David Bowie - Hunky Dory (1971)

Label: RCA

1. Changes (3:33)
  2. Oh! You Pretty Things (3:12)
  3. Eight Line Poem (2:53)
  4. Life on Mars? (3:48)
  5. Kooks (2:49)
  6. Quicksand (5:03)
  7. Fill Your Heart (3:07)
  8. Andy Warhol (3:53)
  9. Song for Bob Dylan (4:12)
  10. Queen Bitch (3:13)
  11. The Bewlay Brothers (5:21)
  12. Bombers * (2:41)
  13. The Supermen [Alternate Version] * (2:43)
  14. Quicksand [Demo Version] * (4:46)
  15. The Bewlay Brothers [Alternate Mix] * (5:20)
avatar van TornadoEF5
Lijkt mij toch iets minder toegankelijk dan Ziggy Stardust en sommige van de latere nummers (Heroes, Let's Dance, etc...). Ofwel is dit geen album voor s'nachts, kan ook. Ik kan er voorlopig weinig mee.

avatar van jordidj1
jordidj1 (moderator)
Blij dat ik deze plaat eindelijk een eerlijke kans heb gegeven, altijd al als een ondergeschoven kindje behandeld. Andy Warhol zou heel goed Bowie’s beste nummer kunnen zijn en tussen Life On Mars? en mij is het toch goed gekomen.

avatar van Sanderzzz
Zeer mooi en melodisch album dat me op sommige momenten echt emotioneel kan raken. Life on Mars is zo een prachtig nummer en het kleine orkestje erbij maakt het allemaal nog indrukwekkender, om dan te eindigen met een drum zoals die in Also Sprache Die Zarathustra. Quicksand mag ook niet onderdoen voor Life on Mars. Heel mooie opbouw en als Bowie Dont Believe In Yourself, Dont Deceive With Believe zingt raakt het bij mij telkens een gevoelige snaar. Het slotnummer is zo gevoelig en puur gezongen en moet toch een van de beste afsluiters zijn in heel zijn oeuvre. Magistraal gewoon.

De rest van de nummers mogen er ook zijn. Changes kent iedereen en is een lekkere meezinger. Wat ik vooral prettig vind is dat Bowie hier zijn Thin White Duke stem (iets lager) combineert met zijn Ziggy stem (de hoge). Oh You pretty Things is natuurlijk ook een echt toppertje maar het wordt extra fijn als dit nummer op het einde overgaat in Eight Line Poem waar Bowie zijn stem me opeens deed denken aan die van Boy George.

Kooks is een lief nummertje dat ik wel kan smaken. Heel repetitief maar nooit echt storend. Fill Your Heart is voor mij het skip-nummer. Te hoog gezongen en forgettable. Dan hebben we nog drie nummers die wat meer rocken en ik op een of andere manier niet echt bij het album vindt passen. Gelukkig zijn het geen slechte nummers. Andy Warhol heeft dat leuke riedeltje dat doet denken aan een sectie uit Master Of Puppets, A Song For Dylan is iets veiliger maar zeker niet slecht en Queen Bitch is een echt Lou Reed nummer. Een stevige rocker waar ik wel van hou.

Hunky Dory blijft een toppertje van Bowie. 4,5*

avatar van goldendream
De immense lof voor David Bowie en voor onder andere dit album snap ik niet. Natuurlijk heeft hij klassesongs gemaakt, maar Roxy Music verkies ik toch zonder twijfel om in een beetje hetzelfde genre te blijven. Bij Bowie heb ik ook het gevoel dat je hem super moet vinden en wie dat niet doet geen smaak of kennis van muziek kan hebben. Enfin, voor mij is Bowie een rasartiest met veel sterke songs, maar in mijn top 10 of 20 raakt hij niet. Sorry!