Eefje de Visser - Bitterzoet (2020)

Label: Sony

11. Onverstaanbaar (3:15)
  12. Oh (4:30)
  13. Groen (5:09)
avatar van MeesBowieFan1
Wat een heerlijk fijne plaat is dit zeg, ik kan hier enorm van genieten. De dromerige, donkere maar zwoele sfeer pakt je vanaf het begin en laat je niet los tot het einde, met 'oh' en 'bitterzoet' als hoogtepunten.

Dit album hoort zeker in de top 5 van de huidige rotatie lijst, bij mij staat hij al op 1!

avatar van Sparks
Het album was nog beter geweest als Kom Op er niet op had gestaan

Heb meerdere keren proberen te luisteren naar dit album, vooral vanwege de hoge score hier, maar ik kan er niet langer dan 1 nummer naar luisteren. Saaie, rommelige muziek, en de tekst is ook niet echt bepaald van Shakespeare-niveau. Nee, dit album is niks voor mij.

avatar van Doc
Doc
Larsh1913 schreef:

"Off with his head!" (The Tragedy of Richard the Third, scene 4)

Larsh1913 schreef:

Neehee, dan AmpleM die citeert regelmatig T.S. Elliot …

Aan alle EVA's (Eefje, vrienden, aanverwanten) hier draait het album fijns weg - alleen heur stem weerhoudt me van vieren.

avatar van Cocteau
cristiu2 schreef:
Wederom mooie plaat van Eefje. Geen van de nummers overtreft echter 'Scheef van 'Nachtlicht'.

Mee eens. Scheef is ook met stip het beste nummer van Nachtlicht. Maar in zijn totaliteit vind ik Bitterzoet haar sterkste album tot nu toe.

avatar van Shffl
Bitterzoet is wederom een zeer fraai album en een erg knappe productie. De meeste Nederlandse popartiesten linken als variaties van veel betere artiesten. Eefje de Visser maakt een volstrekt eigen geluid.

avatar van Sparks
Ik vind dit album een heerlijk geheel, een lekker weg luisterende trip. Volop elektronisch natuurlijk, nog een stuk meer dan Nachtlicht, en gaat Moderat hier en daar achterna (Stilstand, Lange Vinnen). Het klinkt tegelijkertijd ook als Eefje wat knap is. Al met al een logisch voortvloeisel van de weg die ze had ingeslagen met Nachtlicht, en wederom een zeer geslaagd album. Al met al ronduit positief.
Wel merk ik dat de teksten van deze nummers me nog niet echt weten te raken/boeien. Waar enkele nummers op Het Is en Nachtlicht dat wel deden en rake 'klappen' uitdeelden (wat meestal bij een eerste luisterbeurt al het geval was), mis ik dat bij dit album. Juist dit maakte voor mij dat Eefje boven de rest uitsteeg. Wellicht gaat het nog gebeuren na een aantal luisterbeurten meer, maar het zou goed kunnen dat ik dit album om andere redenen zal gaan waarderen.

avatar van Johnny Marr
Vanavond showcase van een halfuurtje, ik ben heel benieuwd!

*hoopt dat ze Onverstaanbaar speelt*

avatar van Rudi S
Komt goed, Eefje is altijd onverstaanbaar

avatar van Frenz
Venceremos schreef:

Wat was die Frenkie slécht zaterdag.

jij durft

Shffl schreef:
..... Eefje de Visser maakt een volstrekt eigen geluid.

Op zich waar, ware het niet dat ik soms vind dat ze het zusje van Spinvis is en dat bedoel ik niet als compliment. Althans, er zijn momenten dat ik Spinvis waardeer, maar meestal krijg ik jeuk van zijn lijzigheid. Bij Eefje is dat gelukkig wel andersom, hoewel de overdosis snel op de loer ligt.

Verder vind ik de synths i.c.m. haar helderheid erg fraai, niet on-Nederlands, maar juist Nederlands op z'n best.

Johnny Marr schreef:
Vanavond showcase van een halfuurtje, ik ben heel benieuwd!

