Captain Beefheart and His Magic Band - Trout Mask Replica (1969)

Rock / Avant-Garde
Label: Straight

1. Frownland (1:41)
  2. The Dust Blows Forward and the Dust Blows Back (1:53)
  3. Dachau Blues (2:22)
  4. Ella Guru (2:27)
  5. Hair Pie: Bake 1 (4:59)
  6. Moonlight on Vermont (3:59)
  7. Pachuco Cadaver (4:40)
  8. Bill's Corpse (1:49)
  9. Sweet Sweet Bulbs (2:21)
  10. Neon Meate Dream of a Octafish (2:26)
  11. China Pig (4:03)
  12. My Human Gets Me Blues (2:46)
  13. Dali's Car (1:26)
  14. Hair Pie: Bake 2 (2:23)
  15. Pena (2:34)
  16. Well (2:08)
  17. When Big Joan Sets Up (5:18)
  18. Fallin' Ditch (2:08)
  19. Sugar 'N Spikes (2:30)
  20. Ant Man Bee (3:57)
  21. Orange Claw Hammer (3:35)
  22. Wild Life (3:10)
  23. She's Too Much for My Mirror (1:41)
  24. Hobo Chang Ba (2:02)
  25. The Blimp (Mousetrapreplica) (2:05)
  26. Steal Softly Thru Snow (2:19)
  27. Old Fart at Play (1:51)
  28. Veteran's Day Poppy (4:31)
avatar van Stalin
Eveningguard schreef:
Dan heeft het album nog vrij weinig stemmen. Dat vind ik wel een beetje vreemd. Beefheart heeft toch veel invloed gehad op Zappa en anderen?

Vrij weinig stemmen is ergens wel te begrijpen, aangezien dit album nou niet bepaald makkelijk luisterbaar zal zijn voor de meesten en het gegeven dat Beefheart nou eenmaal een cult-figuur blijkt...

Invloed op Zappa en anderen ?

Zappa en Bieflap hebben samen (van pubers af aan, want ze hebben samen op school gezeten) muziek gemaakt en Trout Mask Replica is geproduceerd door Zappa, maar daar is het mijn inziens wel bij gebleven.
Deze 2 mannen waren elk het middelpunt van hun op eigen voorwaardes geschepte unieke muzikale universums.

Uiteraard is Beefheart zeer zeker wel van invloed geweest op andere artiesten en stromingen, alleen is het wel zo dat de meesten van deze groepen over het algemeen ook weer redelijk obscuur zijn (althans voor het grote publiek) en dus zal de beste man voor altijd een cult-artiest blijven vrees ik...

avatar van Rudi S
Ik denk ook niet dat Zappa zo beinvloed werd door Beefheart, Zappa had er een handje van om de talenten van iemand te gebruiken/misbruiken en dat heeft hij met de kapitein dus ook gedaan, zie: bv Hot Rats en Bongo Fury

avatar van LucM
Het is veeleer Beefheart die beïnvloed is door Frank Zappa die eerder op de proppen kwam. Beiden hebben inderdaad samengewerkt maar gingen tenslotte hun eigen weg.

avatar van Stijn_Slayer
Mwah, dat denk ik ook niet echt. Ze kenden elkaar immers al jaren. Het is niet dat Beefheart Freak Out! hoorde en ineens een lampje boven z'n hoofd kreeg. Beefheart had in 1966 bovendien ook al demo's opgenomen voor zijn debuut.

Lijkt mij meer dat ze wat gemeenschappelijke interesses hadden, en daar vroeger samen mee rondgestoeid hebben. Beiden hebben echter hun eigen manier van aanpak die in niets op elkaar lijken. Zappa werkte veel meer vanuit zijn inhoudelijke kennis van muziek. Beefheart had dat zelfs helemaal niet.

Misschien een kooptip, deze is momenteel 3,99 bij Bol.com.

avatar van Maartenn
Deze plaat is dat zeker waard. Heb em vandaag weer eens meegenomen in de auto en er valt altijd weer eens iets nieuws op te ontdekken.

Ik weet nog wel dat ik eens in de platenzaak stond en dat de eigenaar mij vertelde dat hij altijd 1 kant van het 2-vinyl´s totaal draaide en dat dan liet bezinken; dit is inderdaad eigenlijk nog steeds de beste manier om deze plaat te ervaren: een paar nummer draaien, goed luisteren en dan laten bezinken.

Helaas zal 3,99 wel niet gelden voor de vinyl versie

avatar van Teunnis
Maartenn schreef:
Helaas zal 3,99 wel niet gelden voor de vinyl versie

Ach, maar iets meer dan acht keer duurder

Jammer dat ik nu enkel nog maar vinyl koop, dit is wel echt zo'n plaatje die je fysiek wilt hebben.

avatar van BlueVelvet
Thanks herman, ik heb hem meteen besteld! Ik ga mezelf overmorgen wekken met deze cd; denk dat ik dan wat sneller uit mijn bed kom dan momenteel met Explosions in the Sky - The Earth Is Not a Cold Dead Place

avatar van Don Cappuccino
Ik heb vandaag de 2011-editie van het boek 1001 Albums You Must Hear Before You Die gekocht en die heb ik doorgebladerd en daar stond dit album bij. Toch nog maar eens een kans geven.

