Eefje de Visser - Bitterzoet (2020)

Label: Sony

11. Onverstaanbaar (3:15)
  12. Oh (4:30)
  13. Groen (5:09)
avatar van T.A.
Voor bij wie dit album niet op zijn plek valt, mijn tip: bij dit album zijn goede speakers een must en beluister hem eens in de auto.

avatar van Rudi S
Klaar, pfff, in de storm mijn dure speakers in de auto aangesloten

avatar van Savant
Rudi S schreef:
Klaar, pfff, in de storm mijn dure speakers in de auto aangesloten

Ja, ook gedaan. Van die grote kasten, weet je wel. Het was enorm passen en meten geblazen, en achterin kan er niemand meer zitten. Maar de plaat komt nu wel veel beter tot zijn recht!

avatar van thesceneisnow
Ik heb mijn goede speakers uit huis gehaald aangezien die niet optimaal op hun plek stonden en in de auto gezet. En inderdaad; het album is er op vooruit gegaan.
Helaas blijft het voor mij de minste Eefje.

avatar van vinylbeleving
Ik ga ook wat zakken in mijn beoordeling. Ik vond het aardig en vooral de eerste twee nummers blijven me bij. Daarna zweeft het album toch iets teveel bij me vandaan en weet het m'n aandacht niet vast te houden.

avatar van stoepkrijt
Ik merk dat ik me bij het luisteren naar Eefjes muziek erg focus op de teksten. Op haar eerste albums was dat prima, op Bitterzoet moet ik dat eigenlijk niet doen. De muzikale omlijsting is veel belangrijker geworden en haar stem is veel meer een instrument geworden dan een spreekbuis voor haar teksten. (Die overigens met het album onbegrijpelijke worden, maar dat terzijde.)

Mijn eerste indrukken van Bitterzoet zijn best goed, maar de komende tijd wil ik toch nog met andere oren gaan luisteren voor ik een beoordeling geef.

avatar van chevy93
Meer in de lijn van Nachtlicht dan het minimalistische Het Is, dat is wat mij betreft een positief punt. Toch gok ik dat Nachtlicht een langere houdbaarheidsdatum heeft. Dat heeft o.a. te maken met de speelduur. Nachtlicht was tien minuten korter en dat kwam de plaat ten goede. Bij Bitterzoet overheerst toch een beetje het gevoel dat er makkelijk twee of drie nummers af hadden gekund. Het valse hoor ik overigens niet. Het hijgerige wel, maar dat tevens haar kracht.Deze plaat lijkt ook gemaakt te zijn voor een clubtour met haar diepe bas en drone-achtige structuur. Hoogtepunt wat dat betreft is die tempoversnelling aan het einde van Stilstand.

Verder heb ik weinig toe te voegen aan wat er al verteld is. Al was het maar omdat ik bang ben te verzanden in de zoveelste oeverloze discussie over smaak. Als ik toe ben aan wat eentonigs zet ik deze plaat wel weer op.

Deze heeft toch een 10-tal luisterbeurten nodig om te kunnen waarderen. De eerste keren had ik mijn bedenkingen (ja, je verstaat ze maar half om maar wat te roepen), maar elk nummer heeft iets waar je na veel luisterbeurten naar uitkijkt - kan een paar noten of een melodie-verandering zijn. Vind ook dat de zang een beetje een extra instrument is in veel nummers. En de teksten erbij nemen kan ik iedereen aanraden want die zijn echt goed (voor de mensen die ze niet verstaan dan).

avatar van Frenz
10-tal? Dus negen keer denk je aan het einde, mwah, vind het eigenlijk niks, maar als ik 'm nog een keer luister wordt het mss wat? Pffff, wat een stamina, dat red ik niet hoor. Ja, als ik m'n speakers achterin de auto zet, maar ik heb een cabrio en naja, akoustiek van zo'n linnen kap is matig.

Ik zou bijna in de verleiding komen om Bitterzoet na het tweede nummer niet af te zetten, maar ik ben het teveel met chevy eens (in het bijzonder de laatste zin)

Frenz schreef:

Gelukkig heb je dan toch een mening na 2 nummers te luisteren...

avatar van Frenz
Nee hoor grabberke, na drie, vier het hele album geluisterd te hebben (en da's alleen maar omdat er zo lovend over dit album gepost werd) wist ik het zeker: geen groeier, irritatiegrens wordt ruim overschreden.

