De Site / Algemeen / Feedback MusicMeter: de inhoud
zoeken in:
0
geplaatst: 3 september 2010, 17:01 uur
Noteringen in de top 250 zijn ook meer afhankelijk van de hoeveelheid stemmen van van de hoogte van deze stemmen.
0
geplaatst: 3 september 2010, 22:11 uur
Arrie schreef:
Omdat jonge mensen meer open staan voor oude muziek dan oude mensen voor jonge muziek.
Hoe verklaar je dan de hoge(re) gemiddeldes van de oude platen? Zijn jongeren wat kritischer (op musicmeter dan, breek me de bek niet open over moviemeter)?Omdat jonge mensen meer open staan voor oude muziek dan oude mensen voor jonge muziek.
0
Magick1
geplaatst: 6 september 2010, 19:53 uur
Ik denk dat het eerder lage gemiddeldes zijn bij de nieuwe platen dan hoge bij de oude platen.
Bij nieuwe platen luisteren er altijd meer mensen die niet tot de doelgroep behoren, maar eens die nieuwe hype willen horen om hem vervolgens een lage stem toe te kennen.
Bij nieuwe platen luisteren er altijd meer mensen die niet tot de doelgroep behoren, maar eens die nieuwe hype willen horen om hem vervolgens een lage stem toe te kennen.
0
geplaatst: 16 september 2010, 22:41 uur
Ik weet niet of ik iets vraag wat al tig keer aan de orde is geweest, maar kon het zo snel in ieder geval niet vinden.
Maar is het niet mogelijk om van de Top 10 een Top 15 (of zo) te maken ?
Er wordt vanaf de jaren '50 noemenswaardige muziek gemaakt, wat ondertussen betekent dat we 10 platen mogen kiezen uit 60 jaar aan muziek (of in ieder geval 50 jaar als je begint bij de jaren '60). Eigenlijk een onbegonnen zaak.
Ik zou dus wel willen opteren voor 5 keuzeplaten meer...
Maar is het niet mogelijk om van de Top 10 een Top 15 (of zo) te maken ?
Er wordt vanaf de jaren '50 noemenswaardige muziek gemaakt, wat ondertussen betekent dat we 10 platen mogen kiezen uit 60 jaar aan muziek (of in ieder geval 50 jaar als je begint bij de jaren '60). Eigenlijk een onbegonnen zaak.
Ik zou dus wel willen opteren voor 5 keuzeplaten meer...
0
geplaatst: 16 september 2010, 23:07 uur
Nee, dat is niet mogelijk. Zie het algemene topic over de site, daar staat dat dit nooit aangepast zal worden.
0
geplaatst: 16 september 2010, 23:14 uur
Mijn suggestie zal dan wel evenmin mogelijk zijn, maar ik plaats hem niettemin :
Zou het mogelijk zijn de top 250 zó samen te stellen dat het aantal uitgebrachte stemmen van een user wordt meegewogen ? Ben best benieuwd naar die lijst...
Iemand die 50ct op 1 heeft staan, maar bij elkaar slechts 10 stemmen heeft uitgedeeld, mag best minder gewicht in de schaal leggen dan iemand die The Fall op 1 heeft staan en al bijna 1000 stemmen heeft uitgebracht. De laatste heeft naar mijn bescheiden mening toch een breder referentiekader
. Of was deze suggestie al eens gedaan ?
Zou het mogelijk zijn de top 250 zó samen te stellen dat het aantal uitgebrachte stemmen van een user wordt meegewogen ? Ben best benieuwd naar die lijst...
Iemand die 50ct op 1 heeft staan, maar bij elkaar slechts 10 stemmen heeft uitgedeeld, mag best minder gewicht in de schaal leggen dan iemand die The Fall op 1 heeft staan en al bijna 1000 stemmen heeft uitgebracht. De laatste heeft naar mijn bescheiden mening toch een breder referentiekader
. Of was deze suggestie al eens gedaan ?
