The Rolling Stones - Sticky Fingers (1971)

Rock / Blues
Label: Rolling Stones

1. Brown Sugar (3:49)
  2. Sway (3:52)
  3. Wild Horses (5:44)
  4. Can't You Hear Me Knocking (7:15)
  5. You Gotta Move (2:33)
  6. Bitch (3:37)
  7. I Got the Blues (3:55)
  8. Sister Morphine (5:34)
  9. Dead Flowers (4:05)
  10. Moonlight Mile (5:57)
  11. Brown Sugar * (4:07)

met Eric Clapton

12. Wild Horses [Acoustic Version] * (5:47)
  13. Can't You Hear Me Knocking [Alternate Version] * (3:24)
  14. Bitch [Extended Version] * (5:52)
  15. Dead Flowers [Alternate Version] * (4:17)
  16. Live with Me [Live at the Roundhouse, 1971] * (4:22)
  17. Stray Cat Blues [Live at the Roundhouse, 1971] * (3:48)
  18. Love in Vain [Live at the Roundhouse, 1971] * (6:42)
  19. Midnight Rambler [Live at the Roundhouse, 1971] * (11:26)
  20. Honky Tonk Women [Live at the Roundhouse, 1971] * (4:14)
  21. Jumpin' Jack Flash [Live at University of Leeds, 1971] * (3:59)
  22. Live with Me [Live at University of Leeds, 1971] * (4:21)
  23. Dead Flowers [Live at University of Leeds, 1971] * (4:02)
  24. Stray Cat Blues [Live at University of Leeds, 1971] * (4:14)
  25. Love in Vain [Live at University of Leeds, 1971] * (6:28)
  26. Midnight Rambler [Live at University of Leeds, 1971] * (13:09)
  27. Bitch [Live at University of Leeds, 1971] * (5:24)
  28. Honky Tonk Women [Live at University of Leeds, 1971] * (3:20)
  29. (I Can't Get No) Satisfaction [Live at University of Leeds, 1971] * (5:31)
  30. Little Queenie [Live at University of Leeds, 1971] * (4:26)
  31. Brown Sugar [Live at University of Leeds, 1971] * (4:44)
  32. Street Fighting Man [Live at University of Leeds, 1971] * (4:52)
  33. Let It Rock [Live at University of Leeds, 1971] * (3:13)
mefyfrancky
"Brown Sugar", "Wild Horses" én "Sister Morphine" zijn de hoogtepunten uit deze wat overgewaarde album. (Omwille van de originele hoes ?)

Staat echter terecht in de top 250 en dit op de 111ste plaats.

avatar van Arrie
mefyfrancky schreef:

Staat echter terecht in de top 250 en dit op de 111ste plaats.

Als ie terecht op die plaats in de top 250 staat, is het album toch niet overgewaardeerd?

avatar van joyce19791
Geweldige plaat van de Stones met mijn favoriete Stones-nummer Wild Horses.

avatar van captain scarlet
Zag laatst een aflevering van de Soprano's waarin Moonlight Mile als intro en eindtune werd gebruikt. Wat een fantastisch nummer blijft dat toch. Andere 5 sterren nummers: Sway, Bitch, en Can't you hear me knocking.

Lukk0
Weer een heel andere sound dan de Stones in de jaren '60 lieten horen, maar ook dit past hen weer als gegoten. Staat voor mij net één klein stapje onder mijn favoriet van The Stones, Beggars Banquet, maar krijgt van mij desondanks 4,5 ster. De hoogtepunten zijn voor mij (uiteraard) Sister Morphine, Wild Horses en Moonlight Mile.

Pieter Paal
Ik heb dit album 3x in mijn kast staan. De uitgave met de rits, de heruitgave zonder tastbare rits en de CD-versie. Er zijn inmiddels digital remasterde versies uitgebracht die volgens zeggen nog beter klinken.
In Spanje was deze Andy Warhol-hoes verboden.
Daar verscheen 'Sticky Fingers' in de hoes met dat blik en die afgehakte vingers. Wat is nou erger?
Op die Spaanse versie ontbreekt 'Sister Morphine', maar is wel 'Let It Rock (live)' aanwezig. In Engeland verscheen de single 'Brown Sugar' met op de b-kant 'Bitch' en 'Let It Rock (live)'.
Deze Chuck Berry-cover verscheen pas veel later op het 'Rarities'-album.
Ik heb in mijn collectie ook Marianne Faithfull's versie van 'Sister Morphine'. Op de hoes staat dat zij dit nummer mede schreef.
Die versie is niet slecht, maar de Stones-versie is voor mij al zo vertrouwd.
'Sticky Fingers' behoort tot een van de beste Rolling Stones-albums.
Nu ze op hun eigen label zaten, konden ze zo'n beetje hun eigen gang gaan. Veel variatie in muziekstijlen (rock/country/blues/jazz/experimenteel).
Vroeger had ik in mijn collectie ook de Amerikaanse single van 'Wild Horses' met 'Sway' op de b-kant. De vocals op 'Sway' waren ietsje anders, alsof de stemmen van Mick & Keith overgedubt waren.
Geen zwakke momenten op dit album. Mijn meest favoriete songs:
'Brown Sugar', 'Wild Horses', 'Bitch' en 'Moonlight Mile'.

