De Site / Algemeen / Feedback MusicMeter: de inhoud
zoeken in:
0
geplaatst: 19 mei 2009, 14:21 uur
Dn!S schreef:
De radio zenders die overal verkrijgbaar zijn zijn zo goed als allemaal gericht op de weinig eisende muziek luisteraar die er geen problemen mee heeft de grote makkelijke hits van tegenwoordig en de afgelopen decennia dagelijks voorgeschoteld te krijgen. De radio is voor de meesten gewoon een klein beetje afleiding tijdens werk of de reis van en naar dit werk. Hoewel ik duizend keer liever Sigur Ros zou horen tijdens mijn bijbaantje in de bouwmarkt ben ik toch altijd blij om welk geluid dan ook te horen. Ik vind dat dit soort muziekluisteraars niet vergeleken kunnen worden met luisteraars zoals velen hier op MuMe. Voor hen is muziek een laagje op de achtergrond, voor velen van ons is het de voorgrond. Hoeveel van ons hier gaan er niet echt voor zitten om een bepaald album te luisteren? Wij zijn muziek ontdekkers en dat vereist muziek die zich moeilijker laat ontdekken.
Daarom is deze toplijst anders dan de top 2000. Dit is de toplijst voor ontdekkers. De top 2000 (of de veronica 1000, of de arrow 500, of die van Caz etc. etc.) zijn bestemd voor de weinigeisende muziekluisteraars die muziek dus gewoon als afleiding zien. Daardoor vind ik niet dat je iets kunt zeggen over de kwaliteit van de muziek van Sigur Ros omdat ze volgens jou nooit in de top 2000 zullen komen. Het is een ander soort muziek. Voor een ander soort publiek.
(quote)
De radio zenders die overal verkrijgbaar zijn zijn zo goed als allemaal gericht op de weinig eisende muziek luisteraar die er geen problemen mee heeft de grote makkelijke hits van tegenwoordig en de afgelopen decennia dagelijks voorgeschoteld te krijgen. De radio is voor de meesten gewoon een klein beetje afleiding tijdens werk of de reis van en naar dit werk. Hoewel ik duizend keer liever Sigur Ros zou horen tijdens mijn bijbaantje in de bouwmarkt ben ik toch altijd blij om welk geluid dan ook te horen. Ik vind dat dit soort muziekluisteraars niet vergeleken kunnen worden met luisteraars zoals velen hier op MuMe. Voor hen is muziek een laagje op de achtergrond, voor velen van ons is het de voorgrond. Hoeveel van ons hier gaan er niet echt voor zitten om een bepaald album te luisteren? Wij zijn muziek ontdekkers en dat vereist muziek die zich moeilijker laat ontdekken.
Daarom is deze toplijst anders dan de top 2000. Dit is de toplijst voor ontdekkers. De top 2000 (of de veronica 1000, of de arrow 500, of die van Caz etc. etc.) zijn bestemd voor de weinigeisende muziekluisteraars die muziek dus gewoon als afleiding zien. Daardoor vind ik niet dat je iets kunt zeggen over de kwaliteit van de muziek van Sigur Ros omdat ze volgens jou nooit in de top 2000 zullen komen. Het is een ander soort muziek. Voor een ander soort publiek.
Amen!
Gisteren bijv eens heerlijk naar Fantomas - Delirium Cordia en Isis - Panopticon in het donker zitten te luisteren, dat is pas genieten.
0
lowriderluuk
geplaatst: 19 mei 2009, 16:20 uur
Dn!S schreef:
Ik neem niet aan dat mensen cd's kopen die ze niet goed vinden of dat radio zenders niet gewaardeerde muziek zullen blijven uitzenden. Het is op een minder directe manier net zoveel een op meningen gebaseerde lijst als deze. De top 2000 bestaat ook uit een combinatie van top tienen van heel veel luisteraars. Kortom: geen verschil. Behalve dan die eerder genoemde tweedeling in muzikale belevenis die ik geenszins veroordeel, maar wel constateer.
Ik neem niet aan dat mensen cd's kopen die ze niet goed vinden of dat radio zenders niet gewaardeerde muziek zullen blijven uitzenden. Het is op een minder directe manier net zoveel een op meningen gebaseerde lijst als deze. De top 2000 bestaat ook uit een combinatie van top tienen van heel veel luisteraars. Kortom: geen verschil. Behalve dan die eerder genoemde tweedeling in muzikale belevenis die ik geenszins veroordeel, maar wel constateer.
Het zijn voor het merendeel dezelfde vele muziekliefhebbers die hier op Mu-me de top 10 lijst invullen en voor bv de radio de top zoveel ook een top 10 invullen, waarom dan zo'n groot verschil in deze ranglijsten, daar gaat het in deze discussie om.
Waarom staan bv Tool en Sigur Ros met ieder ca. 3 albums in de top 100 en op de radio hoor je ze nog niet bij de 1e 2000, ik noem er even 2 die me te binnen schieten, er zijn vele verschillen.
