De Site / Algemeen / Feedback MusicMeter: de inhoud
zoeken in:
0
geplaatst: 15 januari 2009, 22:42 uur
0
geplaatst: 21 januari 2009, 11:08 uur
In Muziek > Algemeen > Muziek waar je niet bij kunt:
En in je top tien alleen albums van na 1994 hebben... Volgens mij moet je, je gewoon een beetje meer verdiepen in deze artiesten. Je mist anders wel erg veel.
Sietse schreef:
Bob Dylan
Neil Young
The Doors
The Beatles (al vind ik dat eigenlijk gewoon echt kutmuziek)
David Bowie - Ziggy Stardust (alleen Heroes en Low doen het echt goed bij mij)
Bob Dylan
Neil Young
The Doors
En in je top tien alleen albums van na 1994 hebben... Volgens mij moet je, je gewoon een beetje meer verdiepen in deze artiesten. Je mist anders wel erg veel.
0
Sietse
geplaatst: 21 januari 2009, 12:23 uur
Sibren schreef:
(quote)
en dat van iemand uit 1984. Misschien idd maar eens wat verdiepen in muziek van na 1972 zoals Lukas al zei.
Ik heb het nooit helemaal begrepen dat mensen zich zo kunnen vast bijten in muziek die zo oud is, maar totaal niets zegt over hun eigen leven.
Zoals ooit in een liedje van The Smiths al eens werd gezongen: Hang the blessed DJ
Because the music that they constantly play
IT SAYS NOTHING TO ME ABOUT MY LIFE
maar goed om maar even antwoord te geven:
Ik vind echter genoeg oude muziek goed hoor, maar vrij weinig dat echt top 10 materiaal is (mijn top10 is eigenlijk heel variabel al verander ik hem bijna nooit. Ik heb totaal zo'n 30 albums waar ik niet echt uit kan kiezen (op de top 4 na, die staat wel redelijk vast).
Daarnaast ben ik van mening dat de muziek die juist deze artiesten maken of hebben gemaakt door anderen (later) veel beter zijn gedaan. Of het soort muziek spreekt me gewoon echt niet aan.
0
geplaatst: 21 januari 2009, 12:33 uur
@Sietse
De muziek waarmee jij bent opgegroeid speelt ook een belangrijke rol.
Zo heb ik (in tegenstelling tot vele users) totaal geen probleem met Bob Dylan, dit werd door mijn ouders vaak gedraaid alsook the Beatles. David Bowie en Neil Young (waar jij het moeilijk mee hebt) waren idolen uit mijn tienertijd en nu nog steeds.
Overigens kan ik zowel muziek uit de jaren '50-'60 als de huidige muziek (Elbow, Coldplay, Sigur Rós ...) waarderen zolang het maar melodieus is met passie en sfeer en/of gevoel. Zowel albums voor mijn tijd (Elvis Presley bv.) als albums uit 2008 hebben 5* van mij gekregen.
Zo heb ik (in tegenstelling tot vele users) totaal geen probleem met Bob Dylan, dit werd door mijn ouders vaak gedraaid alsook the Beatles. David Bowie en Neil Young (waar jij het moeilijk mee hebt) waren idolen uit mijn tienertijd en nu nog steeds.
Overigens kan ik zowel muziek uit de jaren '50-'60 als de huidige muziek (Elbow, Coldplay, Sigur Rós ...) waarderen zolang het maar melodieus is met passie en sfeer en/of gevoel. Zowel albums voor mijn tijd (Elvis Presley bv.) als albums uit 2008 hebben 5* van mij gekregen.
0
Sietse
geplaatst: 21 januari 2009, 13:49 uur
LucM schreef:
@Sietse
@Sietse
Ik ben ook op gegroeid met muziek uit de jaren 60 en 70. Mijn vader is groot liefhebber van bijv. The Rolling Stones. Maar laat ik dat nu net echt verschrikkelijk vinden.
Het dient geen garantie te zijn dat je ouders iets veel draaiden dat je het nu nog tof vindt.
En ik mag toch hopen dat je in je jeugd een eigen ontwikkeling hebt doorgemaakt die je wat los heeft gehaald van je ouders.
Ik heb iig wel een eigen smaak ontwikkeld...zouden meer mensen eens moeten doen denk ik...
Maar waar het mij omgaat is dat iemand een of andere loze opmerking maakt die totaal geen fundering heeft, terwijl over die persoon een gelijke opmerking kan worden gemaakt (je zou eens zijn stemmen lijst door moeten kijken >80% is van voor 1980).
De opmerking past beter bij zijn/haar eigen stemmen lijst, dan bij mening ander op deze site.
