MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

De Site / Algemeen / Feedback MusicMeter: de inhoud

zoeken in:
Sheplays schreef:
Wie zijn al die users die hier 5* voor hebben gegeven eigenlijk? Zijn ze hier nog actief? Hierbij een oproep aan de 1716 gebruikers om zich te melden.

Bij zo'n beetje elk album is het percentage van users die zich niet meer laten zien ongeveer even hoog, dus beetje een nutteloze opmerking.

Sheplays
MJ_DA_MAN schreef:
(quote)

Bij zo'n beetje elk album is het percentage van users die zich niet meer laten zien ongeveer even hoog, dus beetje een nutteloze opmerking.

Tenzij je die percentages hebt uitgerekend en ze mij kan overleggen kan ik hetzelfde zeggen van jouw opmerking.

Dat kan wel zo zijn, maar jij begon erover en ik niet .

Sheplays
Er stond dan ook een vraag en geen opmerking.

Bij dit mooie album zijn alle stemmers nog actief op Mume

Nicci
op zich vind ik dat sheplays een punt heeft. een rotatielijst is na een tijdje niet meer geldig, terwijl onze top tien eeuwigheidswaarde heeft (net als onze stemmen).

eens!!
Nicci schreef:
op zich vind ik dat sheplays een punt heeft. een rotatielijst is na een tijdje niet meer geldig, terwijl onze top tien eeuwigheidswaarde heeft (net als onze stemmen).

Maar dát is niet exact haar punt, hoewel ik ook vóór een top 10 die bij lange afwezigheid vervalt. Mocht je dat wél bedoelen, mooi! Want ik word soms ook verdrietig als ik bijv. 50 Cent in de top 250 zie.

Sheplays
Om misverstanden te voorkomen; ik heb niets tegen een nummer één positie van dit album. Het idee van het laten vervallen van stemmen bij lange afwezigheid vind ik echter wel goed.

voltazy
Sheplays schreef:
Om misverstanden te voorkomen; ik heb niets tegen een nummer één positie van dit album. Het idee van het laten vervallen van stemmen bij lange afwezigheid vind ik echter wel goed.

ja, het gaat dan ook niet alleen om dit album, zijn nog meer albums waarbij het het geval is dat er veel stemmen staan van allang afwezige users.

Nicci schreef:
dank je. het is in dit draadje nog niet eerder voorgekomen . . .

Ja hoor. Er is hier op MuM nog maar 200.000 keer gediscussieerd over het laten vervallen van stemmen / top 10 na lange afwezigheid... De reden dat je er in dit draadje niets van vindt is simpel: morgen staan deze berichten hier ook niet meer. Discussies over de top 250 worden immers verplaatst naar een centraal topic!

Met andere woorden: morgen staan deze berichten hier niet meer, en ik heb de mods dus weer iets meer werk gegeven, waarvoor alvast mijn excuses!

Sheplays
Ik heb een eenvoudige steekproef gedaan bij de eerste 100 users die OK Computer in hun top 10 hebben staan.

Van deze 100 hebben slechts 28 users zich gedurende de maand september tot op vandaag minstens één keer ingelogd. Er is één user niet op MuMe geweest sinds 2004, 8 sinds 2005 en 16 sinds 2006. Er is ook een aantal dat al een half jaar niet meer op de site is geweest.

Als dit representatief is voor alle users die op dit album hebben gestemd is het misschien geen gek idee om stemmen te laten vervallen bij lange afwezigheid. Daaraan dan gekoppeld een blokkade van meer dan één account bij top 250 albums.

Hoe wou je die blokkade van meer dan één account controleren? :s Verder ben ik helemaal akkoord met het idee hoor.

Wat ik wel even wil zeggen, en dat is niet omdat Radiohead mijn favoriete groep is: volgens mij kan je deze steekproef bij de volledige top 100 doen. Overal zijn inactieve users te vinden...

Sheplays
ZERO schreef:
Hoe wou je die blokkade van meer dan één account controleren? :s Verder ben ik helemaal akkoord met het idee hoor.

Wat ik wel even wil zeggen, en dat is niet omdat Radiohead mijn favoriete groep is: volgens mij kan je deze steekproef bij de volledige top 100 doen. Overal zijn inactieve users te vinden...

Wat dacht je van het checken van IP nummers?

