Queen - Queen (1973)

Label: EMI

1. Keep Yourself Alive (3:47)
  2. Doing All Right (4:09)
  3. Great King Rat (5:43)
  4. My Fairy King (4:08)
  5. Liar (6:25)
  6. The Night Comes Down (4:23)
  7. Modern Times Rock 'N' Roll (1:48)
  8. Son & Daughter (3:20)
  9. Jesus (3:44)
  10. Seven Seas of Rhye (1:15)
  11. Mad the Swine * (3:20)
  12. Keep Yourself Alive (Long Lost Re-take) * (4:03)
  13. Liar [1991 Bonus Remix] * (6:25)
  14. Keep Yourself Alive [De Lane Lea Demo, December 1971] * (3:50)
  15. The Night Comes Down [De Lane Lea Demo, December 1971] * (4:22)
  16. Great King Rat [De Lane Lea Demo, December 1971] * (6:07)
  17. Jesus [De Lane Lea Demo, December 1971] * (5:04)
  18. Liar [De Lane Lea Demo, December 1971] * (7:52)
  19. Mad the Swine (June 1972) * (3:22)
avatar van haythijs
My fairy king is voor mij al een voorbode op wat Freddie kort hierna gaat brengen met bv March of the Black Queen of ook Boh Rap. Episch, grotesk, soms weer overgaand naar klein en de koortjes, al dan niet in canon stijl etc. Liar is toch ook zeker een klassieker uit de vroege periode voordat de band hitmachine werd.
En je debuut album beginnen met een riff uit de koker van wat later toch een soort van gitaargod bleek te zijn met compleet eigen sound/identiteit, is zeker een fijne opener.

Voor mij gaven ze direct hun visitekaartje af

avatar van JoppieSaus
JoppieSaus schreef:

Queen is het eerste album van Queen en opent met het geweldige Keep Yourself Alive. Dit is mijn favoriete nummer van het album en een erg goede introductie. Doing Alright is ook erg goed. Hier is ook het talent van Brian May goed te horen. Ook vind ik dit gewoon een fijn nummer om naar te luisteren; de kalmerende stem van Freddie, de harmonieën en natuurlijk, zoals ik al eerder zei, het geweldige gitaarwerk van May. Great King Rat is ook wel aardig, maar had wel even wat knipwerk mogen gebruiken. De rest van het album boeit me zeer weinig. Er zit niks slechts tussen, begrijp me niet verkeerd, maar er gebeurt gewoon niks bijzonders op de eerste twee nummers na.

Ik was eigenlijk van plan om dit album 3 sterren te geven, maar ik ben een goede bui vandaag en het is tenslotte Queens eerste album, dus geef ik het een aardige 3,5/ 5.

avatar van Hans Brouwer
JoppieSaus schreef:
Ik mag "Jesus" graag horen.....

Mssr Renard
Ik kan niet heel veel meer zeggen, dan er allemaal al gezegd is.

In de jaren dat ik een kleine pre-puber was, ging ik meer zelfstandig muziek ontdekken. Queen-fan werd ik. Dit was ongeveer in 1989, ná het uitkomen van Miracle en vóór het uitkomen van Innuendo.

Wat werd ik omvergeblazen door dit debuut, zeg. Ik wist niet dat hardrock zo avontuurlijk kon zijn. Ik had nog nooit van Zeppelin of Uriah Heep gehoord. Dus dit was mijn eerste echte introductie tot jaren 70-hardrock, en wat dat betreft voor mij nog steeds een soort leidraad.

Hier komen voor mij Rock, Pop, Glam en progressieve rock samen. Een absoluut geweldige plaat, en een mooie opmars naar Queen II, die deze plaat overstijgt.

avatar van milesdavisjr

Eens, de jaren 70 bleken en blijken voor mij op rock gebied leidend te zijn voor mijn smaak, van Sabbath tot The Allman Brothers, Zeppelin tot Queen en van Purple tot Free, dit decennium heeft voor mij de standaard gezet voor alles wat hierna uitkwam. Wat niet wil zeggen dat er geen mooie platen meer zijn uitgekomen hierna, integendeel, maar het is iets als; staan op de schouders van reuzen. Hoewel ik geen groot Queen fan ben, vormt het debuut een aardige plaat waarop de potentie van de heren goed naar voren komt. Desalniettemin is het als geheel nog wat onevenwichtig en wisselvallig.

Mssr Renard
milesdavisjr schreef:

Eens, de jaren 70 bleken en blijken voor mij op rock gebied leidend te zijn voor mijn smaak, van Sabbath tot The Allman Brothers, Zeppelin tot Queen en van Purple tot Free, dit decennium heeft voor mij standaard gezet voor alles wat hierna uitkwam. Wat niet wil zeggen dat er geen mooie platen meer zijn uitgekomen hierna, integendeel, maar het is iets als; staan op de schouders van reuzen. Hoewel ik geen groot Queen fan ben, vormt het debuut een aardige plaat waarop de potentie van de heren goed naar voren komt. Desalniettemin is het als geheel nog wat onevenwichtig en wisselvallig.

Ik mag ook graag naar wat gepolijstere hardock luisteren als Triumph, Journey en Boston. Wat Amerikaanser dan Queen enzo.

Allman Brothers en bijvoorbeeld Skynyrd vind ik ook te gek, maar is wel echt een ander soort laken en pak. Meer blues- en jamgericht. Een britse band die ik een beetje die kant op wil manouvreren is Wishbone Ash.

Maar nu terug naar Queen. De Zeppelin en Heep-invloeden druipen hier vanaf, maar dat wist ik toentertijd nog niet. Daarom bleef Queen voor mij de blauwdruk. Wat Zep trouwens miste en Heep niet, waren de harmonievocalen, waar ik toch echt een enorme zwak voor heb. Ik houd bij hardrock graag van melodie. Sterker nog, ik heb liever melodie dan harde riffs. Of een goede balans. Ik weet het niet. Hoedanook, klopt het bij Queen precies.

Evenwichtig en wisselvallig klinkt het inderdaad, maar dat is te wijten aan de vreemde en doffe productie. De Queen On Air boxset laat deze songs veel meer leven.

Pas vanaf Sheer Heart Attack ben ik Queen platen beginnen aan te schaffen. Om één of andere reden had ik Queen I en II nog niet in mijn bezit.
Op hun debuutplaat Queen , hoor je toch al die typische Queen sound . Verrast alleszins positief. Leuk om te horen hoe ze toen al bezig waren met die stemmen ( koortjes ) . Een wat "slordige" en ruwe sound, maar dat stoort mij niet.
Keep Yourself Alive en Liar zijn voorlopig mijn favorieten, maar het hele album mag er wezen. Nu nog eens Queen II aanschaffen ..........

avatar van meneer
TONYLUNA schreef:
Nu nog eens Queen II aanschaffen ..........

Meer kan een luisterend oor zich niet wensen..