Eefje de Visser - Bitterzoet (2020)

Label: Sony

11. Onverstaanbaar (3:15)
  12. Oh (4:30)
  13. Groen (5:09)
Mssr Renard schreef:
Ze hijgt ook heel erg tussen de woorden door. Ze ademt heel erg door de woorden heen, en dan is er ook een rasperigs iets (alsof ze voortdurend verkouden is) in haar stem. Ik ben geen kenner van moderne popmuziek, dus weet niet of dit de nieuwe stijl van zingen is, en dat alle popsterren zo zingen. Maar toonvast vind ik haar ook niet.

Ik ben van lieverlee maar wat liveclips gaan luisteren op youtube (Oh en Stof) en dat klinkt iets beter dan deze plaat. Een live-mix/setting doet haar goed. Minder kale arrangementen.

Maar even terug naar deze plaat. Het nummer Bitterzoet, daar zingt ze heel erg slecht en volgt een andere toonladder/schema dan de muziek. "Ik herinner met het tikken van mijn nagels" gaat niet de goede kant op.

Ik voel weinig drang tot het luisteren naar andere songs. Dat hijgerige zingen is echt als nagels over een schoolbord. Ik zet het maar wel snel af.

Het is me toch wat, we gaan wat mopperen over iemands zangtalent, is van alle tijden, hangt ook sterk samen wat je zelf accepteert of niet. Het gaat ‘m over de totale performance, het geheel en dat klopt m.i. wél bij deze dame.

ohmusica schreef:

Het geheel (het muzikale gedeelte) vind ik wel erg simpel. Erg doelmatig voor hitparademuziek uiteraard. Niet teveel, niet te weinig. Eigenlijk is er niet veel te zeggen over de muziek, want er gebeurt echt helemaal niets. De performance is een live-iets, daar kan je bij een plaatbespreking toch niet rekening mee houden?

Mjuman schreef:
Heb dat "Oh" nog maar eens beluisterd en YouTube serveerde me er "Scheef" achteraan. Eerder schreef ik al dat de stem me niet echt lag en daarbij verwees ik naar stem- en ademhalingstechniek en daar blijf ik bij, het lijkt alsof de timing niet juist is: zang en muziek lopen niet synchroon, sterker nog ze heeft de neiging te lang en te veel door te zingen, waardoor je - net als bij Susanne Sundför - het gevoel krijgt dat ze net niet aan het stikken is; een bekend gevoel van vroeger, schoolzwemmen, en per se nog even langer dan 1 minuut onder water willen blijven. Bekend menselijk fenomeen: spiegelen van gedrag en daarom is luisteren naar Eefje niet altijd een pretje, omdat je, spiegelenderwijs, ertoe neigt je ademhaling te synchroniseren. Vind de stem ook te lang vlak blijven.

Alles overwegend kom ik op 3*

Ook van alle tijden, oude mannen praat. Ja, ga iets onder het vergrootglas leggen en dan valt menig kunstwerk of artiest door de mand. Waar het om gaat is het overbrengen van emotie. In Oh vallen zang en muziek mooi samen, omdat de zang niet echt uitgesproken is. Ga Bløf luisteren.

avatar van Mssr Renard
hahahaha, jemig de pemig.

Musicmeter is een site waar je alles juist onder een vergrootglas legt.
Dat is het hele nut van deze website. "Ga Bløf luisteren" vind ik wel erg dwingend. Zo ken ik er ook een paar. Ga Cannibal Corpse luisteren.

Mssr Renard schreef:
hahahaha, jemig de pemig.

Musicmeter is een site waar je alles juist onder een vergrootglas legt.

...wie kijkt er door het vergrootglas? Dat zegt ook wat,
verder... het was niet zo bedoeld hoor, maar Bløf vind ik een voorbeeld van lelijk zingen. Heeft te maken met mijn smaakopvatting en niet aan Bløf. Dat geldt ook voor Eefje, Madonna of mijn part Bob Dylan.

avatar van Mssr Renard
Dat is toch ook snel het eieren eten met muziek die teveel aan de zang hangt. Wanneer het muzikaal allemaal flinterdun is, dan ga je erg op de zang letten (want daar schijnt het dan om te gaan), en dan is slechte zang (of zang die je niet ligt) al heel snel een struikelblok. Zang is wat dat betreft het moeilijkste instrument. Al kan een gitarist of saxofonist ook een geluid hebben dat je niet aanstaat.