*hoopt dat ze Onverstaanbaar speelt*

Ja! En ik hoop ook vooral op Stilstand, maar geen idee of ze dat solo wel kan spelen, zou sowieso helemaal anders klinken dan op plaat.

avatar van Mssr Renard
Zo te zien wordt dit de nieuwe Lana del Rey. Heel veel liefhebbers maar ik heb er (nog) nooit van gehoord, en bij het beluisteren word ik er ook niet echt enthousiast van. Sterker nog. Ik vind het echt niet erg goed. Best wel valse zang en niet zulke goede muzikale begeleiding. Een soort alt.synthpop. Muzikaal is er zo weinig aan de hand, dat je eigenlijk alleen maar op de zang kunt focussen. En ik snap het echt niet. Ik snap echt niet wat hier goed aan is. Maar goed; ik snap wel vaker de hypes niet.

avatar van erwinz
recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Eefje de Visser - Bitterzoet - dekrentenuitdepop.blogspot.com

Eefje de Visser - Bitterzoet
Eefje de Visser vervolmaakt op Bitterzoet haar zo bijzondere geluid met flink wat elektronica en natuurlijk haar heerlijk dromerige manier van zingen

Het is momenteel flink dringen binnen de vrouwelijke Nederlandstalige popmuziek, maar Eefje de Visser steekt er wat mij betreft nog steeds een stukje bovenuit. Ze heeft Bitterzoet voorzien van een wonderschoon en fascinerend elektronisch geluid dat perfect past bij haar stem en manier van zingen, maar dat haar songs ook steeds weer een andere kant op stuurt. Luister naar Bitterzoet en je hoort dat alles net wat beter is dan de vorige albums van Eefje de Visser, wat gezien het hoge niveau van zeker haar vorige twee albums een knappe prestatie is. Bitterzoet sleurt je de nacht in en laat pas los wanneer de zon weer op komt.

Toen in 2011 het debuut van Eefje de Visser verscheen kon ik daar maar heel weinig mee. Ik was op dat moment absoluut geen liefhebber van Nederlandstalige popmuziek (integendeel zelfs), waardoor de songs van de Nederlandse singer-songwriter bij mij flink tegen de haren in streken.

Wat me wel opviel bij beluistering van De Koek, was dat het album in muzikaal opzicht interessant klonk, waardoor ik opvolger Het Is twee jaar later niet onmiddellijk terzijde schoof. Ik heb heel lang moeten wennen aan Het Is, maar uiteindelijk had Eefje de Visser me toch te pakken met haar bijzondere popliedjes. Album nummer drie, Nachtlicht, was daarom in 2016 verplichte kost en dat geldt ook weer voor het deze week verschenen Bitterzoet.

Als je de vier albums van Eefje de Visser achter elkaar beluisterd hoor je dat de singer-songwriter, die haar vorige thuisbasis Utrecht inmiddels heeft verruild voor het Belgische Gent, in de loop der jaren steeds beter is gaan zingen. De zang op Bitterzoet klinkt een stuk zelfverzekerder dan die op het alweer negen jaar oude debuut, maar op hetzelfde moment heeft Eefje de Visser haar karakteristieke stijl en eigen geluid behouden.

Wat voor de zang van Eefje de Visser geldt, geldt ook zeker voor de instrumentatie op haar nieuwe album. Bitterzoet is voorzien van een fraai en vol elektronisch geluid, dat niet meer zo rammelt als het geluid op haar eerste albums, maar dat de dromerigheid en de charme van dit geluid heeft behouden. Ook de songs van de Nederlandse singer-songwriter klinken op Bitterzoet minder gekunsteld dan in het verleden, maar het zijn nog wel uit de zo herkenbare Eefje de Visser songs.

Bitterzoet heeft al met al de charme van de vorige albums behouden, maar heeft ook stappen gezet. Eefje de Visser ontwikkelde de afgelopen jaren een dromerig, mysterieus en wat broeierig geluid en dit geluid heeft ze op Bitterzoet vervolmaakt. Bitterzoet is in muzikaal opzicht een spannend album, dat hier en daar wel wat doet denken aan Kate Bush, maar de muziek van Eefje de Visser is warmer en elektronischer.

