Riverside - ID.ENTITY (2023)

Polen
Label: Inside Out

1. Friend or Foe? (7:29)
  2. Landmine Blast (4:50)
  3. Big Tech Brother (7:24)
  4. Post-Truth (5:37)
  5. The Place Where I Belong (13:16)
  6. I'm Done with You (5:52)
  7. Self-Aware (8:43)
  8. Age of Anger [Instrumental] * (11:56)
  9. Together Again [Instrumental] * (6:29)
  10. Friend or Foe? [Single Edit] * (5:59)
  11. Self-Aware [Single Edit] * (5:29)
avatar van Leptop
Ayreonfreak schreef:
Grappig...

Word ik te oud?

Nee hoor, waarschijnlijk is dit gewoon je dag niet

avatar van Alicia
symforock schreef:
Lekker album hoor ! De dag na de release gekocht bij mij favoriete platenzaakje in Hengelo. (niet om reclame te maken maar het heeft iets met spinazie te maken ). Anyway de Cd was uitverkocht dus maar blind de luxe edition gekocht en absoluut geen spijt van. De blu-ray is netjes verzorgd en de DTS-HD mix in 5.1 klinkt nice. Wel fijn dat er ook weer wat vrolijke nootjes te horen zijn.

Zeker een mooie uitgave! En een schitterend geluid ook!

avatar van ProGNerD
Ayreonfreak schreef:
Grappig...

Ik weet nog dat ik verhitte discussies hier op MuMe heb gevoerd over hoe goed Riverside wel niet was, absoluut geen metalen Pink Floyd kloon was en dat ik als een waakzame herdershond over zijn favoriete speeltje waakte...

Nu heb ik alleen Friend or Foe? gehoord en daarna absoluut geen aandrang gehad de rest te luisteren.

Word ik te oud?

Nee hoor, maar het is doodzonde te stoppen na het 1e nummer. Zoals ik hierboven al schreef is dit een beetje een atypische opener voor Riverside in het algemeen en het album in het bijzonder. Maar zoals je bijv. in de Prog Report interview podcast (zie mijn link op pagina 1) kunt horen is dit een weloverwogen en bewuste keuze van Mariusz geweest. Grappig trouwens dat ik Friend or Foe juist wel een van de hoogtepunten vind

(En oh ja, ik heb zelf Abraham net gezien afgelopen jaar en dat is geen enkele belemmering kan ik je vertellen, hoor... )

avatar van Clownvis
Ook inmiddels in mijn bezit en meerder keren gedraaid. Deze klinkt stukken beter dan de wat sombere voorganger Wasteland welke ik bijna nooit meer draai. Sterker nog, dit vind ik zelfs een van de betere uit de gehele Riverside collectie met hoogtepunt het lange "The Place Where I Belong" maar de rest is ook genietbaar. Ik ga met Alicia mee en geef deze 5 sterren.

Oh ja, kennelijk moet ik Katatonia eens gaan beluisteren, schijnt wel wat te zijn

avatar van ABDrums
Clownvis schreef:
Ik ga met Alicia mee en geef deze 5 sterren.

Je bent vergeten sterren uit te delen.

avatar van Clownvis
Oeps, dat schiet niet op natuurlijk.

avatar van cageman
Waar Alicia altijd zulke prachtig mooie verwoordingen gebruikt voor het recenseren van een album, kan ik alleen maar zeggen: wat een tijd geleden dat ik zo heb genoten van een nieuw album als deze…

avatar van lennert
Zo'n band waarvan meerdere mensen me al eerder verteld hebben dat ik het goed zou moeten vinden en waar ik nu pas bij instap. Tof! Ik had van tevoren verwacht dat het iets meer naar metal zou neigen, maar ben eigenlijk wel blij dat dit niet zo is. Doet me in dat opzicht eerder aan een iets technischere Marillion denken, helemaal door het sfeervolle basspel. Erg fijn, heb ook maar meteen Shrine Of New Generation Slaves en Love, Fear and the Timemachine aangeschaft. Zal binnen een maand de rest ook wel hebben.

avatar van Leptop
Ik ben ook een late instapper. Geen spijt van gehad. Ben ook fan geworden van Lunatic Soul, het soloproject van Mariusz Duda.

avatar van Aproxis
Ik moet nog steeds wennen aan een aantal nummers. Kwaliteit zit er sowieso in, maar het melancholische wat mij altijd zo aanstaat is voor een groot deel verdwenen. Ik betrap me er wel op dat ik veel meer zin krijg om te dansen. Of dat in mijn geval iets positiefs is, althans iets positiefs voor mn medemens, is dan de vraag

avatar van legian
Ik betrap mijzelf erop dat ik regelmatig moet denken aan het recente werk van Steven Wilson. Niet een vergelijking die ik nu graag zou willen maken trouwens. Het betrekt zich gelukkig voornamelijk tot de tekstuele kunsten die hier voor mijn gevoel wel erg simpeltjes zijn.

