Captain Beefheart and His Magic Band - Trout Mask Replica (1969)

Rock / Avant-Garde
Label: Straight

1. Frownland (1:41)
  2. The Dust Blows Forward and the Dust Blows Back (1:53)
  3. Dachau Blues (2:22)
  4. Ella Guru (2:27)
  5. Hair Pie: Bake 1 (4:59)
  6. Moonlight on Vermont (3:59)
  7. Pachuco Cadaver (4:40)
  8. Bill's Corpse (1:49)
  9. Sweet Sweet Bulbs (2:21)
  10. Neon Meate Dream of a Octafish (2:26)
  11. China Pig (4:03)
  12. My Human Gets Me Blues (2:46)
  13. Dali's Car (1:26)
  14. Hair Pie: Bake 2 (2:23)
  15. Pena (2:34)
  16. Well (2:08)
  17. When Big Joan Sets Up (5:18)
  18. Fallin' Ditch (2:08)
  19. Sugar 'N Spikes (2:30)
  20. Ant Man Bee (3:57)
  21. Orange Claw Hammer (3:35)
  22. Wild Life (3:10)
  23. She's Too Much for My Mirror (1:41)
  24. Hobo Chang Ba (2:02)
  25. The Blimp (Mousetrapreplica) (2:05)
  26. Steal Softly Thru Snow (2:19)
  27. Old Fart at Play (1:51)
  28. Veteran's Day Poppy (4:31)
avatar van Stijn_Slayer
Het is een lijstje met als titel 'How to Buy Captain Beefheart'. Een lijstje voor instappers dus.

Dat is wat anders dan een 'Best Albums' lijstje....

avatar van Ataloona
Nee, niet echt, volkomen eens met Stijn, SaM is veel toegankelijker, daar kan je beter mee beginnen als deze..

avatar van Music4ever
Waarom zou je niet met de beste beginnen?

Logisch dus van MOJO.

avatar van Ataloona
Ten eerste, er is zo iets als verschil in smaak, dus zeggen dat dit het beste is lastig.
Al zeggen critici dat - boeit me niet.

Ten 2de, dit album zou ik niet aan iemand aanraden die net begint met Beefheart, wel als 2de om de gekte te ervaren, maar om mensen niet af te laten schrikken zou ik eerst een plaat als SaM aanraden.

Music4ever schreef:
Waarom zou je niet met de beste beginnen?

De toelichting waar je om vraagt heb ik al gegeven...

avatar van Masimo
Eens met Stijn.. Hoewel instappen bij Clear Spot/The Spotlight Kid misschien nog wel makkelijker is. Kwalitatief niet het beste album van onze Kap'tein, maar zo kan je wel makkelijk aan zijn stijl wennen, toch?

avatar van Deren Bliksem
Ik ben hiermee ingestapt bij de Cap:

Captain Beefheart and his Magic Band - The Mirror Man Sessions (1999)

en vervolgens Safe en Doc at Radar Station.

avatar van niels94
Ik ben met dit album ingestapt

Kan trouwens de aandacht en interesse die ik voor dit album had/heb niet zo goed opbrengen voor Safe as Milk waardoor ik hem nog niet één keer in zijn geheel achter elkaar heb geluisterd.

avatar van Music4ever
Jammer dat hier dan niet op in wordt gegaan, want DIT is namelijk mijn punt:

"Zelden meegemaakt dat mensen een artiest goed vinden, maar het album wat algemeen beschouwd wordt als beste niet goed vindt."

avatar van Paalhaas
Tja, als dat ergens moest voorvallen, dan wel bij de Kapitein.

avatar van Stijn_Slayer
Ook daar heb ik eigenlijk al iets over gezegd.

Zijn 'beste' album is ook zijn minst toegankelijke. Eenvoudiger kan ik het niet formuleren.

avatar van Rudi S
Op deze liefhebbers site scoren ver uit de meeste Beefheart albums een duidelijk hoger gemiddelde dan Trout Mask.
Voor Trout mask spreekt weer een hoog aantal stemmers wat dat gemiddelde waarschijnlijk iets betrouwbaarder maakt, maar toch overduidelijk scoren de meeste andere albums een dudielijk hoger gemiddelde.
Het haat / liefde aspect zal bij dit album wel de doorslag geven.

avatar van Snoeperd
Wat moet hier zo ontoegankelijk aan zijn dan? Ik vind het de eerste luisterbeurt al vrij geweldig, die heerlijke riffjes overal doorheen en leuke zang, ik heb nu alleen de helft er op staan maar die andere helft ga ik snel op mijn ipod zetten.

avatar van Kronos
Het album is volgens mij ook onmiddellijk toegankelijk om er van te genieten.

