Eefje de Visser - Bitterzoet (2020)

Label: Sony

11. Onverstaanbaar (3:15)
  12. Oh (4:30)
  13. Groen (5:09)
avatar van stoepkrijt
Wat een schitterend concert! En wat een gigantisch contrast met de concertfilm van Bitterzoet, alsof er een totaal andere artieste op het podium staat.
Toen Nachtlicht uitkwam leek dat - ondanks de elektronische invloeden - nog een vrij logisch vervolg op Het Is, maar als je deze twee concertregistraties naast elkaar legt wordt duidelijk dat De Koek/Het Is en Nachtlicht/Bitterzoet twee totáál verschillende tijdperken zijn.

avatar van Lau1986
Een heerlijk album dat vooral erg sterk begint. Ik kan echt genieten van de dromerige ondertoon. Daarnaast heeft ze een fijne stem. Leuk album!

avatar van harm1985
Twee Edisons! Beste album en alternative

avatar van voskat
Voor de 4e keer geprobeerd, maar ik vind Eefje gewoon niet zo bijzonder.
Beetje standaard 2010's indie/pop, zonder veel gevoel gezongen met als enige gimmick dat het in het Nederlands is, met knullige zinsnedes als "kom op mijn lief" als gevolg (wie zegt dat). De taal hoeft geen probleem te zijn: ik hou van Spinvis en De Jeugd, maar ik kan hier echt niet inkomen.

Kom eens met iets nieuws (of ouds) i.p.v. steeds achter de rest van de wereld aan te lopen.

avatar van Rudi S
voskat schreef:

met knullige zinsnedes als "kom op mijn lief" als gevolg (wie zegt dat)

Eefje, toch

avatar van Slowgaze
"kom op mijn lief"

Ze zingt nochtans duidelijk 'kom op, mijn lief'. Dat is nogal een betekenisverschil.

avatar van voskat
Slowgaze schreef:

Kommaneuker.

avatar van Choconas
voskat schreef:

Ik heb eerlijk gezegd maar weinig gehoord, ook de laatste tien jaar, dat als twee druppels water op Eefje lijkt, nationaal noch internationaal. Wat Eefje maakt, klinkt in mijn oren toch wel tamelijk uniek en zit kwalitatief gewoon goed in elkaar. Ik ben dus wel benieuwd waar je dit dan zo erg op vindt lijken?

avatar van Rudi S
Waarschijnlijk iets als Sepultura of is dat een open deur.

avatar van Snoeperd
Choconas schreef:

Ik vind dat hij op zich wel gelijk heeft over dat er rond die tijd veel ‘standaard’ indie/pop was en dat Eefje prima in dat straatje past. Maar Eefje onderscheidt zich wel duidelijk, juist door haar kenmerkende zanglijnen die ik eigenlijk enkel in meer of mindere mate terughoor bij een Joanna Newsom of een Fiona Apple (en die zijn muzikaal weer volledig anders). Dan vind ik dat je wel een redelijk unieke bent in het vak.

avatar van ZAP!
Rudi S schreef:
Waarschijnlijk iets als Sepultura of is dat een open deur.
Een open graf misschien?

avatar van Yield
Halfje erbij, Eefje bevalt steeds me beter. Kwaliteitspop van eigen bodem, dat is lang geleden.
Tijd dus om ook haar andere albums eens onder loupe te nemen.

avatar van Running On Empty
Wat een leuk nummer dat Bitterzoet.

Ken nauwelijks iets van Eefje maar zag het optreden met dit nummer bij Matthijs Gaat Door. Erg sterk.

Toch maar eens de hele plaat luisteren.

avatar van Hollister
Ik trek het niet...zo braaf, zo woke... geen scherpe rand !

avatar van hoi123
Hollister schreef:
Ik trek het niet...zo braaf, zo woke... geen scherpe rand !
Haha, ik heb het woord woke al in veel ongepaste contexten horen voorbij komen maar dit slaat hem wel. Heb je het hier over het gedeelte van het album waarin ze antikapitalistische gendertheorie aan het rappen is?

avatar van Mjuman
hoi123 schreef:

"Politiek correct" is de term in het semantisch universum van alle post-post-pubers. Grappig om te zien dat alle post-pubers denken dat het semantisch universum elke opnieuw moet worden gecreëerd - helaas heeft de Heer niet voorzien in zulks - en dat datzelfde universum telkens ook weer moet worden geïnterpreteerd dan wel uitgelegd. Desalniettemin, no spang!

Vwb dit album: slaag er nog steeds niet in dit album in één go uit te zitten. Zit 'em in de stem (dreinerig, als van een klagende vrouw "de afwas is wéér niet gedaan") en het continue vol blijven zingen van de melodielijnen. Geheel in het kader van het gedachtegoed van de NLP (rapport opbouwen door afstemming, dus ook van ademhaling ) zit ik daardoor bij menige song gaandeweg naar adem te snakken.

avatar van Hollister
hoi123 schreef:
Ik vind het gewoon muziek zonder ballen ! Gevoelskwestie !

avatar van Slowgaze
hoi123 schreef:

Klinkt als het volgende album van Aafke Romeijn.

avatar van matthijs
Bijzondere, pakkende stem. Ook al kan ik haar vaak niet goed verstaan, lijkt alsof ze sommige woorden half inslikt. De sfeer wordt wel neergezet. De melodiëen en instrumentatie zijn ook zeer in orde.