Na 5 keer klikt het nog steeds niet tussen mij en Trout Mask Replica. Ik hou van experiment en gekte maar dit vind ik toch eerlijk gezegd wat te ver gaan. Frownland klinkt echt als De Jostiband on dope! Er zijn echt maar weinig momenten dat ik de muziek echt lekker vind klinken en die gesproken stukken hoeven van mij ook niet. dEUS heeft toch ook wel wat invloeden van Captain Beefheart maar dat is wel mijn ding. Ook de producer van dit album (Frank Zappa) is een van mijn favoriete artiesten en wist de perfecte balans tussen gekte en muzikaliteit te vinden. Zelfs het vrij ontoegankelijke Uncle Meat luister ik zonder problemen. Dit album vind ik toch iets te ver gaan. Hij krijgt geen beoordeling van mij.

avatar van Kronos
Velen kiezen eerst dit album omdat het aangeschreven staat als zijn meesterwerk, maar wellicht kan jij om te beginnen beter uit de voeten met bijvoorbeeld Doc at the Radar Station, Don.

Kronos schreef:

Inderdaad.... en/of Shiny Beast Bat Chain Puller....

avatar van Kronos
Ja, die is eigenlijk nog wel beter om mee te beginnen, denk ik.

avatar van Don Cappuccino
Ik kreeg van Ataloona ook nog de tip om Mirror Man te proberen maar jullie andere suggesties ga ik ook zeker eens beluisteren.

Don Cappuccino schreef:

Geloof me, Kronos' en mijn tip zijn betere beginners dan Mirror Man..... Mirror Man is een echt afwijkende plaat in het oeuvre van Beefheart...

avatar van Ataloona
Mja, vind ik wel meevallen. Ik ben zelf bij Safe as Milk begonnen (wat ik de beste instapper vind) en zo verder gegaan in het ouvre. Hij heeft het gekste al gehad met TMR dus Mirror Man of Safe as Milk moeten geen probleem zijn

avatar van Masimo
Ik zou ook voor Safe as Milk kiezen..

avatar van freakey
Goed bezien is Captain Beefheart and the Magic Band - The Dust Blows Forward (1999) misschien wel de beste instapper...

avatar van Ataloona
Als je genoeg tijd hebt ja

Ataloona schreef:
Als je genoeg tijd hebt ja

Nou ja, de tijd nemen zou ik sowieso doen bij Beefheart...

avatar van AOVV
Masimo schreef:
Ik zou ook voor Safe as Milk kiezen..

Was ook mijn instapper wat de muziek van Captain Beefheart betreft.

avatar van Kronos
Goed album, maar net als Mirror Man ook weer te afwijkend om een goede indruk te geven van de rest van het oeuvre. Dan ben je beter af met Clear Spot of een van de drie laatste albums. Die zijn net wat toegankelijker maar toch een goede inleiding tot Trout Mask en Lick My Decals Off.

avatar van Jumpjet
Toch maar eens gewaagd aan een luistersessie. Het vraagt wel heel wat van je, deze (on)georganiseerde gekte. Het komt op mij over als één lange improvisatie, maar ergens in de bovenstaande berichten las ik dat de nummers op deze plaat wel degelijk 'gecomponeerd' zijn. Nou dan is die Don van Vliet toch wel een eh... 'creatieve' geest.
Zoals wel vaker liggen genialiteit en gekte dicht bij elkaar. Voorlopig ben ik er nog niet uit tot welke categorie ik dit ga rekenen.

Deranged
Ik denk dat het erg makkelijk is om hier in te trappen.

Een zogenaamde onderliggende genialiteit die 'niet iedereen begrijpt'.

Ik ga er echter mooi niet in mee en noem dit voor het grootste gedeelte een ongeregeld zooitje zo overschat dat het eigenlijk niet leuk meer is.

Hij kon veel beter en dat heeft hij later ook zeker gedaan maar hier moest er naar mijn idee nog het een en ander op orde gesteld worden.

avatar van korenbloem
Deranged schreef:
Ik denk dat het erg makkelijk is om hier in te trappen.

Een zogenaamde onderliggende genialiteit die 'niet iedereen begrijpt'.

Nee het is geniaal, De manier hoe ze de instrumenten bespelen alles klopt. de opzet van de songstructeren etc. Alles klopt tot in het diepste detail. Het hele concept is lang en diep overnagedacht. De muzikanten hebben 1,5 jaar moeten oefenen om dit te kunnen spelen. Luister eens naar A shape of Jazz to come. Wat een grote inspiratie is geweest voor deze plaat.

