Riverside - ID.ENTITY (2023)

Polen
Label: Inside Out

1. Friend or Foe? (7:29)
  2. Landmine Blast (4:50)
  3. Big Tech Brother (7:24)
  4. Post-Truth (5:37)
  5. The Place Where I Belong (13:16)
  6. I'm Done with You (5:52)
  7. Self-Aware (8:43)
  8. Age of Anger [Instrumental] * (11:56)
  9. Together Again [Instrumental] * (6:29)
  10. Friend or Foe? [Single Edit] * (5:59)
  11. Self-Aware [Single Edit] * (5:29)
avatar van legian
I'm Done with You bevalt erg goed, veel meer in stijl van de eerste albums en ook een stuk rauwer weer. En ook heerlijk om te horen dat Mariusz zijn strot weer eens open durft te trekken.

avatar van ProGNerD
Vanochtend geluisterd en helemaal mee eens legian

avatar van Alicia
Met Mariusz Duda kun je vele kanten op en het blijft een fantastische zanger! Ik ben benieuwd!

avatar van Leptop
Klinkt goed, nog even wachten tot 20 januari...

avatar van legian
Op de deluxe versie (de mediabook en artbook versie dan gok ik) staan 2 bonus nummers. En een single versie van Friend of Foe? en Self-Aware, dus die zullen nog wel als single komen gok ik. Ben benieuwd naar het artbook in ieder geval.
Riverside announce new album ID.Entity|loudersound.com

avatar van ProgMetal
En ook versie met 3 schijfjes waarbij schijf 3 de 5.1mix is.

The new Riverside album will be available additionally in Dolby Atmos and 5.1, which will be released alongside the basic formats.

Het is dan toch eindelijk officieel, een nieuwe Riverside! Kan haast niet anders dan dat dit een prachtig album wordt, heb nog geen slecht album van ze gehoord.
De band heeft aangegeven dat dit album zich gaat focussen op de woede en frustratie over de huidige staat van de samenleving, onder andere de toenemende digitalisering, oorlogen en grote bedrijven die de wereld naar de gallemiezen helpen. Lijkt me een mooi hedendaags uitgangspunt voor een nieuw album.
Mariusz Duda is sowieso één van mijn favoriete zangers, hij weet zich met Riverside in het prog-genre toch te onderscheiden met zijn prachtige stem. Ook als bassist staat hij erg goed in dienst van de nummers.
Het nieuwe nummer I'm Done with You had niet misstaan op ADHD, erg lekker nummer waarin de bass prominent aanwezig is. Als de rest van het album net zo klinkt, met (hopelijk) een succesvolle epic in The Place Where I Belong wordt dit weer genieten in januari!

avatar van Alicia
Ja, dit wordt vast weer genieten in januari!

ProgMetal schreef:
En ook versie met 3 schijfjes waarbij schijf 3 de 5.1mix is.

Dat wordt dan wel heel erg interessant (maar duur). The Pineapple Thief zet albums op blu-ray 5.1 plus hi-res plus video's plus extra nummers of uitvoeringen voor ongeveer een derde van de prijs.

*oude sok onder het matras opzoekt*

avatar van ProgMetal
oude sok onder het matras opzoekt
wel grof verschil voor die 5.1 idd. Mijn 5.1 set haalt het ook niet bij de stereo set dus ik heb de 2CD in pre-order.
Heb meerdere albums met 5.1mix erbij en draai ze eigenlijk nooit. Of moet concert DVD zijn.

Nieuwe single Self-Aware doet bij vlagen aan Rush denken op instrumentaal gebied. Maar ook deze klinkt erg lekker, niets op aan te merken. Wederom een nummer dat om een riffje heen lijkt te zijn gebouwd. Ben benieuwd hoe de drie extra minuten in de albumversie opgevuld gaan worden, ik hoop op wat meer gitaargepingel

avatar van legian
Self Aware klinkt inderdaad wel weer erg klassiek.

avatar van Alicia
PLOF! Riverside dropt nieuwe single: Friend or Foe !

LINK

avatar van pos
pos
Alicia schreef:
PLOF! Riverside dropt nieuwe single: Friend or Foe !

LINK

Beetje Rush invloeden en zelfs A-ha kwam in mijn gedachten naar boven. Ook weer een lekker nummer.

pos schreef:

Friend or Foe is zeker een lekker nummer. Zo zou Lunatic Soul hoogstwaarschijnlijk in de jaren tachtig hebben geklonken.

*dansvloer alvast opwrijft*

avatar van ProGNerD
Voor de liefhebbers om zich een beetje voor te bereiden een leuke podcast met interessante achtergronden bij het nieuwe album: Mariusz Duda (Riverside) Interview - ID.Entity | The Prog Report => zin in

avatar van Alicia
Even de originele videoclip van Friend or Foe bij het album geplaatst. Is leuker!

avatar van Clownvis
En hier de recensie van het album op Progwereld Riverside – ID.Entity – Progwereld. Behoorlijk positief.

avatar van ProgMetal
Eerste 2 rondjes en is behoorlijk minder gitaar gedreven, maar heel herkenbaar Riverside. Erg goed maar zeker niet een van de betere Riverside albums of hij moet nog groeien.

avatar van ProGNerD
Deze staat voor dit weekend op de playlist; zin in! En wat voor een weekend, met de gelijktijdige release van Katatonia - Sky Void of Stars en ook Damanek - Making Shore van vorige week nog (en dat is nog maar een kleine greep uit m'n nog te luisteren lijstje...)

avatar van Jason28
Oei Friend or Foe klinkt wel heel erg lekker, heerlijke opener. Veel synths dit keer, sommige momenten lijken zelfs zo maar een A-ha revival, tot de gitaren erin komen.

avatar van namsaap
Mijn review op Zware Metalen:

Wie ben je? Laat je echt jezelf zien of speel je de rol van iemand die voldoet aan mijn ideaalbeeld? Wat is jouw identiteit? Deze vragen vormen het centrale thema rond ID.Entity, het nieuwste album van Riverside.

