Eefje de Visser - Bitterzoet (2020)

Label: Sony

12. Oh (4:30)
  13. Groen (5:09)
avatar van jordidj1
jordidj1 (moderator)
Rits off-topicberichten / geruzie / slowchat / boze opmerkingen jegens arme Eefje verwijderd

Edit:

En nu weer. Gaarne het album weer bespreken

Oh, wat is Pixels een pareltje..Laatste nummer van de geweldige concertfilm die ik gisteren zag in Rivierenhof.

avatar van harm1985
Volgens mij is dat juist de album versie, verwacht dat dit de nieuwe single gaat zijn met videoclip.

avatar van Pinsnider
Vaak losse nummers voorbij horen komen op de verantwoorde radiozenders en in die vorm begreep ik niet zo heel veel van de drukte rondom deze plaat. Maar nu had ik hem laatst eens even volledig aan staan op de koptelefoon. Vooral bij het nummer Bitterzoet stond het kippenvel ineens rijendik op mijn arm en ook de rest kwam sterk binnen. Topplaat!!

avatar van Gretz
Eindelijk, verdiende lof van het Nederlandse muziekjournaille!

Eefje de Visser maakt het beste album van 2020 (eindlijst 2020) | OOR
Een historische uitslag: nooit eerder eindigde een plaat van eigen bodem op nummer 1 in OOR’s Eindlijst

avatar van harm1985
Wat mij betreft terecht; ik heb het album ook op 1 staan voor mijn Top 2020. Des te bizarder is het dat er geen enkel nummer van Eefje in de Keuzelijst van de Top 2000 staat, dat terwijl Oh het meest gedraaide plaat is op 3FM (kreeg ze zelfs nog een prijs voor).

Als Eefje dit jaar weer niet in de lijst staat, dan diskwalificeert Radio 2 zich echt.

Bitterzoet is het dat haar een kans op een groter podium (lees festivals) is ontnomen dit jaar als gevolg van de pandemie. In 2021 hopelijk een herkansing.

avatar van Rudi S
Gretz schreef:
Eindelijk, verdiende lof van het Nederlandse muziekjournaille!

Eefje de Visser maakt het beste album van 2020 (eindlijst 2020) | OOR

Daar zeg je iets ja, tja Johan, Typhoon en Spinvis haalde daar in ieder geval wel top 3, maar 1 , Een dus!

avatar van Choconas
harm1985 schreef:

Radio 2 heeft dan ook wel een ander zenderprofiel dan 3FM. Oh stond gelukkig wel in de keuzelijst voor de Song van het Jaar-verkiezing van 3voor12. Ben benieuwd of ze daar hoge ogen gaat gooien! Ik denk trouwens dat Eefje dit jaar mijn album top 10 wel gaat halen, maar podium zal lastig worden.

harm1985 schreef:

Mooie woordspeling!

avatar van ohmusica
ohmusica schreef:
Wat is het geheim van Eefje de Visser? Of is er geen geheim en is het gewoon goed uitgekiend. De manier van zingen, Nederlands maar dan zonder bekende rijmelarij op teksten, maar vol met passie en emotie. De manier van zingen zitten altijd wel een paar aparte noten tussen die je niet verwacht en maakt het net niet eentonig. Prominent de aanwezigheid van synths, niet zo ongewoon of bijzonder maar wel passend bij de zang, waardoor de Visser zo haar eigen uitgekiende geluid heeft. Kortom Eefje heeft het wel voor elkaar.

Dit schreef ik in januari, lang geleden - pré-pandemie. Sindsdien niet meer naar geluisterd, Soms is iets niet helemaal je smaak, maar vind je het tóch goed. Dit was zo’n geval.

avatar van Slowgaze
Met pijn in het hart ga ik een halfje verlagen. Eefje heeft een aantal van haar allerbeste nummers opgenomen voor dit album, waar naast de vernuft ook de ambitie vanaf spat; tot en met 'Kom Op' is dit echt op ouderwetsch hoog niveau. Maar het helaas ook haar wisselvalligste album: vanaf het stuurloze 'Controle' grijpt het album me veel minder, al is 'Maak Het Stil' echt fantastisch. Maar verder wisselt het in die helft nogal; vooral 'Onverstaanbaar' is weer zo'n intermezzo en 'Oh' pakt me alleen als ik echt goed in de sfeer van het album zit. Dat laatste gebeurt me toch te weinig om die 4,5* te rechtvaardigen. Sorry, Eefje, sorry, Gretz.