Ik heb nog steeds regelmatig twijfels over de geschiktheid van de Nederlandse taal voor het maken van popmuziek, maar de teksten van Eefje de Visser slingeren zich op fascinerende wijze om de mooie klanken op het album heen, waardoor het Nederlands me echt geen moment in de weg zit.

Het zijn klanken die net wat minder vol en bovendien veel elektronischer klinken dan op het vorige album dat wat zwaarder was aangezet, maar de muziek van Eefje de Visser zit ook dit keer vol subtiele wendingen, waardoor het album spannend blijft. Het elektronische geluid op Bitterzoet maakt het een album van de nacht, wat goed past bij de stem van Eefje de Visser en haar dromerige manier van zingen.

Eefje de Visser legde de lat drie jaar geleden hoog met het betoverende Nachtlicht, maar na een aantal luisterbeurten komt Bitterzoet al dicht in de buurt, terwijl het net als de vorige albums van de Nederlandse singer-songwriter een album is dat de tijd moet krijgen om te kunnen rijpen en groeien. Het is de afgelopen weken dringen in de vijver met vrouwelijke singer-songwriters die het Nederlands verkiezen boven het Engels, maar Bitterzoet zou ik er zeker uit vissen. Erwin Zijleman

Mssr Renard schreef:

Toch schaar ik jou niet echt in het kamp van PublicEnemy.

De nomenclatuur die je hanteert - alt.synthpop - is wel helder. Muzikaal vind ik het wel ok, maar ik heb meer moeite met de ietwat lijzige manier van zingen (idd beetje lanaïstisch). Kopen zou ik het niet - eerlijk gezegd wel benieuwd naar alle fanboys hiero (kopen die het album nou echt, of doen ze't alleen op de spotifiets) - ik tidaliverteer zo lang het nog niet tegenstaat

avatar van dafit
Uit mijn Popcorn-nieuwsbrief over de beste nieuwe popmuziek (aanmelden kan hier):

Waar gaat het mis?, vroeg ik mij vertwijfeld af. Heel m'n timeline op Twitter leek gelijk razend enthousiast over het nieuwe album van Eefje de Visser, maar bij mij wilde het kwartje maar niet vallen. Ongetwijfeld moest ik wennen aan de manier van zingen van de tegenwoordig in Gent wonende zangeres, van wie ik de eerste drie platen nooit een fatsoenlijke kans heb gegeven. Maar dat is niet het enige. Dit album is namelijk, zoals Hester Calvalho het zo mooi in NRC formuleerde, “ongrijpbaar als een achterlicht in de mist”.

Het duurde dan ook flink wat draaibeurten voordat ik deze plaat enigszins doorgrond had en eindelijk overstag ging. Pas toen viel op hoe piano, synthesizers, drums, elektronica en stemmen ingenieus met elkaar vervlochten zijn. Dat gebeurt misschien wel het mooist op het warmbloedige De Parade en de eerdere single Lange Vinnen met z'n pruttelende elektronica. Andere hoogtepunten zijn Stilstand, dat pas halverwege met beats langzaam in beweging komt, en het verstilde Controle.

Aanvankelijk luisterde ik amper naar haar poëtische en mysterieuze teksten - ergens tussen waken en slapen. Geen ramp, want bij Eefje de Visser draait het in eerste instantie meer om hoe ze zingt dan wat ze zingt. Maar nadere bestudering loont. Pas dan zie je hoe woorden als ‘glas’ en 'vallen’ in steeds andere gedaantes in nummers terugkeren en hoe ze meesterlijk tovert met begin- en middenrijm - het liefst in een zin, met een duidelijke voorliefde voor het woordje 'maar’ en de letter 'a’. Neem alleen al deze ogenschijnlijk simpele zinnen uit single Bitterzoet: “We parkeren aan de rand van de stad (…) We zijn boven voor het vallen van de avond”.

Zo ontpopt Bitterzoet zich tot een verslavende plaat waar je steeds weer nieuwe elementen op ontdekt en waar Eefje de Visser heel wat festivals en podia in binnen- en buitenland mee gaat veroveren.

