MusicMeter logo menu
MusicMeter logo
poster

The Velvet Underground - The Velvet Underground & Nico (1967)

mijn stem
4,28 (1649)
1649 stemmen

Verenigde Staten
Rock / Avant-Garde
Label: Verve

  1. Sunday Morning (2:56)
  2. I'm Waiting for the Man (4:39)
  3. Femme Fatale (2:38)
  4. Venus in Furs (5:12)
  5. Run Run Run (4:22)
  6. All Tomorrow's Parties (6:00)
  7. Heroin (7:12)
  8. There She Goes Again (2:41)
  9. I'll Be Your Mirror (2:14)
  10. Black Angel's Death Song (3:11)
  11. European Son (7:46)
  12. Little Sister * (4:23)
  13. Winter Song * (3:17)
  14. It Was a Pleasure Then * (8:01)
  15. Chelsea Girls * (7:23)
  16. Wrap Your Troubles in Dreams * (5:07)
  17. Sunday Morning (Mono) * (2:54)
  18. I'm Waiting for the Man (Mono) * (4:44)
  19. Femme Fatale (Mono) * (2:37)
  20. Venus in Furs (Mono) * (5:10)
  21. Run Run Run (Mono) * (4:20)
  22. All Tomorrow's Parties (Mono) * (5:58)
  23. Heroin (Mono) * (7:10)
  24. There She Goes Again (Mono) * (2:38)
  25. I'll Be Your Mirror * (2:12)
  26. Black Angel's Death Song (Mono) * (3:12)
  27. European Son (Mono) * (7:53)
  28. All Tomorrow's Parties [Single Version Mono] * (2:49)
  29. I'll Be Your Mirror [Single Version Mono] * (2:17)
  30. Sunday Morning [Single Version Mono] * (2:57)
  31. Femme Fatale [Single Version Mono] * (2:37)
toon 20 bonustracks
totale tijdsduur: 48:51 (2:16:30)
zoeken in:
avatar van James Douglas
Andy made everything possible. I don't know if I ever would have been able to keep writing, what I was writing. If there hadn't been Andy and his umbrella of protection and his approval. When we got a record contract, which was really based on him, I could write whatever and they wouldn't change it or try to change it, cause Andy was there. There is no problem with the songs or what they are about, because the people of the record company couldn't stand the music, they wouldn't listen to the records in the first place. And in the studio, the engineers didn't like it and they would leave. Saying "I don't have to listen to this shit".

Aldus Lou Reed in een BBC documentaire.

avatar van De Daniël
3,5
Ik snap werkelijk niet waarom dit album zulke hoge ogen gooit. Het is net als met sommige 'cult films' die ook altijd overdreven de hemel in worden geprezen, terwijl ze eigenlijk maar bar weinig voorstellen. Op dit album staan best wel wat goede nummers, maar de meerherheid doet mij echt totaal niets. Echt zo'n album die ik een paar keer luister en dan voorgoed verdwijnt. Maar zoals ik al zei, het is een vreemd iets.

avatar van Schizophrenia
4,0
Waarschijnlijk stelt het album heel wat meer voor dan dat je door hebt.
Het is ook absoluut geen makkelijke plaat, maar als je hem eenmaal door hebt dan ontdek je waarom dit echt een ''cult' klassieker is.

Misschien kan je beter beginnen met het 3e album van deze band?
Die is wat rustiger van aard, Maar zeker net zo mooi.

Trouwens je bent geloof ik wel een van de weinigen die vind dat deze plaat overdreven de hemel in word geprezen. en zoals je aan de top 250 notering kan zijn is dit zeker ook geen plaat die ineens verdwijnt. Beetje onzin die je hier verkoopt vind je niet?

avatar van BlueVelvet
4,5
Schizophrenia schreef:
Beetje onzin die je hier verkoopt vind je niet?
Misschien, maar dit
Waarschijnlijk stelt het album heel wat meer voor dan dat je door hebt.
Het is ook absoluut geen makkelijke plaat, maar als je hem eenmaal door hebt dan ontdek je waarom dit echt een ''cult' klassieker is.

vind ik ook niet al te zinnige opmerkingen: je doet in feite hetzelfde als waar je De Daniël van beschuldigt, alleen dan in de andere richting.

Alsof het een feit is dat deze plaat fantastisch is, en iedereen die het daar niet mee eens is de plaat "nog niet door heeft"

avatar van Schizophrenia
4,0
Ik ben er bijna wel verzekerd van dat hij dit wel een geweldige plaat moet vinden. Ik heb nog niet het idee dat als ik zijn mening lees dat hij het album vaak heeft geluisterd. Ik krijg zeker dit idee als ik zijn laatste zin lees'' het blijft een vreemd iets.'' Dan wekt hij bij mij de impressie dat hij deze plaat vreemd vind wat bij mij dan weer het idee opwekt dat hij hem nog niet goed doorheeft.

