Lou Reed - Berlin (1973)

Label: RCA

1. Berlin (2:32)
  2. Lady Day (4:30)
  3. Men of Good Fortune (4:37)
  4. Caroline Says I (3:57)
  5. How Do You Think It Feels (3:42)
  6. Oh, Jim (5:13)
  7. Caroline Says II (4:01)
  8. The Kids (7:55)
  9. The Bed (5:51)
  10. Sad Song (6:55)
avatar van titan
titan (crew)
Ongelovelijk fraaie en buitengewoon (door Bob Ezrin) prachtig geproduceerde plaat met louter topnummers. Vooral Kids met het hartverscheurende kindergekrijs dat van Ezrins kinderen afkomstig is (hij had ze verteld dat hun moeder nooit meer terug zou komen en liet ze vervolgens alleen met een microfoon in hun buurt!) bezorgt me nog altijd meters kippenvel. Een klassieker die de volle buit zonder meer verdient. 5*

Magnifiek album inderdaad, van de eerste tot de laatste noot! Ook van mij vijf sterren.

avatar van tims
Door recencenten, criticasters vaak beoordeeld als beste album aller tijden.
Waarom??? Beluister hem een keer.

avatar van Zachary Glass
Door recencenten, criticasters vaak beoordeeld als beste album aller tijden.

Het bizarre is: toen dit album uitkwam - werd het unaniem gekraakt in de pers.

Er is ooit een rechtszaak geweest waarin Reed's toenmalige platenfirma deze LP (en niet Metal Machine Music!) als bewijsstuk opvoerde om de rechter er te van overtuigen wàt er gebeurde wanneer je Reed overdadige financiële middelen gaf om een lp op te nemen.

Los van die blijmoedige popnummers (want dat zijn ze wanneer je Reed's stem en dito teksten wegdenkt) is het verhaal op deze lp prachtig, zoniet subliem.

"Boy gets girl/Boy loses girl", zei Reed ooit in verband met deze lp. De gedachten op deze lp zijn blijkbaar niet zo vrolijk. Reed schildert in z'n songs spookachtige taferelen, vind ik.

[ouwehoermodus aan] Een soort onhoudbare, moordende angst die onmogelijk in woorden te vatten is bevolkt deze songs. Kan enkel gevoeld worden worden door diegene met een hoogstonrustige geest, vol gitzwarte geheimen. In andere woorden: Wij allemaal dus

M.a.w.: Reed inviteert u op een tripje speleologie in de ziel van zijn liedjes-personages. Wie de trip wil maken - kan raar opkijken op het eind van de rit [ouwhoer modus-uit]

Zachary Glass schreef:

Het bizarre is: toen dit album uitkwam - werd het unaniem gekraakt in de pers.

Toch wel vreemd....wilde net hetzelfde zeggen...je haalt de woorden uit mn mond.
Maar ik begreep dat hij ( dhr. Reed) metal machine music creeerde om van z'n platencontract af te komen.
Nu trouwens een collectors item geworden (met.machine.music)

Heb Berlin trouwens nu opstaan...krijg altijd weer kippevel als ze haar kinderen weghalen...brrrrrr

tims schreef

Daar is de hele mensheid het over eens, alleen de heer Reed niet

Toen de plaat uitkwam zei-ie: "Iedereen die dit uitluistert tot het einde, is een idioot".

Wat gebeurde er daarna? Brian Eno beweerde koudweg dat het de "eerste ambient-plaat" ever was - excuseer, lig even op de grond van het lachen (ja, ze kunnen grappig zijn - die popmuzikanten).

Vervolgens herriep Reed z'n visie en beweerde dat hij wel degelijk een muzikale vernieuwing probeerde door te voeren en dat-ie gek was op MMM (helaas - zijn vinyl exemplaar van MMM bleek opgepeuzeld door zijn hond).

Toen-ie drie jaar terug optrad in Oostende - gaf hij een kort interview aan Radio 1. Hij beweerde dat MMM opnieuw ging uitgebracht worden (is gebeurd intussen, dacht ik) en dat hij opnieuw erg "genoot" van het werk.

Laat nu nog iemand zeggen dat Reed geen gevoel voor humor heeft

avatar van tims
En nog zijn er mensen die dit album 1 punt geven!!! Gebrek aan ....?

Of te veel aan ...

Maar primair een andere muziek smaak.
En helaas voor de mensen die dit goed vinden ken ik deze plaat ook en vind er niet veel aan, sorry kan het ook niet helpen.

Of te veel aan ...

Maar primair een andere muziek smaak.

Bewijst maar weer dat over muzieksmaak niet te twisten valt...toch?

tims schreef:

Bewijst maar weer dat over muzieksmaak niet te twisten valt...toch?

Idd.
Ik vind Lou Reed als persoon(lijkheid) wel interessant trouwens, houd alleen niet van z'n muziek.
Op zich wel jammer, had dat gevoel graag over gebracht in m'n stemgedrag maar dat zou niet eerlijk zijn ten opzichtte van wat ik van z'n muziek vind en daar gaat het hier op MuM uiteindelijk om.

Idd.

Als ik zo brutaal mag zijn.....
Is er iets specifieks wat je niet "vind" bij Lou ?

1,5
Hij kan absoluut niet zingen en ik vind zijn gitaarspel ook zeer midelmatig, meestal is de band die hij om zich heen weet te verzamelen ook van een gemiddeld niveau.
(Dit is dus puur mijn persoonlijke visie, niet een 'dit is' statement.)
Wat mij wel bevalt aan 'm, is dat hij altijd z'n eigen ding heeft gedaan en een buitenbeentje is gebleven tussen de meeste mainstream muziek, met andere woorden, hij staat voor wat hij doet.

blabla schreef

ik vind zijn gitaarspel ook zeer middelmatig, meestal is de band die hij om zich heen weet te verzamelen ook van een gemiddeld niveau.

