MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

De Site / Algemeen / Feedback MusicMeter: de inhoud

zoeken in:
lowriderluuk schreef:
@ Gajarigon Ik had tot voor kort nog nooit van Sigur Ros gehoord en heb toch de ganze dag de radio aan.

Ik heb Gobbledigook toch wel vaak op Kink FM gehoord. Maar om de radio als uitgangspunt te nemen om te zien of iets populair is lijkt me sowieso een beetje vreemd.

lowriderluuk
Ik denk dat vanwege de reclameinkomsten de DJ's muziek draaien die door een zo groot mogelijke doelgroep wordt gewaardeerd om maar zoveel mogelijk luisteraars aan te trekken (daarom lijken die zenders ook allemaal op elkaar).
Ze willen allemaal de meest populaire muziek draaien.
Radio 4 heeft toch ook minder luisteraars dan 3FM of bv Veronica of Q music (is dit sluipreclame?) ?

Lost Highway schreef:

Over één ding zijn we het wel eens, er staan een aantal albums zeer hoog die buiten Musicmeter qua lijsten/populariteit/verkoopcijfers spreekwoordelijk geen deuk in een pakje boter schoppen.

Er is toch geen enkel 'obscuur' album in de top 99 te ontdekken? (plaats 100 heb ik nu expres even ontweken) Stuk voor stuk klassiekers (al dan niet binnen hun eigen genre) - wat ook logisch is aangezien het een populariteitslijst is. Eventueel kan je zeggen dat Neutral Milk Hotel niet denderend verkoopt in Belgie of Nederland, maar qua lijstjes kan dat album nagenoeg naast OK Computer staan. Er zijn natuurlijke bepaalde groepen die erg MuMe-verantwoord zijn (ik denk dan zelf vooral aan indie rock zoals the Arcade Fire en Interpol) maar met de stijgende populariteit van de site is de toplijst alleszins 'uitgevlakt' naar de smaak van de grootste gemene deler.

lowriderluuk schreef:
Ik had tot voor kort nog nooit van Sigur Ros gehoord en heb toch de ganze dag de radio aan.
.

Zal dan wel wat te maken hebben met de zender waarnaar je luistert, als ze daar besluiten dat Sigur Ros 'too far out there' is om te draaien komt 'ie er niet op (of hooguit op lijst Z, om 1 keer per maand 's nachts gedraaid te worden ).

Als ik een tip mag geven: laat die toplijst voor wat 'ie is en kijk naar de genre lijsten (op stemgemiddelde gerangschikt). Daar zitten de echte ontdekkingen tussen.

herman schreef:
(quote)

Ik heb Gobbledigook toch wel vaak op Kink FM gehoord. Maar om de radio als uitgangspunt te nemen om te zien of iets populair is lijkt me sowieso een beetje vreemd.

Daar baseren ze zich toch op de verkooplijsten om hun playlist samen te stellen, zo gek vind ik dat niet.

Radio en populariteit mag je niet met elkaar verwarren. De meeste radiozenders richten zich op een bepaalde doelgroep of draaien enkel muziek als louter ontspanning.

Sigur Rós wordt op vele radiozenders niet gedraaid maar deze band is wel vaak op festivals te zien en is allang een begrip voor festivalgangers. Hun laatste album is in België goud geworden, wat bewijst dat deze band wel degelijk populair is (en niet alleen op MuMe). Radio is lang niet meer het enige kanaal om populariteit te verwerven in tegenstelling tot zo'n 50 jaar geleden.

De top-100 van StuBru heeft veel weg van de toplijst op MuMe afgezien van de hiphop-albums. Noch de lijst van StuBru, noch de lijst van MuMe is een totale graadmeter voor de populariteit van een artiest, moesten de luisteraars van bv. Q-music zo'n lijst samenstellen zou die er anders uitzien.

LucM schreef:
Radio is lang niet meer het enige kanaal op populariteit te verwerven, in tegenstelling tot zo'n 50 jaar geleden.

Hier ligt de crux.

