MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

De Site / Algemeen / Feedback MusicMeter: de inhoud

zoeken in:
Je zet die platen zelf ook niet in je top 10, dus het is net zo goed jouw schuld.

Udang Saos
Mea maxima culpa... Die platen staan niet in mijn top 10, omdat ik ze daar niet goed genoeg voor vind. Echter, wanneer ik een top 50 mocht samenstellen stond And Justice For All er waarschijnlijk wel in en dat zwarte album zéker niet.

Overigens zou de top 250 natuurlijk ook op een andere manier kunnen worden samengesteld, bijv. door te kijken naar de gemiddelde score van een album in combinatie met een minimum aantal stemmen. Jullie zouden dus ook wel een alternatieve top 250 kunnen presenteren. Ik ben heel benieuwd hoe die er uit zou zien...

Je vergeet dat er naast Metallica-fans/-liefhebbers, die allen vermoedelijk ...and Justice blabla hoger hebben staan dan The black album, ook heel veel mensen zijn die verder minder met metal of Metallica hebben, maar daarom toch het toegankelijkere Black album beter weten te waarderen. En blijkbaar is de laatste categorie vrij groot. Daarnaast zullen er vast ook wel Metallica-fans/-liefhebbers zijn die The Black album (iets) beter vinden.
Natuurlijk zal het wel iets gecompliceerder liggen, maar in grote lijnen komt het hier op neer. Dat weet je zelf ook wel, maar natuurlijk zie jij liever ...and Justice.. hoger staan en uit frustratie ga je rare dingen posten

Udang Saos
Jaja, rare dingen... Laten we eens kijken naar een album dat ik wél in mijn top 10 heb staan: Machine Head van Deep Purple. Dit album heeft in totaal 205 stemmen en een gemiddelde van 4,11.

Toch staat dit album niet in de top 250, i.t.t. bijvoorbeeld Christina Aguilera. Die staat namelijk op nr. 204. Dat album heeft nét iets meer stemmen (258), maar een beduidend lager gemiddelde: 3,30. Ik ben benieuwd hoe jullie dit interpreteren.

Stijn_Slayer
Is er ook een lijst waarbij het puur om de beoordeling gaat i.p.v. om de persoonlijke top 10?

Casartelli (moderator)
Stijn_Slayer schreef:
Is er ook een lijst waarbij het puur om de beoordeling gaat i.p.v. om de persoonlijke top 10?

Alle toplijsten per jaar, land en genre.

Stijn_Slayer
Casartelli schreef:
(quote)

Alle toplijsten per jaar, land en genre.

Dankje

Bij John Coltrane - A Love Supreme (1965):

Is er een MuMe toplijst dan?
Ik geloof nooit dat daar veel interessants in zal staan.

Ik ben het met Toon 1s.

blabla schreef:
Is er een MuMe toplijst dan?
Ik geloof nooit dat daar veel interessants in zal staan.

Oh jawel hoor:

137. Kelly Clarkson - Breakaway
...
235. John Coltrane - A Love Supreme

eazyfan
Ja die lijst kan me gestolen worden Ik zocht gewoon goede Rock, niet dat ik van plan was het hele boeltje te luisteren. dEUS, Tom Waits en Radiohead lijken me leuk om te beginnen, ik neem aan dat dit valt binnen de goede rock geapprecieerd door de juiste mensen? Want dat zocht ik.

Shit, 'k geloof da'k moet gaan biechten:

1. ik heb nog vinyl
2. ik draai op een torrendoos
3. ik luister naar wave, pop, reggae, salsa, fado, klassiek (barok, romantiek), folk, hip-hop, jazz, dance en mezelf in de badkamer
4. ik kijk nog wel eens in die top-250 lijst - een tic die te gek wordt aangestipt in High Fidelity (lijstjes van alles en nog wat: "best songs for when your girlfriend just dumped you) etc.

Ben ik nog wel capabel om naar Saint John te luisteren?