Je hebt natuurlijk gelijk dat er bij alle albums inactieve users zijn te vinden. Op een topdag zijn er op MuMe hooguit 120 van de 17.000 ingelogd.

Ik denk alleen dat het enorme verschil tussen nummer één en twee niet geheel rechtvaardig is.

fredpit
Harald schreef:
kan wel best kunnen

Er is al eens gekeken naar het effect van "oude top 10" verwijdering op de de top250..dat was minimaal. (ocpc stond nog steeds op nr1)

Maar er was een tijdje geleden een lijstje gepost van de top 10 van actieve users en toen stond OKC nog steeds op 1...

Het verschil is uiteraard overdreven (OK is niet beter dan Dark Side of the Moon en die plaat van Coldplay bij elkaar), maar ik maak me er niet druk om eigenlijk.

Sheplays
Weg met die lijst(en) dan, dat lijkt mij veel leuker!

Yak
Berichten van OK Compu die over toplijst-noteringen e.d. gaan ook hierheen verplaatst, ik hoop dat het nu niet teveel door elkaar staat allemaal.

Sheplays schreef:
Weg met die lijst(en) dan, dat lijkt mij veel leuker!

Ik vind die lijsten eigenlijk erg leuk om albums te ontdekken hoor. Toch altijd fijn om een album tegen te komen dat je niet kent en dat blijkbaar hoog gewaardeerd wordt? De meeste platen die ik uit de top 250 al gehoord heb, vielen hartstikke mee!

Iets wat je trouwens ook niet mag vergeten in je redenering: er zijn ook mensen die OK computer NIET in hun top 10 zetten omdat hij toch al hoog genoeg staat. Als OK Computer ooit begint terug te zakken, zal je volgens mij bijna onmiddellijk een reactie zien van mensen die hem er dan toch maar ingooien. Hoewel dat natuurlijk maar een veronderstelling is...

herman schreef:
Maar er was een tijdje geleden een lijstje gepost van de top 10 van actieve users en toen stond OKC nog steeds op 1...

Het verschil is uiteraard overdreven (OK is niet beter dan Dark Side of the Moon en die plaat van Coldplay bij elkaar), maar ik maak me er niet druk om eigenlijk.
Ook als ze niet meer actief zijn, zo lang het correcte top 10 noteringen zijn is de lijst OK zoals ze is. Alleen als er fraude gepleegd is, door fake users etc. moet er iets aan gedaan worden. Maar daarvoor zijn toch wel de admin en de crewleden verantwoordelijk, vermoed ik. Ik denk ook wel dat ze het al gecorigeerd hadden als er fraude in het spel was.

Lennonlover schreef:
(quote)

da's larie. Ik ben zelf 20 en ken écht niet veel van de muziek van tegenwoordig. Mijn jeugdmuziek was de eurohouse. de goeie nineties à la capitain jack, gala, real mccoy, 2unlimited, 2fabiola,... . Daar hou ik van, maar alleen met het uitgaan. Veel andere muziek uit mijn kinder/jeugdjaren ken ik niet omdat ik me bezighield met muziek van de jaren '50-'60-'70 omdat ik muziek van tegenwoordig slecht vind/vond. Nu begin ik er meer en meer in te komen en dit, eigenlijk dankzij MuMe. Als niemand mij zegt "je moet dit of dat horen" dan ben ik niet gemotiveerd genoeg om te beginnen luisteren.

In jou geval kan dit zeer zeker larie zijn en misschien nog wel voor 1000 anderen met jou. Maar ik veronderstel ook niet dat dit de hoofdrede is waarom de top 250 er uitziet zoals hij eruitziet.

Had ook niet anders verwacht dat mensen die juist "anders" zijn dan mijn veronderstelling suggereert zouden reageren.

Hetgeen ik me gewoon afvraag is hoe de top 250 eruit zou zien als er bijvoorbeeld veel meer 40'ers en 50'ers op dit forum zouden zitten (als ik n.m. op een user klik komt het veel vaker voor dat deze jonger is dan pakweg 30 jaar.)
Ik denk, weet ik natuurlijk niet zeker, dat er dan meer 70's en 60's platen tussen staan dan nu het geval is.
Voor een juiste balans van een toplijst van albums is een ongeveer gelijke verdeeldheid van leeftijdscategorieen een belangrijke variabele om nou precies te kijken hoe muziekminnend Nederland denkt over de beste muziek/ albums aller tijden.
Heeft verder ook niks te maken of ik het wel of niet eens ben met de top 250.
Wat betreft jaren 90 en 2000 platen in mijn top 10 ben ik zelf zo "schuldig" als de pest.
Goed wil niet zeggen dat die lijst er dan ook daadwerkelijk anders uitziet dat kan niemand bewijzen. Zowel ikzelf niet als hij/ zij die mijn veronderstelling complete larie vinden. Maar goed eenieder mag zijn mening hebben en dit is de mijne.
Maar hoe groter de diversiteit aan mensen hoe geloofwaardiger deze lijst wordt en dat is op zich geen verkeerd streven.

