Foo Fighters - Echoes, Silence, Patience & Grace (2007)

Label: RCA

1. The Pretender (4:29)
  2. Let It Die (4:05)
  3. Erase / Replace (4:13)
  4. Long Road to Ruin (3:45)
  5. Come Alive (5:11)
  6. Stranger Things Have Happened (5:21)
  7. Cheer Up, Boys (Your Make-Up Is Running) (3:41)
  8. Summer's End (4:38)
  9. Ballad of the Beaconsfield Miners (2:32)

met Kaki King

10. Statues (3:48)
  11. But, Honestly (4:36)
  12. Home (4:53)
  13. Once & for All * (3:48)
  14. Seda * (3:45)
voltazy
staffie schreef:

Ik mag dus besluiten dat de Foo Fighters meegaan met hun tijd en als artiesten ook evolueren en openstaan voor eens een andere weg in te slaan.

als ik een band moet noemen die zich niet ontwikkeld is dat foo fighters wel.

avatar van kaztor
Wat me ook zo tegenvalt hier is dat op In Your Honour de band enorm in de breedte leek te zijn gegroeid. Maar nu menen ze van beide uitersten van dat album een soort van powerballads te moeten maken die me totaal niet aanstaat. Wat juist zo leuk was op In Your Honour aan de acoustische nummers was juist dat 'kleine', dat ingetogener karakter dat zo goed balanceerde met de harde kant van hun muziek. Beide kanten in één nummer vind ik gevoelsmatig erg ongeloofwaardig over komen bij deze band. Dynamiek is niet hun sterkste punt, dus vind ik ze veel beter als ze 'direct' spelen.

mathieudc
The Pretender, Let It Die, Long Road to Ruin, Stranger Things Have Happened zijn bijna fenomenaal. Dat ik de Foo Fighters zo laat een kans gegeven heb, niet te geloven. Ik kende ze van naam al een hele tijd maar amper van muziek. In mijn afgelopen vakantie een liedje gehoord van deze band en 'm dan maar op mijn verlanglijstje gezet. Gelukkig maar, schitterend album!

Enkel nummer 9 valt wat uit de toon, maar dat zal dan wel weer typisch zo'n nummertje zijn dat als je na enkele jaren dat nummer weer opzet je weer in de sfeer van je eerste draaibeurten belandt (omdat je dat nummer na de eerste luisterbeurten vaak geskipt hebt).

Gisteren gekocht, begonnen bij 3,5. Ik ga nu naar 4,5 en ik kan maar niet stoppen met luisteren.

avatar van james_cameron
Best een aardig album met vooral in het begin wat lekkere stampers en tegen het einde meer ingetogen werk. Iets te ingetogen naar mijn smaak, met een reeks middelmatige ballads. De meeste songs zijn gelukkig wel de moeite waard, met The Pretender als positieve uitschieter. Niet beter of minder dan andere albums van de band, wat mij betreft.

The pretender blijft steeds genialer klinken bij elke luisterbeurt. En ook Stranger things have happened, alleen al voor de zin "you're not alone dear loneliness" meer dan genietbaar bevonden.
Cheer up boys weer zo'n lekkere beuker. En dan vergeet ik nog een aantal nummers die meermaals herbeluisteren waard zijn.
Voor mij een geslaagd album dus.

avatar van Marty McFly
Ik ben een beetje laat met deze plaat (loop wel vaker achter de feiten aan), maar ik vind 'm steeds mooier worden. Vooral "Statues". Wat een geweldig nummer is dat zeg!

Niks mis met laat zijn, dat wilt nog wel eens wat schelen in je portemonnee

avatar van Marty McFly
Klopt!

Redelijk goede plaat van Foo Fighters, die me overigens nooit zo heel erg hebben kunnen bekoren.

Hoogtepunten:

The Pretender
Long Road To Ruïn
Let It Die
Statues

Overigens doet de intro van Let it die me heel erg veel denken aan de outro van Slow Cheetah (RHCP), eigenlijk kan het niet anders dan gejat zijn, maarja,...evengoed 3*

PriestMaiden
Ik vind deze cd veel beter dan de vorige Foo Fighters cd. The Pretender, Let It Die, Long Road to Ruin en Come Alive behoren tot mijn favoriete nummers van hen.

avatar van Hendrix4live
Goed album van the Foo Fighters. Ben nooit echt zo'n enorme fan van ze geweest maar ik vind dat ze steeds betere nummers maken. Toen ik the Pretender hoorde ging ik gelijk andere nummers van het album beluisteren. Toen ik hun andere twee hits had gehoord (cheer up boys en long road to ruin) en ook zag dat ze een nummer met kaki king hadden opgenomen kon ik het niet laten om hem te kopen.