BTW: blabla: waar zijn Davis, Hancock, Chick Corea, Clarke, Roy Hargrove, Terje Rypdal, Garbarek enne Benjamin Herman? Qua lijst dan?

Ach, een stap terug... ik vind dat het nooit kwaad kan om muziek te beluisteren die op het eerste gezicht misschien minder interessant is. Ik probeer af en toe ook een plaat die hoog in de top250 staat, bijv. omdat ik benieuwd ben naar de reden van de hoge notering. Dan merk ik vanzelf wel of ik het iets vindt. Uiteraard is én-én altijd mogelijk: én spul uit de MuMe-toplijst, én spul uit lijsten van jazzliefhebbers (,én....)

Ja maar jij weet dat zo'n album minder interessant is en je bent in feite zoals je zegt gewoon nieuwsgierig naar de reden van de populariteit. Maar iemand voor wie het rock-genre nieuw is "trapt misschien in de val"

Mjuman schreef:
BTW: blabla: waar zijn Davis, Hancock, Chick Corea, Clarke, Roy Hargrove, Terje Rypdal, Garbarek enne Benjamin Herman? Qua lijst dan?

Euhh.........
Geen idee, ik ben niet zo bezig met lijstjes.
Ben al blij dat ik, na aandringen van andere MuMe users, een persoonlijke top 10 heb weten samen te stellen.

pretfrit
Mjuman schreef:
Shit, 'k geloof da'k moet gaan biechten:

1. ik heb nog vinyl

2. ik draai op een torrendoos

3. ik luister naar wave, pop, reggae, salsa, fado, klassiek (barok, romantiek), folk, hip-hop, jazz, dance en mezelf in de badkamer

4. ik kijk nog wel eens in die top-250 lijst - een tic die te gek wordt aangestipt in High Fidelity (lijstjes van alles en nog wat: "best songs for when your girlfriend just dumped you) etc.

Ben ik nog wel capabel om naar Saint John te luisteren?

pfff...vooruit dan maar

eazyfan schreef:
dEUS, Tom Waits en Radiohead lijken me leuk om te beginnen, ik neem aan dat dit valt binnen de goede rock geapprecieerd door de juiste mensen? Want dat zocht ik.

Wat betreft dEUS en Radiohead dan, want Tom Waits ben ik nog mee onbekend. Maar als je het rockgenre wil verkennen, zeker dEUS proberen!

Misschien is een plaat als Cure for Pain van Morphine wel wat voor eazyfan.

Ik ben ervoor dat het album een bepaald minimumgemiddelde moet hebben wil het in de Top 250 staan. Bijvoorbeeld 3.65 of misschien nog wel hoger. Daarmee zuiver je een aantal gemiddeld minder gewaardeerde albums eruit ondanks dat misschien een groter aantal mensen deze albums in hun top 10 hebben staan. Het geeft naar mijn idee een beter beeld welke albums daadwerkelijk door de MuMe-breed als TOP worden gezien. Wie is hier nog meer voor?

stuart
Er moet misschien wel iets gebeuren. Misschien is het ook mogelijk om i.p.v het totaal aantal behaalde punten delen door het aantal top 10 noteringen te delen om zo tot een gem. rapportcijfer te komen. Zo zegt het wat meer over de kwaliteit van een album dan over de populariteit van een album. Al zitten hier ook weer haken en ogen aan, bedenk ik me.

wijsneus
Wat Chronos85 schrijft ben ik het ook gedeeltelijk mee eens.
De toplijsten van de jaren 60 of 70 of 80 of 90 worden ook opgesteld op basis van gemiddelde waardering, ook al heeft een album minder absolute stemmen.

De meeste albums in de top 250 hebben toch wel een meer dan behoorlijk gemiddelde volgens mij, dus filter je er denk ik niet zo heel veel mee. Ik vind het trouwens niet zo'n goed filter. Mume-breed is het tenslotte toch ook niet, alleen degenen die erop gestemd hebben tellen mee.