Ik heb (door de zang) nooit goed kunnen luisteren naar Nirvana, Guns n Roses, Metallica en noem er nog maar wat. Maar goed het gaat hier natuurlijk om Eefje de Visser. De zangeres die nogal hijgt en zwaar ademt tijdens het zingen en mijns inziens niet goed de muziek volgt en daardoor vals klinkt. Live is het natuurlijk allemaal spectaculair en ik weet niet wat, maar deze LP van haar valt gewoon erg tegen.

avatar van Arrie
Wat ik wat vreemd vind, is dat dit weggezet wordt als hype. Kijk eens naar de stemmenaantallen en gemiddeldes van de vorige platen. Eefje is zeker geen hype. Ze is al jarenlang een gewaardeere artiest op MuMe.

avatar van Mssr Renard
Ze staat al meer dan een week op de voorpagina van de website. Ik zal het wel verkeerd hebben begrepen, maar dan is de plaat toch gehyped? Het doet me heel erg denken aan de hype van vorig jaar: Lana del Rey.

avatar van Arrie
Volgens mij gaat een hype om kortstondige piek in populariteit. Als iets lang op de nr. 1 van de rotatielijst staat is het populair/gewaardeerd op MuMe, maar dat is dan niet per se een plotselinge piek. Elke populaire plaat op MuMe wegzetten als hype vind ik flauw.

avatar van Mssr Renard
edit: [bla bla]. (Ik zal de rest van mijn berichten ook weghalen.)
Hoe ben ik hier nu weer in verzeild geraakt? Het is de frustratie dat iedere keer als ik inlog ik deze plaat op de voorpagina zie staan. Alsof ik het goed móét vinden.

..... Ik merk nu in ieder geval dat ik aardig aan het Eefje-bashen ben, en dat dat mij niet bevalt. Ik zal erover ophouden.

ohmusica schreef:

Ook van alle tijden, oude mannen praat. J

It takes one to recognize one

Nee muziekvrind, ik luister niet met vergrootglas - al heb ik dat bij bepaalde cd-inlays - soms wel nodig

Ik luister dit via Tidal gewoon op mijn hifi-set en ik geef weer wat me opvalt (o wonder het 'mapt' deels met de bevindingen van Mssr Renard). Overigens, zie de genoemde referentiepunten, viel het me al eerder op. Zoiets duiden als "oudemannenpraet" duidt op enige hermeneutische onvolkomenheid en onjuistheid de facto (genoemde user is beduidend jonger).

avatar van Arrie
Berichten weghalen vind ik ook flauw want dan wordt het een heel vreemde discussie. Je mag best je mening over deze plaat geven enzo, je onderbouwt het prima, is niet meteen bashen. Laat lekker staan.

Mssr Renard schreef:
Alsof ik het goed móét vinden.

Dit maak je er natuurlijk wel zelf van. Maar als je dat gevoel hebt, gaat een plaat wel sneller tegenstaan.

avatar van Choconas
Ach ja, ik sla de kritiek hier op Eefje alleen maar geamuseerd gade. Voor mij staat Eefje al jarenlang op eenzame hoogte in het Nederlandse poplandschap en hoge bomen vangen nu eenmaal veel wind. Onverstaanbare of zelfs valse zang? Niet als je het mij vraagt, voor mij is de zang onweerstaanbaar en zwoel en uitermate prettig om naar te luisteren. Muzikaal oninteressant of zelfs saai? Nee hoor, stuk voor stuk aanstekelijke nummers met fraaie melodieën en soms onverwachte wendingen. En de teksten? Ja, die zijn af en toe raadselachtig en van de hak op de tak, maar daarin schuilt voor mij juist de poëtische kracht. Ik heb Bitterzoet inmiddels een stuk of tien keer afgespeeld, maar ik zal deze plaat ongetwijfeld net zo grijs draaien als De Koek, Het Is en Nachtlicht. Ik kan niet wachten om hem weer (met koptelefoon op) te beluisteren!

avatar van shariramaut
Mssr Renard schreef:

Het was niet mijn bedoeling om zo'n discussie op gang te brengen, maar ik wil gewoon nog even zeggen dat er toch nog een groot verschil is tussen niet houden van iemands manier van zingen, en niet toonvast zingen. Voor mij persoonlijk is toonvast of vals zingen iets objectief, wat de meeste mensen met wat gevoel voor muzikaliteit wel aanvoelen en er het eens over zijn. Ik hou ook niet van de extreme uithalen en het gekreun bij Christina Aguilera bijvoorbeeld, maar daarvoor zingt ze niet vals...

avatar van Deckard
Het kan me niet meer echt verrassen, ligt behoorlijk in het verlengde van de voorganger, maar klinkt toch wel weer erg prettig. Echt onverstaanbaar vind ik haar ook niet maar het is inderdaad geen Drs. P

avatar van Rudi S
Mssr Renard schreef:

Hoe ben ik hier nu weer in verzeild geraakt?

