MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

De Site / Algemeen / Feedback MusicMeter: de inhoud

zoeken in:
Ik zou even willen klagen over de top 250 lijst. Ik vindt teveel: Muse, Radiohead, Tool, Cold Play, Pink Floyd, één plaat representeert genoeg. Ook commercieëlere hitparad muziek noteringen voor o.a. Linkin Park - Meteora (herhalingoefening van debuut), Game - Documentary (bovengemiddeld maar geen klassieker), Kelly Clarkson?, Rihanna?, Opgezwolle, Typhoon (echt top 100?), Green Day - American Idiot? Dookie is hun beste! Justin Timberlake? zeggen dat vooral jonger publiek hier op stemmen vanwege de meerdere populairteitsvotes.

En vooral erg goede artiesten die zelf missen in de lijst:

Aerosmith, Al Green, Ash, Bad Religion, Beck?, Beastie Boys, Public Enemy, Raekwon, Cypress Hill, Busta Rhymes, Ghostface Killah, Ice Cube, Ice-T, Jay-z, Immortal Technique, ABBA, Weezer, Manic Street Preachers, Madonna, Korn, Offspring, Supergrass, KRS-ONE, Deftones, Garbage, Machine Head, Focus, Ranchid, Jimi Hendrix, The Posies...

om maar een paar te noemen hebben allemaal minstens 1 album gemaakt die vele beter zijn dan de voorgenoemde artiesten. En er alleen niet instaan omdat er minder op gestemd is! Ik mis ook klassieke muziek.

Maar ja ik zal nooit eens worden met de lijst die meer populaire muziek en dezelfde platen bevat zoals menigeen lijstje.

Niet omdat er minder op is gestemd, maar omdat het minder/lager in user top 10's staat.

Zorin
Pearl Jam op 3....niet best. Trouwens Coldplay op 4 is ook wel wat hoog, om van die Arctic Monkeys op 15 maar niet te spreken.....

ClassicRocker
Dat Queen, Led Zeppelin, The Rolling Stones en ook The Who en Deep Purple niet in de top 50 of eigenlijk in de top 25 staan, vind ik maar niks. Maar goed, (te) weinig gebruikers hier hebben klaarblijklijk dezelfde smaak als ik.

Verder Radiohead op 1, oké, maar niet met zo'n grote voorsprong .

Bij Eddie Vedder - Into the Wild (2007):

Mooi, het album staat eindelijk in de top 250, dat verdient dit album wel!

Ik wist niet dat dit inmiddels zo populair was. Heb de film destijds in de bioscoop gezien en vond de muziek wel aardig, maar hier sta ik wel een beetje van te kijken.

herman schreef:
Ik wist niet dat dit inmiddels zo populair was. Heb de film destijds in de bioscoop gezien en vond de muziek wel aardig, maar hier sta ik wel een beetje van te kijken.

Het is al weer een tijd geleden dat ik bij dit album keek (nooit geluistert). Toen had dit nog niet zo hoge scoren.

Eddie Vedder is de lijst binnen komen stormen. Let op hem. Hij stoot zonder enige moeite door naar de top 200. Toen The Cure die eenmaal had bereikt zijn zij in no time heel ver weggezakt. Merkwaardig. Ook de Fleet Foxes gaat met hun prachtige plaat de verkeerde kant op. Zij zijn binnengekomen en nadien is het langzaam wegzakken geblazen. Jammer.

Exile on main street is acht plaatsen gestegen in 3 maanden tijd.

Milestones
White Pony van Deftones bungelt, tot mijn grote spijt.
Toch in mijn top 10 ?

Casartelli schreef:
(quote)

We presenteren een top 250, dus ook de nummers 11 t/m 250 moeten verdedigbaar zijn. Verder wel eens dat het aanhouden van een geldigheidsduur afdoende is. Het pas mogen invoeren van een toptien na een week inschrijving maakt een nogal onsympathieke indruk, denk ik.

Zeker niet.

Als de toplijsten van Musicmeter op basis van een gewogen gemiddelde samengesteld zouden worden, zou er zowel ten opzichte van de huidige top 250 lijst (gebaseerd op top tiens) als ten op zichte van de huidige ratinglijsten (per jaar of decennium) zeer veel veranderen.

Het gewogen gemiddelde wordt, zoals Herman al weergaf, als volgt berekend:

weighted rating (WR) = (v ÷ (v+m)) × R + (m ÷ (v+m)) × C

where:

* R = average for the movie (mean) = (Rating)
* v = number of votes for the movie = (votes)
* m = minimum votes required to be listed in the Top 250 (currently 3000)
* C = the mean vote across the whole report (currently 6.9)

Ik kan iedereen hier verzekeren dat OK Computer dan op geen enkele manier meer boven aan de top 250 lijst zou preiken.

