Dream Theater - Awake (1994)

Metal / Rock
Label: Atlantic

1. 6:00 (5:31)
  2. Caught in a Web (5:28)
  3. Innocence Faded (5:43)
  4. Erotomania (6:45)
  5. Voices (9:53)
  6. The Silent Man (3:48)
  7. The Mirror (6:45)
  8. Lie (6:34)
  9. Lifting Shadows Off a Dream (6:05)
  10. Scarred (11:00)
  11. Space-Dye Vest (7:29)
avatar van gigage
Het lijkt hier vandaag wel prog-zondag en zo heb ik Awake ook maar weer eens afgestoft. Wat me nu weer opvalt is dat Ome James het album een pittig randje probeert mee te geven door best "aggressief"de openingnummers aan te grijpen. Alleen heeft Portnoy het nog niet door en heeft zijn drumgeluid op de toto stand staan. Zo komt James vandaag over als een beetje een roepende in de woestijn. De impact van weleer is natuurlijk ook al lang het raam uit. Die doorloopjes of toonladders bij Caught in a web bijvoorbeeld, tja, dat is allang niet meer zo speciaal. Ik hoor toch liever een vette solo zoals op Innocence Fading. En naarmate het album vordert vordert ook het niveau en word je toch weer meegezogen met deze prog metal.

Van Lie (geweldig nummer) heb ik ook ooit de (first ever UK-)single gekocht. Daar staat het prachtige To Live Forever als unreleased track op. Had op dit album niet misstaan, maar ja, die was al vol. haha
Mijn andere tags zijn The Mirror en natuurlijk Space Dye Vest

avatar van BoyOnHeavenHill
gigage schreef:
het prachtige To Live Forever als unreleased track
Whoah, dat kende ik nog niet. Even opgezocht, inderdaad prachtig, inclusief magnifieke gitaarsolo, dank voor de tip gigage !

avatar van Rick53
Nog maar even een paar keer geluisterd afgelopen dagen.. Wat een schijf!
Scarred zit zo fantastisch in elkaar. De heavy riff met de passende solo. Portnoy bewijst maar weer dat het geen Mangini hoeft te zijn. Dit leeft vele malen meer. Energie spat er echt vanaf!

avatar van Leptop
Scarred is ook zo'n beetje mijn all time favourite van Dream Theater. Pure passie van een stel jonge honden.

avatar van Broem
Ik heb de versie met daarop de lost single "Eve" wat een zeldzaam mooi DT nummer is. Instrumentaal maar met de kenmerkende stijl. Heerlijk. Blijkbaar alleen maar op single uitgebracht omdat het Awake niet heeft gehaald. Zonde.

avatar van AstroRocker
Mee eens Broem, dit is een erg fraai instrumentaaltje!

avatar van crosskip
BoyOnHeavenHill schreef:

Check vooral ook deze live-uitvoering met aan het einde echt een geweldige solo van Petrucci. Wat kon die man fenomenaal spelen vroeger, dit blaast al zijn huidige werk toch met gemak omver.

avatar van FrodoK
Die is inderdaad fantastisch, om je vingers bij af te likken.

Wow, geweldig

avatar van FrodoK
Je hoort nog hun gretigheid, enthousiasme en frivoliteit. Is er na Awake wel langzaam afgegaan...

FrodoK schreef:

Voor mij moest hun masterpiece nog komen...Metropolis Topper uit de DT discografie.

avatar van Leptop
Daar verschillen de meningen over ....

Leptop schreef:
Daar verschillen de meningen over ....

En daar is niks mee. Beide prachtige DT albums die ik nog vaak luister.

avatar van The_CrY
Awake is eigenlijk gewoon een echte klassieker in het genre van stevigere prog. Hier is het nog geen Petrucci-en-Portnoy-ego show, hoewel ik dat ook goed kan hebben, maar echt een band met nummers die van A tot Z kloppen. Het iconische drumintro van '6:00', de zachte gitaren van 'The Silent Man', de prachtige piano op 'Space-Dye Vest', of gewoon de stem van James LaBrie, die hier nog wel weet te raken. Ik zit te twijfelen tussen een 4,5 en een 5, maar in beide gevallen is de boodschap volgens mij wel duidelijk; Awake is de moeite wel waard. Even die vieze smaak van The Astonishing en de self-titled wegspoelen met dit meesterwerkje.

avatar van meneer
Vandaag een aantal keren naar het nummer ‘A Change of Seasons’ geluisterd van het gelijknamige album. Nummer wat, volgens mij, in het verlengde ligt van dit album. Dus deze ook maar weer eens opgezet en ik geniet met volle teugen. Wat een kracht, een beheersing en uitstraling heeft het album. Toen ik ooit het album aanschafte moest ik het echt vaak draaien om te doorgronden. Dat was niet moeilijk met de sterke opening van ‘6:00’. En de stilte na “...Mary Jane” meteen gevolgd door de introdrill van ‘Caught in a Web’. Smullen ! Daarna kwam er zoveel op mij af wat ik ook echt wilde beleven maar dat ging zo snel, zoveel en ook een heftige intense beleving. Nog altijd probeer ik bij ‘The Mirror’ de verschillende stijlen te doorgronden maar dat besef komt nooit omdat ik steeds meegesleept wordt naar het Dream Theater Walhalla en ik daar alleen nog maar voluit kan genieten.

Uiteindelijk blijft dit mijn favoriete DT album en daar heeft ‘Space-Dye Vest’ ook mee te maken. Een klasssiek begin groeiende tot een klassiek nummer wat ik zelf beschouw als een afscheidscadeau van Kevin Moore. De piano in het nummer is de rode draad en er zit zoveel gevoel in het gehele nummer. Toch ergens ook een anomalie in het geconstrueerde geweldige geweld van het gehele album.

Ik geef niet vaak punten op MuMe maar deze gaat al 24 jaar met mij mee, dus de volle mep ! 5 sterren

Misterfool
Het beste album van Dream Theater. Een plaat boordevol interessante melodieën die, in tegenstelling tot andere werk van deze metalband, worden gebracht met een zekere terughoudendheid. Zo'n nummer als Scarred had bijvoorbeeld makkelijk uitgebouwd kunnen worden tot een 20 minuten lange epiek. Nu heeft het nummer echter een passievolle slagkracht die steeds overtuigd.

Inderonschrijf ten volle jouw oordeel Misterfool, alleen mis ik je totale 5.0 score

Broem schreef:

Op de eoa manier heb ik alle singles van DT op een HDD staan waaronder ook Eve. Hoewel mooi gespeeld maakt het toch niet zo'n impact als de rest van het album. Maar bedankt voor de tip. Leuk zoekertje Keep m coming.

Misterfool
Neal Peart schreef:

Bij deze dan, dit album verdient ook eigenlijk wel de volle mep.
Klassiekertje!