Een notering van 36 op dit moment betekent toch echt wel dat dit wat meer is dan een overschatte cult klassieker lijkt mij. En als ik hem zou moeten geloven dan zouden heel veel mensen dit album overschatten. Dit vind ik dus een beetje onzin door te zeggen dat het overschat is.

De statistieken liegen er niet om dacht ik.

Bovendien ik zeg dat het een ''cult klassieker is.'' dat is natuurlijk mijn mening, ik gooi er geen feiten bij in in die post. Dat doe ik in dit bericht. Als je goed leest zie je ook nog het woord Waarschijnlijk bij staan, dat betekent dat het waarschijnlijk zo is, niet dat het zo moet zijn. Misschien krijgt hij hem wel nooit door, maar waarschijnlijk wel, als je het mij vraagt

avatar van BlueVelvet
4,5
Schizophrenia schreef:
Ik ben er bijna wel verzekerd van dat hij dit wel een geweldige plaat moet vinden.
Op basis waarvan ben je daar zo zeker van? Ben je er zelfs verzekerd van dat iedereen het een geweldige plaat moet vinden?
Ik krijg zeker dit idee als ik zijn laatste zin lees'' het blijft een vreemd iets.'' Dan wekt hij bij mij de impressie dat hij deze plaat vreemd vind
Dat lijkt me de verkeerde impressie. Volgens mij doelde hij simpelweg op zijn eerste zin: "Ik snap werkelijk niet waarom dit album zulke hoge ogen gooit"
Een notering van 36 op dit moment betekent toch echt wel dat dit wat meer is dan een overschatte cult klassieker lijkt mij.
Lijkt mij niet, ik zou niet weten wat de notering van een plaat over de kwailiteit zegt (als je bedoelt met "klassieker" dat al lange tijd veel mensen dit album waarderen, ok, maar dan nog kan de plaat overschat zijn; overschat is namelijk een subjectief begrip, zie hieronder.)

En als ik hem zou moeten geloven dan zouden heel veel mensen dit album overschatten. Dit vind ik dus een beetje onzin door te zeggen dat het overschat is.
De statistieken liegen er niet om dacht ik.
Als de hele wereld op 1 iemand na een plaat fantastisch vindt, kan die ene persoon nog steeds met recht zeggen dat de plaat overschat is. Daarom is 'overschat' ook zo'n inhoudsloze term: iedere plaat die gemiddeld meer wordt gewaardeerd dan ik dat doe, is naar mijn maatstaven overschat.

avatar
Stijn_Slayer
Schizophrenia schreef:
. Dit vind ik dus een beetje onzin door te zeggen dat het overschat is.

De statistieken liegen er niet om dacht ik.



Hierin heb je gelijk, en ik denk dat we dit ook zeker een cultklassieker mogen noemen. Maar dat wij deze plaat geweldig vinden hoeft niet te betekenen dat iedereen hem goed vindt. Muziek blijft een kwestie van smaak, en dat is maar goed ook!

avatar van De Daniël
3,5
Haha, prachtig hoe zo'n opmerking zoveel reacties teweeg weet te brengen. Ik zie dat er heel veel liefhebbers van deze plaat zijn, maar feit blijft dat ik hem eigenlijk nooit zal opzetten. Zoals mijn voorganger al zei, het is een kwestie van smaak (en toch ook wel leeftijd).

PS: BlueVelvet is duidelijk een betere interpreteerder dan Schizophrenia

avatar van Schizophrenia
4,0
Stijn_Slayer schreef:
(quote)

Maar dat wij deze plaat geweldig vinden hoeft niet te betekenen dat iedereen hem goed vindt. Muziek blijft een kwestie van smaak, en dat is maar goed ook!


Dat zeg ik, maar de kans lijkt me wel groot dat hij hem goed vind.

Schizophrenia schreef:
Misschien krijgt hij hem wel nooit door, maar waarschijnlijk wel, als je het mij vraagt


Aangezien heel veel mensen hem goed vinden. Maar het hoeft inderdaad niet nee.

De Daniël schreef:

PS: BlueVelvet is duidelijk een betere interpreteerder dan Schizophrenia


Wat niet is kan altijd nog komen. Ik ben best leergierig.

avatar van Raul
5,0
Geweldige plaat, kan hier echt nooit nooit nooit genoeg van krijgen, alles is perfect.
Later meer, nu alvast die welverdiende 5 sterren.

