ID.entity gaat fenomenaal van start met Friend or Foe, een knaller van een synthprogpoptrack met een heerlijke stuwende ritmesectie en een refrein dat vanaf luisterbeurt één enorm in je hoofd gaat zitten. Een grote invloed is hier duidelijk jaren '80 Rush, en dan vooral de platen Signals, Grace Under Pressure en Power Windows. Ook afsluiter Self-Aware heeft deze invloeden, maar lijkt wat meer naar Moving Pictures en Permanent Waves te grijpen. Het zijn allebei ontzettend sprankelende tracks met een zeer transparant geluid (heerlijk hoe de bas zo prominent in de mix staat!) en eerlijk gezegd had ik een volledige plaat van dit materiaal helemaal fantastisch gevonden.
Dat is alleen niet zo, voor het grootste gedeelte is het toch weer alternatieve progrock/metal die we van Riverside gewend zijn. Landmine Blast heeft wel gave ritmische structuren, alsof je Tool in een jaren '80-jasje hoort. De midi-blazers in Big Tech Brother vind ik echt niet om aan te horen, ronduit potsierlijk zelfs. Het lange The Place Where I Belong vind ik veel gave aspecten hebben (de dromerige Floyd-achtige aanloop en de funky rockstukken), maar als geheel mist het iets voor mij om het echt naar een hoog niveau te brengen.
Ook zijn binnen moderne prog de betreffende tekstuele thema's al zo uitgemolken (hallo
Fear of a Blank Planet), en het helpt al helemaal niet dat deze plaat ook heel basaal blijft in deze thema's, het valt op. Serieus, 1984 en Brave New World achter elkaar noemen in Big Tech Brother? De enige die van mij nog hierover had mogen schrijven binnen prog was Neil Peart (Rush) geweest, want die had waarschijnlijk wel een interessante en eloquente invalshoek gehad, en de kans was groot geweest dat hij Yevgeny Zamyatin's WE (de voorganger van 1984 en Brave New World) had gelezen.
Onder de streep een aangename moderne progrock/metalplaat met een aantal uitschieters. Ik zou het gaaf vinden om Riverside op later werk nog wat meer die progpop-kant te horen verkennen, want vooral Friend or Foe springt er enorm boven uit.