Muzikaal is het gelukkig een waar feest geworden. De plaat verveeld in dat opzicht dan ook geen moment en bied veel herkenning als vernieuwing. De sterkste momenten bevinden zich voor mij echter op de bonus cd. Met die instrumentale nummers leveren ze hier voor mij de beste momenten van het album.

Na Wasteland is dit een aardige 180° draai geworden, maar ik mis toch wel weer de sfeer die SONGS en Love hadden. Age of Anger brengt dat gelukkig een beetje terug, maar over de gehele linie wordt dat wel een beetje gemist.

Uiteindelijk luister ik hier wel met flink plezier naar.

Ik ken de band Riverside niet. De moeite genomen naar dit album te luisteren. Een wat zoete stem . Muzikaal dan weer symphonisch dan weer bombastisch. Bijtijds wat onheilspellend....Bij de rustige delen neigt de zangpartij enigszins naar die van Jan Vandecasteele ( ex Kartasan)

Al met al nog geen sterren

Ik zal hun eerdere werk er ook eens bijpakken....

avatar van cosmic kid
cosmic kid (moderator)
Berichten verplaatst naar Riverside

avatar van Jason28
Ik denk dat Riverside met dit licht toegankelijke album een hoop nieuwe fans gaan aanboren, en hun oude fans niet persé kwijt raken. Toch wel knap gedaan vind ik. En het is ze gegund!

avatar van Broem
Ben fan vanaf het eerste uur en heb de deze sympathieke band een aantal keren zien optreden. Dit album toch een paar keer moeten luisteren de afgelopen weken. Eerste indruk was namelijk niet overdonderend. Maar goed, de band verdient een afgewogen oordeel en die bevalling (oordeel) is nu wel achter de rug. Deze nieuwe boreling heeft z’n eerste stapjes in de goeie richting gezet en valt goed. Opbouw van de nummers is soortgelijk aan eerder werk. De stem van Mariusz en het gitaarwerk klinkt lekker en vertrouwd. Heb nog geen uitschieter kunnen ontdekken maar overall een dikke voldoende en fraaie aanvulling in het oeuvre van de band.

avatar van vielip
De afgelopen dagen dan toch eindelijk wat tijd gevonden om deze laatste van Riverside eens wat aandacht te geven. M'n neef attendeerde me erop dat ze weer een nieuw album hebben en dat ik die absoluut moest gaan checken. En daar had hij gelijk in. Dit is een iets andere Riverside dan die ik tot nu toe kende. Ik hoor wat 80's invloeden die bijvoorbeeld Rush ook destijds in hun muziek gingen inpassen. Maar toch ook blijft er genoeg over dat doet denken aan eerdere albums. Ik lees hierboven ergens iets als dat ze veel nieuwe fans zullen aanboren met dit album terwijl ze oude fans niet persé zullen verliezen. Dat is precies zoals ik het ook ervaar. Puike plaat!

Fraai album. Inderdaad effe wennen na het vorige album Wasteland ( dat ik trouwens een top album vind ).
En wat een schitterende zanger is deze Mariusz Duda toch ( ik moet dringend eens iets van Lunatic Soul aanschaffen ).

avatar van Alicia
TONYLUNA schreef:

Zou ik zeker doen! Through Shaded Woods, Fractured en Walking on a Flashlight Beam zijn bijzonder mooi. De overige albums zijn ook goed, alleen Impressions vind ik niet zo boeiend.

avatar van meesterdch
Na een paar vluchtige luisterbeurten via de stream, afgelopen week dit album in oranje vinyl van mijn dochter gekregen. Wat een plaat! Ik leerde Riverside kennen met Second Life Syndrome. Die plaat luisterde ik nog regelmatig. Alles daarna heb ik eigenlijk nooit diepgaand beluisterd, al ken ik genoeg losse nummers die ik erg kan waarderen. Maar nu weer eens echt gaan zitten voor een album. Teksten erbij, plaat draaien, koptelefoon op hard. Ik kan niet anders zeggen dat ik het een heerlijk album vind. Afwisselend, melodieus, instrumentaal erg fijn en het lijkt voor mij dat Mariusz Duda steeds beter is gaan zingen. Ook het basspel is echt fabuleus. Ik kan ook geen favoriet nummer benoemen. Het wisselt per luisterbeurt. Maar dit maakt me met terugwerkende kracht nieuwsgierig naar de platen die ik niet zo intensief heb beluisterd, En ik ga ook nog eens luisteren of ik Lunatic Soul toch ook kan waarderen. En maar eens de concertagenda in de gaten houden.....

avatar van daniel1974nl
Het klonk gisterenavond in Dublin toch wel donders goed met de opening van de Europese Tour. Zeker het nieuwe werk. Nummers also Friend or Foe of The Place Where I Belong stonden echt als een huis. De band had er duidelijk zin in en waren goed gehumeurd.