avatar van James Douglas
Lukk0 schreef:

Toch klinkt mij dit toch in de oren als een voortzetting van hetgeen wat op Let it Bleed te horen is. Tuurlijk, het is weer wat gestroomlijnder en over de gehele linie is Sticky Fingers waarschijnlijk collectief een beter album. Echter, hoor ik geen radicale breuk met de sound uit de jaren 60. De sound is meer verrijkt ten opzichte van Beggars Banquet maar behoud dezelfde blues elementen. Bij opvolger Exile on Main Street zou die verrijking worden doorgetrokken. Ik lees hier trouwens maar weinig over Can't You Hear Me Knocking?. Het swingende outro maakt die song tot mijn favoriet.

avatar van devel-hunt
Ik hoor net dat Suzan Boyle Wild horses heeft gecovert en het haar eerste single gaat worden. Wat een afgrijselijke gedachte dat dit gestoorde element dit nummer gaat uitbrengen en er dadelijk hordes jongeren rondlopen die dit nummer het eerst via Suzan Boyle horen en waarschijnlijk denken dat het oorspronkelijk van haar is. Mick en Keith, sleep haar voor het gerecht voordat het te laat is!!!

mathieudc
Ik snap het eigenlijk sowieso niet goed, al die artiesten die een cover als single uitbrengen, laat staan als eerste single (uit een carriere dan nog). Als artiest wil je toch je eigen werk en creaties tentoon spreiden, denk ik zo? Maar ja, met een cover is het makkelijker en word je sneller opgepikt zeker?

avatar van aerogp1
mathieudc schreef:

Inderdaad, een triest gebruik is het. Als je geen talent hebt voor songwriting, dan cover je toch gewoon een mega-goed nummer van de stones, en word je via youtube alsnog bekent .

Over het album: een prachtige Stones plaat. Brown Sugar kende ik natuurlijk al van de radio. Na de eerste luisterbeurten boeit de 1e kant me meer dan de 2e kant, na Bitch verslapt mijn aandacht namelijk wat.

Na Bitch komt er volgens mij nog een zinderende finale . I Got The Blues heeft een mooie lading en Sister Morphine is een heel treffende drugssong . De Country in Dead Flowers is de groep op het lijf geschreven en het zweverige Moonlight Mile is de perfecte afsluiter .
Hier zijn The Stones van het begin tot het eind constant en boeiend .
Maar goed dat is mijn luisterervaring .

avatar van kaztor
Lukk0 schreef:
Weer een heel andere sound dan de Stones in de jaren '60 lieten horen

Andere sound? Hmm, ik vind het eerder een voortzetting van wat vooraf ging. Enkele nummers zijn zelfs nog in 1969 opgenomen. Sister Morphine komt zelfs uit 1968 (Beggar's Banquet sessies).

devel-hunt schreef:

Is dat weer een of andere Idols-winnares?

Ach, dat zal altijd wel door blijven gaan. Bij gebrek aan talent wordt er toch altijd geplunderd bij échte artiesten. Zolang ik maar Sticky Fingers kan beluisteren, vind ik het wel mooi zo, al is het wel een behoorlijke trieste zaak dat men de klassiekers niet in hun waarde kan laten.