Onder abonnees van mijn nieuwsbrief - ook nieuwe - verloot ik twee dagkaarten voor Motel Mozaïque, waar Eefje de Visser op 17 april zal optreden, net als onder meer Lankum en Destroyer. (lees hier meer)

avatar van Edgar18
Ben ik er toch weer ingetrapt .

Een aantal positieve recensies in de media, een hoog gemiddelde op deze site, en mijn wil om te horen wat anderen horen, zorgden ervoor dat ik Bitterzoet een kans heb gegeven. Eefje de Visser haar vorige werk heeft mij nooit kunnen bekoren, maar (mede ingegeven door het fraaie liedje Bitterzoet) wilde ik het toch nog een keer proberen. Helaas, de klik tussen Eefjes muziek en mij zal er wel nooit komen. Grootste pijnpunt is de (regelmatig valse) zang. Mevrouw de Visser heeft gewoon niet zo'n beste stem. Ook muzikaal valt het me tegen. Dunnetjes is het woord dat bij me opkomt. De een zal het subtiele elektronica noemen, ik noem het zweverig en saai. De teksten tot slot zijn vaak van een niveau 'lik m'n vestje', al kan het natuurlijk ook dat ik de diepere poëtische laag mis. Al met al was het helaas weer een afknapper, en dat vind ik oprecht jammer.

Naast Bitterzoet vond ik De Parade er positief uitschieten. Om Onverstaanbaar moest ik gniffelen, eindelijk heeft ze het zelf ook in de gaten.

avatar van Gert P
Ik kan er ook niet echt van genieten van deze muziek.

avatar van meneer
Mssr Renard schreef:
Zo te zien wordt dit de nieuwe Lana del Rey. Heel veel liefhebbers maar ik heb er (nog) nooit van gehoord. Maar goed; ik snap wel vaker de hypes niet.

Gebeurt wel vaker op MuMe. Er ontstaat dan een soort hypevorming rond een plaat/artiest waar dan meestal steeds dezelfde users op afkomen. Prijzen het de hemel in. Duurt meestal een tijdje. Dan komt de volgende alarmplaat.

Ik probeer dan ook weleens zo’n album uit maar meestal is het gewoon mijn stijl niet of raakt het mij niet. Kan natuurlijk ook zo zijn dat de hierboven genoemde users eenzelfde soort smaak hebben. En dat dan in superlatieven met elkaar opnaaien.

Ik heb daarom ook weer eens bv naar Eefje geluisterd (al die positieve berichten hier doen mij soms geloven dat ik iets mis). Maar de muziek raakt mij niet. Ook niet de teksten. Ik zou het kunnen afkraken hier maar zo zuur zit ik niet in elkaar. Ieder zijn smaak (of hype)..

meneer schreef:

En toch … negatief gekwaak bij Lana wordt met een ferme pets om de oren beloond en hier mag men den gang gaan, terwijl dit - al is het niet echt miene smek zoals wethouder Hekking te Juinen zou zeggen - beduidend authentieker is en sympathiek kleinschaliger en op grond daarvan alleen al een faire beoordeling verdient.

Proggo's en andere schimselluisteraars zullen dit misschien minder trekken, omdat dit niet op de boarding pass voor hun retroschuitje past. Een beetje het oor buiten het eigen denkraam te luister willen leggen, wil echt wel helpen, muzikaal zijn er vwb Eefje voldoende lijnen naar buitenlandse (en gewaardeerde) voorbeelden te leggen.

Een artiest afserveren op basis van "ik heb ook wel eens naar Eefje geluisterd" vind ik erg simplistisch. Ik luister ook wel eens naar Genesis, Gong, IQ, Riverside - maar een waarderingscijfer van mij zul je er vergeefs zoeken, net als een post over die muziek, gewoon omdat het NMD is.