U2 staat bij deze site pas tegen plaats 20 met The Joshua Tree.
Nu is het wel zo dat hier de albums gewaardeerd worden en op de radio meestal de afzonderlijke nummers, dat kan het onderscheid ook verklaren! Maar goed, als zo'n album echt goed is zou er toch minimaal één nummer van dat album door moeten kunnen breken bij het grote publiek, is geen vereiste maar logisch.
Mijn mening is dat slechts een beperkte groep muziekliefhebbers die ook hier op de site hun verhaal doen deze muziek bijzonder waarderen waardoor zo'n plaat hoog op de Mu-me ranglijst komt maar door de meesten als saai bestempeld wordt ! Zegt dat iets over de kwaliteit, nee, die is wel okee, maar de doelgroep voor deze muziek is slechts klein ! Waarom dan wel die hoge notering op Mu-me ??
Ik hou bij voorbeeld van Joy Division, ik ga uit m'n dak bij Digital of Isolation of noem maar op, maar iedereen die ik ken vind het een afgrijselijke en trieste muziek, is het van slechte kwaliteit, nee het is een kwestie van smaak.
Mensen die Jan Smit goed vinden waarderen zijn kwaliteit hoog !
Mensen die Beethoven goed vinden waarderen zijn kwaliteit hoog !
Mensen die Eminem goed vinden waarderen zijn kwaliteit hoog !
Mensen die Elvis Presley goed vinden waarderen zijn kwaliteit hoog !
Mensen die Sigur Ros goed vinden waarderen hun kwaliteit hoog !
Blijft enkel een kwestie van smaak, die is voor ieder verschillend.
Bij een grote groep muziekliefhebbers bestaande uit meer dan 30.000 gebruikers op Mu-me zou ik het logisch vinden dat de toplijsten hier als op de radio er globaal gemiddeld hetzelfde uit zouden zien, dat is bij lange na niet het geval, waar zit dat in ??
0
geplaatst: 19 mei 2009, 17:07 uur
lowriderluuk schreef:
Bij een grote groep muziekliefhebbers bestaande uit meer dan 30.000 gebruikers op Mu-me zou ik het logisch vinden dat de toplijsten hier als op de radio er globaal gemiddeld hetzelfde uit zouden zien, dat is bij lange na niet het geval, waar zit dat in ??
(quote)
Ik zeg het verschillende publiek. Jij zegt er komen grotendeels dezelfde mensen op deze site af als dat er afstemmen op de populaire radio zenders. Ik zeg van niet. Ik geloof niet dat een van ons dit op feiten heeft gebaseerd en de enige manier om hier achter te komen is een peiling.
Overigens staat Sigur Ros op massaal bezochte muzieksite Last.fm ook gewoon bij de 100 meest beluisterde artiesten. Op 82 weliswaar, maar toch nog hoger dan veel radiovriendelijkere acts zoals bijv. Keane, Kelly Clarkson, Bob Marley en Black Eyed Peas. Ook hier zou ik weer zeggen: Kijk naar het publiek wat er op afkomt. Mijn verwachting is dat het een beetje tussen Radio 2 en MuMe in ligt qua ontdekkingsreiziger gehalte, maar wie ben ik.
0
lowriderluuk
geplaatst: 19 mei 2009, 17:27 uur
Ik ga ervan uit dat je als muziekliefhebber o.a. naar de radio luisterd, niet? 
Radio 2 is niet mijn zender, ik luister altijd 3FM, in winkels galmt vaak de zeikmuziek van skyradio door de lucht, heel eventjes leuk, maar niet mijn ding.
Maar het antwoord op de verschillen in ranglijsten zal wel zo zijn dat de meer dan geinteresseerde muziekliefhebber hier op Mu-me gemiddeld minder van de doorsnee poppymuziek houdt die je in de hitlijsten tegenkomt, maar van meer bijzondere, opvallende, ietwat excentrieke, minder toegankelijke en minder aantrekkelijke muziek voor het grote publiek.
Zegt echter niets over de kwaliteit, omdat smaak subjectief is.
Wat men gaaf vindt waardeert men ook vaak kwalitatief als hoogstaand.

Radio 2 is niet mijn zender, ik luister altijd 3FM, in winkels galmt vaak de zeikmuziek van skyradio door de lucht, heel eventjes leuk, maar niet mijn ding.
Maar het antwoord op de verschillen in ranglijsten zal wel zo zijn dat de meer dan geinteresseerde muziekliefhebber hier op Mu-me gemiddeld minder van de doorsnee poppymuziek houdt die je in de hitlijsten tegenkomt, maar van meer bijzondere, opvallende, ietwat excentrieke, minder toegankelijke en minder aantrekkelijke muziek voor het grote publiek.
Zegt echter niets over de kwaliteit, omdat smaak subjectief is.