Er zijn zoveel meer wegen om muziek te leren kennen tegenwoordig. Zo kan het dat bands die nauwelijks airplay krijgen toch een flinke populariteit genieten en aanzienlijk verkopen.

Ik heb trouwens wel een interessant artikel liggen over de manier waarop playlists worden samengesteld. Zal het eens opzoeken.

herman schreef:

Ik heb trouwens wel een interessant artikel liggen over de manier waarop playlists worden samengesteld. Zal het eens opzoeken.

Ik heb er eens over gesproken met de man die dat tot voor enkele jaren deed voor Radio 2 (of een andere zender, ik weet het al niet meer). En het kwam neer op non-stop muziek luisteren (timon?) en beoordelen of het geschikt was en dan onderverdelen in lijsten. Als er dan veel reactie kwam op een bepaald nummer kon het eventueel een lijst 'stijgen'. "I Can't Live In A Living Room" van Red Zebra was zo van een van de onderste lijsten opgeklommen tot de bovenste.

Klopt ja. Er is een soort panel dat nummers beoordeelt. Volgens mij is er een soort lijst van nummers die niemand stoort en komt op de meeste zenders de muziek sowieso van die lijst. De rest is wat meer aan de radiozender zelf om in te vullen.

Lost Highway
herman schreef:
(quote)

Hier ligt de crux.

Er zijn zoveel meer wegen om muziek te leren kennen tegenwoordig. Zo kan het dat bands die nauwelijks airplay krijgen toch een flinke populariteit genieten en aanzienlijk verkopen.

Toch blijft airplay razend belangrijk herman. Ik weet dat jij net als ik de hitlijsten wat probeert bij te houden. Zowel voor de singleverkoop als voor de albumverkoop blijft een plaatsje in de playlist van een commercieel station cruciaal. Meteen zie je dan de single stijgen, evenals het album en eventueel ouder werk. Kijk maar naar bijvoorbeeld Kings Of Leon, sinds Sex On Fire en Use Somebody op de radio gedraaid worden zijn ze uitgegroeid tot onwaarschijnlijke hype, een jaar geleden was het een band enkel gekend door echte muziekliefhebbers. In alle eerlijkheid kunnen we stellen dat dat niet komt omdat dat nieuw album zoveel beter is dan bijvoorbeeld Because Of The Times. Hetzelfde geldt voor Snow Patrol en nog een pak andere artiesten.

En als we toch namen blijven noemen van MM-hypes, dan gaat mijn eerste stem alvast naar Opgezwolle, dat blijkbaar inmiddels al op nummer 27 in de toplijst allertijden staat! Misschien is dit in Nederland een ware hype, in Vlaanderen is Opgezwolle totaal onbekend en het zou me verbazen dat er van dat album hier 1000 stuks verkocht zijn. Dergelijke notering vind ik al een pak opmerkelijker dan de hierboven genoemde Acade Fire, Tool of Sigur Ros, aangezien het hier vaak albums betreft waarvan in Vlaanderen alleen al 10.000 tot 20.000 stuks verkocht worden.

lowriderluuk
Hé hé, eindelijk iemand die begrijpt wat ik bedoel en het misschien duidelijker verwoord met voorbeelden in 1 bericht dan ik in m'n 20 voorgaande berichten.

Opgezwolle! kwam al meteen in de top 30 van de toplijsten binnen. Ik vind het niet zo verbazingwekkend dat ze zo hoog staan, hier in Nederland zijn ze behoorlijk populair. Ik denk ook bekender dan bv. een Interpol als je een beetje rondvraagt onder jongeren. Lijkt me dus niet iets specifieks voor Musicmeter.

Overigens vind ik er persoonlijk bijzonder weinig aan, maar dat terzijde.