Zit erover te denken binnenkort haar eens live te gaan aanschouwen.

avatar van meneer
Mjuman schreef:
Proggo’s en andere schimselluisteraars zullen dit misschien minder trekken, omdat dit niet op de boarding pass voor hun retroschuitje past. Een beetje het oor buiten het eigen denkraam te luister willen leggen, wil echt wel helpen, muzikaal zijn er vwb Eefje voldoende lijnen naar buitenlandse (en gewaardeerde) voorbeelden te leggen.

Ha, heerlijk dit soort reacties ! En, zoals ik al eerder hier gisteren kenbaar maakte, wederom herkenbaar bij hype vorming. Maar je moet je mede-users wel eens wat beter leren kennen in hun muzieksmaak om ze over één kam te scheren en in een hokje te douwen. Dat zou getuigen van diepgang.

Welk waarderingscijfer van mij trouwens hier ?

Mjuman schreef:
Zit erover te denken binnenkort haar eens live te gaan aanschouwen.

Veel plezier en geniet er van !

avatar van Mssr Renard
Ik heb mijn bericht verwijderd, omdat ik het ook wel sneu vind voor mensen die Eefje echt leuk vinden. Ik zou negatieve berichten over valse zang en hypes ook niet willen lezen bij Camel of Ragnarok of Jethro Tull, zeg maar....

meneer schreef:

Welk waarderingscijfer van mij trouwens hier ?

Veel plezier en geniet er van !

Jij hebt mijn cijfer ook niet gezien Bij eerdere albums van Eefje was ik beslist niet positief, het is echt niet nodig mijn post als een soort getuigenis (coming out) te lezen, maar eerder als een nuancering van vroegere bevindingen.

Verder ben ik het met Mssr Renard eens: geen gelul bij Jethro Tull . Iedereen die in Utrecht heeft gestudeerd is bekend met de impact van Tull's Locomotive Breath in het magische centrum

avatar van gaucho
Mssr Renard schreef:

Jammer dat je dat gedaan hebt, eerlijk gezegd. Maar gelukkig is je aanvankelijke bericht alsnog vereeuwigd doordat Mjuman je gekwoot heeft.

Negatieve berichten bij een album dat voor het overige met lof wordt overladen, vind ik niet erg, zolang de kritiek maar een beetje onderbouwd is. En dat was bij jou het geval. Eerlijk gezegd vind ik zulke berichten wel een gezond tegenwicht bieden, al was het maar omdat ik me wel in je commentaar op dit album herken.

Toegegeven, ook voor mij geldt dat deze muziek niet binnen mijn gangbare referentiekader past (NMD zogezegd ), maar ik leen graag mijn oor aan nieuwe dingen die op veel waardering kunnen rekenen.
ik heb Eefjes nieuwste pas één keer beluisterd (en nog niet eens helemaal), maar mij viel hetzelfde op als jij: die zang zit vaak tegen het valse aan en van de overwegend elektronische begeleiding veer ik ook niet bepaald op. Op de teksten heb ik niet heel erg goed gelet (mede door de hier al eerder aangekaarte onverstaanbaarheid), maar mijn eerste indruk ik niet dat daar geweldige vondsten in verstopt zitten. Maar ik lees her en der dat dit album - net als bijv. de laatste Lana del Rey - wat langer tijd nodig heeft om op je in te werken. Bij Lana had dat in elk geval een positieve uitwerking op mijn waardering, dus wie weet...

Ik vind het juist goed voor mijn eigen beeldvorming als negatievere berichten met onderbouwing een tegenwicht bieden aan eventuele hypevorming. Ja, ook bij albums die ik zelf geweldig vind. Het laat mij zien hoe anderen tegen albums aankijken en dat opent wellicht perspectieven die ik anders niet zou hebben opgemerkt.

gaucho

Mijn bericht ging enerzijds om hypes/trends en mijn welbekende metafoor van de kleren van de keizer.
Eefje is poedelnaakt. Zij heeft niets om het lijf.

De muzikale omlijsting is erg karig, maar dat is niet erg als de zang niet zo slecht was geweest. De zang van Eefje is echt heel erg vals. En dat kan een kunst op zich zijn, maar in mijn geval een dikke nee.