Wat men gaaf vindt waardeert men ook vaak kwalitatief als hoogstaand.

0
geplaatst: 19 mei 2009, 18:34 uur
Daarnaast zijn er ook nog andere krachten in de muziekwereld.
Het gros van de mensen wil namelijk zelf helemaal niet bepalen wat ze leuk vinden (ook hier). Zij voelen zich comfortabel met het feit dat de keuzes op muziekgebied voor hen gemaakt worden. Platenmaatschappijen bepalen dus grotendeels wat aanslaat en wat obscuur blijft (ervan uitgaande dat de kwaliteit gelijk is).
Op dezelfde manier worden lijsten zoals de grote toplijsten samengesteld. Mensen stemmen niet al jaren op November Rain omdat ze het nummer er een keer bij hebben genomen en er objectief (voor zover dat mogelijk is) naar hebben geluisterd. Mensen vertellen dat het zo'n fantastisch nummer is en de luisteraar gaat met die gedachte naar zoiets luisteren. M.a.w. Hij past zich aan aan de gehanteerde normen.
Overigens, de muziekliefhebber hoeft overdag al jarenlang niet meer naar 3FM te luisteren, het draait daar net zo goed om de poen als op elke andere zender.
Het gros van de mensen wil namelijk zelf helemaal niet bepalen wat ze leuk vinden (ook hier). Zij voelen zich comfortabel met het feit dat de keuzes op muziekgebied voor hen gemaakt worden. Platenmaatschappijen bepalen dus grotendeels wat aanslaat en wat obscuur blijft (ervan uitgaande dat de kwaliteit gelijk is).
Op dezelfde manier worden lijsten zoals de grote toplijsten samengesteld. Mensen stemmen niet al jaren op November Rain omdat ze het nummer er een keer bij hebben genomen en er objectief (voor zover dat mogelijk is) naar hebben geluisterd. Mensen vertellen dat het zo'n fantastisch nummer is en de luisteraar gaat met die gedachte naar zoiets luisteren. M.a.w. Hij past zich aan aan de gehanteerde normen.
Overigens, de muziekliefhebber hoeft overdag al jarenlang niet meer naar 3FM te luisteren, het draait daar net zo goed om de poen als op elke andere zender.
0
geplaatst: 19 mei 2009, 18:38 uur
lowriderluuk schreef:
Niet bepaald. Hoe meer ik me heb "verdiept" in muziek, hoe minder radio ik ging luisteren. Ik kies liever mijn eigen muziek uit.
0
geplaatst: 19 mei 2009, 18:46 uur
Maar dan een andere vraag: Welke muziekzender is er dan voor ons, de die-hards zeg maar? 

0
lowriderluuk
geplaatst: 19 mei 2009, 19:15 uur
ronnievb schreef:
Helaas wel, maar bij deze zender voel ik me nog het meest thuis en zonder muziek aan het werk vind ik maar niks, moet herry aan m'n oren hebben.
Nicholas123 schreef:
Maar dan een andere vraag: Welke muziekzender is er dan voor ons, de die-hards zeg maar?
Daar zeg je wat, de muziek die me echt raakt wordt op 3FM ook niet tot nauwelijks gedraaid, maar eh, in Groningen zit vast wel wat...
.
0
stuart
geplaatst: 20 mei 2009, 18:57 uur
Ik zit eens even in die Toplijst te neuzen en zie (tot mijn schrik
) vanaf nr.220 -250 maar liefst 20 albums vanaf het jaar 2000 en bij de laatste 20 maar liefst 13!.....
....waar gaat dit heen....
. Zelfs respectabele albums als Faith (The Cure) en Meat Is Murder (The Smiths) worden straks "verzwolgen"....(Hounds Of Love van Kate Bush is al verdwenen zie ik).
) vanaf nr.220 -250 maar liefst 20 albums vanaf het jaar 2000 en bij de laatste 20 maar liefst 13!.....
....waar gaat dit heen....
. Zelfs respectabele albums als Faith (The Cure) en Meat Is Murder (The Smiths) worden straks "verzwolgen"....(Hounds Of Love van Kate Bush is al verdwenen zie ik).
0
geplaatst: 20 mei 2009, 19:18 uur
Wat me eigenlijk wel leuk lijkt om eens te zien zijn populariteitslijstjes per decennium en misschien genre. Dus welke 70s albums het meeste in een top 10 staan, welke 80s albums, etc.
0
stuart
geplaatst: 20 mei 2009, 19:27 uur
Ik zal trouwens een zien hoeveel albums er in de Toplijst staan vanaf 2000 (heeft misschien/ waarschijnlijk mede/vooral te maken dat de jongeren het meest vertegenwoordigd zijn bij de Top 10 deelnemers en zo steeds meer afnemend naarmate de leeftijd vordert....). Ik zal effen tellen.....ff wachte...