0
geplaatst: 16 september 2010, 23:42 uur
Er zijn zat users met een zeer breed referentiekader die gewoon lang niet op alles wat ze kennen stemmen of hebben gestemd. Omgekeerd zijn er ook zat users die proberen als een soort wedstrijdje zo veel mogelijk stemmen te halen. Dus een keertje een album luisteren stemmen en naar het volgende album. Of users die alleen maar heel veel stemmen binnen één bepaald genre. Dan heb je dus een hele hoop stemmen en nog steeds een vrij oppervlakkig referentiekader.
Het aantal stemmen hier op mume zegt dus opzich niet zoveel over de breedte van je referentiekader. Ik zou liever een simpele toplijst op basis van gemiddelden zien met een systeem erin om omlaag of omhoog stemmers uit het gemiddelde te weren (rare pieken in de stemgrafieken niet meerekenen o.i.d.).
Wat ook wel eens een keer mag gebeuren is het minimaal aantal stemmen om in een toplijst terecht te komen opschroeven. Die 20-stemmen grens stamt nog uit de begindagen van de site en zorgt in ieder geval bij de grotere genres voor nogal scheve toplijsten. De grens zou wat mij betreft makkelijk naar 50 of zelfs 100 stemmen kunnen.
Het aantal stemmen hier op mume zegt dus opzich niet zoveel over de breedte van je referentiekader. Ik zou liever een simpele toplijst op basis van gemiddelden zien met een systeem erin om omlaag of omhoog stemmers uit het gemiddelde te weren (rare pieken in de stemgrafieken niet meerekenen o.i.d.).
Wat ook wel eens een keer mag gebeuren is het minimaal aantal stemmen om in een toplijst terecht te komen opschroeven. Die 20-stemmen grens stamt nog uit de begindagen van de site en zorgt in ieder geval bij de grotere genres voor nogal scheve toplijsten. De grens zou wat mij betreft makkelijk naar 50 of zelfs 100 stemmen kunnen.
0
geplaatst: 17 september 2010, 09:26 uur
Magick1 schreef:
Ik denk dat het eerder lage gemiddeldes zijn bij de nieuwe platen dan hoge bij de oude platen.
Magick1 geeft hier de meest correcte verklaring als je het mij vraagt.
In mindere mate ook denk ik dat velen nog schrik hebben om The Beatles, Neil Young of Pink Floyd maar zo en zo te vinden. Het zijn meer "monumenten die je móet goed vinden" tgo een Muse of Coldplay die dat over 30 jaar wellicht ook zullen zijn.
0
Buffalotid
geplaatst: 23 september 2010, 21:35 uur
In Muziek > Toplijsten en favorieten > Musicmeter Rating top 44:
Heb me puur uit verveling even beziggehouden met een alternatieve lijst op te stellen voor musicmeter.
De top 250 wordt namelijk niet via rating bepaald maar door de top 10's (en bijbehorende punten).
Op zich een goed idee maar sommige albums hebben een te lage rating om bv in de top 10 te staan (daar moet toch ook rekening mee gehouden worden).
Ik ben dus alle genrelijsten afgegaan en elk album waar minstens 300 keer op gestemd is kwam in aanmerking. Aangezien de rocklijst maar tot 4,19 ging, komt het dus op een raar getal uit (top 44).
Sommigen zullen zich beter kunnen vinden in deze lijst dan in de top 250.
