Tom Waits - Rain Dogs (1985)

Label: Island

1. Singapore (2:46)
  2. Clap Hands (3:47)
  3. Cemetery Polka (1:51)
  4. Jockey Full of Bourbon (2:45)
  5. Tango Till They're Sore (2:49)
  6. Big Black Mariah (2:44)
  7. Diamonds & Gold (2:31)
  8. Hang Down Your Head (2:32)
  9. Time (3:55)
  10. Rain Dogs (2:56)
  11. Midtown (1:00)
  12. 9th & Hennepin (1:58)
  13. Gun Street Girl (4:37)
  14. Union Square (2:24)
  15. Blind Love (4:18)
  16. Walking Spanish (3:05)
  17. Downtown Train (3:53)
  18. Bride of Rain Dog (1:07)
  19. Anywhere I Lay My Head (2:48)
avatar van brandos
Stijn_Slayerzegt:
En dan ook nog zo'n rampnummer als 'Downtown Train', dat klinkt als een hele geforceerde poging om een hit te halen
T.o.v. Swordfishtrombones lijkt 'Rain dogs' iets meer op een conventioneel rock-album. Maar over het algemeen heeft de plaat dezelfde (overtuigende) kwaliteiten, maar ook (geringe) beperkingen (zie mijn review vanSwordfishtrombones. Maar 'Downtown train' heb ik altijd een heel mooi nummer gevonden.

Aangezien ik niet kan slapen (en, speciaal voor aERodynamIC, het huis alleen heb), weer eens Rain Dogs opgezet. Een perfect album voor insomnia.

Sowieso is dit een zeldzaam album, namelijk een die nog bij elke luisterbeurt beter wordt. De perfecte mix tussen experimentele muziek en mooie nummers. Waits' stem is hier karakteristiek, maar klinkt nog sterk genoeg om de gevoeligere nummers te dragen.

De eerste 5 nummers zijn van overweldigend niveau, maar ook de nummers daarna zijn bijna allemaal van buitenklasse. Inmiddels ruimschoots Closing Time voorbij als mijn favoriete Waits-album.

avatar van HansVon
Echt, ik heb het serieus geprobeerd! Keer op keer gedraaid.
Intrigerend als zoveel wel gewaardeerde MM-gasten dit zo'n goed album vinden.
Decennia lang geleden een paar nummers van deze gast meteen afgewezen en dus ook niets meer aangehoord tot enkele weken terug zijn 'beste' maar eens aangeschaft.
Pff... wurmde me door de eerste nummers.... partner met de oren dicht vlug op zoek naar de whiskyfles..... helpt wel enkele glaasjes moet ik zeggen
Na enkele luisterbeurten en ca. halverwege begint ie voorzichtig te beklijven.
Of zijn de laatste nummers zoveel beter ? ..... net een 4tje

avatar van Ernie
Op een dag breekt Tom Waits ook bij jou door Ik heb er ook even voor nodig gehad (lees als 10tal luisterbeurten) maar toen Frank's Wild Years eenmaal in mijn systeem zat was er geen houden meer aan en hoorde ik alles, ook zijn andere albums, plots met nieuwe oren.

avatar van HansVon
Ik zal het zeker nog een paar keer proberen Ernie, maar laat 'm eerst nog een tijdje langer rusten.
Wie weet

Exact hetzelfde ervaren als Ernie (al waren bij mij Blue Valentine en Swordfishtrombones de doorbraakplaten). Rain Dogs was mijn eerste Waits en ik dacht destijds echt dat het de miskoop van de eeuw was. Silly me

avatar van HansVon
Mmmmm, d'r is nog hoop dus.
Met beoogde frequentie moet je me echter een paar jaar geven beste lieden .

avatar van EttaJamesBrown
HansVon schreef:
Mmmmm, d'r is nog hoop dus.
Met beoogde frequentie moet je me echter een paar jaar geven beste lieden .

Ach Tom wacht wel. En in de tussentijd kun je er best een oudje erbij doen, zoals The Heart of Saturday Night of anders Closing Time.

EttaJamesBrown schreef:
Ach Tom wacht wel.

De eerste MuMe-nominatie voor Woordspeling van het Jaar is een feit dames en heren!

Prachtige nummers, wat een fenomenale liedjesschrijver en heerlijk sluitstuk.

avatar van Forza
Het zijn mooie luisterliedjes, maar echt raken doet het me niet, derhalve geef ik 4 sterren.