....iig 25 (=50%) bij de nrs. 200-250...ik kijk nog even verder.....ff wachte......ik heb alle 250 nagezien en er staan dan maar liefst een stuk of 85 in; da's ongeveer een derde !! (in ongeveer 45 jaar popmuziek....geteld vanaf ong. de opkomst van The Beatles).
P.S. dit is trouwens geen oordeel over al die albums, maar meer een constatering
....iig 25 (=50%) bij de nrs. 200-250...ik kijk nog even verder.....ff wachte......ik heb alle 250 nagezien en er staan dan maar liefst een stuk of 85 in; da's ongeveer een derde !! (in ongeveer 45 jaar popmuziek....geteld vanaf ong. de opkomst van The Beatles).P.S. dit is trouwens geen oordeel over al die albums, maar meer een constatering
0
lowriderluuk
geplaatst: 20 mei 2009, 20:00 uur
Hoe kan een plaat als OK computer nu zo mijlenver op kop liggen in de top 250, ik heb hem zelf ook en vind hem wel OKee, maar ver boven de rest? Een top 20 notering, ja. Het is onbetwist een uitstekend album, maar ik denk dat velen bij andere gebruikers in de top 10 en de top 250 kijken en daar op ideeën worden gebracht, zo komen gemiddeld dezelfde albums naar boven drijven en krijg je een vertekend beeld. Eigenlijk zou je de top 250 een poos onzichtbaar moeten maken evenals de top 10en, of elke maand bij "0" opnieuw beginnen te tellen. Wat Stuart zegt dat bij voorbeeld Hounds Of Love van Kate Bush niet eens bij de beste 250 staat geeft te denken en zo zijn er vele voorbeelden te noemen. En Thriller van de heer Jackson, het meest verkochte album pas op plaats 83 of zo iets, dat zijn toch mijlpalen in de muziek ook al is de laatste niet mijn ding.
De extreem hoge notering van Radiohead met enkele albums is enigszins te begrijpen, maar Sigur Ros en Tool met elk een stuk of 3 albums hoog in het klassement, daar heb ik toch m'n vraagtekens bij?
Ik vraag me überhaupt af of de meeste gebruikers ooit wel weten wat voor muziek Sigur Ros maakt (niet kwetsend bedoeld)
Sigur Ros maakt zeer bijzondere muziek, maar een band als Tool, daar zijn er 1000 van in een dozijn.
De extreem hoge notering van Radiohead met enkele albums is enigszins te begrijpen, maar Sigur Ros en Tool met elk een stuk of 3 albums hoog in het klassement, daar heb ik toch m'n vraagtekens bij?
Ik vraag me überhaupt af of de meeste gebruikers ooit wel weten wat voor muziek Sigur Ros maakt (niet kwetsend bedoeld)
Sigur Ros maakt zeer bijzondere muziek, maar een band als Tool, daar zijn er 1000 van in een dozijn.
0
geplaatst: 20 mei 2009, 20:25 uur

Noem mij bands die net zo zijn als Tool !
Voor de rest vind ik dat OK Computer ook teveel voorsprong heeft. Dat het op 1 staat (ondanks dat het niet mijn persoonlijke nummer één is) kan ik best inkomen. Zoals echter al vaker gezegd is deze Top 250 echt niet representatief voor de beste muziek aller tijden ofzo

En mensen die beïnvloed worden, zullen er best zijn, net zoals mensen die een dubbel profiel aanmaken om het puntentotaal van OK Computer (of een ander album) serieus op te krikken. Maar helaas kan men niet gaan beginnen met verbieden van users die willen registreren. Tegen zo'n extra profiel kan men uiteraard wel optreden, maar vind ze (ten eerste) en bewijs het maar eens (ten tweede) tussen deze ruim 30.000 users.
0
lowriderluuk
geplaatst: 20 mei 2009, 20:44 uur
Ik kan 1 van de vele rockbands noemen, maar dan krijg ik het toch om m'n oren. Je hebt gelijk, iedere band heeft wel z'n eigen stijl, dus exact gelijk, nee, akkoord. 

0
geplaatst: 20 mei 2009, 22:14 uur
lowriderluuk schreef:
Ik vraag me een beetje af waar je nou eigenlijk heen wil met al je opmerkingen? Sigur Ros, Tool en Radiohead zijn allen zeer gerespecteerde bands in hun genre omdat ze vernieuwende (Radiohead) of gewoon buitenaards mooie (Sigur Ros imo) muziek maken. Tool moet ik nog eens proberen dus daar oordeel ik niet over. Maar er zal vast een goede reden zijn dat Aenima als een van de weinige echte metal albums een dergelijke onaanraakbare status heeft in de toplijst.