Al had iets meer materiaal van de eerste 3 albums zeker een mooie extra waarde geweest en wat 1 uur en 45 min wel wat aan de korte kant. Zeker als je vorige concert Porcupine Tree was in Ziggo, welk concert over de 3 uur klokte.

Het enige echt oude nummer wat werd gespeeld was op het einde Conceiving You, wel in een erg lange en lekkere uitvoering, maar in mijn optiek was The Curtain Falls echt een veel betere afsluiter geweest.

En wat blijft Mariusz Duda toch een verschrikkelijk goede bassist.

Maciej Meller is en blijft een fenomenale gitarist al vraag ik me af in hoeverre dit zijn ding is. Voor iemand die zo is beïnvloed door Hackett en Latimer (zijn werk in Quidam is veel meer van dat soort allure) is dit echt veel te heavy zo lijkt en hij staat er ook wat verdwaasd en wegdromend bij hier en daar. Hij doet z'n ding, haast als een sessiemuzikant. Het meespringen, handjes klappen en gang maken lijkt hem niet goed te liggen. Het komt een beetje geforceerd over.

Daarentegen zijn Mariusz Duda en vooral Michał Łapaj de echte gangmakers van het gezelschap. Meestal gaat de gitarist uit de plaat, in Riverside is het de toetsenist. Die gast staat nog harder achter zijn toetsen te rammen dan Clive Nolan .

avatar van daniel1974nl
Alicia 'Zeker een mooie uitgave! En een schitterend geluid ook!'

Zeker een fijne productie, helder, dynamish en alle instrumenten zijn goed hoorbaar en de mix is niet een of andere gemoffelde brei geworden. Zeker voor een niet zon grote productie in relatie tot de afzet en verkoop van het album.

Als je bijvoorbeeld het laatste album van Marillion luistert, wat ik een duidelijk voorbeeld vond van schitterende muziek die matig gepresenteerd was. Zeker als je het afzet tegen een album als CLOSURE / CONTINUATION van Porcupine Tree wat ook een vreselijk mooi verzorgde productie was. Mogelijk de mooiste van het jaar.

avatar van Aproxis
19 okt te aanschouwen in Tivoli te Utrecht.

Wat een plaat! Als oudere jongere constateer ik dat ik steeds minder heb dat nieuwe releases mij boeien, helaas. Dit is een positieve uitzondering, eentje die weer fysiek op vinyl wordt aangeschaft.

avatar van Mindscapes
Aproxis schreef:
19 okt te aanschouwen in Tivoli te Utrecht.
En voor de Belgen en zuidelijkere Nederlanders komende woensdag een van de weinige (nl. 3) clubshows deze zomer, in de Kreun in Kortrijk

Heb ze woensdag gezien in de Kreun. Goed concert met The place where I Belong en Friend or Foe als uitschieters. Had wel graag wat meer oudere nummers gehoord zoals Time Travellers. Op technisch vlak zijn het wel fenomenale muzikanten.

avatar van BoyOnHeavenHill
Muzikaal prima in orde, uitstekend geproduceerd met een strakke sound en een band die gedreven klinkt, hoewel gitarist Maciej Meller mij nog niet helemaal overtuigt (met uitzondering van zijn werk op Big tech Brother en het slotnummer). In tegenstelling tot meerdere gebruikers hier ben ik over de teksten ook wel positief, want het is toch altijd leuk als iemand zijn nek uitsteekt en stelling neemt tegen wat hij ziet als vervlakking en uitbuiting, en bovendien denk ik dat Duda's thema's hier (muzikale imitatoren, Big Brother-surveillance en spyware, ongelijke relaties die maatschappelijke misstanden weerspiegelen, mensen die je willen vertellen hoe je je leven moet leiden, het conflict tussen je terugtrekken uit de wereld en het toch op de hoogte willen blijven) toch urgent blijven, ook al zou dit niet de eerste keer zijn dat ze aan bod komen. Melodisch vind ik het helaas niet allemaal even sterk, met coupletten en refreinen die niet steeds blijven hangen, maar met name Michal Lapaj heeft de goede gewoonte om oneffenheidjes in de composities op te vangen met zijn afwisselende keyboards en slimme loopjes, zodat ik uiteindelijk toch meer dan positief ben. Ik weet echter niet of mijn score in de loop van de tijd nog verhoogd gaat worden, zoals bij de betere prog vaak het geval is wanneer die zich in mijn muzikale brein nestelt.
        De twee instrumentale tracks op de bonus-CD zijn niet slecht, met op de eerste meer een hoofdrol voor de gitaar en op de tweede meer voor de keyboards, maar zijn voor mij uiteindelijk toch net te vrijblijvend om een wezenlijke bijdrage aan de waardering van de eerste CD te leveren.

