MusicMeter logo menu
MusicMeter logo
poster

Steven Wilson - The Harmony Codex (2023)

mijn stem
3,87 (299)
299 stemmen

Verenigd Koninkrijk
Pop / Rock
Label: Virgin

  1. Inclination (7:16)
  2. What Life Brings (3:39)
  3. Economies of Scale (4:18)
  4. Impossible Tightrope (10:44)
  5. Rock Bottom (4:24)

    met Ninet Tayeb

  6. Beautiful Scarecrow (5:21)
  7. The Harmony Codex (9:50)
  8. Time Is Running Out (3:58)
  9. Actual Brutal Facts (5:06)
  10. Staircase (9:26)
  11. Codex Theme #7 * (0:49)
  12. Economies of Scale [Manic Street Preachers Remix] * (4:05)

    met Manic Street Preachers

  13. Codex Theme #9 * (0:33)
  14. Inclination [Faultline Remix] * (7:30)

    met Faultline

  15. Impossible Tightrope [Alternate Version] * (10:11)
  16. Codex Theme #6 * (1:07)
  17. Beautiful Scarecrow [Meat Beat Manifesto Excursion 1] * (6:05)
  18. Codex Theme #8 * (1:03)
  19. Time Is Running Out [Mikael Åkerfeldt Version] * (3:47)

    met Mikael Åkerfeldt

  20. Staircase [Interpol Remix] * (6:47)

    met Interpol

  21. Codex Theme #3 * (1:03)
  22. What Life Brings [Aug 22 Mix by Roland Orzabal] * (4:16)

    met Roland Orzabal

  23. The Harmony Codex [Long Take] * (17:02)
  24. Staircase [Radiophonic Workshop Remix] * (12:36)
toon 14 bonustracks
totale tijdsduur: 1:04:02 (2:20:56)
zoeken in:
avatar van daniel1974nl
Vooralsnog zet ik eerder in op een voortzetting van de weg ingeslagen met To The Bone (waar het mee erg vaak aan deed denken) dan het (miss niet geheel terecht) gehate The Future Bites.

Het is te vroeg voor een oordeel. The Future Bites en ook To The Bone (The Raven strek ik nog steeds niet) duurde een tijdje voordat het kwartje echt viel. Daar had ik bij PT nooit geen last van maar bij zijn solo werk heb ik echt wel even tijd nodig.

Het is overigens wel aan te bevelen om zijn werk op BR te beluisteren met Atmos geluid (dus ik wacht tot de BR op de mat valt). Daar geeft ook TFB een hele andere ervaring. Als mede ook zij voorgaande werk (in DTS HD dan wel, maar toch). Deze remixen hebben veel meer dynamiek, detail en spreiding waardoor er een compleet ander geluidsbeeld ontstaat en daarmee een compleet andere ervaring. Luister op TTB maar eens naar een nummer als Refuge en hoe dit opbouwt qua geluidsbeeld. Op CD is daar niets hoorbaar van (en live jammer genoeg ook niet maar dat is een andere discussie). Overigens niet alleen met zijn solo werk maar ook zijn DTS Remix van Marillion's Brave en zijn BR remixen voor King Crimson en Yes geven een compleet andere ervaring en laat je deze (oude) muziek op een compleet nieuwe manier ervaren. Een album als Close To The Edge of Tales van Yes, zoveel beter. Om van In The Court (in Atmos) nog maar te spreken. De 50 Jarige remix die binnenkort uitkomt van Lark's wordt ook vast weer een genoeg voor het oor (dat was de eerste DTS Remix ook al).

Dit is nu klaar, en nu eerst opschieten met die PT BR van het Ziggo Domme concert. Ook graag remixen in Atmos als het even kan .

avatar van legian
2,0
daniel1974nl schreef:
Dit is iemand die kost wat het kost zichzelf wil zijn en tegelijk het wil maken maar wel in een wereld die niet echt meer op dit soort artiesten zit te wachten.

Tja, hij zal dat best van zichzelf kunnen vinden. Maar het op laten schrijven in een boek maakt het nog niet waar.

Gast is eerder een onzekere en complete nerd die juist dit probeert te verhullen met een arrogant sausje.