Sigur Ros is, ook al zie je dat wellicht niet terug in de top 2000, een band die haar sporen inmiddels wel verdiend heeft in de muziekwereld. De meeste mensen die ook maar een klein beetje de moeite doen om aparte muziek te ontdekken kennen de naam wel. Ze krijgen in Nederland de HMH vol en op Lowlands sluiten ze de Grolsch af. Ik heb ze ook weleens voorbij horen komen in programma's als DWDD. Kortom, het is een zeer bekende en gerespecteerde album band. De muziek die zij maken is minder geschikt om per nummer te luisteren maar misschien wel superieur materiaal om eens een uurtje voor te gaan zitten. Daarom staan () en AB en Takk.. zo hoog in deze toplijst.
De reden dat OKC zoveel meer punten heeft dan de nummer 2 is omdat het de nummer 1 is. Als jij als nieuwkomer hier de toplijst bekijkt, en je kent (bij wijze van spreken) alle albums niet, en je mag er maar eentje luisteren, welke zou je dan kiezen? Grote kans dat veel mensen zeggen: Doe dan maar nummer 1. Zo ging het bij mij ook. Ik was voorheen helemaal niet geinteresseerd in Radiohead, maar toen ik OKC op 1 zag staan hier heb ik het toch maar eens een kans gegeven. Tegenwoordig zet ik het nog best wel eens op al zal het nooit een favoriet van me worden.
0
lowriderluuk
geplaatst: 20 mei 2009, 22:26 uur
Volgens mij is dit een forum waarin gediscuseerd kan en mag worden.
Als je dat niet wil heb je hier niets te zoeken.
Ik ken Radiohead al een aantal jaren, dus die zou ik als nieuwkomer niet kiezen, ik heb uit de lijst van de albums die ik niet kende Nas gekocht (en rapper) maar dat ligt mij niet helemaal, dus die zou ik niet in mijn top 10 plaatsen en daarmee ook nooit hoger in de top 250 kunnen komen. Je komt alleen hoog te staan als je hem in je persoonlijke top 10 plaatst, en dat moeten heel veel gebruikers doen om boveninde top 250 terecht te komen bij meer dan 30.000 gebruikers, vandaar mijn bedenkingen, snap ie !!
Gebruikers kijken bij andere top 10s, denken da's ook een leuke plaat, die zet ik er ook in.
Des te vaker zo'n plaat er in staat, des te vaker is de kans dat een gebruiker deze ook in zijn top 10 plaatst, des te hoger deze plaat in de top 250 terecht komt.
Als die top 10en en top 250 niet zichtbaar zouden zijn maar zou door de crew wel bijgehouden worden durf ik te beweren dat er een andere top 250 uit komt.
0
geplaatst: 21 mei 2009, 00:08 uur
lowriderluuk schreef:
(quote)
Van mij mag het. Het was geen aanmerking hoor. Ik heb alleen zo'n gevoel dat dit helemaal nergens toe leidt, niet eens tot een interessante discussie.
Ik ken Radiohead al een aantal jaren, dus die zou ik als nieuwkomer niet kiezen,
Ik zei ook: Stel dat je alle albums uit de toplijst niet kent!
Je komt alleen hoog te staan als je hem in je persoonlijke top 10 plaatst, en dat moeten heel veel gebruikers doen om boveninde top 250 terecht te komen bij meer dan 30.000 gebruikers, vandaar mijn bedenkingen, snap ie !!
Stel nu dat er echt veel meer mensen zijn die op basis van deze toplijst OK Computer proberen i.p.v. Ten of Illmatic of Aenima (wat ik op basis van mijn eigen ervaringen wel verwacht). Dan zullen er ook veel meer mensen zijn die, als gevolg hiervan, OKC in hun Top 10 zetten ondanks dat ze Ten, Illmatic, Aenima etc. nooit gehoord hebben. Ik zou het bijna onvermijdelijk willen noemen dat de nummer 1 in een bepaalde lijst heel veel meer kansen krijgt dan de nummers 2 t/m 250. Vandaar dus dat verschil.
Gebruikers kijken bij andere top 10s, denken da's ook een leuke plaat, die zet ik er ook in.
Des te vaker zo'n plaat er in staat, des te vaker is de kans dat een gebruiker deze ook in zijn top 10 plaatst, des te hoger deze plaat in de top 250 terecht komt.
Op zich wel een aardig idee, maar ik denk dat de algemene toplijst een grotere invloed uitoefent hierop.
Als die top 10en en top 250 niet zichtbaar zouden zijn maar zou door de crew wel bijgehouden worden durf ik te beweren dat er een andere top 250 uit komt.
Ja maar waar is hij dan nog goed voor? Als niemand hem mag zien kun je hem net zo goed niet maken toch? Je moet dat hele toplijst gedoe vooral niet te serieus nemen. Over het algemeen kun je stellen dat de betere albums uit de muziekgeschiedenis wel hun plaatsje hebben in deze lijst, hoewel ook hier weer eindeloze discussies over kunnen worden gevoerd want we zullen er allemaal wel 1 of 2 missen in de lijst.
