Ozzy Osbourne - Diary of a Madman (1981)

Rock / Metal
Label: Jet

1. Over the Mountain (4:31)
  2. Flying High Again (4:44)
  3. You Can't Kill Rock and Roll (6:59)
  4. Believer (5:15)
  5. Little Dolls (5:39)
  6. Tonight (5:51)
  7. S.A.T.O (4:07)
  8. Diary of a Madman (6:16)
  9. I Don't Know [Live] * (5:08)
  10. Crazy Train [Live] * (6:26)
  11. Believer [Live] * (5:37)
  12. Mr. Crowley [Live] * (6:19)
  13. Flying High Again [Live] * (4:17)
  14. Revelation (Mother Earth) [Live] * (5:58)
  15. Steal Away (The Night) [Live] * (8:00)
  16. Suicide Solution [Live] * (8:34)
  17. Iron Man [Live] * (3:12)
  18. Children of the Grave [Live] * (5:07)
  19. Paranoid [Live] * (3:17)
avatar van milesdavisjr
Een jaar na zijn debuut komt de madman met een vervolg en zo op het eerste gehoor ligt het redelijk in het verlengde van Blizzard. Over the Mountain trapt de plaat in ieder geval fijn af, met fraaie riffs en een heerlijk middenstuk waarin Rhoads losgaat. Flying High Again doet daar al niet veel voor onder. You Can't Kill Rock and Roll duurt wat te lang om de boodschap over te brengen hoewel zeker niet slecht. Believer is een slepende rocksong en bevalt mij uitstekend, wat mysterieus van aard, gewoon prima. Little Dolls wordt wat zeikerig gezongen door Ozzy en hoeft niet bijna 6 minuten te duren. Tonight, een van de meest toegankelijke nummers op de schijf en bevat wederom heerlijke solo's van Rhoads. S.A.T.O. is redelijk maar ook niet meer dat. Het titelnummer tenslotte is melancholisch van aard, sfeervol en is rijkelijk gearrangeerd, een fenomenale song.
Zo doet dit plaatje eigenlijk niet onder voor Blizzard bevat het wellicht minder uitschieters zoals Mr. Crowley of Suicide Solution maar is de plaat over de hele linie wel wat consistenter. Waarbij aangemerkt mag worden dat het titelnummer de plaat meesterlijk afsluit.

Tussenstand:

1. Diary of a Madman
2. Blizzard of Ozz

avatar van Germ
Germ (crew)
Net als iedere Ozzy plaat bevat deze een aantal toppers maar ook een groot aantal fillers.
Top zijn Over The Mountain, Flying High Again, Believer en Diary Of A Madman, de andere helft is een stuk minder.

avatar van ZAP!
Vond dit vroeger een doodenge hoes, maar ja, dat kind in de hoek zat gewoon wat te gniffelen, dus zo erg kon het toch niet zijn? All is well, all is well.

Te gekke plaat, maar 'Tonight' is mij er teveel aan. Dat heb je soms. Doet me af en toe ook denken aan een bepaald weeïg popliedje^ uit de jaren '80, misschien was dit mede de inspiratie - hebbes.

^ Dat op z'n eigen manier wel weer charmant is.

avatar van gigage
ZAP! schreef:

^ Dat op z'n eigen manier wel weer charmant is.

The horror!
Wat doeje me aan!?

avatar van ZAP!
gigage - Did I let you down there?

avatar van Wolfmother
Over the Mountain
Diary of a Madman
Believer

Een prima opvolger, maar voor mij staan hier geen klassiekers op.
Album begint erg lekker, sluit goed af en tussendoor valt er wat te lachen.

avatar van ZAP!
Leuke en interessante eerste reactie van een klassieke componist op het titelnummer: klik.

avatar van Zagato
ZAP! schreef:

Doug is één van de betere reaction vloggers op YouTube IMHO.

waanzinnig goed album van de grootvader van de heavy metal.
Diary of a madman is wellicht ozzy's beste song ooit en ook over the mountain is echt intens goed.
Wat mij betreft, samen met blizard of ozz, veruit de beste cd van ozzy en haast niet te overtreffen.

avatar van Dirkrocker
Prima plaat van Ozzy. Goede opvolger van de debuut plaat. Over the mountain, flying high again, you can’t kill rock and roll zijn lekkere nummers. Mijn favoriete zijn wel S.A.T.O. en diary of a madman. Maar eigenlijk luistert heel de plaat lekker weg

Faalhaas schreef:
2 fijne nummers, Over The Mountain en de titeltrack. De rest fillers zoals we van Ozzy gewend zijn.

Dan deed zijn voormalig werkgever (Sabbath) het dat jaar toch een stuk beter met The Mob Rules.

Flying high, believer...fillers?
Grapjas.