0
geplaatst: 21 januari 2009, 13:57 uur
Lukas schreef:
Ik denk dat je Sietse nu toch een beetje onderschat
Ofwel: alleen maar artiesten uit de jaren 60/begin jaren 70 in je top tien hebben... Volgens mij moet je gewoon even gaan beseffen dat er ook na 1972 nog goede muziek gemaakt is
Ik denk dat je Sietse nu toch een beetje onderschat

Ofwel: alleen maar artiesten uit de jaren 60/begin jaren 70 in je top tien hebben... Volgens mij moet je gewoon even gaan beseffen dat er ook na 1972 nog goede muziek gemaakt is
Ik mag dan wel alleen uit die periode muziek in mijn top tien hebben staan, mijn smaak is stukken breder. Van de honderden artiesten die ik fantastisch vind, komt maar een klein gedeelte uit de jaren zestig. De beste tien albums, naar mijn smaak, komen echter wel uit die tijd.
(Eerlijkheid gebied mij te zeggen dat deze er ook in staan, omdat ik de top 250 lijst van deze site, een beetje te gefocust vind op recentere muziek.)
Maar nu het grote punt, en daar raakt jou argument kant nog wal. Het ging in het argument, en volgens mij dit forum, om:
"Muziek waar je niet bij kunt"
Nu kan ik wel bij de muziekkeuze van Sietse, en daarmee onderschat ik hem niet. Ik geef alleen aan, dat als je een stelling durft te poneren:
"Muziek waar ik niet bij kan? Nou:
Bob Dylan
Neil Young
The Doors
Daar kan ik nou niet bij!"
Je een groot aantal artiesten, die allen gevarieerde, en door een groot publiek gewaardeerde muziek hebben gemaakt, toch wel een beetje onderschat.
Het argument, het is niet mijn smaak, houdt hier ook niet. Daarvoor hebben de opgenoemde artiesten, naar mijn mening, een te breed muziek repertoir. Dus daarvoor ga je maar naar het forum beatles vs. the stones.
En hierdoor blijf ik bij mijn stantpunt. Als je AL deze bovengenoemde artiesten afdoet met, dit is muziek, waar ik niet bij kan! Je toch eens wat meer tijd steken in het beluisteren van deze muziek!!! Niets meer en niets minder...

Trouwens voor dit bericht van het topic wordt verwijdert:
Muziek waar ik niets mee heb:
*The rolling stones (wat is dat toch met mensen!)
*Red hot chilli peppers
*Blof (of is dat vanzelfsprekend)
0
geplaatst: 21 januari 2009, 14:10 uur
Sibren schreef:
(Eerlijkheid gebied mij te zeggen dat deze er ook in staan, omdat ik de top 250 lijst van deze site, een beetje te gefocust vind op recentere muziek.)
Ja?
Het hele punt aan de top250 is dat het niet gaat om hoe 'goed' het is, maar veel meer om hoe bekend iets is... als meer emnsen het bekend vinden zullen ook meer mensen het goed vinden.. en bij bezoekers van MuMe is recente muziek nou eenmaal bekender... zodra je uberhaupt de illusie hebt dat het de bedoeling van de top250 is een 'absolute' toplijst te geven zit je al verkeerd te denken denk ik..
Toch wil ik je dan ook eens aanraden een enthousiast te gaan luisteren naar de muziek uit Sietse's top10, of bubbachups' top10, of mijn top10 of... (zo kan ik er nog wel wat opnoemen)... misschien dat je er dan wel achter zult komen dat er echt geen enkele reden is om er niet 10 van die recente in je top10 te zetten omdat ze minder goed te vinden zijn ofzo.. Je wijst Sietse er nu een beetje op dat hij dat allemaal maar aandachtiger moet luisteren terwijl je vermoedelijk niets uit zijn top10 goed kent en dus totaal niet over zijn smaak kunt oordelen.. (en geloof me.. de muziek die in zijn top10 staat is totaal anders dan de recente muziek uit de top250.
0
geplaatst: 21 januari 2009, 14:33 uur
De top-250 geeft aan welke 250 albums momenteel het populairst zijn op MuMe. Dat je niet alles daaruit goed vindt is volkomen begrijpelijk.
Wel kan ik - eerlijk gezegd - moeilijk inkomen dat een popliefhebber niets heeft met zowel the Beatles als the Stones als Bob Dylan als David Bowie als the Doors en Neil Young. Dit zijn nochtans de belangrijkste en meest invloedrijke popartiesten. Wellicht zou pop/rockmuziek niet eens hebben bestaan zonder hen. Het is alsof een liefhebber van klassieke muziek niet houdt van Beethoven, Bach, Mozart, Chopin en Tjaikowski.