Je moet gewoon zien als een leuk en handig lijstje wat de gemiddelde mening van muziekontdekkend Nederland en Belgie weergeeft. Niets meer.
0
stuart
geplaatst: 21 mei 2009, 09:18 uur
Ik heb nog eens naar de eerste 50 gekeken ; ook daar een 33% albums vanaf het jaar 2000 en dat vind in die 9 jaar van de 45 (vanaf de opkomst van The Beatles) wel wat veel, maar ik begrijp het op zich wel.
0
lowriderluuk
geplaatst: 21 mei 2009, 10:15 uur
Dn!S schreef:
Je moet gewoon zien als een leuk en handig lijstje. Niets meer.
Je moet gewoon zien als een leuk en handig lijstje. Niets meer.
Het is zeker een handig lijstje, zowel de persoonlijke top 10s als ook de top 250 in verband met de zoektocht naar nieuwe bands.
Wat ik alleen maar wil zeggen is dat het geen objectieve neutrale lijst is, het wordt te veel beinvloed door medegebruikers juist omdat die lijsten zichtbaar zijn, anders zou OK computer niet zo'n enorme voorsprong hebben, geeft verder niets, ik stel het alleen maar vast, het zijn zeker handige lijstjes, maar onwrikbare waarde voor kwaliteit en populariteit hang ik hier niet teveel aan vast, daarvoor beinvoed de lijst zichzelf teveel via de gebruikers....
0
geplaatst: 24 mei 2009, 13:06 uur
0
stuart
geplaatst: 24 mei 2009, 14:05 uur
Is idd. mooi, maar dat moet je niet te hard roepen hier; je hebt trouwens wel een concurrent in jouw pers. Top 10 (Coldplay)...
....die moet eruit want die is ' gevaarlijk' ....
.....Op naar Mast... oh, oeps...
...... én het zijn niet de beste 10 albums persé, wel de 10 populairste....
....die moet eruit want die is ' gevaarlijk' ....
.....Op naar Mast... oh, oeps...
...... én het zijn niet de beste 10 albums persé, wel de 10 populairste....
0
geplaatst: 24 mei 2009, 22:31 uur
Grappig, ik heb Illmatic er gisteren juist uitgehaald, anders stond ie nu nagenoeg gelijk met Masters of Puppets.
Maar goed, zal wel een kwestie van tijd zijn voor Master of Puppets en Tool worden bij gehaald.
Maar goed, zal wel een kwestie van tijd zijn voor Master of Puppets en Tool worden bij gehaald.
0
Lost Highway
geplaatst: 25 mei 2009, 00:13 uur
@ lowriderluuk : Ik snap echt niet waarop je je baseert. Je wil de kat de bel aanbinden, maar komt dan met voorbeelden en referenties die niet juist zijn. Hoezo zou Sigur Ros nooit een toplijst van een radiostation halen? Het is ook niet mijn favoriete muziek maar het is een band die niet zo onpopulair is als je blijkbaar denkt. In de Belgische album 100 staan twee albums van Sigur Ros, hun laatste album heeft goede verkoopcijfers gehaald én vorig jaar waren ze headliner op Pukkelpop. Dat zegt wel iets.
Naar de top 2000 kijken is zinloos, om de doodeenvoudige reden dat Sigur Ros nooit in die lijst zou worden toegelaten, zelfs al wordt er duizend keer op gestemd. Als zelfs Arctic Monkeys of Editors al veel te progressief zijn voor een commercieel station, wat zou men dan in hemelsnaam met Sigur Ros of Tool moeten beginnen? Ook Tool breng je ter sprake. Tool staat twee keer in de album 100 (waarschijnlijk wel de meest relevante lijst van de lage landen), en van hun laatste album zijn er in Vlaanderen alleen al +/- 15.000 stuks verkocht. Het is een band voor een bepaalde 'niche', maar een band met een trouwe aanhang.
Jouw vlieger gaat wel op voor een aantal andere albums die zeer hoog in de lijst staan, terwijl het artiesten betreft die in andere toplijsten ontbreken en waarvan hun albums voor geen meter verkopen. Gekscherend zou je kunnen zeggen dat ze meer top 10 noteringen hebben dan dat er in de lage landen exemplaren van verkocht zijn. Blijkbaar zijn er op MM een aantal albums die zo hoog mogelijk in de lijst moeten gepusht worden, ofwel zitten toevallig zowat alle kopers van die albums ook op MM. Op basis daarvan kan je stellen dat de toplijst niet meer zo relevant is, sterker nog daar vind ik dat je gelijk hebt. Maar om daar nu namen als Sigur Ros of Tool op te kleven, dat lijkt me erg ongelukkig.
