Queen - A Night at the Opera (1975)

Label: EMI

1. Death on Two Legs (3:43)
  2. Lazing on a Sunday Afternoon (1:07)
  3. I'm in Love with My Car (3:05)
  4. You're My Best Friend (2:52)
  5. '39 (3:31)
  6. Sweet Lady (4:04)
  7. Seaside Rendezvous (2:15)
  8. The Prophet's Song (8:21)
  9. Love of My Life (3:39)
  10. Good Company (3:23)
  11. Bohemian Rhapsody (5:54)
  12. God Save the Queen (1:13)
  13. I'm in Love with My Car [1991 Bonus Remix by Mike Shipley] * (3:28)
  14. You're My Best Friend [1991 Bonus Remix by Matt Wallace] * (2:52)
  15. Keep Yourself Alive [Long-Lost Retake, June 1975] * (4:04)
  16. Bohemian Rhapsody [Operatic Section A-cappella Mix] * (1:03)
  17. You're My Best Friend [Backing Track Mix] * (2:57)
  18. I'm in Love with My Car [Guitar & Vocal Mix] * (3:18)
  19. '39 [Live at Earl's Court, June 1977] * (3:46)
  20. Love of My Life [South American Live Single, June 1979] * (3:43)
avatar van Kronos
Gelukkig maar.

avatar van musician
Edwynn, Love of my life maakt onlosmakelijk deel uit van het album.
Queen varieerde toch altijd al in (bonte) stijlen en bij een rockopera horen ook zeker deze momenten, als contrast met alle bombast.

Je moet Queen (in die tijd) begrijpen en doorgronden. A night at the Opera is in die zin niet iets nieuws, dat deden ze al vanaf Queen I.
Dat je het niks vind is één ding, maar dan kun je Queen als band sowieso terzijde schuiven, zonder dat je je er nog verder druk over hoeft te maken.

avatar van Kronos
Ach, Elton John heeft van Goodbye Yellow Brick Road ook een bonte verzameling aan stijlen gemaakt. Maar het album wordt niet slechter door Jamaica Jerk Off te skippen. Integendeel.

Ik mag Queen zoveel 'begrijpen en doorgronden' als ik wil, sommige van hun nummers zal ik altijd rotslecht blijven vinden.

Degenen die alles op dit album geniaal vinden, veel plezier ermee.

avatar van Edwynn
De 'begrijpen en doorgronden'-kaart is getrokken. Hogere wiskunde toedichten aan een band wier liedjes door een kind van zes moeiteloos mee te zingen zijn. Het kan altijd gekker. Ik zou niet weten welke diepe bodem ik onbewust ontweken heb.

Mijn moeder luisterde en ik dus ongevraagd ook. Het komt erop neer dat veel albums goed ken, dat ik de invloed van Queen erken, dat ik sommige stukken zelf ook graag hoor en dat ik tot slot evenzoveel gewoon afwijs. Of het nu onlosmakelijk met een plaat verbonden is of niet.

avatar van ricardo
Ik vind Queen persoonlijk net zoals ik de Beatles vind een enorme single en hits band, en dan wat Queen betreft vooral wat ze in de jaren 80 uitgebracht hebben. Ben me pas later met hun reguliere albums bezig gaan houden. Dit vind ik toch wel 1 van hun mooiste albums met veel variatie. Leg hem regelmatig op om er weer eens van te genieten. Pracht album, en of het diepgang heeft of wat minder maakt me niet uit.

avatar van musician
Edwynn schreef:

Het verhaal is heel simpel: je houdt van hardrock (verder helemaal niets mis mee) en mag verder graag lage cijfers geven aan een band als Queen.

Dat is verder prima, maar om dan zoveel tijd vrij te maken om daar de hele tijd te gaan zitten dissen en herhalingen van zetten te geven............pffffff.

Ik zou zeggen: je hebt een sterk afwijkende mening ten opzichte van een groot deel van de rest van de wereld, we kennen hem ook inmiddels. Je ervaart de muziek van Queen in deze periode niet als geweldig: we zijn op de hoogte. Tijd voor weer eens een andere band om er je ongenoegen te spuien. Wat te denken van Vader Abraham?

Ozric Spacefolk
musician:Ik vind Edwynn nou niet het type zeur//zeiksnol.
Meerendeel van zijn berichten zijn juist een plezier om te lezen. Ik wou soms dat ik muziek zo goed kan omschrijven.