Wel kan ik - eerlijk gezegd - moeilijk inkomen dat een popliefhebber niets heeft met zowel the Beatles als the Stones als Bob Dylan als David Bowie als the Doors en Neil Young. Dit zijn nochtans de belangrijkste en meest invloedrijke popartiesten. Wellicht zou pop/rockmuziek niet eens hebben bestaan zonder hen. Het is alsof een liefhebber van klassieke muziek niet houdt van Beethoven, Bach, Mozart, Chopin en Tjaikowski.
0
geplaatst: 21 januari 2009, 14:54 uur
Tsja, volgens mij is Sietse ook meer een muziek- dan een popmuziekliefhebber. 

0
geplaatst: 21 januari 2009, 15:08 uur
Sietse heeft een heel aparte muzieksmaak gezien zijn top-10 en dat respecteer ik. Er zijn ook heel wat users die bv. enkel van metal houden waar ik ook niets op tegen heb, zolang ze andere users maar respecteren.
Zelf beschouw ik mij als een algemeen pop/rockliefhebber, maar klassiek draai ik ook bij momenten.
Zelf beschouw ik mij als een algemeen pop/rockliefhebber, maar klassiek draai ik ook bij momenten.
0
geplaatst: 21 januari 2009, 15:20 uur
The Scientist schreef:
Toch wil ik je dan ook eens aanraden een enthousiast te gaan luisteren naar de muziek uit Sietse's top10, of bubbachups' top10, of mijn top10 of... (zo kan ik er nog wel wat opnoemen)... misschien dat je er dan wel achter zult komen dat er echt geen enkele reden is om er niet 10 van die recente in je top10 te zetten omdat ze minder goed te vinden zijn ofzo.. Je wijst Sietse er nu een beetje op dat hij dat allemaal maar aandachtiger moet luisteren terwijl je vermoedelijk niets uit zijn top10 goed kent en dus totaal niet over zijn smaak kunt oordelen.. (en geloof me.. de muziek die in zijn top10 staat is totaal anders dan de recente muziek uit de top250.
Oké ik probeer het nog een keer. Ik heb niets tegen Sietse zijn top tien. Ik heb niks tegen jou top tien. Dat je durft te zeggen dat ik niets uit jullie top tien ken, vind ik een dappere uitspraak. Gebasseerd op enkel en alleen jou idee van mij. Maar oké, dat is dan zo...
Het enige wat ik heb gezegd:
Als je zo'n breed scale aan artiesten afdoet met, ik heb er niets mee, klinkt voor mij een beetje kort door de bocht. Het klinkt, alleen voor mij, een beetje kort door de bocht. Alleen mijn mening, over Seitse zijn uitspraken, over een aantal artiesten.
Misschien is het wel zo, dat Sietse dit altijd geweldig heeft gevonden, maar te vaak heeft geluisterd. Zo kan ik allemaal dingen bij Sietse verzinnen, maar daar heb ik geen reden toe, omdat ik simpel de mening van Sietse hierover niet ken. Het zou dan net zo dapper zijn als:"Sietse, je kent de artiesten uit mijn top tien niet". En zo dapper ben ik niet.
En dat van die top 250 lijst. Ik ben mij ervan bewust dat het een illusie is dat ik deze wil omtoveren tot de lijst met beste muziek aller tijden. Maar zeg dit niet hardop, want ik houdt mijzelf graag in die waan.
(Een waan is het koesteren van denkbeelden die niet overeenkomen met algemeen geaccepteerde opvattingen en/of ideeën waarvan de patiënt niet af te brengen is met logisch redeneren) (red.)
0
Sietse
geplaatst: 21 januari 2009, 16:30 uur
Ik denk wel dat, afgaande op al de stemmen die je tot op heden hebt gedaan (ja ik heb even snel gekeken), dat je uit mijn huidige top 10 waarschijnlijk helemaal niets kent.
Maar dat is niet wat er toe doet, het zal me jeuken of je dat kent of niet.
Ik zie niet in dat als ik aangeef dat ik niets met die artiesten kan. Wat daar dan mis mee is.
Ik geef toe dat het afgaande op mijn toch wel zeer brede muziek interesse het vreemd is dat ik niets kan met Ziggy Stardust of dat ik The Doors niet kan waarderen. Een Neil Young heeft volgens vele mensen fantastische dingen gedaan, ik hoor het er alleen niet aan af. Mij doet het niets.