Misschien moet hij maar eens een psycholoog gaan bezoeken als dit is wat hij in zijn boek heeft laten opschrijven.
Zijn arrogantie is alleen maar toegenomen. En daarvoor gebruikt hij ook zijn nerd aspect wel, want we moeten zijn muziek wel op de optimale manier tot ons nemen om er volledig van te kunnen genieten. De beste en eigenlijk enige goede ervaring is zijn muziek nu dus via dolby atmos beluisteren. Bullshit, maak maar goede muziek en ik kan er op een krikkemikkig setje van het jaar 0 nog van genieten.
Zijn oudere werk kan ik met de koptelefoon, oortjes, pc speakertje, hi-fi set of zelfs de bagger speaker van mijn telefoon opzetten en er volledig in opgaan. De goede muziek komt daar altijd doorheen. Dat kan met zijn recentere werk dus echt niet meer. In zijn drang naar meer aanzien heeft hij zichzelf verloren in dat soort slap nerd achtig gedoe.

Denk ook nog even aan de treffende tekst van The Sound Of Muzak 'The music of the future does not entertain. It's only meant to repress and neutralise your brain.'

En ondertussen doet hij dus leuk mee aan de commerciële meuk die hij ooit zo verfoeide. Dit soort teksten gaan tegenwoordig gepaard met enorme hypocrisie van zijn kant. Als hij überhaupt nog wat van dit soort teksten kan schrijven want op To The Bone kan ik me niet zoiets herinneren en de vorige heb ik uit mijn gehoor gewist.

Dat zijn hoogtijdagen al een tijd achter hem liggen is duidelijk. Maar hij lijkt alleen maar voller van zichzelf te worden. De hele promotie van dit album was al een grote arrogante bedoeling (nog erger dan de vorige). Het beste werk ooit gemaakt, beste ervaring in een zitting in het donker zonder afleiding, meest diverse nummers, grijpt weer terug op ouder werk waar de fans zo van houden, speciale luistersessies met commentaar van hem en ga zo maar door. Het is nu nog wachten op de ultimate deluxe special edition of one van deze versie die hij weer voor een belachelijke prijs in de verkoop kan zetten. Man was mis ik de tijd dat je zijn album kon kopen en toen versteld kon staan van het verhaal wat hij erin had verwerk, alle extra dingetjes die erbij kwamen en de diepgang die hij erin aan wist te brengen. Muziek waar je helemaal in op kon gaan. Nu worden we doodgegooid met superlatieven, grote beloftes en een shitload aan veel te dure pre-orders van zijn muziek. En uiteindelijk muziek die dat dus allemaal niet waar weet te maken, vooral erg mehh overkomt en geen enkele impact achterlaat.
Zoals ik al zei geeft zijn hele doen en laten aan dat hij voor de commercie gaat. Prima, maar wees dan ook gewoon eerlijk daarin in plaats van dit opgehemelde gedoe.

maar goed, als ik de eerste reacties en reviews zo zie ben ik in de minderheid met deze mening. Zal wel aan mij liggen denk ik dan

daniel1974nl schreef:
Dit is nu klaar, en nu eerst opschieten met die PT BR van het Ziggo Domme concert. Ook graag remixen in Atmos als het even kan .

Ja top, kunnen we allemaal optimaal genieten van het Harry Styles publiek wat hij er onder ging mixen...

avatar van meneer
legian schreef:

maar goed, als ik de eerste reacties en reviews zo zie ben ik in de minderheid met deze mening. Zal wel aan mij liggen denk ik dan

Klopt. Maar het zit je wel dwars hè ? Je komt er steeds op terug. Ik heb zeker respect voor je mening maar het kwalitatieve ervan wordt steeds meer kwantitatief. En dat vind ik jammer want je blijft erin hangen.

avatar van Erikpol
4,0
Anderzijds is het helemaal hip om je afkeer lekker te posten of niet legian?

Nou ja nu maar eens een tweede luisterronde instarten. Eerste keer al niet verveeld.

avatar
3,5
Ik ben onder de indruk. Natuurlijk vergt dit werkstukje van Wilson weer de nodige tijd en draaiuurtjes om een volledig oordeel te vellen, maar er staan wel een paar pareltjes op.
Waarschijnlijk weer niet ieders cup of tea, maar dat boeit Steven gelukkig toch weinig, en dat verdient groot respect wat mij betreft.
De productie is werkelijk fenomenaal, streamend van Spotify, ik ben in blije afwachting van de vinyl, BluRay en CD (yep, gewoon allemaal besteld, je bent fan of je bent het niet he?)
Voorlopig 4 sterren, maar dat kunnen er zo maar meer worden.