Vind ik dus ook - heb 'em vier jaar terug zien optreden (luiddddddd!). Toen ging Lou aan het soleren, ik dacht: "oei-oei-oei, Lou toch".

Aan de andere kant was het ook zeer motiverend voor mij: ik kan bijna net zo goed gitaarspelen als den Lou

blabla schreef:

(Dit is dus puur mijn persoonlijke visie, niet een 'dit is' statement.)

Ik ben het helemaal met je eens....Lou kan absoluut niet zingen.
Maar een band van gemiddeld nivo???? Nu ben ik het echt niet met je eens.
Maar dat is het mooie van muziek he....je hoeft het ook niet met elkaar eens te zijn. (gelukkig kan Tom Waits wel goed zingen...toch?)

tims schreef:

(gelukkig kan Tom Waits wel goed zingen...toch?)

Ja, heel goed, hoewel, goed, vooral mooi en emotievol.

Zal toch m'n stem op deze plaat even wijzigen, 1 is wel erg laag, maak er 1.5 van.

blabla schreef:

Ja, heel goed, hoewel, goed, vooral mooi en emotievol.

Hoe krijg ik je naar een 5 ??

Hersenspoelen

avatar van Zachary Glass
Wees tevreden dat je een vol half punt uit blabla weet te puren

Hersenspoelen

Maar stadsgenoten 'helpen' elkaar toch wel eens een beetje

tims schreef:

Hoe krijg ik je naar een 5 ??

Als jij 'Charlie Haden Liberation Music Orchestra - The Ballad of the Fallen' en 'Keith Jarrett/Gary Peacock/Jack DeJohnette - Changeless' 5 sterren geeft.

Hoewel, zelfs dan niet, zouden het allemaal geen eerlijke stemmen meer zijn, ik zie het liever zoals het nu is, gewoon iedereen een eigen mening.

blabla schreef:

VAN EEN GEMIDDELD NIVEAU!!!!!!! Luister naar zijn live album rock n roll animal en ga je diep schamen, Als Steve Hunter en Dick Wagner middelmatig zijn weet ik het ook niet meer. Hij mag op die plaat dan niet zo fantastisch zingen. (zat zwaar onder de speed en heroine) Zijn bandleden zijn daar stuk voor stuk meesterlijke musici. O ja nog een voorbeeld luister naar de 3 minuten durende intro van sweet jane. Een gitaarduel tussen de gitaristen die ook staat in de top honderd beste gitaarsolos ooit van de rolling stone.
Of luister naar perfect night live in london. Zijn band speelt daar wel heel anders, veel rustigere en intiemer. Maar die spelen ook zeker zo goed als de muziekanten op rock n roll animal. Vooral de drummer. voor een groot gedeelte door hem staat er de beste versie van vicious ooit op.
Zo, dit moest ik even kwijt

Machtig mooi album.
Stamt uit een beetje uit het zelfde tijdperk als bv David Bowie's Ziggy Stardust. Als ik echt moet kiezen denk ik dat deze het dan net gaat winnen.
En dat hij niet kan zingen of gitaarspelen ? Kan mij dat nu schelen; het raakt me, en daar gaat het om.

avatar van lebowski
Lou Reed is van een aparte orde. Om over iemand die vanaf de jaren zestig origineel en creatief is te gaan neuzelen over zijn stemgeluid vind ik redelijk gewaagd. Luister eens naar The Bed, de zeggingskracht en de lading van dat nummer zijn bijna onovertroffen. Zijn teksten zijn al veertig jaar persoonlijk en diepgaand, geen vage terminologie als Give peace a chance of We are the world, maar levensvragen die iedereen bezighouden. Geloof me, menige popnachtegaal of stergitarist zou zijn leven geven voor het oeuvre van dhr. Reed, omdat hij iets heeft wat maar weinigen hebben: rock-'n-roll!

avatar van axel33
Geen muziek om vrolijk van te worden, maar wat een enorme zeggingskracht! Deze cd kruipt onder je huid - het kindergeschreeuw in The Kids gaat niemand in de koude kleren zitten - en is een onvervalste klassieker. Reed's beste.

avatar van Black Math
lebowski schreef:

The Bed is mijn favoriete nummer van deze cd. Is is zo minimalistisch, maar juist daarom heeft het zo'n fantastische sfeer.

beaster1256
deze lp ken ik van in het begin , ik dacht 1972 en toen heeft hij 4 maanden onafgebroken op mijn pick up gelegen en iedere dag na school 2 tot 3 keer opgelegd ,
een van de grootste ondergewaardeerde meesterwerken ever

Gish
Al vanaf 1973 een van mijn favoriete albums.
Vaak draaien in de late avond.
How do you think it feels, The Bed
Jammer van die jankende kinderen in "The Kids"
Verder gedoemde schoonheid

lebowski schreef:

Mooi gesproken, meer kan ik niet zeggen

avatar van pauljojo
titan schreef:

Whaha! Echt!? Ai... Dit klinkt echt... uhmm... tja.. ouch...

Geweldig dus...

avatar van IMPULS
Nu ik dat weet over het kindergekrijs vind ik Kids plots minder sympathiek...Geldt niet voor de muziek noch voor het album, hoor.
Dit is het enige album van Reed dat me wél bevalt. Dan weer prachtig of gevoelig, pijnlijk, ingetogen...
Maar ik kan me dan ook herinneren dat Reed in eerste instantie niet achter de produktiewijze en -resultaat (Berlin dus)van Ezrin stond. Later geloof ik bijgedraaid.
De rest van Reeds oeuvre, het steviger rock ('n roll) werk spreekt mij niet aan. Hoe integer hij daarin ook is.