Verder helemaal eens met het Kings of Leon-verhaal. Als je Ahoy wilt uitverkopen (dan ben je echt populair) kun je niet zonder airplay.

lowriderluuk schreef:
zonder muziek aan het werk vind ik maar niks, moet herry aan m'n oren hebben.[

Ik had eerst ook liever -iets- van muziek dan stilte, maar na een aantal maanden radio Veronica verander je al snel van gedachten. Mijn Radar Love teller staat nu al ergens in de 30. Om nog maar te zwijgen over die analoge versie van Ayo Technology...(2 x per dag!)
Slechts een ding is nog hemeltergender, intens kutter, dan de eindeloze herhaling van dezelfde 20 liedjes die Veronica rijk is. Namelijk de limericks van Rob van Someren .

herman schreef:
Opgezwolle! kwam al meteen in de top 30 van de toplijsten binnen. Ik vind het niet zo verbazingwekkend dat ze zo hoog staan, hier in Nederland zijn ze behoorlijk populair. Ik denk ook bekender dan bv. een Interpol als je een beetje rondvraagt onder jongeren. Lijkt me dus niet iets specifieks voor Musicmeter.

Klopt inderdaad, maar Lost Highway had het ook vooral over Vlaanderen en daar klopt dat wel. Echt géén kat kent ze hier. En ik had ze ook niet gekend zonder MuMe. In België kent men, tenzij liefhebber, echt geen Nederhop (buiten dan de Jeugd & misschien Brainpower met zijn Dansplaat of Osdorp Posse met veel geluk).

België is dan ook niet echt thuis in hip-hop i.t.t. de Nederlanders.

Tegenwoordig zie ik overal van die punk/metalbandjes met leden die hun instrument amper kunnen bespelen. Is dat ook in de mode in Nederland of verschillen ze op dat vlak ook van elkaar ?

Ik heb zojuist de EP Machine van Yeah Yeah Yeahs beluisterd. De totale duur van deze EP is een schokkende 7 minuten en 5 seconden.
Nu is mijn vraag (aan de lijstjesfreaks) is dit het kortste "album" op deze site ?

Er zal vast wel ergens op deze site een album staan dat korter duurt maar ik ken zelf geen kortere

Five Minutes With Arctic Monkeys is korter, maar dat mocht niet op de site.

Is het niet een keertje tijd om te gaan heroverwegen om de toplijst net als op de andere Meter.nl-sites ook hier op gemiddelde te gaan rangschikken? Het lijkt me dat de site kinderziektes als omlaag stemmen (destijds toch de belangrijkste reden om op aantal top 10 noteringen te rangschikken) nu toch wel ontgroeid is. Wat zou volgen is een lijst met bovenin veel Beatles, Pink Floyd, Bob Dylan en Neil Young, maar ook met genretoppers uit bijvoorbeeld jazz en hip-hop. Kortom, een lijst die veel meer weg heeft van die op bijvoorbeeld Rateyourmusic.com.

Misterfool
ik denk dat de indeling van moviemeter hier ook goed zou passen.

een top 250 lijst albums met meer dan 200 stemmen met de hoogste gemiddeldes

een alternative top 250 lijst gebasseerd op de top 10

een tip 250 met albums met hoge gemiddeldes maar met een lage hoeveelheid stemmen

stuart
Ik ben meer voor zoiets, maar er is al vaak over gesproken en misschien lastig te realiseren of heeft misschien ook zijn nadelen.

The Oath
Paalhaas schreef:
Is het niet een keertje tijd om te gaan heroverwegen om de toplijst net als op de andere Meter.nl-sites ook hier op gemiddelde te gaan rangschikken? Het lijkt me dat de site kinderziektes als omlaag stemmen (destijds toch de belangrijkste reden om op aantal top 10 noteringen te rangschikken) nu toch wel ontgroeid is. Wat zou volgen is een lijst met bovenin veel Beatles, Pink Floyd, Bob Dylan en Neil Young, maar ook met genretoppers uit bijvoorbeeld jazz en hip-hop. Kortom, een lijst die veel meer weg heeft van die op bijvoorbeeld Rateyourmusic.com.

Of op de andere metersites naar dit principe overstappen?
Dit is namelijk veel vaster.

Zoveel vaster is dit niet volgens mij. Als je de ondergrens hoog (bij moviemeter op 200) legt is een enkele stem nauwelijks van invloed.