Update: luisterend naar de BluRay, kan er een halve ster bij.

avatar van Cannabooze
Wat een slechte recensie! OOR

- Quasi interessant doen.
- Warrige inleiding. (Want zeg je Steven, zeg je James Brown.)
- Het meest herkenbare SW lied (What Life Brings) in lijn trekken met Jonathan Wilson. LOL

avatar van daniel1974nl
Legiaan Ik ben een van die gasten die mij ook behoorlijk begon te ergeren aan zijn arrogantie. Met name tijdens de laatste solo tour in 2018 waarin hij voor Permanating een enorm neerbuigende lezing over het belang van popmuziek en wij allemaal maar Prog Snobs waren. The Beatles, Abba en Talk Talk moesten weer worden geherwaardeerd als popmuziek (ik vermoed daarmee dat Wilson niet bekend is met het latere werk van Talk Talk want dat kan echt niet voor popmuziek doorgaan). Ook stond het concert bol van de 'I don't give a fuck' uitlatingen. Ik ging echt diep teleurgesteld weg. En ik had er nog wel zo naar uitgekeken. Ook was het geluid bijzonder onder de maat (iets wat tijdens de tour op verschillende locaties over geklaagd werd op FB).

Wat dat betreft stond er in de Ziggo ineens een hele andere SW en stond daar een band te spelen met een geluid dat zich kon meten met het beste wat ik gehoord heb.

Niet las daarna las ik zijn boek. In veel van zijn karaktertreken herkende ik mezelf. Misschien dat ik daarom een soort van herwaardering begon te krijgen voor de man.

Ik zeg niet dat je het 'alleen' op Atos kunt beluisteren. Wat iedereen doet moet ie zelf weten. Maar omdat het een extra dimensie geeft die je met een CD gewoon niet kunt bereiken, geeft het wel een soort van meerwaarde (iets wat ook Peter Gabriel al heeft aangegeven in relatie tot het remixen van zijn nieuwe materiaal (mocht dat dat album ooit nog uitkomen).

En over het Harry Styles publiek. Ik herinner me toch echt dat hij drie kwart in aangaf dat het dat niet meer nodig was en het publiek goed genoeg was voor de aankomende BR.

Ik ben het overigens met je eens dat Deluxe edities wel erg knap aan de prijs zijn. Ik had de nw PT graag op BR aangekocht maar de prijs voor de deluxe editie was belachelijk (ook werd op het concert alleen die versie en de LP verkocht, maar niet de CD intersant genoeg). Ook voor In Absentia en Deadwing overigens. Hoe interessant deze ook mogen zijn. Gelukkig brengt hij zijn solo werk wel alleen uit op BR zodat je het voor een schappelijke prijs kunt aanschaffen.

avatar van Mellotrongalore
3,5
legian schreef:
(quote)

Tja, hij zal dat best van zichzelf kunnen vinden. Maar het op laten schrijven in een boek maakt het nog niet waar.

(quote)

Misschien moet hij maar eens een psycholoog gaan bezoeken als dit is wat hij in zijn boek heeft laten opschrijven.
Zijn arrogantie is alleen maar toegenomen. En daarvoor gebruikt hij ook zijn nerd aspect wel, want we moeten zijn muziek wel op de optimale manier tot ons nemen om er volledig van te kunnen genieten. De beste en eigenlijk enige goede ervaring is zijn muziek nu dus via dolby atmos beluisteren. Bullshit, maak maar goede muziek en ik kan er op een krikkemikkig setje van het jaar 0 nog van genieten.
Zijn oudere werk kan ik met de koptelefoon, oortjes, pc speakertje, hi-fi set of zelfs de bagger speaker van mijn telefoon opzetten en er volledig in opgaan. De goede muziek komt daar altijd doorheen. Dat kan met zijn recentere werk dus echt niet meer. In zijn drang naar meer aanzien heeft hij zichzelf verloren in dat soort slap nerd achtig gedoe.