Echter dat je dit niet mooi vind, kan heel goed, smaken verschillen. Of kun je beargumenteren waarom dit niet 'geniaal' is. Snap je het verschil?

Deranged
Dan ben ik denk ik gewoon zo iemand die het 'niet begrijpt'.

Het klinkt me allemaal te rommelig en dat van die anderhalf jaar klinkt mij een beetje als die zogenaamde urban legends die om dit album hangen en of het echt zo is moet ik nog zien.

Maar het zal wel.

Op albums als Shiny Beast staan naar mijn idee wel echt messcherpe composities die wat mij betreft wel daadwerkelijk briljant genoemd mogen worden.

Dus hij had het zeker in zich, maar hier hoor ik het vooralsnog niet bepaald. En elke keer als ik het weer een kans geef en die chaotische brei komt op me af ben ik er eerlijk gezegd vrij snel alweer klaar mee.

Daarbij klinkt de productie ook nog eens onnoemelijk gedateerd. Valt voor mij eigenlijk redelijk in de categorie 'niet om aan te horen'.

avatar van vork666
Over concepten denken en anderhalf jaar repeteren maakt voor het album an sich toch geen moer uit?

avatar van korenbloem
Dat maakt wel uit. Uitvoering en technische innovatie zijn zeer belangrijk voor muziek en vooral in kunstmuziek (Lees academische (dus klassiek) en avantgarde muziek). Of wil je vertellen dat de studie die ze hebben gedaan niet goed heeft uit gepakt?

Popmuziek heeft andere doelstellingen en andere prioriteiten dan kunstmuziek het zijn 2 werelden.
Ik begrijp dat grotendeels op dit forum muziek beoordelen op mooi en niet mooi is. (wat ik zelf ook doe)

Maar het punt was dat dit wel geniaal is, mooi of niet mooi oordeel ik nu niet over..

Edit wat Slowgaze veel beter verwoord dan mij, ben ik het volledig mee eens. Een aanvullende qoute van John Peel:

"If there has been anything in the history of popular music which could be described as a work of art in a way that people who are involved in other areas of art would understand, then Trout Mask Replica is probably that work"

Een schilderij van Pollock lijkt voor veel mensen ook geklieder, terwijl het ook tot in de diepste details klopt.

avatar van Slowgaze
Nou ja, ik vind het zelf wel een prettige gedachte dat hoe vreemd de plaat soms ook in elkaar mag steken, het toch klopt, dat er toch iemand weet wat-ie doet. Ergens wordt er 'You couldn't have done this if you knew what you were doing' gezegd, maar dat gaat hier niet echt op. Anderhalf jaar repeteren, dat kan me inderdaad aan m'n reet roesten, maar dat deze plaat zo in elkaar steekt dat je toch doorhebt dat het niet gewoon als een lul op een drumstel slaat, maar ook via een bepaalde logica opgebouwd is (je kunt het horen; ik merk het in elk geval wel). Vergelijk het met de architectuur van Gaudí: behoorlijk grillig, soms lijkt het bijna zelfs onmogelijk gebouwd te zijn, maar bij uitgebreide bestudering (en hulp van Nasa-programma's naar het schijnt) blijkt het allemaal wel degelijk te kloppen.

avatar van vork666
Over het verschil tussen popmuziek en academische muziek heb ik me gelukkig nooit druk gemaakt. Genialiteit lijkt me een subjectief begrip verder en bovendien lijkt het me ook niet uitgesloten dat er ooit een muzikant opstaat die langdurig en diep over een concept nadenkt, vervolgens een band anderhalf jaar lang laat repeteren en daarna nog steeds kutmuziek maakt (waarmee ik overigens niet wil impliceren dat ik dit ook kutmuziek vind).
Woorden als 'overschat' zijn altijd riskant om te gebruiken, dat wel.
Met de uitleg van Slowgaze kan ik veel meer, al steekt daarachter ook een subjectieve component.

avatar van hpdewin
Slowgaze schreef:

Wat voor de een logica is hoeft voor de ander geen logica te zijn. Er is geen universele logica ofzo, toch Waar captain mogelijk een logica in zag, zien de meeste andere deze misschien niet. Als je maar lang genoeg iemand of iets bestudeerd kan je er altijd wel kloppende componenten uit halen. Mijn punt is: als iemand iets maakt weet hij/zij altijd wel welk gevoel of sfeer hij naar voren wil brengen(onbewust of bewust, of dit nu op dat moment verwoord kan worden of niet) en op de een of andere manier heeft dit album toch een status verkregen, maar dat maakt captain niet een soort genie die stiekem precies wist waar hij mee bezig was. Er zijn genoeg mensen die hetzelfde deden maar waar het gewoon fout uitpakte. Het is ook gewoon een beetje geluk.