Zeg dat wel.

avatar van VanDeGriend
Hoewel ik Eefje het succes van harte gun, doet het me deugd te lezen dat de groep die er weinig van snapt onverminderd groot blijft. Blijft het toch een beetje onze Eefje hé Maarten

Ik versta absoluut niet wat ze zingt. Volgens mij doet ze dat bewust. Anders zou iemand om haar heen haar daar wel op gewezen hebben. Op oudere platen van haar precies hetzelfde. Maar maak dan geen tekst, en uit slechts klanken, als de tekst er blijkbaar niet toe doet. Overigens zijn de teksten zelf ook erg slecht en bij vlagen onbegrijpelijk. Dit is blijkbaar haar stijl. Woorden als materiaal voor het zingen zonder dat ze direct een duidelijke band met elkaar hebben. Op zich is daar niets mis mee. Maar het is niet mijn stijl.

avatar van harm1985
Verhoogd naar 4,5. Het herbeluisteren van de eerste drie albums gaf me nieuwe inzichten. Kom Op en Onverstaanbaar zullen nooit mijn favoriete nummers worden maar de rest staat wel op eenzame hoogte.

dapperedodo schreef:
Ik versta absoluut niet wat ze zingt. ....

Overigens zijn de teksten zelf ook erg slecht en bij vlagen onbegrijpelijk. .
Je verstaat absoluut niet wat ze zingt en komt toch tot de conclusie dat de teksten erg slecht en onbegrijpelijk zijn. Knap

avatar van hoi123
Kan iemand van de Eefje-zingt-vals-crew voor mij verduidelijken waar dat precies gebeurt? Ik snap alle overige kritiek op het album (hoewel ik het er niet mee eens ben), maar voor mijn gevoel zingt ze toch echt overal vrij loepzuiver.

avatar van harm1985
Vals vind ik wat vergezocht. Het 'ben je mij Kwijt' gedeelte van Zwarte Zon is best hoog waardoor het schel kan overkomen. Maar wat ik live heb gehoord van deze plaat klinkt beter dan wat er van Nachtlicht op YouTube staat. Overigens heb ik Eefje twee keer live (Stadsschouwburg Leiden in 2014 en LantarenVenster 2016) niet kunnen betrappen op valse zang. Sommige passages zijn iets minder goed te verstaan, maar daarmee is Eefje niet de eerste, of willen we beweren dat Thom Yorke perfect articuleert? De teksten zijn cryptisch en poëtisch, de muzikale omlijsting minimalistisch, maar dat was bij Nachtlicht niet veel anders. NFR staat ook niet bol van de rijke arrangementen.

hoi123 schreef:
Kan iemand van de Eefje-zingt-vals-crew voor mij verduidelijken waar dat precies gebeurt? .
Dat lijkt me niet.. Niet dat het er toe doet verder.

harm1985 schreef:
Vals vind ik wat vergezocht. Het 'ben je je mij Kwijt' gedeelte van Zwarte Zon is best hoog waardoor het schel kan overkomen. Maar wat ik live heb gehoord van deze plaat klinkt beter dan wat er van Nachtlicht op YouTube staat. Overigens heb ik Eefje twee keer live (Stadsschouwburg Leiden in 2014 en LantarenVenster 2016) niet kunnen betrappen op valse zang. Sommige passages zijn iets minder goed te verstaan, maar daarmee is Eefje niet de eerste, of willen we beweren dat Thom Yorke perfect articuleert? De teksten zijn kritisch en poëtisch, de muzikale omlijsting minimalistisch, maar dat was bij Nachtlicht niet veel anders. NFR staat ook niet bol van de rijke arrangementen.

Thom Yorke van Radiohead(?) zingt tergend vals.

Dat wat jullie zo mooi vinden (loepzuiver) klinkt in mijn oren gewoonweg vals. Ze zingt hijgerig en volgt de muziek niet goed. Helaas is zingen nu éénmaal erg moeilijk en zingen mijn helden om de haverklap vals. Maar daar is muzikaal gelukkig een hoop te genieten.

Minimalistische muziek kan ik erg waarderen. Waar Lana en Eefje mee aankomen is simplistisch. Groot verschil.