Het is een sterk foo fighters' albums en wat mij betreft de beste die ze hebben gemaakt.

mathieudc
Ik ga hiermee akkoord! Vind dit ook het beste Foo Fighters album.

avatar van hoolie55
Ik ben pas echt naar de Foo Fighters gaan luisteren na hun optreden op Pinkpop afgelopen jaar. Ze waren voor mij toen nog een beetje onbekend, al kon ik de bekendere nummers natuurlijk wel. Maar na die show was ik helemaal om, wat een energie! Sindsdien heb ik steeds meer geluisterd en dan nu eindelijk eens dit album in zijn geheel. En als je van rock houdt, lijkt me dit voor iedereen toch een heerlijke plaat. Het is inderdaad recht toe recht aan rock, maar daar hoeft toch ook niets mis mee te zijn. Ik ben ook radiohead liefhebber, daar moet je dit ook niet mee willen vergelijken, maar wat een heerlijke muziek voor in de auto (wel oppassen voor de snelheid). Ga maar eens verder met in your honour, maar dit album vind ik erg lekker, ook na een paar keeer luisteren gaat het me niet vervelen.

avatar van Soulmaggot
Dit is mijn favoriete album van de Foo Fighters.
Mijn favoriete nummers zijn: The Pretender, Let it Die, Erase/Replace, Long Road To Ruin, Cheer Up Boys, But Honestly en de bonustrack: Once & For All

avatar van Ducoz
Foo's meest volwassen album

avatar van Joeri_000
Zeer sterk begin van het album.

Later kakt de boel in helaas.

joeri592
heb dit album gister gekocht ik vind the pretender let it die en stranger things have happened fantastisch de rest wel oké maar helaas niet hoogstaand mischien komt het nog

joeri592
toch héél anders dan verwacht ik kende foo fighters eigenlijk niet goed, ik kende het nummer pretender en ik dacht dat de hele cd die stijl zou zijn maar dat is zeker niet het geval! de cd is juist heel rustige rock met een paar wat hardere nummers, maar over het algemeen heel rustig, ik vind ook dat redelijk veel nummers een soort coldplay nummers achtig zijn jullie vinden het vast een kromme vergelijking maar dat heb ik echt bij een aantal nummers, het album is wel erg goed alleen wel andere muziek dan verwacht een krappe 3,5

joeri592
veranderd in een ruime 3,5 bevalt me steeds meer : )

avatar van TheFunkyM
Ik heb de Foo Fighters altijd links laten liggen op de een of andere manier.
Nu ben ik begonnen met dit werk van de FF. Prima cd vind ik het. Makkelijk luisterbare rock, met goede stevige songs en redelijk sterke ballads. Begin met een 3,5. Kan veranderen na meerdere malen beluistert te hebben.

kingofrock
But, Honestly (4:36) 4*
Home (4:53) 3,5*
Once & for All * (3:48)3,5*
Seda don't know it

beste nummers the pretender, stranger things have happened en statues

avatar van hpdewin
Erase / Replace 3*
Cheer Up, Boys (Your Make-Up Is Running) 2,5*
Ballad of the Beaconsfield Miners 2,5*

avatar van LucM
Foo Fighters is op zijn best in stevige en aanstekelijke rocksongs zoals The Pretender, Cheer Up, Boys (Your Make-Up Is Running) en vooral Long Road to Ruin aantonen. De ballades weten echter minder te overtuigen : ze klinken vlak en missen de nodige sfeer of gevoel. Het is een wat richtingloos album: enerzijds leunt Foo Fighters op de vertrouwde stadionrock, anderzijds proberen ze krampachtig nieuwe dingen uit zoals Ballad of the Beaconsfield Miners dat louter gepiel is en iedere spanning mist.

avatar van hoi123
voltazy schreef:

als ik een band moet noemen die zich niet ontwikkeld is dat foo fighters wel.

Niet helemaal mee eens, want de FF speelde op hun eerste album toch echt grunge, en nu niet meer. Maar vanaf The Colour And The Shape spelen ze wel ongeveer hetzelfde ja.

avatar van hpdewin
LucM schreef:

Ik ben juist blij dat Dave grohl een beetje verstand heeft gekregen dat schreeuwen dat hij eerst vooral deed dat gaat toch nergens over.
In nummers als the pretender klopt het gewoon maar op het einde van Let it die doet hij het weer dat stomme gillen, dat is toch niet fijn om te horen ik vind het een beetje kinderachtig overkomen maargoed van mij hoeft het dus niet

avatar van LucM
Dave Grohl is niet zo'n sterke zanger als Kurt Cobain, zijn zang is wat vlak en heeft niet die intensiteit. Vandaar dat hij bij momenten schreeuwt om meer volume te brengen.
Nu ja, schreeuwen kan mits in de juiste context (om vreugde of boosheid te uiten), maar Dave Grohl gaat bij momenten inderdaad uit de bocht.

mischien een domme vraag maar waarom word dit altijd vergeleken met nirvana?

avatar van LucM
Dave Grohl was de drummer van Nirvana.

ah oke bedankt

avatar van Leander1991
1,5
opzich geen onaardige gitaarsolo's maar ze blijven toch een beetje puberig