Even snel gekeken. De top 10 hier zou zijn:

01. (4,41) Pink Floyd - Wish You Were Here
02. (4,34) The Doors - The Doors
03. (4,32) The Beatles - Abbey Road
04. (4,32) Miles Davis - Kind of Blue
05. (4,31) Pink Floyd - The Dark Side of the Moon
06. (4,30) The Beatles - Revolver
07. (4,30) Nick Drake - Five Leaves Left
08. (4,30) Bob Dylan - Blood on the Tracks
09. (4,29) The Beatles - Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band
10. (4,29) David Bowie - Ziggy Stardust

Heb verzamelaars niet meegerekend en bij een gelijk gemiddelde het aantal stemmen de doorslag laten geven. Het eerste hiphop-album zit net in de top 15 geloof ik.

Deze top10 vind ik eigenlijk veel beter...

Misterfool
stuart schreef:
Ik ben meer voor zoiets, maar er is al vaak over gesproken en misschien lastig te realiseren of heeft misschien ook zijn nadelen.

bij moviemeter heb je alle mogelijkheden. ik neem aan dat je gewoon het (java)programma wat de top 250 daar uit rekent hierheen mag kopieren. dat betekend dat er een nieuwe lijst(ik dacht dat jullie daarvoor php gebruiken) aangemaakt moet worden. daarna de html veranderen.

valt opzich nog wel mee hoeveel werk. het zou de site in ieder geval verbreden. of zie ik veel moeilijkheden over het hoofd.?

Misterfool
Pooiertje schreef:
Deze top10 vind ik eigenlijk veel beter...

deze top250 zal ook niet weggaan. je klikt gewoon op een tabblad en je hebt de top 250 op basis van de top 10

Ik bedoel dat ik de top10 van de top250 gebaseerd op gemiddeldes beter vind

Ik vind een stemmen top 250 ook beter, is eigenlijk ook veel logischer en objectiever.
Maaarrrr dan krijg je weer met andere onregelmatigheden te kampen, zoals haatstemmen die bij sommige albums veel meer geplaatst worden dan bij andere... (Zie 3 x Beatles in de top 10, pijnlijk.)
Ik ben ook erg benieuwd naar de top 10 van albums met weinig stemmen. (Ik voorspel een hoog hip-hop gehalte)

GarnalenPeller schreef:

Zie 3 x Beatles in de top 10, pijnlijk.

Bijna Rolling Stone

Ik ben ook meer voor het principe van een toplijst op basis van stemmen, lijkt me leuker en beter.

Paalhaas schreef:

Allemaal goed en wel, maar wat ik me afvraag. Kan men niet gewoon meerdere lijsten behouden? Kan toch niet zo moeilijk zijn, of wel?
Top 250 gebaseerd op top 10's én gemiddelde, tip 100 (gebaseerd op top 10's), tip 100 qua stemmen, rotatielijst, ...

metronomy
ik vind de top 250 goed zoals ie nu is

Whatever People Say I Am, That's What I'm Not van Arctic Monkeys zou dan nooit in de top 250 staan. Waarom? omdat ouderen vaak een lagere stem uitbrengen, terwijl het toch wel het geluid is van een generatie.

Terwijl al die 'oude' platen zoals The Beatles geen last hebben van een oudere generatie die ze minder vonden en daardoor een lagere stem uitbrengen.

Daarom; alle mogelijke tops. Dan heeft niemand wat te klagen, en kan er veel leuks worden ontdekt in de verschillende lijsten.

metronomy schreef:
ik vind de top 250 goed zoals ie nu is

Whatever People Say I Am, That's What I'm Not van Arctic Monkeys zou dan nooit in de top 250 staan. Waarom? omdat ouderen vaak een lagere stem uitbrengen, terwijl het toch wel het geluid is van een generatie.

Terwijl al die 'oude' platen zoals The Beatles geen last hebben van een oudere generatie die ze minder vonden en daardoor een lagere stem uitbrengen.

Geluid van een generatie, waar heb ik dat eerder gehoord...
Kanye West - Voice of this gen...

En oude platen hebben toch gewoon last van de nieuwere generatie?

Gast
geplaatst: vandaag om 06:01 uur

geplaatst: vandaag om 06:01 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.