Dat Queen een love it-or hate it band is, is me wel duidelijk.
Er zijn meer enorm grote bands die niet bij iedereen favoriet zijn; zo trek ik Prodigy, U2, Metallica, Sex Pistols maar moeilijk ongeacht hun enorme betekenis voor het muzikale landschap.
Nog zo'n band waar ik maar met moeite naar kan luisteren: AC/DC en Rolling Stones snap ik ook maar niet.

Dus ik begrijp het volkomen als iemand Queen helemaal niets vindt. Dat moet kunnen en tussen alle lofzang en Queenpijperij mag best eens een wat tegengas gegeven worden.

avatar van SemdeJong
Schitterend album. Nog maar een volle punt erbij!

Hoger dan 5 kan helaas niet dus die punt erbij lukt niet.

Ozric Spacefolk
Of mensen zijn erg onzeker over hun eigen muzieksmaak.
En als dan een plaat wordt afgekraakt, dat mensen dan aan hun eigen smaak gaan twijfelen.

Ik weet dat Queen veredelde kitsch is en soms wel erg opgehemeld en (lichtelijk) overgewaardeerd wordt.
Het is uiteindelijk je eigen smaak en waardering die je loslaat op artiesten//platen, en daar hoef je niet terughoudend in te zijn. Ik vind Queen te gek, maar ik snap ook dat dat voor een heleboel mensen absoluut niet geldt.

avatar van Edwynn
Kijk musician Het verhaal is heel simpel: je houdt van Fleetwood Mac (verder helemaal niets mis mee) en mag verder graag hoge cijfers geven aan een band als Queen.

Dat is verder prima, maar om dan zoveel tijd vrij te maken om daar de hele tijd te gaan zitten ophemelen en herhalingen van zetten te geven............pffffff.

Ik zou zeggen: je hebt een weinig afwijkende mening ten opzichte van een groot deel van de rest van de wereld, we kennen hem ook inmiddels. Je ervaart de muziek van Queen in deze periode als geweldig: we zijn op de hoogte. Tijd voor weer eens een andere band om er je genoegen over te spuien. Wat te denken van Lucas en Gea Hulshof?

Heeft iemand al geluisterd naar de geluidskwaliteit van de in september 2015 uitgekomen Studio Collection boxset? Ik heb deze onlangs gekocht en het gekleurde vinyl plus het fotoboek zien er prachtig uit. Heb nog niet naar de albums geluisterd maar misschien iemand hier wel. Ben benieuwd naar de bevindingen hierover.

Vandaar mijn -emoticon.

Ik probeerde de sfeer weer in het positieve te trekken.

Wat ik overigens wel bizar vind, is dat ik niks met auto's heb, maar In Love with My Car echt een prachtsong vind. Al weet ik niet eens wat een carburator is.

Hoe heet het type song als '39 eigenlijk? Country? Folk?
Het doet me wat denken aan Lady in Black van Uriah Heep, ook zo'n type song.

avatar van SemdeJong
39 is live ook bijzonder goed. Tot mijn verbazing zingt het publiek het volledig mee. Ik luister nu naar het nummer 1 album van Buizen. Altijd leuk om iemands profiel te bekijken en ideeën op te doen. Phenomenon van UFO.

avatar van Bluebird
Het venijn in DOTL is hier al vele malen uitgelegd. Een afrekening met een voormalig manager. Tekst en muziek spreken toch wel voor zich dacht ik zo. Ik vind het venijnig genoeg in ieder geval.

kippenhok

Als jij mij was zou ik in plaats van andersdenkenden in een hoek weg te zetten eens in te gaan op de luisterblokkades die ik voor mijzelf opwerp. Het is niet voor het eerst dat je wel persoonlijk beledigd voelt, als iemand eens iets wat anders vindt.

Nee, wanneer we het eens zijn met de heilige Musician dan pas mogen we ons mondje danwel toetsenbord roeren. Het is goed met je. Als ik niet zie waar het venijn in Death On Two Legs zou zitten dan ventileer ik dat toch gewoon?

Als het venijn in Death on Two Legs je ontgaat, je niet kunt begrijpen wat de schoonheid is van Love of my Life en je de uitvoering van Bohemian Rhapsody van Elton John en Axl Rose niet in context kunt plaatsen denk ik dat je je toch eens moet afvragen of je 2 sterren niet wat emotioneel gekleurd zijn. Misschien een jeugdtrauma ivm met moeder's muziekkeuze?