Beatles, tsja, apart verhaal...te veel gehoord en daarnaast gewoon vervelende liedjes die wat mij betreft te veel zijn overschat.
Daar tegen over staat dat uit dezelfde periode ik wel graag naar Pink Floyd luister, of Pet Sounds van The Beach Boys op zet. Of een Zappa, hoor je me ook niet over klagen.
En als ik dan van het lijstje dat ik had gegeven moet aangeven welke artiest ik zelf nog het vreemdste vind dat ik er niets mee kan...
Tom Waits!!!
Ik kan er da wel niets mee, maar ik zie wel in dat hij echt een toegevoegde waarde heeft aan de gehele muzikale ontwikkeling die deels ook aansluit bij wat ik boeiend vind. Kan ik van de rest eigenlijk niet heel erg zeggen. Althans alleen in wat mindere mate (en ja The Beatles zijn de meest overschatte band aller tijden als je het mij vraagt).
(zo dat is een chaos...dat krijg je als je tegen de klok in aan het typen bent heh...zo een trein halen...)
Maar dat is niet wat er toe doet, het zal me jeuken of je dat kent of niet.
Ik zie niet in dat als ik aangeef dat ik niets met die artiesten kan. Wat daar dan mis mee is.
Ik geef toe dat het afgaande op mijn toch wel zeer brede muziek interesse het vreemd is dat ik niets kan met Ziggy Stardust of dat ik The Doors niet kan waarderen. Een Neil Young heeft volgens vele mensen fantastische dingen gedaan, ik hoor het er alleen niet aan af. Mij doet het niets.
Beatles, tsja, apart verhaal...te veel gehoord en daarnaast gewoon vervelende liedjes die wat mij betreft te veel zijn overschat.
Daar tegen over staat dat uit dezelfde periode ik wel graag naar Pink Floyd luister, of Pet Sounds van The Beach Boys op zet. Of een Zappa, hoor je me ook niet over klagen.
En als ik dan van het lijstje dat ik had gegeven moet aangeven welke artiest ik zelf nog het vreemdste vind dat ik er niets mee kan...
Tom Waits!!!
Ik kan er da wel niets mee, maar ik zie wel in dat hij echt een toegevoegde waarde heeft aan de gehele muzikale ontwikkeling die deels ook aansluit bij wat ik boeiend vind. Kan ik van de rest eigenlijk niet heel erg zeggen. Althans alleen in wat mindere mate (en ja The Beatles zijn de meest overschatte band aller tijden als je het mij vraagt).
(zo dat is een chaos...dat krijg je als je tegen de klok in aan het typen bent heh...zo een trein halen...)
0
geplaatst: 21 januari 2009, 16:48 uur
Duidelijk! I rest my case!
Over smaak valt namelijk niet te twisten.
(Over het verkeerd interpreteren van elkanders post's wel, maar dat is van de baan...)
Ik groet u allen!
Over smaak valt namelijk niet te twisten.
(Over het verkeerd interpreteren van elkanders post's wel, maar dat is van de baan...)
Ik groet u allen!
0
geplaatst: 21 januari 2009, 18:29 uur
Dit bewijst weer eens hoe verschillend muziekbeleving kan zijn.
Met Tom Waits heb ik ook moeilijk gehad ondanks lovende kritieken her en der maar tenslotte weet ik hem te waarderen. ''Vervelend' is het laatste wat in mij komt als ik naar the Beatles luister.
Maar inderdaad, over smaak valt niet te twisten.
Met Tom Waits heb ik ook moeilijk gehad ondanks lovende kritieken her en der maar tenslotte weet ik hem te waarderen. ''Vervelend' is het laatste wat in mij komt als ik naar the Beatles luister.
Maar inderdaad, over smaak valt niet te twisten.
0
geplaatst: 21 januari 2009, 21:04 uur
Sibren schreef:
Als je zo'n breed scale aan artiesten afdoet met, ik heb er niets mee, klinkt voor mij een beetje kort door de bocht.
Als je zo'n breed scale aan artiesten afdoet met, ik heb er niets mee, klinkt voor mij een beetje kort door de bocht.
Het ging toch om deze:
Bob Dylan
Neil Young
The Doors
Neil Young
The Doors
Met alle respect voor jouw mening (en mijn eigen smaak, want op NY hebben ze allemaal in mijn top 10 gestaan), maar dat vind ik nu niet echt een breed scala aan artiesten...
0
Sietse
geplaatst: 21 januari 2009, 21:13 uur
en voor het gemak worden trouwens ook al de "niet oude lullen muziek" die ik noemde weggelaten... (en ja dat klinkt heel negatief, maar is niet zo bedoeld)
Het waren maar een paar van de namen die opkwamen, want er zijn er natuurlijk nog veel meer....
