laten doordringen. Voor nu een lichte teleurstelling (na 4 luisterbeurten).

avatar van Aladdin
Ja, dat herken ik wel, deze is bepaald nog niet geland. Ghosteen en Hollywood rechtvaardigen hun lengte wat mij betreft niet. Nog maar een keer luisteren dan maar....met enige tegenzin

Hoe kan je nu een 5 geven als een plaat een paar uur te beluisteren is, en als ik het zo lees zeker zo'n aangrijpende plaat.
Ben benieuwd hoe deze zal worden voor mijn, ben Cave fan sinds zijn 1e Bad Seeds plaat, de laatste 2 zijn prachtig, daarvoor jaren een stuk minder.

avatar van aminam19
Ik ben nog niet zo heel erg lang bekend met het oeuvre van cave. Push the sky away was mijn eerste kennismaking en die beviel uitermate goed dat ik, in een vrij korte tijd, meteen de rest van zijn discografie ben in gedoken.
Vooralsnog zijn abbatoir blues en skeleton tree mijn absolute favoriete albums van beste man.

Gisteravond 23:00 zat ik dan ook achter de computer voor de premiere van dit album. Afgaand op de albumcover wist ik eigenlijk niet zo goed wat ik moets verwachten. Maar uit een bericht van nick cave zelf, bleek duidelijk dat dit in het verlengde zou liggen van zijn laatste 2 albums. Helemaal niet erg na het fantastische skelenton tree, al vroeg ik mijzelf wel voorzichtig af hoelang hij nog zou kunnen voortborduren op die ambient sound.

Het antwoord, ruim 70 minuten lang! Want het is weer een moeilijke maar erg mooie bijzondere plaat geworden. Ik heb het idee dat deze plaat nog meer is geschreven door "nick cave voor nick cave" dan skeleton tree. Waar die laatst genoemde nog wat dreigender was ,en ook met de rest van de bad seeds wat meer op de voor grond, is deze plaat nog meer gestript en sterk leunend op de vocalen en ambient soundscapes van warren ellis.

En het zijn voor mij dan ook vooral de stem en de teksten van cave die het album naar een hoger niveau tillen. Dit is zijn echte rouw/verwerkings plaat. De pijn is voelbaar in elke gezongen noot, de teksten zijn meer dan ooit het middelpunt, en cave zelf klinkt fantastisch. En lijkt wel of hij door alles wat er is gebeurt beter is gaan zingen. Hij klinkt emotioneel en doorleefd maar tegelijkertijd krachtig en zelfverzekerd.
Dit is zijn verhaal over verlies en het verwerken daarvan.

Maar ik had al aangegeven dat het een "moeilijke" plaat is. Want ondanks dat het mij allemaal bij de eerste 2 luisterbeurten goed is bevallen, was het niet meteen zo raak als met skeleton tree of push the sky away. Door de erg persoonlijke insteek van het album en de mooie maar erg kalme instrumentatie van ellis kan ik mij voorstellen dat het voor sommige een lange zit is. Ik had vooral bij de eerste luisterbeurt het idee (en dan met name de eerste 2 nummers) dat en zo naadloos in elkaar overliep dat ik nog steeds naar de album opener zat te luisteren. Maar vanaf waiting for you zat ik er helemaal in, wat een prachtig nummer is dat, en samen met hollywood 1 van de hoogte punten van deze plaat.

Ik weet nu al dat de plaat nog meer zal gaan groeien en dat mijn cijfer uiteindelijk hoger zal gaan uitkomen, maar voor nu een ruime 3,5.

Je zou bijna gaan zeggen dat dit het laatste album van Nick Cave gaat zijn...... zo komt het wel op mij over. Of het goed met hem gaat? Ik weet het niet.

Een voortzetting van Skeleton Tree wil ik dit zeker wel noemen. Een album waar ik tijd voor nodig had en dat zal nu niet anders zijn.

Het was wel een aparte ervaring om de premiere van een album op deze wijze mee te maken. Met heel veel mede-fans via YouTube nieuwe muziek van een grote favoriet tot je laten komen. Blijkt het een behoorlijk zwaar album (misschien niet echt onverwacht) waar je eigenlijk heel anders moet ingaan dan via speakers van je pc en tekst op een scherm.
Dat is inmiddels nu aangepast, daar het album nu digitaal te verkrijgen is.

Ik hoor er regelmatig het mysterieuze en hemelse van Sigur Rós in terug. Dat is meer gevoelsmatig, want muzikaal gaat Cave toch een andere richting op.
Er was vooraf een hoop te doen over de hoes. Zelf vond en vind ik het spuuglelijk, maar het past perfect bij het gebodene.

Ik wist bij de eerste echt serieuze draaibeurt wat ik kon verwachten, ik heb het immers een keer kunnen beluisteren, en dat scheelt. Zonder enige vorm van gezonde spanning en nieuwsgierigheid kon er nu op meer ontspannen wijze geluisterd worden naar Ghosteen.
Waar ik gisteren meer met de tekst bezig was (daar werden we mee geconfronteerd op beeldscherm), daar probeerde ik nu de gehele sfeer te vangen. Iets wat met Sigur Rós altijd erg goed lukt.