Casartelli (moderator)
Wat de evenwichtigheid betreft van de top 250, het al dan niet schrappen van oude toptienen, oude stemmen en oude berichten, had ik eerder al een paar dingen geschreven. Even highlighten om het wiel niet opnieuw uit te vinden:
Het is nu eenmaal een feit dat een substantieel deel (i.e. geen meerderheid, maar wel een betrekkelijk substantiële minderheid) van de MuMe-community zijn toptien volzet met actuele / gehypte platen. Als dit blijvend actieve leden zijn, verandert hun toptien waarschijnlijk wel mee, dat is namelijk inherent aan het fenomeen 'hype'. Of dat een juiste benadering van het fenomeen 'toptien' is, is een andere vraag (werd hierboven al even ter sprake gebracht), maar we vellen er kennelijk geen negatief waardeoordeel over (als we dat wel zouden doen, zouden we bijvoorbeeld überhaupt onmogelijk moeten maken om er platen jonger dan twee jaar in te zetten).

Een community drijft op zijn actief deelnemende leden en dus niet op al langere tijd inactieve leden. Met het huidige systeem komt er aan het begin van elk nieuw jaar een hele zwik hypeplaten van twee jaar ervoor in de lijst en ik heb in elk geval niet de indruk dat dat de bedoeling is.

Ik ben echter beslist geen voorstander van het schrappen van berichten en stemmen van inactieve gebruikers.

De belangrijkste reden voor mij echter om daar (in het bijzonder: het schrappen van inactieve stemmen) niet voor te zijn en wel voor het inactief maken van toptienen van inactieve gebruikers is het statistische verschil tussen een toptienlijstje dat 1 tot 10 pluspunten voor een plaat oplevert en een stem op schaal 0,5-5,0 die, in het geval van een populaire plaat, slechts een van vele is. De eerste is gevoelig voor uitschieters, de tweede veel minder. Tegenover een paar (gehypt?) hoge stemmen staan een boel neutraliserende stemmen, tegenover een paar (gehypt?) hoge noteringen in een toptien staat niks. Wel zou er een zelfreinigend effect in de tijd kunnen zijn als een user actief blijft en zijn toptien aan de tijd aanpast óf van de site verdwijnt en na enige tijd zijn toptien ook ziet verdwijnen.

Kortom:

- oude berichten: laten staan, kunnen informatief zijn en staan op zijn slechtst niemand in de weg

- oude stemmen: laat ook maar staan. Hebben normaal gesproken weinig invloed op het gemiddelde, als het aantal oude stemmen een beetje netjes over de schaal verdeeld is. Het nadeel voor een user die na lange tijd weer inlogt, om alle stemmen opnieuw te moeten plaatsen is te groot

- oude toptienen: na verloop van tijd weghalen, omdat de invloed op een tiental van de bijna 90000 albums onevenredig zwaar is

ZERO schreef:
Als OK Computer ooit begint terug te zakken, zal je volgens mij bijna onmiddellijk een reactie zien van mensen die hem er dan toch maar ingooien. Hoewel dat natuurlijk maar een veronderstelling is...

Zie mijn top 10.

douwens schreef:

Voor een juiste balans van een toplijst van albums is een ongeveer gelijke verdeeldheid van leeftijdscategorieen een belangrijke variabele om nou precies te kijken hoe muziekminnend Nederland denkt over de beste muziek/ albums aller tijden.

Betere verdeling leeftijd, betere verdeling man/vrouw, betere verdeling hiphop, r&b, rock, jazz, indi, schlager etc. etc.

WAAROM?

Dit is gewoon een toplijst van Musicmeter, een muzieksite waar een mensen komen die muziek en internet minded zijn. Voor deze groep is Ok Computer de populairste plaat. Zo heb je nog honderden toplijsten. Maak het niet belangrijker dan het is.