Favoriete nummers zijn Sunday Morning, I'm Waiting For The Man en There She Goes Again (en ja, eigenlijk ook nog Run Run Run)

avatar van sander.
5,0
Dit is gewoon het geluid van vrijheid. Zoals de Vijftigers de Nederlandse orde in de poëzie achter zich lieten, de gramaticale regels en interpunctie verwierpen, zo is The Velvet Underground voor de muziek enorm bevrijdend geweest.

Wie zei dat muziek alleen maar mooi hoeft te zijn? Waarom geen krijsende viool? Een vrouw die monotoon en overdreven de teksten opdreunt? Dik zeven minuten lang een soort ruis van gitaren met teveel distortion? Dit album heeft het gewoon, dit album overschreed de grenzen van de muziek, en ja, dat is noodzakelijk. Misschien is het inderdaad soms niet om aan te horen hoe Nico 'zingt' en de takkeherrie van de drums en effecten je oor in scheuren, maar het feit dat het een barrière in de muziek omver wist te werpen is gewoon genoeg.

En daarbij is het ook een van de redenen waarom ik, als 17 jarige jongen, op de fiets, met zulke kloteweer als vandaag, helemaal mee kan gaan in Heroin. Dit is tijdloos!

avatar van korenbloem
5,0
sander. schreef:

Wie zei dat muziek alleen maar mooi hoeft te zijn? Waarom geen krijsende viool? Een vrouw die monotoon en overdreven de teksten opdreunt? Dik zeven minuten lang een soort ruis van gitaren met teveel distortion? Dit album heeft het gewoon, dit album overschreed de grenzen van de muziek, en ja, dat is noodzakelijk. Misschien is het inderdaad soms niet om aan te horen hoe Nico 'zingt' en de takkeherrie van de drums en effecten je oor in scheuren, maar het feit dat het een barrière in de muziek omver wist te werpen is gewoon genoeg.


ik zou liever zeggen, muziek hoeft zo te zijn als we gewent zijn .
Want ik vind de muziek op dit album wel echt mooi.

avatar van Pooiertje
4,5
En na een paar x luisteren vind ik zelfs European Son een lekker nummer

avatar van hpdewin
2,0
sander. schreef:

Misschien is het inderdaad soms niet om aan te horen hoe Nico 'zingt' en de takkeherrie van de drums en effecten je oor in scheuren, maar het feit dat het een barrière in de muziek omver wist te werpen is gewoon genoeg.


hebben we het nogsteeds over dezelfde plaat

de takkeherrie van de drums en effecten je oor in scheuren?
Ik heb werkelijk geen idee waar je het over hebt, als je het album geluisterd hebt weet je dat er geen geluiden je oren in scheuren vooral geen drums dit album zou ik zelfs "zoet" kunnen noemen

maar anyway prima album als je er voor in de stemming bent

avatar
stuart
Ik hoor anders ook af en toe "takkeherrie" ( met name European Son); voor de rest lekker plaatje.

avatar
Lukk0
Wat dan ook gelijk weer het beste nummer is van dit album. Ik houd wel van de wat rauwe en trippy Velvet Underground op zijn tijd en hier wordt dit zo goed als perfect uitgevoerd. Vooral vanaf het punt waar dat glas gebroken wordt is het echt genieten geblazen: heerlijke herrie die helemaal geen doel lijkt te dienen. Alleen het einde van Heroin kan hier nog enigszins mee meekomen, voor de rest laat dit de rest van de plaat ver achter zich.

avatar
stuart
Laten we zeggen dat jij European Son het het beste nummer van het album vindt ; ik vind het slechtste en bovendien 'klereherrie' (wat ze dan 'interessant' Noise gingen noemen... )

avatar
Lukk0
Ik had inderdaad moeten stellen 'ik vind', maar ik dacht dat dat hier niet nodig zou zijn. Ik dacht dat wel begrepen zou worden dat het een mening betreft. Ik kan me jouw mening trouwens ook goed inbeelden: aan de ene kant is het gewoon takkeherrie, maar aan de andere kant is het (lees: vind ik het ) echt briljant, maar ik had al begrepen dat niet iedereen het daar eens mee is.

Dat het noise genoemd wordt vind ik ook nergens op slaan: volgens mij is het gewoon herrie en wordt er ook niets anders mee bedoeld dan mensen te overweldigen en er op te laten reageren. Dat er dan van die vreemde types zijn die dat briljant vinden konden zij natuurlijk ook niet weten .

avatar
stuart
Nevermind; ieder zijn voorkeur....

avatar van Chameleon Day
4,5
stuart schreef:
Ik hoor anders ook af en toe "takkeherrie" ( met name European Son); voor de rest lekker plaatje.