Dit werkte nu dus ook goed: het is en blijft allemaal één grote flow, misschien wat te monotoon, maar de schoonheid openbaart zich nu heel wat beter.
Misschien helpt het ook dat dit een ander tijdstip was, en ja dat is opmerkelijk daar ik regelmatig lees dat mensen dit perfect vinden voor 's avonds laat, met voorkeur een whiskey erbij (wat is dat met die whiskey?).
Helder daglicht werkt bij mij blijkbaar beter.

Er valt veel te interpreteren, ieder heeft er zijn eigen gevoelens bij of denkt te weten wat Cave er mee wil. Ik ben daar zelf niet zo heel erg mee bezig, of probeer dat niet te zijn/doen.
Dan blijft een lange zit over, een moeilijke zit ook wel, maar ik weet zeker dat elke draaibeurt steeds wat meer schoonheid zal prijsgeven.

Zijn beste? Niet voor mij. Behorend tot mijn favorieten? Denk niet dat het zal gaan gebeuren. Maar dat Cave kwaliteit aflevert en doet wat hij zelf wel valt alleen maar te prijzen.
En wie weet..... kom ik zelfs hier nog wel eens op terug.

In elk geval voelt Ghosteen als één groot sacraal slotakkoord.

Dat gevoel dat dit zijn laatste album zal worden heb ik ook erg sterk aERodynamIC.
Luister deze nu voor de derde keer, en er zitten genoeg verwijzingen in die deze kant op wijzen.

deric raven schreef:

Voelt voor mij met name als de afsluiting van een enorm heftige periode in zijn leven. En daarmee ook waarschijnlijk deze muzikale richting van cave & the bad seeds.
Vandaar dat hij zelf ookal aangaf dat dit het sluitstuk is van het drieluik dat begon met push the sky away.
Denk wel dat er na deze plaat een langere pauze wordt ingelast en dat het nog wel even duurt voor dat we een nieuwe kunnen verwachten. En dat deze dan ook drastisch anders zal zijn qua sound.
Maar zijn aller laatste?
Ik heb cave dit jaar nog gezien met zijn conversations tour, en daar komt verder niet tot uiting dat stoppen er in zit, eerder het tegendeel. Hij gaf aan zichzelf weer comfortabel te voelen met het schrijven van liedjes na een lange periode de weg te zijn kwijt geweest, om het zo even te noemen. Oogt ook fris en uitgerust op het podium. Dit kan schijn en toneel zijn, maar dat lijkt mij sterk bij nick cave.

avatar van Poles Apart

avatar van HansVon
Poles Apart schreef:
Er komt sowieso nog een nieuwe Grinderman plaat aan, die is al bijna af.

Echt ? Daar heb ik wel zin in !

Ghosteen pas een keer beluisterd en ik moet zeggen dat ik niet erg verrast ben, maar hoopte toch dat zijn rouwproces in een dusdanige fase zou zijn dat hij weer iets a la Abattoir Blues/ The Lyre of Orpheus zou afleveren. Dit album zal ik de tijd geven, maar veel lust in herbeluisteren heb ik voorlopig niet.

avatar van Sater
Poles Apart schreef:
Er komt sowieso nog een nieuwe Grinderman plaat aan, die is al bijna af.

Bron? Ik weet alleen dat hij gezegd heeft dat de eerste twee albums van Grinderman “part of a yet to be completed trilogy" zijn. En volgens mij zei hij laatst in een interview, dat ik even niet kan terugvinden, dat het derde deel wellicht iets is om pas rond zijn zeventigste mee aan de slag te gaan.

avatar van aminam19
Er is nog nergens bevestigd dat het nieuwe grinderman album bijna klaar is. Cave heeft alleen aangegeven dat er sowieso een 3e album aankomt, maar wanneer is nog helemaal niet duidelijk.

Nick Cave Hints at New Grinderman Album to Complete the "Trilogy" | Consequence of Sound - google.com

avatar van Poles Apart
Sater schreef:

Excuses, je hebt helemaal gelijk. Ik meende ergens (Uncut? MOJO?) gelezen te hebben dat de studio induiken met Grinderman de volgende stap voor Cave was (en dat ze al aan het werk waren), maar kan inderdaad nu geen bevestiging daarvan vinden, buiten dan "ja, een derde plaat komt er, en de wereld heeft behoefte aan ons".

Zou denk ik wel de ideale volgende stap zijn voor Cave na "Ghosteen", een rauwe, vuile, vurige rock plaat met Grinderman.

Hij doet het weer hoor ...
Hollywood

avatar van philtuper
Een duidelijk vervolg op Skeleton Tree en ik vind het wederom fraai. Beklemmend, maar misschien niet zo beklemmend als Skeleton Tree. Je zou willen idd. zeggen, deel drie en slotstuk van het triptiek Push The Sky Away - Skeleton Tree - Ghosteen. Deze laatste klinkt sacraal en berustend. Ik vond zijn Conversations with Nick Cave echt indrukwekkend en ik moet zeggen, dat draagt ook wel bij aan de beleving van dit album. Ik heb nog wat luisterbeurten nodig om een echt oordeel te vellen. Gelukkig is daar het weekend al...

avatar van ohmusica
Zelf vind ik eigenlijk elk woord teveel over deze nieuwe Cave, de enigste die hier mogelijk nog iets zinnigs over kan zeggen is Cave zelf. Wel (alweer) een mooi album.

Dat heeft hij in zijn teksten al gedaan, nu is het aan de luisteraar om er over te oordelen.