Het waren maar een paar van de namen die opkwamen, want er zijn er natuurlijk nog veel meer....
0
geplaatst: 21 januari 2009, 21:48 uur
Sietse schreef:
En ik mag toch hopen dat je in je jeugd een eigen ontwikkeling hebt doorgemaakt die je wat los heeft gehaald van je ouders. Ik heb iig wel een eigen smaak ontwikkeld...zouden meer mensen eens moeten doen denk ik...
En ik mag toch hopen dat je in je jeugd een eigen ontwikkeling hebt doorgemaakt die je wat los heeft gehaald van je ouders. Ik heb iig wel een eigen smaak ontwikkeld...zouden meer mensen eens moeten doen denk ik...
Volgens mij is dit een beetje onzin.
Als mijn pa helemaal plat gaat voor Autechre, dan zou het wél legitiem zijn als ik voor Simon & Garfunkel kies ? Gewoon draaien wat je de moeite vind lijkt me het devies.
Wel is het de moeite om te signaleren of mensen openstaan voor iets nieuws. Mensen die geen plaat kunnen noemen van na 1984 die ze de moeite waard vinden, zitten waarschijnlijk puur om sentimentele redenen op deze site ...of voor de gezelligheid. Maar niet zozeer voor de muziek, daar gebeurt in hun geval niets nieuws meer lijkt mij.
0
geplaatst: 21 januari 2009, 21:57 uur
dix schreef:
Mensen die geen plaat kunnen noemen van na 1984 die ze de moeite waard vinden, zitten waarschijnlijk puur om sentimentele redenen op deze site ...of voor de gezelligheid. Maar niet zozeer voor de muziek, daar gebeurt in hun geval niets nieuws meer lijkt mij.
Mensen die geen plaat kunnen noemen van na 1984 die ze de moeite waard vinden, zitten waarschijnlijk puur om sentimentele redenen op deze site ...of voor de gezelligheid. Maar niet zozeer voor de muziek, daar gebeurt in hun geval niets nieuws meer lijkt mij.
Nou, je kunt natuurlijk op deze site ook goeie platen van voor 1984 opduikelen
. Zeker als je in1984 of 1986 geboren bent.
0
geplaatst: 21 januari 2009, 22:04 uur
Lukas schreef:
. Zeker als je in1984 of 1986 geboren bent.
(quote)
. Zeker als je in1984 of 1986 geboren bent. Vanzelfsprekend.... maar als je al 25 jaar niets leuks meer gehoord hebt, dan gaat dat de komende 25 jaar evenmin gebeuren.
0
geplaatst: 21 januari 2009, 22:14 uur
dix schreef:
Vanzelfsprekend.... maar als je al 25 jaar niets leuks meer gehoord hebt, dan gaat dat de komende 25 jaar evenmin gebeuren.
(quote)
Vanzelfsprekend.... maar als je al 25 jaar niets leuks meer gehoord hebt, dan gaat dat de komende 25 jaar evenmin gebeuren.
Dan nog kun je hier natuurlijk best even vooruit met platen van voor 1984...

Maar goed, ik vind het wat zonde om me daartoe te beperken hoor

0
geplaatst: 21 januari 2009, 22:16 uur
Ik denk eerlijk gezegd ook niet dat het ontbreken van platen van de laatste 25 jaar in een top10 iets zeggen over in hoeverre iemand geinteresseerd is in hedendaagse muziek, maar als je van mening bent dat er al ruim 20 jaar geen goede platen meer gemaakt worden ... da's anders.
0
Sietse
geplaatst: 21 januari 2009, 23:10 uur
dix schreef:
Als mijn pa helemaal plat gaat voor Autechre, dan zou het wél legitiem zijn als ik voor Simon & Garfunkel kies ? Gewoon draaien wat je de moeite vind lijkt me het devies.
Wel is het de moeite om te signaleren of mensen openstaan voor iets nieuws. Mensen die geen plaat kunnen noemen van na 1984 die ze de moeite waard vinden, zitten waarschijnlijk puur om sentimentele redenen op deze site ...of voor de gezelligheid. Maar niet zozeer voor de muziek, daar gebeurt in hun geval niets nieuws meer lijkt mij.
(quote)
Je hebt wel een punt, maar niet geheel. Iedereen maakt toch ooit in z'n leven een ontwikkelingsfase mee waarin hij of zij eigen keuzes maken en interesses gaat krijgen, die niet meer verbonden zijn met het ouderlijk huis.