(quote)

En ondertussen doet hij dus leuk mee aan de commerciële meuk die hij ooit zo verfoeide. Dit soort teksten gaan tegenwoordig gepaard met enorme hypocrisie van zijn kant. Als hij überhaupt nog wat van dit soort teksten kan schrijven want op To The Bone kan ik me niet zoiets herinneren en de vorige heb ik uit mijn gehoor gewist.

Dat zijn hoogtijdagen al een tijd achter hem liggen is duidelijk. Maar hij lijkt alleen maar voller van zichzelf te worden. De hele promotie van dit album was al een grote arrogante bedoeling (nog erger dan de vorige). Het beste werk ooit gemaakt, beste ervaring in een zitting in het donker zonder afleiding, meest diverse nummers, grijpt weer terug op ouder werk waar de fans zo van houden, speciale luistersessies met commentaar van hem en ga zo maar door. Het is nu nog wachten op de ultimate deluxe special edition of one van deze versie die hij weer voor een belachelijke prijs in de verkoop kan zetten. Man was mis ik de tijd dat je zijn album kon kopen en toen versteld kon staan van het verhaal wat hij erin had verwerk, alle extra dingetjes die erbij kwamen en de diepgang die hij erin aan wist te brengen. Muziek waar je helemaal in op kon gaan. Nu worden we doodgegooid met superlatieven, grote beloftes en een shitload aan veel te dure pre-orders van zijn muziek. En uiteindelijk muziek die dat dus allemaal niet waar weet te maken, vooral erg mehh overkomt en geen enkele impact achterlaat.
Zoals ik al zei geeft zijn hele doen en laten aan dat hij voor de commercie gaat. Prima, maar wees dan ook gewoon eerlijk daarin in plaats van dit opgehemelde gedoe.

maar goed, als ik de eerste reacties en reviews zo zie ben ik in de minderheid met deze mening. Zal wel aan mij liggen denk ik dan

(quote)

Ja top, kunnen we allemaal optimaal genieten van het Harry Styles publiek wat hij er onder ging mixen...


Volgens mij moeten we het hier gewoon over de muziek hebben in plaats van allemaal theorieën te gaan spuien over wie SW is en wat zijn beweegredenen zijn om iets wel of niet te doen. Misschien heb ik wel ergens een post gemist dat je al jaren bevriend bent met de goede man anders zou ik niet weten waar je het op baseert dat hij arrogant is. Ken je hem persoonlijk? Je geeft aan dat zijn hoogtijdagen achter hem liggen. Nee; hij heeft zich muzikaal in een richting ontwikkeld die jij veel minder interessant vind. Dat kan toch? En of daarbij in de minderheid bent of een meerderheid vormt zal de toekomst gaan uitwijzen.

avatar van Robertoooooh
3,0
Legian is gewoon boos en verdrietig dat SW niet naar zijn muzikale pijpen danst. Net als ik

avatar van Broem
4,0
Ik heb de 1e luisterbeurt er ook opzitten. Ik hoor een soort van hybride Steven Wilson die een mix van al zijn artistieke verschijningsvormen laat horen. Beetje solo, wat van Porcupine Tree, snufje Blackfield enzovoort. Even wennen maar bevalt me best wel.

Dacht overigens bij het openingsnummer dat ik naar de nieuwe van Nils Petter Molvaer zat te luisteren. Dat tekent wellicht zijn muzikale veelzijdigheid nog het meest.

avatar van legian
2,0
Robertoooooh schreef:
Legian is gewoon boos en verdrietig dat SW niet naar zijn muzikale pijpen danst. Net als ik

Dit dus .

Ik zal mijzelf hier wel weer verwijderen, mijn mening delen over een artiest die veel voor mij betekend heeft op muzikaal vlak wordt ook niet gewaardeerd merk ik. Kom nog wel een keer terug als ik mijn mening over dit album wil geven.

avatar van Mellotrongalore
3,5
legian schreef:
(quote)

Dit dus .

Ik zal mijzelf hier wel weer verwijderen, mijn mening delen over een artiest die veel voor mij betekend heeft op muzikaal vlak wordt ook niet gewaardeerd merk ik. Kom nog wel een keer terug als ik mijn mening over dit album wil geven.


Wanneer je het gewoon bij je mening over de muziek zou houden………geen enkel probleem.

avatar van legian
2,0
Mellotrongalore schreef:
(quote)


Wanneer je het gewoon bij je mening over de muziek zou houden………geen enkel probleem.