Aannames hè, nooit handig.

avatar van mr.oizo
Verhoogd naar 4,5. Helemaal weg van dit album!
Check deze liveset. Ook live komen de songs zeer goed van de grond. Direct een kaartje gekocht voor een concert in de lokale club
EEFJE DE VISSER FULL CONCERT (LIVE @ RADIO 1 EEFJE DE VISSER SESSIE) - YouTube

avatar van Gretz
Overzicht kranten/critici:
Ik mis vooral Pitchfork nog in dit rijtje
• De Standaard ****
‘De Nederlandse singer-songwriter verkent er het wrange vagevuur tussen droom en daad.’

• NRC ****
‘Ongrijpbaar als een achterlicht in de mist deint het nieuwe album van Eefje De Visser voorbij’

• Focus Knack ****
‘Ambitie. Sensualiteit. Zoete, onbeschaamde, duizelende pop. Op Bitterzoet boort Eefje De Visser nieuwe energie aan.’

• Volkskrant *****
‘Alles krijgt een plek in dit verbijsterend mooie universum dat Eefje De Visser met Bitterzoet heeft geschapen’

• 3voor12
‘Dit keer heeft Eefje zich ontpopt tot de koningin van de Nederlandse pop’

• HUMO ****
Op Bitterzoet ontpopt Eefje De Visser zich tot de stijlvolle, eigenzinnige popprinses die altijd al in haar verscholen zat.

• HMC/Noordhollands Dagblad *****
‘Dit nieuwe album mag met recht een hoogtepunt worden genoemd.’

• De Morgen ****
‘Verleidelijk en meeslepend schuifelt haar schemerrijke artpop voort met zwaarder aangezette electronica of meerstemming zanglijnen.’

• OOR
‘De Visser etaleert haar grote kwaliteiten als muzikante die de grenzen voortdurend verlegt en liedjes maakt die nieuw klinken, maar toch vertrouwd voelen.’

• Het Belang Van Limburg ****
‘De Visser intrigeert en verleidt met minimalistische, gitaararme songs.’

• Metro ****
‘Zoetjesaan verdwalen in de muzikale beneveling van Bitterzoet is oh zo heerlijk.’

avatar van Rudi S
goed zo Geert jij bent vandaag goed bezig voor Eefje, ik ben benieuwd wat wij allemaal nog te zien krijgen als een Eefje fan hier op de site dingen gaat plaatsen

avatar van harm1985
mr.oizo schreef:
Verhoogd naar 4,5. Helemaal weg van dit album!
EEFJE DE VISSER FULL CONCERT (LIVE @ RADIO 1 EEFJE DE VISSER SESSIE) - YouTube

Vandaag geluisterd, de live sound bevalt alvast, maar de geluidskwaliteit was maar mwa. Bij het praten tussendoor hoorde je de vervorming, hetgeen duidelijk zijn weerslag had op de rest.

avatar van Gretz
Leuk interview nu bij NPO Radio 1, over de nieuwe plaat

avatar van Choconas
Eefje verovert langzaam maar zeker Europa: hier de eerste Deense recensie van Bitterzoet.

Hoe komt het toch dat ik dit album niet te pruimen vind? Ik kan hem niet afluisteren terwijl ik normaal toch graag naar haar muziek luister. Nachtlicht was mijn eerste kennismaking met haar muziek en later ben ik de oudere albums gaan luisteren. De elektronische invloeden op Nachtlicht vond ik echt toegevoegde waarde hebben en ook kon ik het minimalistische van haar eerdere albums wel waarderen... totdat ik deze ging luisteren. Het lijkt in mijn beleving of ze een pad in slaat die haar (nog) niet echt ligt. In ieder geval, voor mij een domper.

Misschien dat Bitterzoet moet groeien bij mij maar nu even niet Deze gaat opzij tot een dag dat ik weer zin heb om een poging te wagen. Misschien dat ik er dan anders over denk.....

Ik ga nu precies andersom. Zit nu in een Deense stroming met Agnes Obel

avatar van Bobbejaantje
Niet slecht maar ... ligt het nu aan mij dat ik vind dat alle nummers hard op mekaar lijken? Nu ja, dat heb je wel meer met sommige artiesten, maar de zanglijnen op dit album bevatten wel erg weinig variatie.

avatar van Don Cappuccino
Het album heeft een sfeer die vrij uniform is. Die sfeerzetting is heel erg sterk en de liedjes zijn ook goed, maar daardoor vloeit ook alles in elkaar over en gaat het op een gegeven moment inderdaad wat op elkaar lijken. Een minuut of tien/vijftien minder had de plaat denk ik goed gedaan.

avatar van Johnny Marr
Don Cappuccino schreef:
Een minuut of tien/vijftien minder had de plaat denk ik goed gedaan.

Ik had geen enkel nummer willen missen, speelduur is prima vind ik. Momenteel plaat van het jaar voor mij.