Veel muziek die ik luister heeft niet erg goede zang (ik noem even Camel voor het gemak), maar daar is de muziek weer van dien aard, dat het niet uitmaakt.
Bij punk is zang ook vals maar dient het een doel. Suicidal Tendencies en Biohazard hebben vreselijke zangers, maar ook daar dient het een doel.

De synthpop (waar ik best veel van houd) waar Eefje haar zang overheen smeert is erg saai (karig) en niet van een niveau dat ik er door geraakt wordt.

Ik ga ook niet noodgedwongen (omdat het me bij Lana del Rey werd getipt) een plaat meerdere malen beluisteren om het dan tot mij te laten doordringen. Daarvoor kan ik mijn tijd beter besteden aan bijvoorbeeld muziek die ik wél leuk vind.

Elk jaar is er wel ene hype-plaat die ik niet snap (Tool, Coldplay, Lana del Rey, Eefje Visser), en ik wens iedereen heel veel plezier ermee. Hoge bomen vangen veel wind, en als ik deze plaat een 0,5* zou geven zou dat nog niet eens een deuk in een pak boter zijn van de (in mijn opzicht) veel te hoge eindscore.
Dit soort platen scoren uiteindelijk hoger dan menig klassieker (die velen gedateerd vinden klinken, ook zoiets). Nu is mijn frustratie er ook uit. Maar wel met een glimlach.

Mssr Renard schreef:

Ik vind het vreemd dat je zoiets zegt, want heb je ze al live gezien? Ik zag ze nu al 2 keer en heb echt nog geen valse noot gehoord... Ik ben een grote fan, maar sta open voor (gegrond) commentaar.

shariramaut schreef:

Heb ik Eefje live gezien, bedoel je?
Dit is toch de pagina om de plaat te beoordelen? Op de plaat vind ik de zang vals. En volgens mij ben ik niet de enige die dat vind.

Mssr Renard schreef:

Heb ik Eefje live gezien, bedoel je?

Ok, gek. Ik denk dat wij andere definities van 'vals zingen' hebben dan. Ik ben benieuwd: op welk(e) nummer(s) dan vooral?

avatar van Mssr Renard
Ze hijgt ook heel erg tussen de woorden door. Ze ademt heel erg door de woorden heen, en dan is er ook een rasperigs iets (alsof ze voortdurend verkouden is) in haar stem. Ik ben geen kenner van moderne popmuziek, dus weet niet of dit de nieuwe stijl van zingen is, en dat alle popsterren zo zingen. Maar toonvast vind ik haar ook niet.

Ik ben van lieverlee maar wat liveclips gaan luisteren op youtube (Oh en Stof) en dat klinkt iets beter dan deze plaat. Een live-mix/setting doet haar goed. Minder kale arrangementen.

Maar even terug naar deze plaat. Het nummer Bitterzoet, daar zingt ze heel erg slecht en volgt een andere toonladder/schema dan de muziek. "Ik herinner met het tikken van mijn nagels" gaat niet de goede kant op.

Ik voel weinig drang tot het luisteren naar andere songs. Dat hijgerige zingen is echt als nagels over een schoolbord. Ik zet het maar wel snel af.

Heb dat "Oh" nog maar eens beluisterd en YouTube serveerde me er "Scheef" achteraan. Eerder schreef ik al dat de stem me niet echt lag en daarbij verwees ik naar stem- en ademhalingstechniek en daar blijf ik bij, het lijkt alsof de timing niet juist is: zang en muziek lopen niet synchroon, sterker nog ze heeft de neiging te lang en te veel door te zingen, waardoor je - net als bij Susanne Sundför - het gevoel krijgt dat ze net niet aan het stikken is; een bekend gevoel van vroeger, schoolzwemmen, en per se nog even langer dan 1 minuut onder water willen blijven. Bekend menselijk fenomeen: spiegelen van gedrag en daarom is luisteren naar Eefje niet altijd een pretje, omdat je, spiegelenderwijs, ertoe neigt je ademhaling te synchroniseren. Vind de stem ook te lang vlak blijven.

Alles overwegend kom ik op 3*