avatar van Johnny Marr
Slowgaze schreef:
vooral 'Onverstaanbaar' is weer zo'n intermezzo

Dat is nou net m'n grote favoriet, onverstaanbaar

avatar van Doc
Doc
Johnny Marr schreef:

Dat is nou net m'n grote favoriet, onverstaanbaar
In dat opzicht zijn bij mij alle nummers favoriet

avatar van harm1985
Onverstaanbaar merkte ik naast Kom Op in eerste instantie aan als minst favoriete nummer. Van die twee blijft alleen Kom Op nog over, maar Onverstaanbaar is wel het 'minste' nummer van het tweede deel. Zonder die 2 nummers was het een 5* geweest voor mij, misschien zelfs al zonder Kom Op. Tijdens de concertfilm heeft ze het ook niet gespeeld.

avatar van Snakeskin
Plaat van het jaar. Ik moet er even aan wennen dat deze plaat de nieuwe Springsteen ver achter zich laat. Want laatst genoemde kom ik niet tegen bij de eerste 20 van de critici in de eindlijst van 2020.

Verrassende keuze van OOR om deze plaat op de eerste plek te plaatsen, maar hoe dan ook een mooi statement om extra aandacht aan de Nederlandse artiest te geven in Corona tijd. Zo belangrijk, en zeker nu. De tijd zal het leren dat deze net zo tijdloos is als de eerste van The Serenes, Bettie Serveert, Spinvis of Urban Dance Squad. Ik hoop het voor haar, het is haar gegund. ❤

avatar van Gretz
OMG OMG wat een week

Zo dik verdiend dat Eefje met Bitterzoet de belangrijkste Nederlandse prijzen in de wacht sleept

Eefje de Visser wint 3voor12 Award 2020 - Bitterzoet is het beste Nederlandse album van het jaar - 3voor12

Op vrijdagavond 4 december werd de 3voor12 Award uitgereikt tijdens de Song van het Jaar-uitzending op NPO 3FM. Eefje de Visser was aanwezig om de prijs in ontvangst te nemen. De winnaar neemt dinsdag 8 december 3voor12 Radio op 3FM over en draait drie uur lang haar favoriete muziek in de radioshow.

avatar van Rudi S
Nou dat zullen dan wel 3 metal uurtjes worden lijkt mij zo.

avatar van Snaaf
Fantastisch ! Het enige goede nieuwe van 2020

avatar van OOOOO
Ik heb het echt geprobeerd, echt heel hard... Maar nee, ik vind het echt heel slecht. Doorsnee top 40 pop wat voor kwaliteit door zou moeten gaan? Ik begrijp er echt geen reet van.

avatar van harm1985
21 punten, wat scheelt het! Bijna nummer 1 van 2020 (al zijn de nummer 3 en 4 niet ver weg). De eerste keer dat mijn favoriete album van een jaar zo hoog scoort.

avatar van Sven Vermant
1,5
OOOOO schreef:

Mij kan het ook niet bekoren maar ieder zijn eigen smaak als mensen dit mooi vinden prima hoor.

avatar van Zwaagje
Snaaf schreef:
Fantastisch ! Het enige goede nieuwe van 2020

Je hebt er vast wel een aantal gemist.

avatar van Zwaagje
Snakeskin schreef:

Vertouw op je eigen oordeel over muziek. Een recensent heeft ook maar één mening en critici zijn er een paar meer; dat is alles.
En Springsteen?......die bevalt mij een stuk beter.

avatar van Film Pegasus
Ik was niet zo'n grote fan van Eefje de Visser, al maakte ze geen slechte muziek. Bij de Canvas Popnacht (een 3 uur lange special van Belpop over de Belgische muziekgeschiedenis), was Eefje één van de gasten. Sinds kort woont ze in Gent en zeker met het album Bitterzoet is dat een reden om de kersverse Nederbelg muzikaal te omarmen. Er was aandacht voor haar concertfilm Bitterzoet. Deels al gepland om ooit te maken, maar nu zeker het alternatief door een gebrek aan optredens. En de combinatie met de heerlijke choreografieën en beelden in de korte fragmenten, deed me dan toch benieuwen naar het album.

Het album is mooi gemaakt, al zal ik het nog meer waarderen met de beelden erbij. Het is ook een dromerig album en dit hoort gewoon live of visueel ondersteund te worden. Of het album het beste is van 2020 is kwestie van smaak, maar het is al zeker één van de betere albums in een jaar waarin de muzieksector het hard te verduren kreeg.