Ozzy Osbourne - Diary of a Madman (1981)

Label: Jet

1. Over the Mountain (4:31)
  2. Flying High Again (4:44)
  3. You Can't Kill Rock and Roll (6:59)
  4. Believer (5:15)
  5. Little Dolls (5:39)
  6. Tonight (5:51)
  7. S.A.T.O (4:07)
  8. Diary of a Madman (6:16)
  9. I Don't Know [Live] * (5:08)
  10. Crazy Train [Live] * (6:26)
  11. Believer [Live] * (5:37)
  12. Mr. Crowley [Live] * (6:19)
  13. Flying High Again [Live] * (4:17)
  14. Revelation (Mother Earth) [Live] * (5:58)
  15. Steal Away (The Night) [Live] * (8:00)
  16. Suicide Solution [Live] * (8:34)
  17. Iron Man [Live] * (3:12)
  18. Children of the Grave [Live] * (5:07)
  19. Paranoid [Live] * (3:17)
Cured
Randy speelde wél in dienst van de song; dat vind ik juist sterk van een gitarist/songwriter.

avatar van orbit
Daarnaast laat hij daartussen door genoeg staaltjes horen dat je weet dat je met één van 's werelds beste snarentokkelaars van doen hebt. Maar het sterke is dat hij dat niet bewust aan het etaleren is, live deed hij dat af en toe wel natuurlijk. Zo vind ik Copeland ook de beste drummer die ik ken, maar hij blinkt gelukkig niet uit in drumsolo's, ondingen die alleen maar gericht zijn op zoveel mogelijk lawaai en gooi-/smijtwerk en een band volstrekt potsierlijk maken.

avatar van Edwynn
Voor sommige oudjes toch een welkom rustpunt in de set. Ozzy's shows zijn nooit zonder drumsolo. En op Tribute horen we Rhoads op meer nadrukkelijke wijze.

Op de albums is het allemaal in diensten van. Eens.

avatar van orbit
Raar, de enige twee keer dat ik Ozz live heb gezien heb ik geen drumsolo gehoord. Tuurlijk kreeg Rhoads de ruimte zijn onnoemelijke talent meer te etaleren, maar het ging ook live nooit overheersen. Is juist de enige echte kunde mijn inziens, the devil is in the details..

avatar van Edwynn
Nou ja, vrijwel nooit dan.

Wat de snarenplukkers betreft, is het volgens mij niet meer of minder dan de andere gitaristen. Het is alleen da Rhoads veel beter was dan de anderen. En de songs met hem ook.

avatar van gigage
De gitaarsolo op het geweldige S.A.T.O vind ik onweerstaanbaar. Vreemd dat dit album minder stemmen trekt dan Bark at the moon.

avatar van Faalhaas
2 fijne nummers, Over The Mountain en de titeltrack. De rest fillers zoals we van Ozzy gewend zijn.

Dan deed zijn voormalig werkgever (Sabbath) het dat jaar toch een stuk beter met The Mob Rules.

avatar van iggy
Wie is "we" Faalhaas?

avatar van orbit
Absoluut geen fillers "zoals we van Ozzy gewend zijn", gewoon een prima plaat met vette nummers waar het ingekakte BS een punt aan kan zuigen, You Can't Kill Rock and Roll S.A.T.O Flying High Again en Believer maken dit onder meer tot een plaat waar amper zwakke plekken zijn te horen. Zijn debuut was zo nodig nog wat consistenter.

avatar van Faalhaas
Ik merk dat ik op wat lange tenen ben gaan staan met mijn uitspraak. Ik houd echter voet bij stuk. Zeker als ik moet vernemen dat Black Sabbath destijds ingekakt zou zijn. Laat me niet lachen. Op de laatste platen met Ozzy ja. Met Dio waren ze juist weer helemaal terug.

Ozzy deed het solo natuurlijk prima, maar was meer een gimmick (ja toen ook al) dan een artiest die je echt serieus moest nemen. Af en toe steeg ie eens boven zichzelf uit, maar hij was toch te afhankelijk van goede ideeën van anderen. In Sabbath droeg ie ook bijna niets bij. Tony schreef de muziek, Geezer de teksten.

avatar van orbit
Ik heb BS überhaupt nooit een erg sterke band gevonden, die leunden altijd veel te zwaar op hun bluesinvloeden. Deze Ozzy leunt helemaal niet op bluesinvloeden. Rhoads was sowieso veel meer klassiek geschoold en een veel betere gitarist/componist dan Iommi of die andere dinosaurus bij elkaar. Ozzy is inderdaad een theatrale frontman, maar dat was hij bij BS ook al. Zijn stem vind ik echter nog steeds geweldig passen bij deze muziek en hij heeft dus wel talent voor het uitkiezen van de juiste mensen. BS vond ik op dat moment inderdaad niet zo ingekakt, eigenlijk beter en strakker dan ze in jaren hadden geklonken, toch vond ik hun sound altijd redelijk stram en ouderwets vergelijken bij de nieuwe wave metal waar ik Ozzy wel duidelijk toe reken. Daarnaast vind deze sound gewoon gemener en onheilspellender.

avatar van vielip
Prima verwoord Orbit!

avatar van AstroRocker
Ik ben het deels met orbit eens, Ozzy solo heeft schitterende platen opgeleverd, maar Black Sabbath was toch ook wel goed te pruimen. Ik denk dan vooral aan Sabotage waar iets buiten de gebaande paden wordt gemusiceerd en een zelfs ietwat proggy album opleverde. En dan natuurlijk niet te vergeten Heaven and Hell en Mob Rules. Tja, v.w.b. Faalhaas zijn mening, ook weer leuk om eens een ander geluid te horen. Maar ik ben het er niet mee eens

avatar van Kronos
Dat Black Sabbath ouderwets klinkt is natuurlijk omdat het een oude band is.