avatar van namsaap
We gaan alweer richting het einde van het jaar en lijstjestijd komt eraan. Ik loop alle releases uit 2023 die ik aan mijn collectie heb toegevoegd nog eens langs om mijn oordeel op te frissen en te kijken of ze mogelijk in mijn top 20 een plaats krijgen.

namsaap schreef:
Mijn review op Zware Metalen:
ID.Entity is een kleurrijk en afwisselend album geworden dat de liefhebbers van het vroege stevige werk misschien een beetje op honger laat zitten. De avontuurlijke luisteraar die de band graag nieuwe invloeden hoort omarmen zal veel plezier aan dit album beleven.

Het enthousiasme van rond de release is toch een beetje gezakt. Nog steeds is ID.Entity een uitstekend album, maar er gaat wel een halfje af.

Jaarlijst 2023:

1. Ahab - The Coral Tombs (4,5)
2. Riverside - ID.Entity (4,0)
3. Walg - III (4,0)

avatar van Rainmachine
Hmmmm, ik draai deze nu nadat ik vanavond Out of Myself gedraaid heb en dat valt helaas niet mee. Ik ga 'm deze week nog een paar keer draaien maar de eerste indruk is tot nu toe matig. Komt ook wat door de geluidskwaliteit, die is wat vlak. Pas bij "I'm Done with You" krijg ik wat een "hee lekker" moment., maar dan is het grootste deel van het album al de revue gepasseerd. Misschien een ongelukkige combi deze opeenvolging van het eerste en laatste album maar het contrast blijkt dan wel groot. Blijft natuurlijk een toffe band, maar ik had hier toch meer van verwacht...

avatar van pachag
In 2005 begon ik Riverside te luisteren, toen hadden ze net "Second Life Syndrome" uitgebracht.
Ik vond het wel interessant. Hun eerste album daarna natuurlijk ook geluisterd en vond ik ook goed. Beide albums hebben een beetje dezelfde sfeer en dit maakte wel dat ik de nummers wat door elkaar haalde en dat het wat mij betreft wat inwisselbaar klonk. Hun derde album vond ik zelfs eigenlijk wat minder en ik raakte op dat moment ook meer in de ban van andere bands. Hierdoor was ik de band wat uit het oog/oor verloren en ADHD heb ik eigenlijk nooit echt geluisterd.
In 2013 kwam plotseling "Shrine Of New Generation Slaves" uit en het was alsof het een compleet andere band betrof. Dit album is nog steeds wel mijn favoriet. De albums daarna waren ook keer op keer voltreffers.
"ID.ENTITY" is wederom een voltreffer vind ik. De songs zijn sterk en de balans 'progressive rock/metal/pop' is perfect. Wel krijg ik het idee dat het meer en meer een Mariusz Duda feestje begint te worden. Zijn stem is erg op de voorgrond en ook de bas is erg dominant. Maargoed, aan de andere kant is hij ook wel de sterspeler.
Wie gaat er allemaal naar het concert komende donderdag? Ik ben helaas te laat, want ik zie dat het al is uitverkocht...

avatar van Aproxis
Ik was er afgelopen donderdag wel bij. Uitverkocht Tivoli met een goede sfeer. Opener Lesoir vond ik niet heel sterk. Geen geweldige composities en wat zeurderige stem. Desalniettemin goede opwarmer met een paar goede nummers. Beste nummer kwam van een nog te verschijnen nieuw album.

Dan Riverside. Wat een concert. De nummers op dit album komen een stuk beter uit de verf live. Ik merk wel op dat Mariusz steeds meer praat tijdens het concert en ook steeds meer bezig is om het publiek aan het zingen te krijgen. Enerzijds positief, anderzijds raak je wel een beetje uit de flow. Ook gitarist Maciej vind ik toch echt wat minder dan Piotr. Dit is de tweede keer dat ik de band in deze formatie aan het werk zie en beide keren vond ik hem wat hokkerig spelen. De nummers die Piots speelde heeft hij toch wat moeite mee. Het nieuwe album is dan ook wat makkelijker.

Al met al wel een heel goed optreden. Mariusz erg goed bij stem. De band had er erg veel zin in en het publiek ook. Hoogtepunten? Toch wel weer Egoist Hedonist. Vooral het laatste deel met fantastisch drumwerk van Piotr. Het uur vloog om.

Riverside lijkt met het nieuwe album terrein te winnen in Nederland. Het publiek leek weer iets jonger dan de vorige keer dat ik ze in Weert zag. De band viel het ook op en ik denk dat dat een positief effect zal hebben op het plannen van een nieuwe tour. Ik ben er klaar voor. Op naar Zoetermeer vrijdag voor RPWL en Sylvan!