Ontoegankelijk is het in zijn speelduur en vele nummers, die het vaak ook nog aan duidelijke kop en staart ontbreekt.

avatar van Masimo
En omdat Kap'tein best een enge man kon zijn.

avatar van Snoeperd
Het stuk uit The Shrine/An Argument van de Fleet Foxes is trouwens op Hair Pie: Bake 1, denk ik.

avatar van Ataloona
Voor menig luisteraar zal dit aanvoelen als gekte en schizofrenie, zelfs voor mij voelt dat zo aan, maar dat vind ik ook zo mooi aan dit album.

avatar van Don Cappuccino
Bij mij voelt het ook zo maar het trekt me niet echt aan, daardoor vind ik het een erg moeilijk album om te luisteren en daar zet ik hem echt maar af en toe op.

Een album als The Modern Dance heeft ook zo´n gekte maar die vind ik heel aangenaam om te luisteren maar dat is wel duidelijk als je mijn top 10 ziet.

avatar van niels94
Ik blijf dit een vreemd album vinden. Ik vind zijn manier van zingen op zijn minst apart is, een nummer als The Blimp is niet bepaald alledaags en de instrumentatie is ook vrij apart, vreemde loopjes met dissonante tonen. Ik laat het voor de gein wel eens aan iemand horen als ik een leuke reactie wil, krijg ik altijd. Jawel, ik vind dit toch best een vreemd album. Daarom niet minder geweldig.

Music4ever schreef:
Jammer dat hier dan niet op in wordt gegaan, want DIT is namelijk mijn punt:

Helemaal met je eens, Music4ever. De man (muzikant) Beefheart was óf geniaal, of totaal gestoord. Mijn generatie liepen totaal niet "en masse" naar de platenwinkel om zijn lp's te kopen.
Helaas, voor enkelen, is hij gestopt met muziek maken, maar hij schijnt verdienstelijk te kunnen schilderen. In totale anonimiteit. (gelukkig!).

avatar van Ataloona
Hij is immers al overleden

avatar van Rudi S
Jij bent of heel gelovig of heel vergeetachtig

NOS Nieuws - Rocklegende Captain Beefheart dood

Nou, beste Rudi. gelovig ben ik zeker helemaal niet. Dat hij dood, heeft op mij dus geen enkele indruk gemaakt (vergeten of verdrongen?). In tegenstelling tot vele andere muzikanten, artiesten, or whatever.
Maar, de imo, overdreven reakties, cq meningen over dit album en zijn totale werk vind ik, persoonlijk, grenzen aan het belachelijke toe.
Het enige wat ik van hem mooi vond, was de documentaire die op tv is uitgezonden

avatar van Stalin
Ad Brouwers schreef:

Het is jammer dat Beefheart nooit een kerstalbum heeft gemaakt, want dan zou Ad wel degelijk een nat slipje hebben gekregen van Bieflap en zijn muzikale strapatsen...

Maar Ad, ik weet niet HOE bekend jij bent met de persoon, legende en muziek van Beefheart en zijn Magic Band en dus is het voor mij erg lastig inschatten waar jij bovenstaande mening op fundeert.

Voor mij was Beefheart nou ook niet bepaald liefde op het eerste gezicht, maar door de historische en muzikale link met Zappa toch interessant genoeg om in door te bijten.

Zal hier niet beweren dat elke keutel van de man even zoet ruikt, maar na al die jaren (en het lezen van dit geniale boek) zit ik diep genoeg in de materie om te stellen dat de ''overdreven reakties, cq meningen'' omtrent de man en zijn nalatenschap heus wel gestoeld zijn op concrete pilaren.

avatar van Kronos
Ad Brouwers schreef:

Een flauw staaltje van ik vind het niet geweldig dus de reacties en meningen erover zijn overdreven en grenzen aan het belachelijke toe.

avatar van freakey
Stalin schreef:
....De adoratie rondom bijvoorbeeld Coldplay en Radiohead grenzen mijn inziens weer aan het belachelijke, maar dat terzijde...

Stalin schreef:

Vind ik ook jammer, beste Stalin. Maar ik denk daar zelfs dat dhr Beefheart niet eens op het idee gekomen zou zijn. Gelukkig voor voor mij, jammer voor zijn fans en ook voor MuMe, want dan hadden we er weer een leuke "topic" bij.
Verder een een leuke reaktie, Stalin. Mijn natte slipjes worden heel snel van de droge gescheiden en heel snel in de was gedaan. Een keurig huishouden hier, in Breda, toch?
GRTZ!!!

avatar van Eveningguard
Ella Guru is een leuk popliedje. Dat is prima luisterbaar. Weet je wat? Ik ga het album gewoon kopen. Het kan een ongeloofelijke miskoop zijn of een schot in de roos. Ik ben zelf ook een nogal absurd persoon dus het moet goedkomen denk ik.

avatar van freakey
Eveningguard schreef:

Je haalt in ieder geval een stukje popgeschiedenis in huis....

avatar van Eveningguard
Dan heeft het album nog vrij weinig stemmen. Dat vind ik wel een beetje vreemd. Beefheart heeft toch veel invloed gehad op Zappa en anderen?