Laten we zeggen dat je gewoon niets gewend bent, Stuart.......mss een metal-plaatje proberen?

avatar van hpdewin
2,0
hmm rare comments op die laatste na dan
even voor de duidelijkheid het album bevat geen (klere)herrie. wat je ook mag denken het woord herrie is niet van toepassing in dit album, mischien kun je wel zeggen dat je sommige combinaties of klank-keuzes niet verwacht of niet vanzelfsprekend zijn dat zou well kunnen maar over het algemeen is het vrij calme muziek met soms een schrel geluid dat sorgt voor (in mijn mening) een fijn geluid, een lied als European Son of the black angels death song maken dit album byzonder als het album zou bestaan uit nummers als sunday morning zou het niet zo bekend zijn geworden (en naar mijn mening ook niet leuk en origineel)
wat ik bedoel is als je met "herrie" de soms wat schelle en onverwachte geluiden bedoelt dan is dat juist wat het album bijzonder maakt

avatar van BlueVelvet
4,5
Over rare comments gesproken Bekend met het fenomeen interpunctie?

avatar van hpdewin
2,0
BlueVelvet schreef:
Over rare comments gesproken Bekend met het fenomeen interpunctie?


baha de reden waarom ik een 5,7 sta voor nederlands

avatar van Chameleon Day
4,5
BlueVelvet schreef:
Over rare comments gesproken Bekend met het fenomeen interpunctie?


....en spelling...

avatar
stuart
Chameleon Day schreef:
Laten we zeggen dat je gewoon niets gewend bent, Stuart.......mss een metal-plaatje proberen? )


Haha, ....goed zo ; alleen het klopt niet helemaal...... dit is herrie/flauwekul, veel Metal is muziek op luid volume . Als ik moet kiezen tussen European Son of wat Post -punk (jouw liefde), dan maar post-punk (misschien zelfs wel JD) .

avatar van Chameleon Day
4,5
stuart schreef:
Haha, ....goed zo ; alleen het klopt niet helemaal...... dit is herrie/flauwekul, veel Metal is muziek op luid volume .


Maar noem het dan geen "takkeherrie", want dat kun je van metal en aanverwante genres natuurlijk ook zeggen.....'European Son' ligt je gewoon niet, het is wellicht te chaotisch voor je....en dat ben je mss niet gewend.

Ik vind het zelf overigens ook geen bijster sterk nummer als je het de maat neemt naar de standaarden van deze tijd (het is inmiddels wel beter gedaan). Maar je moet het wel plaatsen in de context van het jaar waarin dit album werd uitgebracht. Voor die tijd was het chaotische 'European Son' een kleine revolutie. Toch mooi om deze plaat, die daarnaast ook een aantal klassiekers bevat, mee af te sluiten

avatar
stuart
Alles wat revolutionair is, is niet per definitie goed (misschien nieuw en apart) en dat vind jij blijkbaar ook. Ook in de Metal en aanverwanten komt idd 'takkeherrie' voor (blijft relatief/persoonlijk), daarom kan me ook lang niet alles bekoren....

Overigens is Metal maar een bijzaak voor mij (zie Top 10), alleen vind ik wel leuk om het nog wat te volgen. Ik luister naar meer 'smaken' en dat doe jij ook, want ik zie je heus niet aleen bij post-punk..... (zie hoe snel je een etiket hebt).

avatar van hpdewin
2,0
Chameleon Day schreef:
(quote)


Maar noem het dan geen "takkeherrie", want dat kun je van metal en aanverwante genres natuurlijk ook zeggen.....'European Son' ligt je gewoon niet, het is wellicht te chaotisch voor je....en dat ben je mss niet gewend.

Ik vind het zelf overigens ook geen bijster sterk nummer als je het de maat neemt naar de standaarden van deze tijd (het is inmiddels wel beter gedaan). Maar je moet het wel plaatsen in de context van het jaar waarin dit album werd uitgebracht. Voor die tijd was het chaotische 'European Son' een kleine revolutie. Toch mooi om deze plaat, die daarnaast ook een aantal klassiekers bevat, mee af te sluiten


ja dat is eigenlijk wat ik ook bedoelde

avatar
stuart
Een nummer als European Son heeft misschien net zoveel liefhebbers als mensen die het flut vinden; sommigen plaatsen het dan weer vanuit een ander perspectief waarom het eigenlijk toch wel 'terecht' op het album staat......(apart, mooie afsluiter, past in de sfeer e.d.)....en......dat mag.

avatar van Ernie
4,0
[quote=" Mijn Ardennenplaat bij uitstek

bij mij was dat mogwai's young team
dit jaar eens deze proberen

avatar

Gast
geplaatst: vandaag om 01:06 uur

avatar

geplaatst: vandaag om 01:06 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.