Och yeeh, we weiden wat uit over de artiest die de muziek maakt... Wat een ramp...

avatar van Rogyros
3,5
Ik vind het vermakelijke stukjes tekst. Ik heb me ermee geamuseerd. Prima zo! Ik lees het graag. Prima om ook te lezen hoe iemand de artiest beleeft.

avatar van ABDrums
3,5
Mellotrongalore schreef:
Wanneer je het gewoon bij je mening over de muziek zou houden………geen enkel probleem.

Het gaat hier in deze discussie toch uitsluitend om de muziek van de heer Wilson en, daaruit voortvloeiend, de wijze waarop deze al dan niet tot stand is gekomen? Anders vraag ik me af waarom deze discussietopics bij albums überhaupt in het leven zijn geroepen. Volgens mij is het juist de bedoeling dat dit soort discussies gevoerd worden...

avatar van Mellotrongalore
3,5
Ik ben het helemaal eens met discussies voeren over de muziek, maar ik merk dat ik mij een beetje stoor aan het feit dat mensen uitgaan van aannames waarom een artiest bepaalde keuzes heeft gemaakt die niet stroken met hun muzieksmaak. Uitspraken over arrogantie en over zijn hoogtepunt heen zijn zijn daar voorbeelden van. Radiohead beledigde hele volkstammen met Kid A omdat mensen een OK Computer 2 wilden. Spirit of Eden van Talk Talk werd verguisd omdat het geen The Colour of Spring 2 was. Artiesten en bands ontwikkelen zich en veranderen. Soms zul je moeten constateren dat die artiest of band je niet meer aanspreekt. Dat heeft naar mijn bescheiden mening niets te maken met arrogantie of over dat men zijn beste tijd gehad heeft. Daarnaast is het album vandaag uitgekomen. Geef het ook wat tijd zou ik zeggen.

avatar van Ste*
daniel1974nl schreef:
Legiaan Ik ben een van die gasten die mij ook behoorlijk begon te ergeren aan zijn arrogantie. Met name tijdens de laatste solo tour in 2018 waarin hij voor Permanating een enorm neerbuigende lezing over het belang van popmuziek en wij allemaal maar Prog Snobs waren.

Wat ik me daarvan herinner is dat hij juist heel verontschuldigend deed over het feit dat hij een popnummer gemaakt had en het bracht als een enorm groot ding, alsof het een soort zonde was. Ik weet ook nog dat hij een opmerking maakte over 'maar natuurlijk luister ik niet naar Justin Bieber hoor, stel je voor'.
Ik vond hem in die periode ook niet bepaald sympathiek.

Toch luister/kijk ik altijd wel graag naar lange interviews met hem, waarvan er behoorlijk wat online te vinden zijn. Hij is natuurlijk pretentieus, maar heb wel het idee dat hij zijn arrogantie wat heeft afgezwakt (of in ieder geval een poging doet).

avatar van meneer
Nou. Over het album maar weer. Bijzondere review:

Steven Wilson / The Harmony Codex review

avatar van daniel1974nl
Ste* schreef:
(quote)

Wat ik me daarvan herinner is dat hij juist heel verontschuldigend deed over het feit dat hij een popnummer gemaakt had en het bracht als een enorm groot ding, alsof het een soort zonde was. Ik weet ook nog dat hij een opmerking maakte over 'maar natuurlijk luister ik niet naar Justin Bieber hoor, stel je voor'.
Ik vond hem in die periode ook niet bepaald sympathiek.

Toch luister/kijk ik altijd wel graag naar lange interviews met hem, waarvan er behoorlijk wat online te vinden zijn. Hij is natuurlijk pretentieus, maar heb wel het idee dat hij zijn arrogantie wat heeft afgezwakt (of in ieder geval een poging doet).


Ik had het hier over het concert in Dublin.
Hij was geïrriteerd, daarom speelde hij ook een Telecaster zei hij, want het rauwe geluid paste daar uitstekend bij. Ik vond deze lezing echt volledig onnodig. Op de BR in de RAH refereert hij er nog aan. 'Normally I would give a long lecture at this point, etc.' Gelukkig was hij verstandig genoeg om dat niet vast te leggen.