ID.Entity is voor de band ook een album waarop het de eigen identiteit opnieuw wil uitvinden en laat in zekere zin ook een frisse nieuwe start van Riverside horen. Het vorige album Wasteland stond in teken van het verlies van Piotr GrudziƄski, een van de oprichters van de band, en was een bijzonder donker album. Inmiddels is de periode van rouw voorbij, heeft de band in de persoon van Maciej Meller een nieuwe gitarist in de gelederen (hij speelde ook enkele solo’s op Wasteland en was als live-gitarist al betrokken bij de band) en kijkt de band vol optimisme naar de toekomst.

Dat optimisme vertaalt zich zeker in het geluid van de band op hun nieuwste album. Opener Friend Or Foe brengt de luisteraar dankzij de synthesizers direct terug naar de onbezorgde jaren ’80 toen New Wave hip was en A-ha een hit had met Take On Me. Als in het refrein de gitaar wordt ingezet krijgt het nummer een heerlijke wending en kan de luisteraar opgelucht concluderen dat Riverside nog steeds een rockband is.

De jaren ’80-invloeden blijven ook op de rest van het album duidelijk hoorbaar. Afsluiter Self-Aware doet erg denken aan Rush en in het bijzonder aan het nummer Vital Signs dankzij het reggae-ritme dat het nummer kenmerkt. Ook elders komt de invloed van Rush regelmatig voorbij.

Op andere nummers, zoals Post-Truth en I’m Done With You, trekt Riverside als vanouds steviger van leer. Big Tech Brother transformeert na een funky, door bas en toetsen gedreven begin, tot een episch en zwaar op gitaren leunend rocknummer.

Kenmerkend voor ID.Entity is dat geen van de instrumenten continu de overhand heeft. De wisselwerking tussen gitaar, drums, bas en toetsen is altijd duidelijk aanwezig waarbij gedurende de nummers de focus tussen de instrumenten en zang snel kan wisselen. Het draagt bij aan een interessante en dynamische luisterervaring; de luisteraar kan elke luisterbeurt nieuwe dingen ontdekken. Die wisselwerking en dynamiek komt het sterks tot uiting in het klapstuk van dit album, het dertien minuten durende The Place Where I Belong.

ID.Entity is een kleurrijk en afwisselend album geworden dat de liefhebbers van het vroege stevige werk misschien een beetje op honger laat zitten. De avontuurlijke luisteraar die de band graag nieuwe invloeden hoort omarmen zal veel plezier aan dit album beleven.

avatar van Leptop
Mijn eerste indruk is heel positief. Deze ga ik nog vaak horen!

Prachtige stem heeft die zanger toch en Riverside is een sympathieke band vol geweldige muzikanten. Maar het songmateriaal van deze nieuweling vind ik , ondanks een scheut synthpop en andere vernieuwende elementen, maar gemiddeld. Zeker geen goede plaat, helaas. De ingetogen en mystieke, spanning opbouwende sound van hun eerste albums past naar mijn mening toch het beste bij deze band omdat ze dan het maximale uit hun songwriting halen. Dit album waait alle kanten op en is bij vlagen heel aardig en de afsluiter zelfs indrukwekkend, maar als geheel overtuigt mij dit net wat te weinig.

avatar van ProGNerD
Om heel eerlijk te zijn was ik bij de 1e beluistering een beetje in de war: het 1e nummer vond ik meteen zo ontzettend lekker, maar atypisch voor hoe ik Riverside kende, terwijl de nummers daarna weer een heel andere kant op gingen...

Maar na 3 luisterbeurten inmiddels ben ik gelukkig helemaal om. OK, het is qua sound misschien niet wat ik van Riverside had verwacht, maar het is muzikaal wel dik in orde en een interessant concept. En is het juist niet mooi dat een band zichzelf niet eindeloos blijft herhalen en zichzelf durft blijven ontwikkelen, wetende dat sommige verstokte fans zullen afhaken...?
(SW kan erover meepraten )

avatar van KKOPPI
Fantastisch gemixt dat sowieso.

avatar van pos
pos
Eindelijk de tijd om vandaag de nieuwe albums van 2 van mijn favoriete bands aller tijden te beluisteren. Straks Katatonia en nu net Riverside. Op het eerste gehoor een erg lekker album. Meer synths, minder gitaar, meer pop, minder melancholy maar toch blijft het op en top Riverside. Ik heb nu al weer zin in een 2e rondje. Eerst dat verrekte Katatonia nog

pos schreef:
Eindelijk de tijd om vandaag de nieuwe albums van 2 van mijn favoriete bands aller tijden te beluisteren. Straks Katatonia en nu net Riverside. Op het eerste gehoor een erg lekker album. Meer synths, minder gitaar, meer pop, minder melancholy maar toch blijft het op en top Riverside. Ik nu al weer zin in een 2e rondje. Eerst dat verrekte Katatonia nog

Luxeprobleem...

avatar van Torch
Geweldig nieuw album, haalt het net niet bij LFATTM maar komt in de buurt. Friend or Foe is een verslavend lekkere single ook