Roxy6 schreef:
Wat ik hierop bijna 10 pagina's zie gebeuren is wel een beetje hoe ik MM heb leren kennen in de afgelopen jaren.
Maar wat mij oprecht het meest verbaasd bij dit soort gelegenheden is dat veel mensen al een mening basseren op het horen van 1-2 -3of soms 4 nummers van de 40 en daar dan hun stem aan verbinden.
Ik zag dit naast U2 ook recent terug bij The Simple Minds en Coldplay. De emmers sop om daar de drek op te dweilen waren niet aan te slepen....
Iedereen beleeft muziek anders (inderdaad andere oren en andere hersenen die de instroom van ervaringen verwerken) maar daar komen de aspecten smaak en verwachting ook nog even om de hoek kijken.
Ik ben van een generatie die U2 (en ook de andere hierboven genoemde acts) van hun prille begin heb meegemaakt en ook ik heb hun altijd gevolgd. Soms met meer soms met iets minder belangstelling.
Wel behoor ik tot de categorie die het oeuvre van U2 ook goed kon waarderen na Pop en Zooropa. Eigenlijk vind ik dat er op ieder album wel wat moois staat en ook op ieder album tracks die ik snel doorspoel/skip.
En ook mijn favoriet is Achtung Baby (en mijn minst favoriet is Rattle and Hum).
Wat betreft dit album: ik heb nog lang niet alle 40 nummers gehoord en ook ik begrijp niet goed de bedoeling achter deze release (opvullertje om de tijd tot een volgende uitgave te doden?)
Maar wel begrijp ik dat de band de nummers een dusdanige unplugged bewerking wilde geven waardoor ze afwijken van de bestaande versies. (een van de redenen waarom Mullen en Clayton veel vrijaf kregen neem ik aan). En dat dit in veel gevallen niet werkt of niet voldoet aan verwachtingen nemen ze op de koop toe.
Wat ik tot dusver gehoord heb vind ik zeker niet zo slecht als diverse mensen hier ervaren en/of beweren, maar ik vind wel vaak de originele versies spannender, dynamischer en beter. Maar daardoor vind ik dit album niet een vette onvoldoende waard.
Nu vind ik dat vrijwel altijd de originele versies het beste, ook bij andere acts, de unplugged versies van George Michael (terwijl die toch beschikte over een van de UK's beste stemmen) vind ik ook minder dan de originele versies. En ook Halleluja van Leonard Cohen blijft voor mij de mooiste etc.
Maar dat dit album bij de majority van MM schrijvers en luisteraars tot een deceptie heeft geleid kan ik mij voorstellen, maar dat legitimeert dan nog steeds niet de affakkelingnaar mijn idee.
Een song is meer dan een bepaalde uitgave: compositie, tekst, arrangement etc. Maar in veel gevallen hierboven is de som der delen duidelijk minder... en of dat terecht is?
Ik ga de songs in ieder geval allemaal een keer goed beluisteren.
Ik héb alles beluisterd. Eerlijk waar. En dat beklaag ik mij nog steeds.
Aan vooringenomenheid doe ik niet mee, maar ik vind het, NA beluisteren, absoluut niet goed en dat is een understatement. Màg he?