Geen sprake dus van een vaststaande top tien in dat geval.

Daarnaast kun je ook toplijsten samenstellen op basis van mensen die 'vaak' gebruik maken van Musicmeter. Dan voorkom je dat mensen zomaar wat ratings geven of top tien lijsten samenstellen, ofwel deze nooit verversen (waardoor ze niet meer representatief zouden zijn voor de smaak van die persoon).

De vraag rest dan echter: hoe definieer je 'vaak gebruik maken van' op een goede, betrouwbare en redelijke manier?

Waarschijnlijk is het het beste om:

1) een minimum aantal stemmen in stellen (bv. 50).
2) een minimaal aantal log in's per jaar (bv. 3)

Wanneer iemand hieraan niet voldoet blijven de door die persoon gegeven stemmen gewoon staan, maar tellen niet mee voor toplijsten (totdat ze weer aan het criterium voldoen).

Snakeskin, Eddie Vedder is flink aan het doorstoten, in 1 week van plaats 249 naar 231, een flinke sprong. Ook het album van Neutral Milk Hotel is flink gestegen, bungelde eerst nog net in de top 100, nu op plaats 82!

De eerste score in de top 250?

Die van Requiem for a Dream heeft er in het verleden ook al in gestaan.

jaspertje schreef:
(quote)

Zeker niet.

Als de toplijsten van Musicmeter op basis van een gewogen gemiddelde samengesteld zouden worden, zou er zowel ten opzichte van de huidige top 250 lijst (gebaseerd op top tiens) als ten op zichte van de huidige ratinglijsten (per jaar of decennium) zeer veel veranderen.

Het gewogen gemiddelde wordt, zoals Herman al weergaf, als volgt berekend:

weighted rating (WR) = (v ÷ (v+m)) × R + (m ÷ (v+m)) × C

where:

* R = average for the movie (mean) = (Rating)
* v = number of votes for the movie = (votes)
* m = minimum votes required to be listed in the Top 250 (currently 3000)
* C = the mean vote across the whole report (currently 6.9)

Ik kan iedereen hier verzekeren dat OK Computer dan op geen enkele manier meer boven aan de top 250 lijst zou preiken.

Ik stem voor Jaspertje! (hopelijk geldt mijn stem)

The Oath
herman schreef:
Die van Requiem for a Dream heeft er in het verleden ook al in gestaan.

Deze hoort er in te staan:
Ennio Morricone - C'era Una Volta Il West (1968)

Als dat zo was hadden wel wat meer mensen hem in hun top 10 gezet.

The Oath schreef:
(quote)

Deze hoort er in te staan:
Ennio Morricone - C'era Una Volta Il West (1968)

Nee deze hoort er in te staan: Captain Jack - Greatest Hits (2005)

Zorin

Oh, vandaar je nickname natuurlijk...

Zorin schreef:
(quote)

Oh, vandaar je nickname natuurlijk...

Ik had gewoon de pech dat 'muziekliefhebber' (en Zorin natuurlijk) al bezet waren...

Zorin
Ok....

De mooiste plaat die Johan heeft voortgebracht heeft de Top 250 bereikt. Dit is echt een blijk van erkenning van deze kwalitatief hoogstaande plaat. Hier wordt ik vrolijk van.

royals schreef:
Ik zou even willen klagen over de top 250 lijst. Ik vindt teveel: Muse, Radiohead, Tool, Cold Play, Pink Floyd, één plaat representeert genoeg. Ook commercieëlere hitparad muziek noteringen voor o.a. Linkin Park - Meteora (herhalingoefening van debuut), Game - Documentary (bovengemiddeld maar geen klassieker), Kelly Clarkson?, Rihanna?, Opgezwolle, Typhoon (echt top 100?), Green Day - American Idiot? Dookie is hun beste! Justin Timberlake? zeggen dat vooral jonger publiek hier op stemmen vanwege de meerdere populairteitsvotes.

En vooral erg goede artiesten die zelf missen in de lijst:

Aerosmith, Al Green, Ash, Bad Religion, Beck?, Beastie Boys, Public Enemy, Raekwon, Cypress Hill, Busta Rhymes, Ghostface Killah, Ice Cube, Ice-T, Jay-z, Immortal Technique, ABBA, Weezer, Manic Street Preachers, Madonna, Korn, Offspring, Supergrass, KRS-ONE, Deftones, Garbage, Machine Head, Focus, Ranchid, Jimi Hendrix, The Posies...

om maar een paar te noemen hebben allemaal minstens 1 album gemaakt die vele beter zijn dan de voorgenoemde artiesten. En er alleen niet instaan omdat er minder op gestemd is! Ik mis ook klassieke muziek.

