Beyoncé - RENAISSANCE (2022)

R&B / Pop
Label: Parkwood

1. I'm That Girl (3:28)
  2. Cozy (3:30)
  3. Alien Superstar (3:35)
  4. Cuff It (3:45)
  5. Energy (1:56)

met Beam

6. Break My Soul (4:38)
  7. Church Girl (3:44)
  8. Plastic Off the Sofa (4:14)
  9. Virgo's Groove (6:08)
  10. Move (3:23)

met Grace Jones en Tems

11. Heated (4:20)
  12. Thique (4:04)
  13. All Up in Your Mind (2:49)
  14. America Has a Problem (3:18)
  15. Pure / Honey (4:48)
  16. Summer Renaissance (4:33)
avatar van catdog
Minneapolis schreef:

Bekend met Jill Scott's "The Thickness"? Ik vind d'r geweldig, en iets sterker emancipatie en seksisme topics verwerken dan Beyonce.

Jill Scott is toevallig op haar beurt dan weer lovend over deze plaat gezien haar recente Twitter berichten.

avatar van voskat
Minneapolis schreef:

Naam en titel klinken me bekend in de oren, maar niet gehoord, geloof ik..
Ik ga eens kijken, dank!

edit: Heb net een live versie geluisterd op youtube. Spoken word met fijne bas en drum begeleiding. Sprankeltje piano. Nice.

avatar van swoon
Toch weer schitterend album. Eén groot feest, vol hoogtepunten, en muzikaal zéér avontuurlijk. Elk nummer zit tjokvol referenties. Voorts ook vocaal zeer divers, met Beyoncé die op elk nummer anders klinkt.

Voorlopige hoogtepunten zijn Cozy, Alien Superstar, Cuff it, Break My Soul, Virgo's Groove en de afsluiters Pure/Honey en Summer Renaissance.

4* maar zou nog kunnen uitgroeien tot haar derde 4.5* op een rij.

Het derde album van Beyonce achter elkaar dat er zeker zijn mag.

avatar van vinylbeleving
Als losstaande single vind ik Break My Soul een draak van een track, maar het valt op het album precies op z'n plek. Het album is een beetje een koektrommel. Af en toe een koekje is lekker, maar overdaad ligt op de loer. Beyoncé had er altijd al een handje van om iets te veel in haar nummers te willen proppen, maar hier schreeuwt zo'n beetje elk nummer: WINDMACHINE!! En dat is soms best vermoeiend. Plastic Off The Sofa en Virgo's Groove zijn dan de positieve uitzonderingen, omdat Beyoncé hier het meest ontspannen zingt, en de nummers lekker grooven. Al met al is de nieuwe Beyoncé best een fijn album, maar beluister het wel met mate. Lemonade vond ik qua boodschap, concept en muzikaliteit wel een pak sterker.