On topic: dit is een geweldig album wat de band op de kaart zette en duidelijk hun klasse aantoont. Ik heb de plaat al zo vaak beluisterd dat ik de rest van m'n leven wel zonder kan, maar dat doet niets af aan de kwaliteit.

avatar van henk01
En daar sluit ik mij helemaal bij aan.

avatar van Bluebird
Tja, kan het helaas ook niet anders zien.

Ozric Spacefolk
Ik vind het allemaal weer veel te ver gaan.
Al die aannames en dat gekibbel onderling.

Ik vind Love of My Life ook in de Queen-flop 10 thuishoren, en niemand die ik daarover hoor.

Ozric Spacefolk schreef:

Dan zal het wellicht ook niet zo'n flop zijn vermoed ik.

Bluebird schreef:

Dan zal het wellicht ook niet zo'n flop zijn vermoed ik.

Eerlijk gezegd: ik kan het nummer niet aanhoren. En dan al helemaal niet de live-akoestische versie. En dan die harp op de studio-versie... brrrrr....

avatar van Bluebird
Dat moet ik ook weer toegeven. Maar Ik beperk me het liefst tot de studioversie. Als stadionmeezinger is het helemaal een afgang. En je moet er voor in de stemming zijn uiteraard.

avatar van henk01
Mooi nummer met piano én harp ? Ik mag 'm graag horen. Net als de rest van de cd behalve bohemian dan want die hebben we vaak genoeg gehoord. Wel een terechte nummer 1 van de top 2000. Om maar eens een andere discussie te beginnen

Ozric Spacefolk
Eigenlijk zet ik de plaat na Prophet's Song af, en daarmee is dit de enige Queen-plaat die ik niet in haar geheel kan//wil afluisteren.

En dan nog 4 sterren geven? Heel bijzonder

avatar van lennon
Ozric Spacefolk schreef:

Zelfs bij Hot Space lukt dat wel?

Ozric Spacefolk
Het gaat hier om drie mindere nummers en een stuk-gedraaid nummer.
Alleen Sweet Lady is wat minder, maar die skip ik dan weer niet vaak.

Daarbij is de plaat van zoveel belang voor het muzikale landschap dat ik niet lager dan een 4* kan gaan.
Sheer Heart Attack en Day at the Races steken wat mij betreft boven deze plaat uit.

avatar van bikkel2
Ik draai zelf Queen sowieso niiet heel veel.
Het Rainbow concert is een uitzondering, maar die is dan ook een jaar geleden verschenen als cd.
Opera heeft voor mij geen skippers.
Ondanks de enorme variatie is het een plaat waar alles bijelkaar hoort.
Zo is het ook bedoeld. Hardrock vloeit net zo makkelijk over in vaudeville, folk of een ballad.
Dit was Queen toen en ik houd wel van de hak op de tak insteek.
Natuurlijk wel enigzins afgekeken van de door Queen enorm gewaardeerde Beatles, maar als je zo smaakvol alles op een plaat kan vastleggen, dan ben je wel wat.

Overigens geen problemen met de users die hier niets aan vinden.
Queen balanceerde op het randje en dat geeft ook tegenstand.
Ik snap de hele discussie ook niet zo.

avatar van The_CrY
kippenhok schreef:

Zo van, als ie t niet met mij eens is, dan moet er mis met m zijn?

Mensen, laten we elkaar eens lekker in elkaars waarde. Dit album betekende destijds heel wat voor Queen, nou mooi. Betekent dat dan dat iedereen dit maar het beste album ooit moet vinden? Nee, natuurlijk niet. Ik ben een groot Queen-fan, maar met ANATO kan ik op een handvol nummers na niet zo heel veel. Geef mij maar ADATR of Queen II. Ieder zijn favorieten, lijkt mij zo.

avatar van Lukas
Flink wat gebezemd. Meningen over de plaat lezen we hier graag. Meningen over elkaars mening komen ook wel eens voor. Maar op het moment dat je daar vervolgens niet uit komt, is de PM een beter middel dan de albumdiscussie verder vervuilen.

Ozric Spacefolk schreef:
Hoe heet het type song als '39 eigenlijk? Country? Folk?
Het doet me wat denken aan Lady in Black van Uriah Heep, ook zo'n type song.

Je zou het een beetje in de rhytm & blues van de jaren 60 (Beatles, Stones) kunnen plaatsen denk ik zo. Zep deed ook in folk (Bron-Y-Aur-Stomp). Het zal elkaar vast wel hebben beinvloed.