Lou Reed - Berlin (1973)

Label: RCA

1. Berlin (2:32)
  2. Lady Day (4:30)
  3. Men of Good Fortune (4:37)
  4. Caroline Says I (3:57)
  5. How Do You Think It Feels (3:42)
  6. Oh, Jim (5:13)
  7. Caroline Says II (4:01)
  8. The Kids (7:55)
  9. The Bed (5:51)
  10. Sad Song (6:55)
avatar van lebowski
Lou Reed is van een aparte orde. Om over iemand die vanaf de jaren zestig origineel en creatief is te gaan neuzelen over zijn stemgeluid vind ik redelijk gewaagd. Luister eens naar The Bed, de zeggingskracht en de lading van dat nummer zijn bijna onovertroffen. Zijn teksten zijn al veertig jaar persoonlijk en diepgaand, geen vage terminologie als Give peace a chance of We are the world, maar levensvragen die iedereen bezighouden. Geloof me, menige popnachtegaal of stergitarist zou zijn leven geven voor het oeuvre van dhr. Reed, omdat hij iets heeft wat maar weinigen hebben: rock-'n-roll!

avatar van Waldo Jeffers
Ja dus een top 10-plaat waar ik niet bij gereageerd heb & zodoende blijkbaar een opdracht gekregen in het recensie-topic...

Dit album zou de grote bevestiging worden voor Lou Reed die daarvoor enorm had gescoord met Transformer, mede dankzij David Bowie's medewerking. Die is er op dit album niet meer bij, misschien een reden dat het zo'n extreem album geworden is? Nu ja, als producer kregen we Bob Ezrin, erg sterk producer die dankzij deze plaat ook even door een donkere periode moest kruipen net als Reed zelf. Het album werd namelijk erg slecht (om niet meteen te zeggen niet) ontvangen door de muziekpers & recensenten, en dus door het publiek. Meteen weg met de goddelijke status van Reed die hij dankzij Transformer kreeg...

Om te beginnen had Reeds vrouw een poging ondernomen zelfmoord te plegen & wilde nadien van hem scheiden. Lou Reed was in die tijd dan ook nog 'ns zwaar heroïne-verslaafd. Niet meteen de ideale omstandigheden om een dubbelalbum (ja, dat moest het worden) te maken dat de opvolger van het succesvolle Transformer moest worden. Het opnemen van het album (wat in Londen gebeurde) was volgens Reed 'een bijzonder gestoorde periode'. Zo gestoord zelfs dat er voor Ezrin nix anders overbleef om Reeds voorbeeld te volgen & ook zwaar aan de heroïne te gaan ('het was dat of een zenuwinzinking': Ezrin). Zoals bekend weigerde de platenmaatschappij Berlin als dubbelalbum uit te brengen zodat Reed & Ezrin er erg veel uit mochten gaan knippen...

Qua thematiek kan je er makkelijk Reeds gemoedstemming in terugvinden: drugs, zelfmoord, drugs, man die z'n vrouw slaat, drugs, prostitutie, drugs, drank, drugs, ... Enfin, niet meteen een vrolijke plaat dus. Door de plaat heen gaat het van kwaad naar erger met een vrouw die drugsverslaafd is, ook aan de drank, die zichzelf prostitueert (Berlin-Lady Day-Men Of Good Fortune-Caroline Says I-How Do You Think It Feels-Oh Jim).

In die laatste dat over het eenzame gevoel van onze 2 junkies gaat, Oh Jim, keert de plaat volgens mij. Ergens in dat nummer verandert heel de sfeer, wordt het album donkerder, triester, moeizamer van sfeer. Caroline Says II gaat dan ook meteen verder in die sfeer. De vrouw wordt hier door de man geslagen maar zij komt er een beetje tegen in opstand, wilt dat leven niet langer (Life is meant to be more than this), & neemt wat speed & zegt dat ze haar man of vriend (ook een junkie natuurlijk) niet meer wil.

In The Kids dan worden haar kinderen nog eens van haar afgenomen 'because they said she was not a good mother' & natuurlijk vanwege hoe ze door het leven ging. Hierin vinden we natuurlijk dat beroemde stuk waarin Bob Ezrin z'n 2 zoontjes had wijsgemaakt dat hun moeder dood was & ze haar nooit meer zouden zien. Dit gehuil kwam dan op cd terecht. Overigens werd dit verhaal later door Bob Ezrin weer ontkracht (mss de invloed van de heroïne?). Illustreert wel de geschiftheid van de opnames van dit album... Overigens speelt Tony Levin de bas op dit nummer.

In The Bed dan pleegt de vrouw zelfmoord omdat alles van haar is afgenomen, haar leven heeft geen zin meer. In Sad Song tenslotte treurt de man hoegenaamd niet om haar & wil z'n tijd niet langer verspillen...

Een album dat in het begin erg slecht werd ontvangen & nu als meesterwerk wordt opgehaald. Lou Reed hield er een hekel aan muziekjournalisten aan over (verklaart de soms houterige interviews met Reed). Natuurlijk is dit album ook echt een meesterwerk, & eigenlijk valt daar weinig aan toe te voegen.

avatar van swoon
Geweldig, dit. Prachtige muziek met voor mij als hoogtepunten The Bed(dat heel erg veel gelijkenissen heeft met Wilco's A Ghost is Born, vooral dan het zinnetje oh, oh, oh, oh, oh, oh, oh, what a feeling), en berlin.

5* en een top 10 notering.

avatar van Maartenn
Maartenn (crew)
De duisterste aller platen van Reed en daarom misschien nog wel mooier dan het grijsgedraaide Transformer.

Deze kant van Lou Reed bewijst even temeer dat hij als artiest in staat was om met een breed scala aan muzikale creativiteit voort te brengen. Dat ik deze destijds een 4.0* heb gegeven moet ik toch even corrigeren naar een 4.5* voor dit zeer goede album.

avatar van Reijersen
N.a.v dit topic beluisterde ik dit album.

Lou Reed, de naam is (natuurlijk) bekend. Ken ik veel muziek van Lou Reed? Nee, dat niet.
De een beetje fluisterend, pratende manier van voordragen moet je liggen. Verder valt me op dat de nummers met piano ook echt die piano op de voorgrond treedt. Sfeervol is het allemaal wel en ook helemaal niet vervelend om naar te luisteren. Maar om nu te zeggen dat ik dit nog heel snel nog een keer op zou gaan zetten. Ik weet het niet.