Maar in hun jonge tijd waren ze altijd vooruitstrevend en hebben ze tot begin jaren tachtig zowat alle paden in metal-land uitgezet.

Voor de fans viel er niet te klagen. Black Sabbath stond er weer helemaal met Dio en Ozzy bleek zonder Sabbath ook nog niet uitgeteld.

avatar van Faalhaas
Ik vind juist die 2 Sabbath albums met Dio helemaal niet ouwerwets klinken.

avatar van orbit
Ik vind die platen met Dio voornamelijk erg overeenkomen met Iron Maiden lijken qua geluid.. maar niet ouderwets toen nee. BS uit de 70s is een ander verhaal

avatar van gigage
Deze ozzy solo is bij lange na niet zo "doomy" als Ozzy in zijn BS periode. Dus het ligt er ook wel aan wat je het meeste ligt, denk ik.

avatar van frolunda
Vind deze toch een stuk minder dan voorganger Blizzard of Ozz.Voelt ook wat als een knieval voor de Amerikaanse markt waar Ozzy destijds zo succesvol was.Wel geweldig gitaarspel van Randy Rhoads.Het titelnummer en S.A.T.O. vind ik nog het sterkst van dit verder toch wat teleurstellend album.

avatar van orbit
Vind deze juist wat duisterder dan Blizzard, beginnende met het nogal duivelse openingsnummer, gelijk één van de hoogtepunten. Nog zeker geen sprake van een knieval, dat gebeurde pas verderop in de jaren 80 wel overduidelijk toen Ozzy ook regelmatig op MTV te zien was met slappe clips.

avatar van frolunda
Misschien dat ik gewoon moet ophouden Ozzy Osbourne te vergelijken met Black Sabbath maar dat valt niet altijd mee.Wel is het inderdaad zo dat volgende albums nog veel meer voor de Amerikaanse markt gemaakt lijken.

avatar van Lonesome Crow
Misschien dat ik gewoon moet melden dat dit waarschijnlijk Ozzy's meest complete album is.
Alles klopt, de sfeer de songs de afwisseling en wat is "You Can't Kill Rock and Roll" toch geweldig !

frolunda schreef:

Daar heb ik dan weer geen moeite mee, vind BS bluesrock in de traditie van de amerikanen met een aparte zanger, Ozzy solo is veel creepyer en put uit vaatjes van klassiek tm strakke british metal met spooky zanger, mijn voorkeur hebben de eerste Ozzyplaten zonder meer!

avatar van frolunda
Mijn voorkeur neigt dan toch meer naar het doomy,stoner,blues-achtige geluid van Black sabbath uit de beginperiode,komt ook wat dreigender over dan Ozzy solo waarbij ik toch meer een act gevoel heb.Maar goed gelukkig kan ik van alle twee genieten.

avatar van ASman
Ik heb zo de indruk dat Blizzard of Ozz vaak als dé Ozzy-klassieker bij uitstek wordt beschouwd. Allemaal goed en wel, maar ik vind dat deze Diary of a Madman er evenwel mag wezen. Een echt geweldige stem heeft hij niet, maar aangevuld met het stevige en sterke gitaarspel van Rhoads zorgt het toch voor een portie memorabele metal. Boven de klassieke Black Sabbath-albums verkies ik Ozzy's solowerk zeker en vast niet, maar leuk is het allemaal wel.

buizen
God ik heb dit ding ook nog in de platenkast staan.
You Can't Kill Rock and Roll gaat volgens mij over de juridische gevechten die Ozzy moest leveren in dat achterlijke fatsoensmafia-USA toen. Omdat iemand zelfmoord had gepleegd toen ie veel naar Ozzy's albums had geluisterd ofzo.
Wel meer bands waren in dergelijke rechtszaken verwikkeld.
Die vrouw van Bush had er ook zo'n handje van, zij heeft voor die "Parental advisory explicit lyrics" stickers op albums gezorgd meen ik. Nu natuurlijk een geuzensticker

Zal dit album nog eens gaan luisteren.
Was volgens mij een heel goed album.

avatar van AstroRocker
buizen
Volgens mij was dat Tipper Gore, vrouw van Al Gore (running mate van Bill Clinton)....
En inderdaad was dit (wat mij betreft) de topper van Ozzy als solo artiest!

buizen
Oh ja, het was die vrouw van Al Gore, AstroRocker. Thanx.
Ozzy maakte idd echt goede solo-albums.
Kwa 'image' on stage was ie soms wel wat de weg kwijt maar een slechte solocarrière heeft ie niet gekend. De dood van Randy Rhoads heeft hem erg aangegrepen.

avatar van De buurman
Een echte Ozzy classic. Over The Mountain knalt er lekker in, met die simpele maar knalharde riff. Die brug had zo van Sabbath Bloody Sabbath of Sabotage kunnen komen. Ook Flying High Again en You Can’t Kill R&R zijn top vind ik. Ozzy zingt gewoon prima, melodieën zijn vaak sterk en Roads is opnieuw messcherp. Toch wat minder hoge score dan Ozzy’s debuut, omdat niet alle nummers van een topniveau zijn.

I am here to stay zingt Ozzy in het titelnummer en dat geldt al dik 35 jaar voor deze cd!! Draait nog steeds zijn rondjes. Lijkt in het begin iets minder als BOO maar na enige luisterbeurten weet je wel beter. Ietsje minder toegankelijk, maar even goed op een iets andere manier.Heavy as hell in de opener en afwisselend in het titelnummer. Bomvol goede solo's vet heavy drumgeluid en nummers die hun geheim pas na een aantal luisterbeurten prijsgeven; tijdloos!