Maar ja ik zal nooit eens worden met de lijst die meer populaire muziek en dezelfde platen bevat zoals menigeen lijstje.

Excuseer, dit is de top 250 van de MuMe-gebruikers. Je hebt het vast over je eigen top 250. Niemand houdt je tegen ze te maken.

Trouwens, ik ben ook wel voorstander dat de stemmen maar tellen als je het laatste jaar bent ingelogd. Niet dat het me stoort dat Rihanna of weet ik veel wie in de lijst staat (die hebben daar even veel recht op als eender welke artiest), maar wel om effectief te verhinderen dat er gebruik gemaakt wordt van favorietenlijstjes die niet meer up to date zijn - ik denk aan die opmerking van dat de top 250 binnen 50 jaar voor de helft zou zijn samen gesteld met top10's van overleden gebruikers.

Valt me op dat Illinoise van Sufjan Stevens pas op 48 staat in de top 250. Die gaat denk ik nog wel stijgen als het nieuwe album straks uitkomt.

Pas op 48? Ik vind dat erg hoog voor dat album. Ik heb het al een flink aantal keer beluisterd en ik zet iedere keer het album uit in het midden, dan heb ik er genoeg van gehad. Voor mij staat het album veel te hoog. Dan heb ik liever het debuutalbum van de Counting Crows wat hoger.

Ik luister het al 5 jaar en realiseer me nu pas hoe briljant het echt is. Kan me voorstellen dat het teveel is om tot je te nemen.

Met Counting Crows heb ik dan weer niets, vreselijke band.

Ik vind Illinois geweldig hoor, maar 48 lijkt me niks om over te klagen. Kan me niet voorstellen dat er veel allertijden-albumlijstjes zijn waarin die plaat hoger te vinden is.

Oh, in mijn eigen top 250 (als ik die zou hebben) zou Sufjan niet op 48 staan. Misschien op 148.

Ben gewoon benieuwd of ie gaat stijgen, dat zie je wel vaker als een artiest een nieuw album uitbrengt.

SSS
Ik heb van de huidige 50 in de top 250 eens gekeken hoe de top 10 eruit zou zien als je naar stemgemiddelde kijkt, hieronder het resultaat.

4,41 (1644) Pink Floyd – Wish You Were Here (1975)
4,37 (1082) The Doors – The Doors (1967)
4,36 (1392) The Beatles – Abbey Road (1969)
4,32 (1094) The Beatles – Revolver (1966)
4,31 (2118) Pink Floyd – The Dark Side of the Moon (1973)
4,31 (1374) The Beatles – Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band (1967)
4,31 (851) David Bowie – Ziggy Stardust (1972)
4,30 (1073) The Beatles – The Beatles (1968)
4,24 (1059) The Velvet Underground – The Velvet Underground & Nico (1967)
4,24 (966) Joy Division – Unknown Pleasures (1979)

Allemaal muziek van voor 1980, op 11 en 12 krijg je wel Arcade Fire (Funeral, 2004) en The National (Boxer, 2007), beide 4,23.

SSS schreef:
Ik heb van de huidige 50 in de top 250 eens gekeken hoe de top 10 eruit zou zien als je naar stemgemiddelde kijkt, hieronder het resultaat.

4,41 (1644) Pink Floyd – Wish You Were Here (1975)
4,37 (1082) The Doors – The Doors (1967)
4,36 (1392) The Beatles – Abbey Road (1969)
4,32 (1094) The Beatles – Revolver (1966)
4,31 (2118) Pink Floyd – The Dark Side of the Moon (1973)
4,31 (1374) The Beatles – Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band (1967)
4,31 (851) David Bowie – Ziggy Stardust (1972)
4,30 (1073) The Beatles – The Beatles (1968)
4,24 (1059) The Velvet Underground – The Velvet Underground & Nico (1967)
4,24 (966) Joy Division – Unknown Pleasures (1979)

Allemaal muziek van voor 1980, op 11 en 12 krijg je wel Arcade Fire (Funeral, 2004) en The National (Boxer, 2007), beide 4,23.

Dat ziet er al een stuk beter uit dan de onzin die er nu tussen staat! Goed bezig sss

Gast
geplaatst: vandaag om 15:24 uur

geplaatst: vandaag om 15:24 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.