Tuurlijk zul je ook naar zaken uit je vroege jeugd terug grijpen, maar als een individu maak je ook een eigen ontwikkeling door. En als iemand dan gaat zeggen dat hij/zijn van bepaalde muziek houdt omdat dat thuis ook werd gedraaid dan denk ik dat er iets goed mis is gegaan in de eigen ontwikkeling (want ja, dat wordt hier echt begezegd).
Ook ik vind dingen uit mijn vroege jeugd leuk omdat ik daar goede herinneringen aan heb, of omdat het gewoon toffe muziek is. Maar dat is niet de hoofdmoot van mijn interesse. Verre van zelfs. Gewoon puur omdat ik zelf keuzes kan en durf te maken. Mijn eigen weg zoek enz. enz.
Of zijn er hier nog mensen die precies doen wat hun ouders hen voorschrijven (dit gaat alleen op voor de 18+ luitjes).
0
Sietse
geplaatst: 21 januari 2009, 23:13 uur
dix schreef:
Ik denk eerlijk gezegd ook niet dat het ontbreken van platen van de laatste 25 jaar in een top10 iets zeggen over in hoeverre iemand geinteresseerd is in hedendaagse muziek, maar als je van mening bent dat er al ruim 20 jaar geen goede platen meer gemaakt worden ... da's anders.
En dat is precies hetzelfde anders om...als je geen platen hebt ouder dan 25 jaar in je top 10 hebt zegt dat niets over de rest.
Als je nu 2000 stemmen hebt en er zijn er maar 3 ouder dan 25 jaar dan zegt dat wel iets (en vice versa).
0
geplaatst: 21 januari 2009, 23:21 uur
Ik kan goed begrijpen dat men vaak teruggrijpt naar muziek uit zijn jeugdperiode, alleen mag men zich niet vastpinnen aan die bepaalde periode en moet men zich ook verdiepen in de muziek van voor zijn tijd alsook de huidige muziek.
Zo zijn er ook users die albums in hun top-10 hebben staan uit de periode toen ze nog niet geboren waren (bv. Beatles, Bob Dylan, the Doors) i.p.v. albums uit de hitparade van hun jeugd en dat waardeer ik ten zeerste.
Goede muziek is voor mij goede muziek ongeacht het jaar van uitgifte. Zo heb ik 5* gegeven aan albums uit 1956 (Elvis Presley) tot albums uit 2008 (Fleet Foxes, Elbow, Last Shadow Puppets).
Zo zijn er ook users die albums in hun top-10 hebben staan uit de periode toen ze nog niet geboren waren (bv. Beatles, Bob Dylan, the Doors) i.p.v. albums uit de hitparade van hun jeugd en dat waardeer ik ten zeerste.
Goede muziek is voor mij goede muziek ongeacht het jaar van uitgifte. Zo heb ik 5* gegeven aan albums uit 1956 (Elvis Presley) tot albums uit 2008 (Fleet Foxes, Elbow, Last Shadow Puppets).
0
geplaatst: 22 januari 2009, 14:00 uur
Ten eerste wil ik zeggen dat ik ben opgegroeit met een totaal gebrek aan muziek. Mijn ouders luister(d)en niet naar muziek, en dus is mijn muziekale interesse, totaal vanuit mijzelf ontstaan. De eerste cd die ik kocht, toen ik me een beetje ging bezich houden met muziek was Simon and Garfunkel. (Ik reken hier niet de aankoop van jabbadabadance op 12 jarige leeftijd bij, en andere jeugdige muziekale uitglijders).
Muziek, moet je veelal ontdekken, door anderen (vrienden, MuMe, top 2000 a gogo, de hitkrant...). Of door zelf linken te leggen. Simon and Garfunkel-Bob Dyaln is makkelijker dan Simon and Garfunkel- Tool (om maar wat te noemen).
De keuze om veelal oudere muziek te luisteren, zou je dus kunnen gooien op keuze eerste album, en vrienden die veelal in dezelfde muzieksmaak hebben. Simple twist of fate...
(een bijkomend voordeel van ouwelullen muziek, is wel dat lp uit die tijd meestal maar een eurotje kosten...)
Dat wil echter niet zeggen dat ik niet erg bezig ben met het verbreden van mijn smaak. Ik probeer veel naar recente muziek te luisteren. Dan moet je er wel op gewezen worden, en een ander nog veel belangrijker ding: Tijd! Ik verbaas mij altijd over mensen die hier op MuMe, duizenden albums hebben becijferd. Hoe kun je uberhaupt iets zeggen over een album wat je een keer geluisterd hebt? Of twee keer...