Ik zag een interview van een goede twee uur, recent. Die gast kent absoluut zijn muziekgeschiedenis en zijn shit. Dat merk je ook wel als je zijn boek leest. Daar wil ik hem zeker ook niet over afvallen. Maar ik ben hem niet nodig om te bepalen wat ik van Abba en de Beatles moet vinden en al helemaal niet om uitgemaakt te worden voor Prog Snob. Daarmee rijgt hij niet alleen zijn hele fanbase (die hem heeft gemaakt wat hij is) aan het zwaard maar draait ie het zwaard ook nog even een slag om. Je merkte ook dat de sfeer behoorlijk verpest was na deze lezing.

Alsof hij even een jaren 90 Steve Hogartje moest doen of zo.

avatar van daniel1974nl
Mellotrongalore schreef:
Ik ben het helemaal eens met discussies voeren over de muziek, maar ik merk dat ik mij een beetje stoor aan het feit dat mensen uitgaan van aannames waarom een artiest bepaalde keuzes heeft gemaakt die niet stroken met hun muzieksmaak. Uitspraken over arrogantie en over zijn hoogtepunt heen zijn zijn daar voorbeelden van. Radiohead beledigde hele volkstammen met Kid A omdat mensen een OK Computer 2 wilden. Spirit of Eden van Talk Talk werd verguisd omdat het geen The Colour of Spring 2 was. Artiesten en bands ontwikkelen zich en veranderen. Soms zul je moeten constateren dat die artiest of band je niet meer aanspreekt. Dat heeft naar mijn bescheiden mening niets te maken met arrogantie of over dat men zijn beste tijd gehad heeft. Daarnaast is het album vandaag uitgekomen. Geef het ook wat tijd zou ik zeggen.


Ik baseer me op hoe de man zich profileert op het podium en dat ik dat volslagen onnodig vind.

Kid A is briljanter dan OK Computer in mijn optiek.
The Colour Of Spring is een dijk van een plaat (mogelijk een van de beste albums uit de jaren 80 en enorm invloedrijk ook. Radiohead, Muse, Coldplay en wat verder ook is allemaal debet aan deze versie van Talk Talk) maar Spirit Of Eden is ook briljant. Het is gewoon anders maar nog steeds wel Talk Talk.

avatar van Mellotrongalore
3,5
daniel1974nl schreef:


Kid A is briljanter dan OK Computer in mijn optiek.
The Colour Of Spring is een dijk van een plaat (mogelijk een van de beste albums uit de jaren 80 en enorm invloedrijk ook. Radiohead, Muse, Coldplay en wat verder ook is allemaal debet aan deze versie van Talk Talk) maar Spirit Of Eden is ook briljant. Het is gewoon anders maar nog steeds wel Talk Talk.


Helemaal eens.

avatar van Robertoooooh
3,0
Mijn berichtje van hedenmorgen wil ik graag ietwat nuanceren. Waar ik vannacht luisterde op een setje in mijn slaapkamer met het geluidsniveau passend bij dat nachtelijk uur, heb ik hedenmiddag met de volumeknop van de woonkametset op standje burenruzie het album nog 2 maal beluisterd. En ja, dan gebeurt er wel wat. Er ontvouwen zich allerhande zeer fraaie details in de soundscapes. Dezelfde soundscapes die ik vannacht betitelde als saai, repetatief en ja, zelfs vervelend. Is het daarmee dan weer allemaal koek en ei tussen SW et moi? Nee, bijlange na niet. Het klinkt dan wel als een klok, maar de klok is van slag. De spectaculaire productie kan wat mij betreft de povere kwaliteit van het songmateriaal niet verhullen. En dat vind ik een verdrietige constatering….

avatar van meneer
Natuurlijk, ik heb het album nog maar een paar keer gehoord maar wat ik geleerd heb van Wilson is dat hij wel een eigen basis heeft maar dat toch altijd weer anders weet uit te werken. Voor mij zoekt de man altijd naar andere wegen, altijd andere invalshoeken. Daarom bevalt het ene album (soms) beter dan een ander album. In zijn biografie Limited Edition Of One - Steven Wilson lees je dat ook door de jaren heen. De man heeft zoveel beluisterd (echt bizar gewoon) maar komt ook uit een bijzonder gezin/familie. Maar hij is echt een onderzoeker van muziek, wetenschappelijk bijna. En eigenlijk hoor je op al zijn albums het verwerken van wat hij heeft beluisterd en beleefd.

