Neil Young / Crazy Horse - Zuma (1975)

Canada / Verenigde Staten
Label: Reprise

1. Don't Cry No Tears (2:35)
  2. Danger Bird (6:54)
  3. Pardon My Heart (3:47)
  4. Lookin' for a Love (3:16)
  5. Barstool Blues (3:00)
  6. Stupid Girl (3:12)
  7. Drive Back (3:33)
  8. Cortez the Killer (7:31)
  9. Through My Sails (2:39)

met Crosby, Stills & Nash

avatar van Musico Pinjo
En de meesterlijke "Live at Massey Hall" met daarop enkele pareltjes net voordat ze door een groter publiek werden opgepikt. Uitgeklede, premature maar uiterst pure versies van "Man needs a Maid" en "Heart of Gold". Erg sterk live-album.

avatar van crosskip
Bedankt, dan weet ik wat ik de komende tijd ga luisteren =D

avatar van Deren Bliksem
Das een goeie inderdaad, begin met Massey en je bent verslaafd aan de man.

avatar van Stijn_Slayer
LucM schreef:
Everybody Knows This Is Nowhere, After the Gold Rush en Harvest zijn zijn meest essentiële albums.

Dat zijn z'n meest bekendste platen.

avatar van LucM
Ze kregen ook de hoogste score op MuMe. Volledig mee eens want ik vind ze ook meesterwerken.
Live at Massey Hall was ik vergeten te vermelden, inderdaad Neil Young op zijn best.

avatar van Stijn_Slayer
Massey Hall (en On the Beach) vind ik zijn mooiste, ja.

Veel lijstjes door fans wijken dusdanig af van de meer algemene waarderingen op Musicmeter.

avatar van Stalin
Deren Bliksem schreef:
Das een goeie inderdaad, begin met Massey en je bent verslaafd aan de man.

Bleek in mijn geval volledig op waarheid te berusten...

avatar van Deren Bliksem

Bij mij was het als slagroom op het toetje.

avatar van henk01
Cortez the killer op Live rust, ongeevenaard !

avatar van kort0235
Ik ben begonnen met de wat rustige, akoestiche Neil Young met de wat meer ingetogen nummers.
Zo kende ik After the Goldrush, Comes a time, Harvest al, die me zeer goed bevielen!
Vanavond Zuma opgezet, omdat ik die onlangs samen met On the Beach op LP aanschafte.
Ik moest echt wel wennen aan dit album van Neil Young & Crazy Horse, maar ik moet zeggen dat de meeste nummers op deze LP erg goed zijn. Voor mij zijn de favorieten Don't cry no tears, Lookin' for a love, Barstool Blues, Through my sails en het angstaanjagend mooie Cortez the Killer. Wat is dat een fantastisch nummer zeg!
Ik heb de plaat voor 5 euro gekocht en is zijn geld dubbel en dwars waard.
Er komen zeker nog meer luisterbeurten, want Danger bird kon me nu nog niet boeien.
Ik geef voorlopig een 4.0*, maar dat kan zo maar meer worden!

uilenei
kort0235 schreef:

Ik heb de plaat voor 5 euro gekocht en is zijn geld dubbel en dwars waard.
Ik geef voorlopig een 4.0*, maar dat kan zo maar meer worden!

Hetzelfde hier, ook voor €5,- gekocht, goede plaat hoor, maar 'danger bird', aiaiai, goede gitaarmuziek afgewisseld met (zeer) middelmatige zang.

avatar van harm1985
Danger Bird is juist een van de beste nummers van deze plaat, lekker duister en weet alle waanzin van de voorgaande jaren nog even kort en bondig samen te vatten. Het zijn dan ook twee liedjes in een, Crazy Horse en Neil Young zingen allebei wat anders, het ene nummer is 'gewoon' Danger Bird, het andere gaat over Neil's ex, Carrie:

And I know we should be free (With the rain pounding on his back he recalls)
But freedom's just a prison to me (the moment that he cracked long ago in the museum)
'Cause I lied to keep it kind (with his friends)
When I left you far behind. (And like those memories the rain keeps pounding)
down, down, down

Barstool Blues is ook niet helemaal 'zuiver', maar als je van 'mooie' zang houdt, dan is Neil Young niet de juiste man. Het zijn juist zijn teksten in combinatie met zijn gitaarspel die je gaan betoveren. Daar hoort die stem echter wel bij, ik vind ook maar weinig covers van Neil's werk echt geslaagd, omdat eigenlijk alleen hij het juiste gevoel, dat bij de nummers hoort, uit kan dragen. The Loner door Stephen Stills is daar een goed voorbeeld van. Trouwens, als je Danger Bird qua zang niks vind zou ik Time Fades Away en Tonight's the Night (wel twee van zijn beste albums) maar links laten liggen.

avatar van Deren Bliksem
Nee, dat moet inderdaad geen reden zijn om iets van Neil Young aan te schaffen, als je een zuivere zang wil horen. De stem pakt je of pakt je niet, als hij je wel pakt ben je een gezegend man.

Overigens, als je wel een loepzuivere Neil -nog erg- Young wilt horen, moet je Massey Hall aanschaffen. Daar vind ik hem persoonlijk geweldig zingen.

Trouwens.. Danger Bird is prachtig, ik wil er geen kritiek meer over horen.

avatar van fatima
Ik ook niet.

avatar van wibro
Dit album deze week nu voor de 2e maal beluisterd, dit vanwege het feit dat "Zuma" de Knock-out: 1975 gewonnen heeft. Ja, dit album versloeg wel even WYWH van Pink Floyd in de halve finale. Voor mij dus alle reden om op dit album maar eens de aandacht te vestigen. Nou, het klinkt zeker niet slecht, erg goed zelfs. Beste nummer is uiteraard "Cortez the Killer" - dat zal niemand verbazen - maar echte vlotte nummers zoals "Drive Back" gaan er bij mij ook in als koek.
Prima album dus dit "Zuma" van Neil Young & Gek Paard.
Toch vreemd dat ik dit album destijds toen het gereleased werd links heb laten liggen. Zal wel aan mijn leeftijd gelegen hebben denk ik.

Stalin schreef:

Bleek in mijn geval volledig op waarheid te berusten...

Same here..

avatar van titan57nl
Dit album gewonnen bij een talentenjacht toen ik jong was.....vandaar dat ik het ken......had het zelf nooit gekocht.

avatar van Madjack71
Wat een dag...de gehele dag door albums van Neil Young (en Crazy Horse). Wat de jaren zeventig betreft moet ik nog het 1ste album tegenkomen dat teleursteld. Ook dit Zuma is weer genieten geblazen.

avatar van Rogyros
titan57nl schreef:

En wat vind je inmiddls van dit album, titan?

avatar van BenZet
Zal hier graag, net als bij Tonights the Night een opgepoetste versie van hebben. Het zijn twee fantastische albums, maar de geluidskwaliteit is toch wel mager in vergelijk met de remaster versies van zijn eerdere albums.

avatar van titan57nl
Rogyros schreef:

En wat vind je inmiddls van dit album, titan?

Hoi...vind het een van zijn beste albums........al ken ik niet alles van hem...wel behoorlijk wat albums natuurlijk.

Cortez de killer is natuurlijk the bomb op dit album.

Hendrik68
Neil Young staat er goed op bij mij de laatste dagen en ik spring van jaren 0 terug naar jaren 70 en weer terug naar het heden en ik begin een steeds grotere liefhebber van zijn muziek te worden. Zijn albums met Crazy Horse dacht altijd bij voorbaat naast mij neer te kunnen leggen. Mijn ontdekking van Greendale heeft bewezen dat je het werk met Crazy Horse dus ook altijd een kans moet geven, want iedereen die Greendale slecht vind is gek, zo.