Dus om een lang verhaal kort te maken. Beoordeel iemand niet te snel. Komt tijd komt raad, er wordt aan gewerkt! En alle albums die ik niet heb becijferd, zijn albums die ik nog niet 10 keer in zijn geheel heb beluisterd, plus minimaal een aantal maanden heb laten rijpen.
Over een aantal jaren ben ik wijzer... Geduld.
Muziek, moet je veelal ontdekken, door anderen (vrienden, MuMe, top 2000 a gogo, de hitkrant...). Of door zelf linken te leggen. Simon and Garfunkel-Bob Dyaln is makkelijker dan Simon and Garfunkel- Tool (om maar wat te noemen).
De keuze om veelal oudere muziek te luisteren, zou je dus kunnen gooien op keuze eerste album, en vrienden die veelal in dezelfde muzieksmaak hebben. Simple twist of fate...
(een bijkomend voordeel van ouwelullen muziek, is wel dat lp uit die tijd meestal maar een eurotje kosten...)
Dat wil echter niet zeggen dat ik niet erg bezig ben met het verbreden van mijn smaak. Ik probeer veel naar recente muziek te luisteren. Dan moet je er wel op gewezen worden, en een ander nog veel belangrijker ding: Tijd! Ik verbaas mij altijd over mensen die hier op MuMe, duizenden albums hebben becijferd. Hoe kun je uberhaupt iets zeggen over een album wat je een keer geluisterd hebt? Of twee keer...
Dus om een lang verhaal kort te maken. Beoordeel iemand niet te snel. Komt tijd komt raad, er wordt aan gewerkt! En alle albums die ik niet heb becijferd, zijn albums die ik nog niet 10 keer in zijn geheel heb beluisterd, plus minimaal een aantal maanden heb laten rijpen.
Over een aantal jaren ben ik wijzer... Geduld.
0
geplaatst: 23 januari 2009, 10:50 uur
Had even een verloren moment, dus eens snel een toplijstje gemaakt dat er nog niet staat.
De 20 beste gewaardeerde Nederlandstalige platen, met een minimum van 15 stemmen:
01 - 4,35 - André Manuel - Krang (1996)
02 - 4,26 - Jan De Wilde - Hè Hè (1990)
03 - 4,20 - De Nieuwe Snaar - Hackàdja (1989)
04 - 4,19 - De Kift - Krankenhaus (1993)
05 - 4,17 - De Kift - 7 (2006)
06 - 4,17 - Typhoon - Tussen Licht en Lucht (2007)
07 - 4,16 - De Kift - Vlaskoorts (1999)
------4,16 - Hugo Matthysen - Dankuwel! (1990)
------4,16 - Yevgueni - Kannibaal (2005)
10 - 4,12 - Ramses Shaffy - Ramses (2002)
11 - 4,11 - Frank Boeijen Groep - Onderweg (1988)
12 - 4,10 - Gorky - Gorky (1992)
13 - 4,09 - Tröckener Kecks - >tk (2000)
........4,09 - Opgezwolle - Eigen Wereld (2006)
........4,09 - Lost Rebels - Revolutie (2005)
16 - 4,07 - Daniël Lohues - Allennig (2006)
17 - 4,06 - Bram Vermeulen - Rode Wijn (1988)
........4,06 - Opgezwolle - Spuugdingen op de Mic (2001)
........4,06 - Bram Vermeulen - Achter Mijn Ogen (1994)
20 - 4,04 - Noordkaap - 90/00 Avanti! (1999)
De 20 beste gewaardeerde Nederlandstalige platen, met een minimum van 15 stemmen:
01 - 4,35 - André Manuel - Krang (1996)
02 - 4,26 - Jan De Wilde - Hè Hè (1990)
03 - 4,20 - De Nieuwe Snaar - Hackàdja (1989)
04 - 4,19 - De Kift - Krankenhaus (1993)
05 - 4,17 - De Kift - 7 (2006)
06 - 4,17 - Typhoon - Tussen Licht en Lucht (2007)
07 - 4,16 - De Kift - Vlaskoorts (1999)
------4,16 - Hugo Matthysen - Dankuwel! (1990)
------4,16 - Yevgueni - Kannibaal (2005)
10 - 4,12 - Ramses Shaffy - Ramses (2002)
11 - 4,11 - Frank Boeijen Groep - Onderweg (1988)
12 - 4,10 - Gorky - Gorky (1992)
13 - 4,09 - Tröckener Kecks - >tk (2000)
........4,09 - Opgezwolle - Eigen Wereld (2006)
........4,09 - Lost Rebels - Revolutie (2005)
16 - 4,07 - Daniël Lohues - Allennig (2006)
17 - 4,06 - Bram Vermeulen - Rode Wijn (1988)
........4,06 - Opgezwolle - Spuugdingen op de Mic (2001)
........4,06 - Bram Vermeulen - Achter Mijn Ogen (1994)
20 - 4,04 - Noordkaap - 90/00 Avanti! (1999)
0
metronomy
geplaatst: 25 januari 2009, 07:59 uur
hier ook nog eens een lijstje
de top 20 van 12 maart 2004, en de plaats waar ze nu staan.