Naar de top 2000 kijken is zinloos, om de doodeenvoudige reden dat Sigur Ros nooit in die lijst zou worden toegelaten, zelfs al wordt er duizend keer op gestemd. Als zelfs Arctic Monkeys of Editors al veel te progressief zijn voor een commercieel station, wat zou men dan in hemelsnaam met Sigur Ros of Tool moeten beginnen? Ook Tool breng je ter sprake. Tool staat twee keer in de album 100 (waarschijnlijk wel de meest relevante lijst van de lage landen), en van hun laatste album zijn er in Vlaanderen alleen al +/- 15.000 stuks verkocht. Het is een band voor een bepaalde 'niche', maar een band met een trouwe aanhang.
Jouw vlieger gaat wel op voor een aantal andere albums die zeer hoog in de lijst staan, terwijl het artiesten betreft die in andere toplijsten ontbreken en waarvan hun albums voor geen meter verkopen. Gekscherend zou je kunnen zeggen dat ze meer top 10 noteringen hebben dan dat er in de lage landen exemplaren van verkocht zijn. Blijkbaar zijn er op MM een aantal albums die zo hoog mogelijk in de lijst moeten gepusht worden, ofwel zitten toevallig zowat alle kopers van die albums ook op MM. Op basis daarvan kan je stellen dat de toplijst niet meer zo relevant is, sterker nog daar vind ik dat je gelijk hebt. Maar om daar nu namen als Sigur Ros of Tool op te kleven, dat lijkt me erg ongelukkig.
0
lowriderluuk
geplaatst: 25 mei 2009, 08:30 uur
Lost Highway schreef:
We zijn het toch eens....., Ik heb specifiek die namen misschien niet moeten noemen omdat er zoals je zelf ook al aangeeft veel meer voorbeelden zijn, maar Sigur Ros en Tool vielen mij op omdat het gewoon geen poppy albums zijn en zullen ze daarom nooit in de top zoveel op de radiostations terecht komen, er zijn blijkbaar hier op Mu-me veel liefhebbers die er op stemmen, of mensen die liefhebber zijn van bijzondere en opvallende pop-muziek zitten op Mu-me, dat kan ook nog 's, andersom dus.
Dat was mijn insteek van deze discussie: Hoe relevant is de toplijst op Mu-me?
De lijst is in elk geval representatief voor de populariteit onder de Mu-me gebruikers!
0
lowriderluuk
geplaatst: 25 mei 2009, 08:36 uur
herman schreef:
Grappig, ik heb Illmatic er gisteren juist uitgehaald, anders stond ie nu nagenoeg gelijk met Masters of Puppets.
Je wil toch niet zeggen dat je bewust een plaat in de top 10 zet of er uit haalt zodat je de top 250 hiermee beinvloed, of bedoel je dat het toeval was ?

0
geplaatst: 25 mei 2009, 10:05 uur
lowriderluuk schreef:
maar Sigur Ros en Tool vielen mij op omdat het gewoon geen poppy albums zijn en zullen ze daarom nooit in de top zoveel op de radiostations terecht komen!
maar Sigur Ros en Tool vielen mij op omdat het gewoon geen poppy albums zijn en zullen ze daarom nooit in de top zoveel op de radiostations terecht komen!
Vreemd en fout argument: ze komen beide terug in zowat elke toplijst voor waar erop gestemd mag worden
lowriderluuk schreef:
er zijn blijkbaar hier op Mu-me veel liefhebbers die er op stemmen, of mensen die liefhebber zijn van bijzondere en opvallende pop-muziek zitten op Mu-me, dat kan ook nog 's, andersom dus.
er zijn blijkbaar hier op Mu-me veel liefhebbers die er op stemmen, of mensen die liefhebber zijn van bijzondere en opvallende pop-muziek zitten op Mu-me, dat kan ook nog 's, andersom dus.
Beide krijgen altijd erg goeie reviews en zijn steevast headliner op de festivals. Fans genoeg dus, wat het aantal stemmen hier op musicmeter al duidelijk zou moeten hebben gemaakt.
Nog een tegenargument: Het nieuwe Tool album kwam in Belgie gelijk uit met de nieuwe, supergehypte Red Hot Chili Peppers (er was zelfs reclame op tv!) waarvan de single (met videoclip) al massaal werd gedraaid. Tool had een 'single' van 7 minuten zonder videoclip, maar kwam toch op 1 binnen in de verkooplijsten.
Ook de nieuwste van Pearl Jam (met Ten op de 4e plaats in de toplijst) kwam die week uit trouwens.
lowriderluuk schreef:
Alstublieft, noem er mij 10 en ik zal je eeuwig dankbaar zijn!

0
geplaatst: 25 mei 2009, 10:28 uur
lowriderluuk schreef:
Je wil toch niet zeggen dat je bewust een plaat in de top 10 zet of er uit haalt zodat je de top 250 hiermee beinvloed, of bedoel je dat het toeval was ?
(quote)
Toeval natuurlijk.