Mssr Renard schreef:

Thom Yorke van Radiohead(?) zingt tergend vals.

Ik denk dat je een andere definitie hanteert van het woord 'vals' dan de rest van de wereld, dan. Zoals hierboven al gezegd, veel van de kritiek op dit album is wel te snappen maar dat ze vals zingt is gewoon objectief niet waar.

avatar van harm1985
Volgens mij hanteren wij verschillende definities van vals. Dit is vals: “Vals vals vals vals” - IDOLS - YouTube

Daarbij vind ik loepzuiver zingen zwaar overgewaardeerd. Als ik al die vocale acrobatiek hoor die sommige The Voice zangers tentoonspreiden (of een Glennis Grace) maar tegelijkertijd een zielloze, passieloze performance neerzetten, dan geef mij maar de zang van Michael Stipe uit de vroege jaren van R.E.M., Neil Young, Bob Dylan of Jerry Garcia.

Het lelijkste moment van deze plaat is het woord Switch in bet nummer Kom Op.

Om nog even terug te komen op het herbeluisteren van de eerste drie. Dat kreeg ik na een paar keer Bitterzoet een sterk verlangen naar. Maar gaandeweg wilde ik liever terugkeren naar dit album. Wel viel me ineens op dat Oh een perfecte tegenhanger is van Afdwaalt.

Hier isti weer, Pipo: hou es even vast Mamaloe want
harm1985 schreef:
(…)

Daarbij is loepzuiver zingen zwaar overgewaardeerd.

Wat, wat, wat? Ik word juist blij van een goed (klassiek) geschoolde zangeres, zoals een Anne Sofie von Otter die een pop-repertoire zingt. Goed gitaarspel, goed baswerk, goede drums: ook overgewaardeerd. Beetje toetjes pleppen op een keyboard - hoes't daarmee?

"Vals" zal ik niet uit mijn toetsen laten vloeien, maar ze zingt te lang in één toon/dreun. Zat er net weer naar te luisteren (onder het eten) en dat ging goed, maar een andere user (die ik even niet "tag") heeft al het divergeren van muziek en zang aangestipt en zo ervaar ik het ook. Timing klopt voor mijn gevoel ook niet altijd, te lange zinnen voor de melodie en dan komt iets gewoon niet fijn uit.

Om een vergelijking te trekken: luister eens naar Morcheeba, Portishead en ook Ex:Re en kijk hoe daar de verhouding zang: muziek(alleen) ligt (in tijd en als percentage van de tracktijd. Voor mijn gevoel wordt hier te veel en te lang gezongen. Een cynicus zal dan denken er wordt ook zoveel gezongen, omdat het muzikaal mager is , maar dat is niet mijn mening.

Oja, kraaienzang (zoals Costello) kan ook zijn functie hebben en ontroeren, bijv in het duet Von Otter (Broken Bicycles),of deze: Elvis Costello and Anne Sofie Von Otter: For The Stars - YouTube. Kom, ik ga weer verder Eefje luisteren - nog een toetje en dan een espresso.

avatar van Mssr Renard
Ik houd van zowel perfecte als niet perfecte zang. Alles heeft een functie.

Ik houd ook van alle ingrediënten (kook-metafoor) maar je kan niet alles bij elkaar gooien of weer te weinig bij elkaar gooien. De zanger van bijv. Dire Straits zingt monotoon maar die lossen dat weer op een andere manier op.

Bowie heeft een specifieke stem en maakt daarom specifieke muziek. Morten Harket haalt 900 octaven en houdt een toon 5 minuten vast maar daar is de muziek weer simpel en standaard.

Mssr Renard schreef:
.....Eefje heeft een kale (saaie) muzikale begeleiding en ik ken electronische muziek die veel spannender is (Phantogram, Kate Boy) en intussen lijkt ze zo lui te zingen dat het bij mij vals in de oren klinkt. En ze hijg-zingt, wat mij doet denken aan Yes Sir I Can Boogie (zoek dat maar eens op). Muzikaal ook saai en daardoor teveel focus op zang die het allemaal niet kan waarmaken.

Subjectief en weinig relevant gezien de interesse en waardering in deze muziek. Die zich ook moeilijk laat verklaren vanuit jouw standpunt. Dit verklaart de frictie. Je ziet wel vaker in popmuziek onverwachte wendingen die succes opleveren. Platenbazen die zich achteraf de haren uit hun kop trekken omdat ze bepaalde artiesten de deur hebben gewezen.