Hoe stelt een muziekliefhebber een top-lijstje samen c.q. rangschikt ie zijn platenkast?
Het bekende Duivelse Dilemma dat zo mooi is vertaald in boek en de film High Fidelity(met John Cusack)....... Toch ontkom je er niet aan om, indien je enigszins objectief over 'muziek die er toe doet' (al weer een subjectieve beschrijving) wilt communiceren (zoals op deze site) je van bepaalde, gezamenlijk afgesproken en rationeel bepaalde kaders moet zien uit te gaan. Persoonlijke emoties zijn nu 1-maal lastig ter zijde te schuiven maar, zoals ik eerder ook al door Aero zag beschreven, je kunt best voor bepaalde muziek / muzikanten waardering hebben, of het nou voor de teksten/muziek/wijze van uitvoering/ owdo is, zonder dat het nou jouw ding is....
Als ik vanuit het hierboven beschrevene een kader moet aangeven en van het algemeen metrisch stelsel van 10/100/1000 enz. uitga, neem ik mijzelf de volgende maat:
Om een eigen top 10 vast te stellen, aansluiten bij de 10 meest gangbare categorien die ik herken als 'algemeen erkend'. Dan kom ik tot de volgende 10 (kort beschreven):
1. Klassiek: composities van oorsprong van voor 1920, niet electrisch versterk,.....
2.Singer/Song: schrijver en tevens uitvoerende van de muziek, zang met acoustisch gitaar / piano,.....
3.Blues/folk: roots, black-american, engels jaren ‘6o, blues-rock, nederblues, ska, reggae, skiffle,.....
4.Jazz: vanaf eind 1930, vernieuwend, niet perse melodisch, vaak met blazers van free-jazz tot nu-jazz,....
5.Rock: garage, punk, hardrock, heavy metal, electrische gitaar, grunge,... geevolueerde rock ‘n roll, rockabilly, boogie woogie, glam-rock....
6.Soul: motown, black, funk, hiphop, rap, nu-soul, r&b,..
7.Populair: ‘top 40’ muziek, music for millions, muziek bedoeld m.n. voor de verkoop maar ook soundtracks van films e.d., ....
8.Roots: wereldmuziek niet Engelstalig; afrikaans, zuid-amerikaans (mambo, latin, forro). Nederpop (Nederlandstalig), .........
9.New Wave: vernieuwende muziek, sfeerisch, melodisch, Neanthertalerrock, alternatieve rock,...
10.Dance: disco, house, techno, (dansmuziek), lounge,..

Het zij gezegd, tis arbitrair en zeker aan te vullen / scherp te stellen, maar kan wel als een algemene leidraad handig zijn als je over muziek in de breedste zin wilt communiceren / waardeoordelen wilt uitwisselen....
Voor de MM-site valt klassiek natuurlijk af. Voor mij persoonlijk ook niet het meest spannende genre al vind je bijv. Grieg (Peer Gynt) en Tchaikovsky (Nutcracher) wel terug in mijn favo top 50. Als we daar nu de categorie 'Recent' (Def: laatste 10 jaar) aan toevoegen, dan zitten weer op 10 categorieen. Zo kun je dus max. 2 platen uit 1 categorie bij je top 10 hebben en dus max. 20 uit 1 categorie in je eigen top 100. In ieder geval krijg je dan een wat algemeen, evenwichtiger beeld van muziek(genres) 'in den breedte' in de MM Top 250 maar kan eenieder ook nog best een bepaalde voorkeur voor een bepaald genre naar voren laten komen (je voorkomt dan in ieder geval 5 x een plaat van een zelfde artiest bij een persoonlijk top 10, wat m.i. kolder is). Afijn, dit geschreven hebbende (praise The Lord )toch maar eens naar mijn eigen top 10 kijken en met het geschetste mijn eigen top 100 samenstellen.....................

bloempje24 schreef:
(quote)

Betere verdeling leeftijd, betere verdeling man/vrouw, betere verdeling hiphop, r&b, rock, jazz, indi, schlager etc. etc.

WAAROM?

Dit is gewoon een toplijst van Musicmeter, een muzieksite waar een mensen komen die muziek en internet minded zijn. Voor deze groep is Ok Computer de populairste plaat. Zo heb je nog honderden toplijsten. Maak het niet belangrijker dan het is.