Ik zag later pas dat Illmatic er zo dicht op stond. Sowieso denk ik dat beide platen op den duur wel worden ingehaald door Interpol.
0
Lost Highway
geplaatst: 25 mei 2009, 11:05 uur
@ lowriderluuk :
Album 100: de lijst van 2009 | StuBru
Sigur Ros en Tool wel degelijk in de toplijst van een radiostation... Bovendien is dit écht wel een relevante lijst wat populariteit en status betreft. Bovendien (zoals ik al eerder zei) is wat bovenstaande user zegt correct; check eens de hitlijsten/verkoopcijfers/festivals van de voorbije jaren en zie dat Sigur Ros en Tool niet enkel populair zijn op Musicmeter.
Ik denk dat je je iets teveel laat leiden door lijstjes als de Top van Radio 2 en Q Music enz. Dit zijn geen toplijsten, maar reclamestunts van en voor de desbetreffende radiostations.
De discussie over de kwaliteit van Tool lijkt me naast de kwestie, ik verkies ook jouw nummer 1 boven 'Lateralus', maar dat heeft weinig te maken met de relevantie van de toplijst.
Over één ding zijn we het wel eens, er staan een aantal albums zeer hoog die buiten Musicmeter qua lijsten/populariteit/verkoopcijfers spreekwoordelijk geen deuk in een pakje boter schoppen.
Album 100: de lijst van 2009 | StuBru
Sigur Ros en Tool wel degelijk in de toplijst van een radiostation... Bovendien is dit écht wel een relevante lijst wat populariteit en status betreft. Bovendien (zoals ik al eerder zei) is wat bovenstaande user zegt correct; check eens de hitlijsten/verkoopcijfers/festivals van de voorbije jaren en zie dat Sigur Ros en Tool niet enkel populair zijn op Musicmeter.
Ik denk dat je je iets teveel laat leiden door lijstjes als de Top van Radio 2 en Q Music enz. Dit zijn geen toplijsten, maar reclamestunts van en voor de desbetreffende radiostations.
De discussie over de kwaliteit van Tool lijkt me naast de kwestie, ik verkies ook jouw nummer 1 boven 'Lateralus', maar dat heeft weinig te maken met de relevantie van de toplijst.
Over één ding zijn we het wel eens, er staan een aantal albums zeer hoog die buiten Musicmeter qua lijsten/populariteit/verkoopcijfers spreekwoordelijk geen deuk in een pakje boter schoppen.
0
lowriderluuk
geplaatst: 25 mei 2009, 11:27 uur
@ Gajarigon Ik had tot voor kort nog nooit van Sigur Ros gehoord en heb toch de ganze dag de radio aan (3FM).
Naar aanleiding van de hoge stand op de Mu-me top 250 (de plaat zakt de laatste tijd wat weg) heb ik enkele cd's van ze gekocht.
Vind het wel bijzondere muziek maar denk ik voor een selecte groep enthousiastelingen, voor de massa waardoor het in de top zoveel terecht komt....nee.
Wat betreft het noemen van 10 Tool-achtige bands.
Als jij bv zou zeggen dat een band lijkt op muziek van mijn favoband de Simple Minds, dan zeg ik natuurlijk ook, ho,ho, in geen velden of wegen lijken die op elkaar.
Dus daar komen we niet uit omdat smaken verschillen., niet dat ik Tool niet waardeer, geweldige muziek, heb een stuk of 4 albums van ze !.
@ Lost Highway, Het noemen van Tool in de discussie had ik beter achterwege kunnen laten geloof ik, jeetje wat heeft dat veel losgemaakt. Dat Takk van Sigur Ros in jouw verwijzing naar de top 100 (op plaats 96) staat kan ik me voorstellen, is toegankelijker dan (), ojee, krijg ik nu weer boze tongen over me heen?
Naar aanleiding van de hoge stand op de Mu-me top 250 (de plaat zakt de laatste tijd wat weg) heb ik enkele cd's van ze gekocht.
Vind het wel bijzondere muziek maar denk ik voor een selecte groep enthousiastelingen, voor de massa waardoor het in de top zoveel terecht komt....nee.
Wat betreft het noemen van 10 Tool-achtige bands.
Als jij bv zou zeggen dat een band lijkt op muziek van mijn favoband de Simple Minds, dan zeg ik natuurlijk ook, ho,ho, in geen velden of wegen lijken die op elkaar.
Dus daar komen we niet uit omdat smaken verschillen., niet dat ik Tool niet waardeer, geweldige muziek, heb een stuk of 4 albums van ze !.
@ Lost Highway, Het noemen van Tool in de discussie had ik beter achterwege kunnen laten geloof ik, jeetje wat heeft dat veel losgemaakt. Dat Takk van Sigur Ros in jouw verwijzing naar de top 100 (op plaats 96) staat kan ik me voorstellen, is toegankelijker dan (), ojee, krijg ik nu weer boze tongen over me heen?
* denotes required fields.