Wat mij betreft staat een album er trouwens terecht in als genoeg Mume-ers het mooi genoeg vinden om het in hun top 10 te zetten.

titan (crew)
Ik vind het een beetje een raar idee om een minimumgemiddelde in te stellen voor de top 250 alleen maar omdat er dan een aantal albums uit de lijst verdwijnen die jou niet aanstaan. De top 250 die wij hebben is nou eenmaal inherent aan de wijze waarop hij wordt samengesteld.

Dat zou ik niet per se zeggen. Er zijn ook albums die mij wel aanstaan en waarvan ik het persoonlijk wel gun dat ze in de Top 250 zouden staan maar die een laag gemiddelde hebben en bovendien te weinig stemmen. Ook voor deze albums moet een dergelijke regel natuurlijk opgaan.

Als je trouwens naar de laatste 50 albums kijkt zitten daar een hoop lage gemiddelden tussen waarbij het (mijns inziens) best nuttig kan zijn om die eruit te hale ten faveure van hogere gemiddelden (waar natuurlijk wel een behoorlijk aantal keer op moet zijn gestemd).

Jazper schreef:
De meeste albums in de top 250 hebben toch wel een meer dan behoorlijk gemiddelde volgens mij, dus filter je er denk ik niet zo heel veel mee. Ik vind het trouwens niet zo'n goed filter. Mume-breed is het tenslotte toch ook niet, alleen degenen die erop gestemd hebben tellen mee.

Wat mij betreft staat een album er trouwens terecht in als genoeg Mume-ers het mooi genoeg vinden om het in hun top 10 te zetten.

Er zijn overigens ook een aantal albums die behoorlijk veel mensen in hun top 20 of 50 zouden hebben staan, albums die niet in de top 250 staan maar waar wel hoge cijfers voor worden gegeven. Die worden in een Top 250 over het hoofd gezien.....

Dus misschien is de optie om een extra lijst met zo'n 20 albums die het verdienen om in de top 250 te komen te maken?
En die krijgen dan allemaal 1 punt?
Natuurlijk moet je niet 20 albums invoeren om het te laten tellen, als je maar 11 albums wilt die in de top 250 verdienen te komen, dan pak je er één bij..
Volgens mij komen platen van Dylan / Deep Purple / Young / .. (ik zeg zo maar wat) misschien sneller in de top 250.. Terwijl zo'n albums als bv. Kelly Clarkson dan wat naar achter zakken, want de liefhebbers daarvan hebben ze allemaal al in de top 10 staan.. Terwijl ik bijvoorbeeld After the Gold Rush niet in m'n top 10 zou zetten, maar misschien wel in die extra 20 platen die een puntje krijgen.. En ik weet; een puntje klinkt weinig, maar je kan ze ook niet meer gaan geven (dat is dan in contrast met de top 10-regel, die je eventueel kan aanpassen) ; maar als een stuk of 100 man dit doet, verschijn je al snel in zo'n toplijst (ook al is het ergens vanachter).

Nee dat is niet mijn plan. Ik wilde alleen aangeven dat in een dergelijk geval je een andere lijst zou krijgen.
Het is de vraag wat je wilt met een Top 250 lijst: wil je een lijst met de albums waarvan de meeste mensen ze in hun top 10 hebben staan of wil je albums die gemiddeld het best beoordeeld worden (als je het aantal top 10 noteringen, het aantal stemmen en de gemiddelde score aan elkaar koppelt).

Ja, als je gewoon een lijst pakt (zoals op MovieMeter) krijg je zo'n album met 4,40 ofzo helemaal bovenaan waar pakweg 40 man op heeft gestemd.. ook niet alles ..
(Bij MovieMeter is het dat systeem, niet dat daar een film bovenaanstaat die maar 40 man heeft gezien.. maar bij MuMe zou dat wel zijn denk ik.)

Precies, daarom ook het aantal stemmen meenemen in de top250 ranking....

En hoeveel stemmen dan minimum ?
Iets rond de 250 ?

Gast
geplaatst: vandaag om 16:44 uur

geplaatst: vandaag om 16:44 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.