Waar ik Hand. Cannot.Erase. een buitenaards goed album vind, vind ik The Future Bites weer minder. Maar dat is mijn smaak, mijn ervaring. Maar Wilson doet wat hij wil maken. En zijn muzikale carriere is echt, in woord, en daad, progressief. Voor mij is dat vooruitstrevend.

Ik word dus nu weer door Wilson met dit album, meegenomen in zijn muzikaal uitbreidende wereld en deze keer bevalt het mij, na de eerste luisterbeurten zeer goed. Maar ik ben nog lang niet klaar met dit album. Ik kan het geheel nog niet bevatten, ik heb nog lang niet alles soundscapes, sfeertapijten en muzikale wendingen kunnen ervaren, consumeren. Maar ik geniet al wel. Het mooie van dit album vind ik dan ook dat ik weet dat ik er nog veel tijd en aandacht aan ga besteden. En niet, zoals zovele andere albums in het eindeloze streamingsaanbod, er een paar keer naar luister en dan een weinig meer.

Dat waardeer ik zeer aan wat Wilson met dit album gedaan heeft. Ik ga dieper..

avatar van ABDrums
3,5
Robertoooooh schreef:
Het klinkt dan wel als een klok, maar de klok is van slag. De spectaculaire productie kan wat mij betreft de povere kwaliteit van het songmateriaal niet verhullen. En dat vind ik een verdrietige constatering….

De reden waarom ik het tot dusverre op 3,5* houd. Dank voor de zeer mooie verwoording.

avatar
Sparky
Fantastisch album, zijn beste sinds HCE (= mening). Hoewel vele herkenningspunten, toch weer totaal anders dan zijn voorgaande albums. Ik hoor invloeden van prog, triphop, new wave, ambient, filmmuziek. En dat allemaal in één coherent album.

avatar van vanwijk
5,0
Wederom een prachtig album van SW.
Ik ben een aanhanger van het eerste uur en verbaas me altijd weer, zowel bij PT als in zijn solowerk vind ik hem een fenomeen. Ik ga uiteraard terugkomen op dit album, wil het eerst wat vaker horen.
Niet alle albums zijn altijd even goed, daar kan en mag iedereen zijn eigen mening over hebben (ik houd van TFB en heb wat minder met Raven) maar wat mij betreft is dit er weer een om rekening mee te houden.
En het is overigens mooi om te lezen hoe verschillend iedereen hier over kan denken!

avatar van jellylips
4,0
Broem schreef:
Dacht overigens bij het openingsnummer dat ik naar de nieuwe van Nils Petter Molvaer zat te luisteren. Dat tekent wellicht zijn muzikale veelzijdigheid nog het meest.


Dat heb je goed gehoord want deze muzikant speelt op die track!

Ik heb de singles al kapotgeluisterd en heb gisteravond het complete album geluisterd met volledige aandacht. Ik had niet verwacht dat hij na The Future Bites met zo’n te gek album zou komen. Niet dat dat een slecht album was, maar het was voor mij zeker wel het minste SW album tot dan toe.

Dit lijkt wel een van z’n beste te kunnen zijn. Ook qua productie werkelijk bizar goed.

avatar van Broem
4,0
jellylips schreef:
(quote)


Dat heb je goed gehoord want deze muzikant speelt op die track!

Ik heb de singles al kapotgeluisterd en heb gisteravond het complete album geluisterd met volledige aandacht. Ik had niet verwacht dat hij na The Future Bites met zo’n te gek album zou komen. Niet dat dat een slecht album was, maar het was voor mij zeker wel het minste SW album tot dan toe.

Dit lijkt wel een van z’n beste te kunnen zijn. Ook qua productie werkelijk bizar goed.


Oké. Zover had ik mij nog niet verdiept. Wat gaaf zeg. Mooie samenwerking. Thanx.

avatar van jellylips
4,0
Ik kende die muzikant nog niet dus ik ga ‘m maar eens checken. Ik ga altijd graag naar North Sea Jazz maar had gek genoeg nog nooit van hem gehoord.

avatar van steps67
5,0
Luister ook de MP3/Flac cd download via de SW site te koop ! Bonusnummers!!

avatar

Gast
geplaatst: vandaag om 10:07 uur

avatar

geplaatst: vandaag om 10:07 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.