Wat zou het trouwens schitterend zijn als een alom gerespecteerd artiest eens zo'n tutje bij de kladden grijpt...

avatar van Roy5
4.5 voor deze supper plaat!
Een topper van de stones ik geef een 4.5
omdat ik You Gotta Move eenorm irritant vind
vind het niet op het album passen voor de rest
vind ik Brown Sugar, Wild horses en Sister Morphine
erg mooie nummers van de stones!

devel-hunt schreef:

Wild Horses is één van de weinige nummers van the Stones die ik niet meer kan horen. Gaat Suzan Boyle het ook nog zingen.... aaaaaah!!

avatar van Casino Boogie
Hoe volmaakt kan een album zijn? In mijn ogen is er nooit iets mooier gemaakt dan Sticky Fingers. Alle songs sluiten heerlijk op elkaar aan. Brown Sugar is een prachtige Stonesklassieker, geweldige openingsriff en Can't You hear Me Knocking is het hoogtepunt, met de prachtige solo van Mick Taylor. Bitch rockt ook lekker weg, Sister Morphine is een prachtige ballad met een ietwat morbide tekst en Moonlight Mile is een hele mooie afsluiter.

avatar van barrett
Deze heb ik vroeger vele gedraait, ik moet maar eens opzoek gaan naar deze plaat en ze eindelijk eens aankopen om in mijn collectie te zetten....

avatar van barrett
west schreef:

Ik wist zelf niet dat die Suzan Boyle dit nummer heeft gezongen, een mooi zicht zal het allesinds niet gegeven hebben.

avatar van De Ulk
Sway, Can't You Hear Me Knocking en Dead Flowers vind ik tot de betere Stones-nummers behoren. Wild Horses en Bitch vind ik verschrikkelijk. De overige nummers gaan van aardig tot goed. Goede LP, 4 sterren.

0,5
Helaas weet ik niet hoe je een videolink naast een nummer zet, maar ik weet zeker dat jullie dit een interresante zullen vinden. Brown Sugar voor het allereerst door de Stones gespeeld in 1969 tijdens het roemruchte Altamont concert op 6 dec 1969, klik op de volgende link

YouTube - THE ROLLING STONES - BROWN SUGAR - ALTAMONT 69

avatar van Lee Malone
@behroez

Ik zie dat je dit album precies een stuk minder vindt dan alle andere albums van The Rolling Stones. Scrollfoutje of toch een weloverdachte stem?

behroez schreef:

YouTube - THE ROLLING STONES - BROWN SUGAR - ALTAMONT 69

Dat komt omdat Sticky Fingers voor een deel in elkaar is gezet met takes die al eerder opgenomen waren en de vorige albums niet haalden heb ik geloof ik wel eens gelezen. Lekker album trouwens, Ry Cooder zijn slidegitaar op Sister Morphine vind ik excellent. En natuurlijk Can't You Hear Me Knocking met die solo van Taylor.

avatar van joko16
toch wel zo ongeveer de beste van de stones....

RollingStone_
beste plaat van de Stones.
mijn persoonlijke top 10 :
Moonlight Mile
9)I Got The Blues
10)You Gotta Move

avatar van Thunderball
Ook dit album gaat na de boxen van GYYYO en Exile, in waarschijnlijk het najaar/begin volgend jaar, uit komen in een mooie verzamelbox incl bonustracks en een live concert op een extra dvd.

avatar van Thunderball
Thunderball schreef:

Shiiiiiittttttt!
Het bleek een 1 april grap te zijn, waar ik in getrapt ben.

The Oath
Thunderball schreef:

Shiiiiiittttttt!
Het bleek een 1 april grap te zijn, waar ik in getrapt ben.

En dat op 29 maart.

Sway is een zalig nummer!
En dat 2de 'favoriete nummer'. Dat is keimoeilijk! Gaat tussen al de rest op 'You Got to move' na: 6 kanidaten dus nog

avatar van Stijn_Slayer
Vandaag deze topklassieker voor 5 euro uit de afprijsbakken bij Mediamarkt gevist (in Arnhem liggen er nog zo'n 12 voor de liefhebber).

Eén van hun beste, ik denk dat ik het zelfs hun beste na Exile on Main St. vind.

Natuurlijk de klassiekers 'Brown Sugar' en 'Wild Horses', die nog altijd ijzersterk zijn, maar elk nummer hierop is méér dan raak.

Alleen jammer dat de hoes op LP natuurlijk veel gaver was. Die Warhol toch....

Father McKenzie
Tja, die mooie elpee-hoes, destijds, met een echte jeansbroek eromheen... nogal moeilijk om dat in zo'n klein prutsdoosje van een cd weer te geven.

Voor mij is de absolute topper hierop Can't You Hear Me Knocking, dat zenuwachtig rockend begint... en dan in een soort jazz-samba overgaat met prachtige saxpartijen... euh... ik moet het checken, was dit al Bobby Keys?

Zorin
Father McKenzie schreef:
Voor mij is de absolute topper hierop Can't You Hear Me Knocking

Ja, vind ik ook; heerlijk .