Dan Zuma:Dat vind ik door de bank genomen helaas toch een minder album. Cortez the killer vind ik werkelijk prachtig, Danger Bird en Barstool Blues zijn ook goed. Maar nummers als Stupid Girl, Drive Back en Through My Sails vind ik gewoon slecht. Dus ja wat moet je dan geven. 3? Zo erg is het ook weer niet. 4? Veel te veel. Dus 3,5 max. Had hier gezien het gemiddelde meer van verwacht.

avatar van AOVV
Tijdje terug mijn score weggehaald, maar ik moet ze toch weer gaan terugplaatsen. Neil Young is artiest van de week (zie ons topic), en dan ga ik natuurlijk één en ander van de man beluisteren. Young is één van m'n favoriete artiesten, hij kan als geen ander een "gevoel" overbrengen. Dat lukt 'm mijns inziens hier het best in het liedje 'Barstool Blues'. Dit is zangtechnisch verre van perfect, maar wat deert dat wanneer Neil zonder omwegen, gewoon rechtdoor, naar het hart tast? Ook 'Cortez the Killer' is een klassieker, en zo staan er op deze plaat al twee van m'n favoriete nummers van Young. Crazy Horse doet hier uiteraard ook mee, en hun aandeel bestaat er vooral in dat zij bepaalde nummers doen grooven. 'Drive Back' bijvoorbeeld.

Zwakke nummers zijn hier niet te ontwaren. Vanaf de bloedstollend mooie opener 'Don't Cry No Tears' tot afsluiter 'Through My Sails', met Young's vrienden Crosby, Stills en Nash, krijgt de luisteraar een kleurrijk perspectief aangeboden. 'Zuma' is een klasseplaat.

4,5 sterren

avatar van Broem
Mooi vinyl exemplaar uit de bak gevist. Vind Neil solo erg goed maar ben niet altijd gecharmeerd van zijn Crazy Horse werk. Uiteraard voor een luttel bedrag het album meegenomen. Alleen Cortez THE Killer is de aanschaf al waard. Valt zeker niet tegen. Ondanks enkele stevige nummers is het een album wat relaxt op mij overkomt. Zijn gitaarwerk staat redelijk centraal waardoor het album niet het 'rommelige' karakter krijgt van veel Crazy Horse werk. Vind Danger Bird een positieve verrassing. Wat een heerlijk nummer is dat zeg

Hé Broem; ik kocht destijds dit album BLIND nadat het uitvoerig besproken was op de radio en ik al stukjes van nummers had gehoord. Blijft een topalbum. Zijn opvolger - ook blind - gekocht On the Beach mag er ook zijn.

avatar van Broem
Neal Peart schreef:

Moet zeggen dat ik ook regelmatig blind een album aanschaf maar niet nadat ik er naar heb geluisterd Pppfff. Heb al eerder geschreven dat ik enkele maanden geleden als een blok ben gevallen voor Live at Massey en het werk van Neil ben gaan herontdekken. Ik had al best veel maar ben toch aan het bijkopen. Zuma kon ik niet laten liggen. Zal de opvolger ook eens blind beluisteren

avatar van Rudi S
Ook blind gekocht deze, thuis gekomen bleek het toch niet helemaal goed te zijn gegaan.
Had ik Love Will Keep Us Together - Captain and Tennille gekocht

Even serieus, ik neem aan dat we met blind kopen bedoelen: een album (oid) waar we nog niets van hebben gehoord.

@ Rusi S: dat klopt ik had destijds alelen flaren op de rado gehoord (zo ging het ook met 17 seconds van the Cure, maar die werd door Ad Visser's Super Clean Dream Machine, of door Wim van Putten besproken)

Deze week gekocht maar vind het geen sterk album. Dan draai ik tien keer liever Freedom, mijn favoriete Young album

avatar van Supersid
Blijf het nog even draaien, je gaat er in the long run plezier aan beleven, want dit is een groeiplaat.