01. (01) Radiohead - OK Computer (1997)
02. (11) Muse - Origin of Symmetry (2001)
03. (03) Coldplay - A Rush of Blood to the Head (2002)
04. (06) Nirvana - Nevermind (1991)
05. (57) Oasis - (What's the Story) Morning Glory? (1995)
06. (10) Coldplay - Parachutes (2000)
07. (84) Spinvis - Spinvis (2002)
08. (34) Muse - Absolution (2003)
09. (113) System Of A Down Toxicity (2001)
10. (76) Slayer - Reign in Blood (1986)
11. (21) U2 - Achtung Baby (1991)
12. (78) Oasis - Definitely Maybe (1994)
13. (178) Dream Theater - Images and Words (1992)
14. (77) Eminem - Marshall Mathers LP (2000)
15. (----) Acda en de Munnik - Op Voorraad Live (1999)
16. (53) R.E.M. - Automatic For The People (1992)
17. (87) Air - Moon Safari (1998)
18. (247) Acda en de Munnik - Acda en de Munnik (1998)
19. (27) Queens of the Stone Age - Songs for the Deaf (2002)
20. (93) Live - Throwing Copper (1994)
21 (8) Metallica - Master Of Puppets
29 (16) Tool - Lateralus
37 (20) Wu Tang Clan - Enter The Wu-Tang (36 Chambers)
57. (4) Pearl Jam - Ten
95 (18) Red Hot Chili Peppers - Californication
---- (2) Pink Floyd - Dark Side Of The Moon
---- (5) Jeff Buckley - Grace
---- (7) Pink Floyd - Wish You Were Here
---- (8) Tool - Aenima
---- (12) Nas - Illmatic
---- (13) Radiohead - Kid A
---- (15) Radiohead - The Bends
---- (17) The Beatles - Abbey Road
de top 20 van 12 maart 2004, en de plaats waar ze nu staan.
01. (01) Radiohead - OK Computer (1997)
02. (11) Muse - Origin of Symmetry (2001)
03. (03) Coldplay - A Rush of Blood to the Head (2002)
04. (06) Nirvana - Nevermind (1991)
05. (57) Oasis - (What's the Story) Morning Glory? (1995)
06. (10) Coldplay - Parachutes (2000)
07. (84) Spinvis - Spinvis (2002)
08. (34) Muse - Absolution (2003)
09. (113) System Of A Down Toxicity (2001)
10. (76) Slayer - Reign in Blood (1986)
11. (21) U2 - Achtung Baby (1991)
12. (78) Oasis - Definitely Maybe (1994)
13. (178) Dream Theater - Images and Words (1992)
14. (77) Eminem - Marshall Mathers LP (2000)
15. (----) Acda en de Munnik - Op Voorraad Live (1999)
16. (53) R.E.M. - Automatic For The People (1992)
17. (87) Air - Moon Safari (1998)
18. (247) Acda en de Munnik - Acda en de Munnik (1998)
19. (27) Queens of the Stone Age - Songs for the Deaf (2002)
20. (93) Live - Throwing Copper (1994)
21 (8) Metallica - Master Of Puppets
29 (16) Tool - Lateralus
37 (20) Wu Tang Clan - Enter The Wu-Tang (36 Chambers)
57. (4) Pearl Jam - Ten
95 (18) Red Hot Chili Peppers - Californication
---- (2) Pink Floyd - Dark Side Of The Moon
---- (5) Jeff Buckley - Grace
---- (7) Pink Floyd - Wish You Were Here
---- (8) Tool - Aenima
---- (12) Nas - Illmatic
---- (13) Radiohead - Kid A
---- (15) Radiohead - The Bends
---- (17) The Beatles - Abbey Road
1
stuart
geplaatst: 25 januari 2009, 08:08 uur
Leuk om eens te zien, Metronomy; opvallendstee verschuivigen (en noteringen van toen) wat mij betreft: Spinvis, System Of A Down, Dream Theater, en m.n. Acda & The Munnik. 

* denotes required fields.