Je hebt gelijk hoor, maar ik haak gewoon een beetje in op mensen die ?? zetten bij de top 250 op deze site.
Dat komt denk ik zoals ik al verwoordde dat er een bepaalde groep mensen op MuMe komt. Jij noemt ze bijvoorbeeld de muziek en internet minded.
Simpelweg moet men die vraagtekens zet bij de top 250 hier gewoon stellen dat deze site niet per definitie representatief voor heel Nederland is.
Net zoals al die tientallen andere muziek/ album toplijsten dat niet zijn.
Dus moet eenieder voor zich weten welke toplijst hij/ zij zich in kan vinden. Zoals bijvoorbeeld de Rolling Stone 500, of de top 2000 van radio 2 die weer is gericht op een ouder publiek etc.
(p.s. het is mij bekend dat het daarin om afzonderlijke nummers gaat).

LeRoi schreef:
. Zo kun je dus max. 2 platen uit 1 categorie bij je top 10 hebben en dus max. 20 uit 1 categorie in je eigen top 100. In ieder geval krijg je dan een wat algemeen, evenwichtiger beeld van muziek(genres) 'in den breedte' in de MM Top 250 maar kan eenieder ook nog best een bepaalde voorkeur voor een bepaald genre naar voren laten komen (je voorkomt dan in ieder geval 5 x een plaat van een zelfde artiest bij een persoonlijk top 10, wat m.i. kolder is). Afijn, dit geschreven hebbende (praise The Lord )toch maar eens naar mijn eigen top 10 kijken en met het geschetste mijn eigen top 100 samenstellen.....................

........hiermee kun je vervolgens binnen MM ook de modaliteit opnemen om een top 10 / 100 samenstellen per, eerder aangegeven, genre. Voor veel (beginnende) muziekliefhebbers kan dat handig zijn als ze zien dat een andere MM'er op de zelfde lijn zit maar ook bijv. geen kennis heeft van een genre dat die nog niet kent. Een niet geheel onbekend fenomeen is dat 'Jazz' vaak pas op latere leeftijd wordt ontdekt (zoals ook bij mij). Doordat ik bij een CD-uitleen werkte kon ik vrij snel bepalen waar ik het binnen dit genre moest zoeken. Dat is niet eenieder gegeven. Dan is het handig om te kunnen putten uit een databank (zoals MM) waarin je dus overeenkomsten ziet op bep. genres en dwarsverbanden kunt leggen met een collega-MM'er die kennis heeft van een genre die voor je zelf nog (relatief) onbekend is....
Alvast een voorzet van mijn zijde, mijn favoriete top 10 Jazz op een (voorlopige) rij:
1. Charles Mingus - Ah Um
2. Miles Davis - Kind Of Blue
3. Art Blakey & Jazz mess. - Moanin'
4. Hank Mobly - Soul Station
5. Duke Ellington - Blues In Orbit
6. Herbie Hancock - Cantaloop Island
7. Charles Mingus - Oh Yeah
8. John Coltrane - Blue Train
9. Donald Byrd - A New Perspective
10. Freddy Hubbard - Ready For Freddy

Waar is mijn 'Jazz-voorkeur' op gebaseerd? Kijk op mijn persoonlijke top 10!

LoveStoned
Ik zou graag willen dat je ook bij alle albums kunt zien oeveel Top10-punten ze hebben. Dat lijkt me meer dan logisch.

Ik ben het met Douwens eens.
Misschien kan er buiten de top 250 ook lijstjes gemaakt worden
die met de leeftijd rekening houden.

LoveStoned schreef:
Ik zou graag willen dat je ook bij alle albums kunt zien oeveel Top10-punten ze hebben. Dat lijkt me meer dan logisch.

Dat staat er volgens mij al, het aantal punten dat er staat naast zo een album is volgens mij het aantal top 10 punten bij elkaar opgeteld. Voor elke nr 1 positie 10 punten etc.
Maar bij ieder afzonderlijk album als je er op klikt staat het dacht ik niet, althans dat is me dan nooit opgevallen.

Casartelli (moderator)
Onder statistieken zie je wel staan welke gebruikers het album in hun toptien hebben staan en op welke positie. Dan is het een kwestie van eenvoudig optellen...

Gast
geplaatst: vandaag om 22:26 uur

geplaatst: vandaag om 22:26 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.