1. Pink Floyd - Wish You Were Here 4,41
2. The Doors - The Doors 4,36
3. The Beatles - Abbey Road 4,35
4. Miles Davis - Kind of Blue 4,33
5. The Beatles - Revolver 4,32
6. Bob Dylan - Blood on the Tracks 4,32
7. Pink Floyd - The Dark Side of the Moon 4,31
8. The Beatles - Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band 4,31
9. The Beatles- The Beatles 4,30
10. David Bowie - The Rise and Fall of Ziggy Stardust and the Spiders from Mars 4,30
11. Nick Drake - Five Leaves Left 4,30
12. Bob Dylan - Highway 61 Revisited 4,29
13. The Jimi Hendrix Experience - Electric Ladyland 4,27
14. Neil Young & Crazy Horse - Everybody Knows This is Nowhere 4,27
15. Bob Dylan - Bringing It All Back Home 4,27
16. Bob Dylan - Blonde on Blonde 4,26
17. Neil Young - After the Gold Rush 4,26
18. John Coltrane - A Love Supreme 4,26
19. The Velvet Underground - The Velvet Underground & Nico 4,25
20. Neil Young - Harvest 4,25
21. Joy Division - Unkown Pleasures 4,25
22. Nick Drake - Pink Moon 4,25
23. Leonard Cohen - Songs of Leonard Cohen 4,25
24. The Beatles - Rubber Soul 4,24
25. Arcade Fire - Funeral 4,23
26. Led Zeppelin - Led Zeppelin IV 4,23
27. The National - Boxer 4,23
28. The Jimi Hendrix Experience - Are You Experienced? 4,23
29. Bruce Springsteen - Darkness on the Edge of Town 4,23
30. The Doors - L.A. Woman 4,22
31. Joy Division - Closer 4,21
32. Tom Waits - Closing Time 4,21
33. The Sound - From the Lions Mouth 4,21
34. Johnny Cash - American III: Solitary Man 4,21
35. The Cure - Disintegration 4,20
36. The Beatles - Magical Mystery Tour 4,20
37. The Rolling Stones - Sticky Fingers 4,20
38. Stevie Wonder - Songs in the Key of Life 4,20
39. The Jimi Hendrix Experience - Axis: Bold as Love 4,20
40. The Smiths - The Queen is Dead 4,19
41. Led Zeppelin - Led Zeppelin I 4,19
42. Marvin Gaye - What's Going On 4,19
43. Crosby, Still, Nash & Young - Déjà Vu 4,19
44. Neil Young - On the Beach 4,19
Heb me puur uit verveling even beziggehouden met een alternatieve lijst op te stellen voor musicmeter.
De top 250 wordt namelijk niet via rating bepaald maar door de top 10's (en bijbehorende punten).
Op zich een goed idee maar sommige albums hebben een te lage rating om bv in de top 10 te staan (daar moet toch ook rekening mee gehouden worden).
Ik ben dus alle genrelijsten afgegaan en elk album waar minstens 300 keer op gestemd is kwam in aanmerking. Aangezien de rocklijst maar tot 4,19 ging, komt het dus op een raar getal uit (top 44).
Sommigen zullen zich beter kunnen vinden in deze lijst dan in de top 250.
1. Pink Floyd - Wish You Were Here 4,41
2. The Doors - The Doors 4,36
3. The Beatles - Abbey Road 4,35
4. Miles Davis - Kind of Blue 4,33
5. The Beatles - Revolver 4,32
6. Bob Dylan - Blood on the Tracks 4,32
7. Pink Floyd - The Dark Side of the Moon 4,31
8. The Beatles - Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band 4,31
9. The Beatles- The Beatles 4,30
10. David Bowie - The Rise and Fall of Ziggy Stardust and the Spiders from Mars 4,30
11. Nick Drake - Five Leaves Left 4,30
12. Bob Dylan - Highway 61 Revisited 4,29
13. The Jimi Hendrix Experience - Electric Ladyland 4,27
14. Neil Young & Crazy Horse - Everybody Knows This is Nowhere 4,27
15. Bob Dylan - Bringing It All Back Home 4,27
16. Bob Dylan - Blonde on Blonde 4,26
17. Neil Young - After the Gold Rush 4,26
18. John Coltrane - A Love Supreme 4,26
19. The Velvet Underground - The Velvet Underground & Nico 4,25
20. Neil Young - Harvest 4,25
21. Joy Division - Unkown Pleasures 4,25
22. Nick Drake - Pink Moon 4,25
23. Leonard Cohen - Songs of Leonard Cohen 4,25
24. The Beatles - Rubber Soul 4,24
25. Arcade Fire - Funeral 4,23
26. Led Zeppelin - Led Zeppelin IV 4,23
27. The National - Boxer 4,23
28. The Jimi Hendrix Experience - Are You Experienced? 4,23
29. Bruce Springsteen - Darkness on the Edge of Town 4,23
30. The Doors - L.A. Woman 4,22
31. Joy Division - Closer 4,21
32. Tom Waits - Closing Time 4,21
33. The Sound - From the Lions Mouth 4,21
34. Johnny Cash - American III: Solitary Man 4,21
35. The Cure - Disintegration 4,20
36. The Beatles - Magical Mystery Tour 4,20
37. The Rolling Stones - Sticky Fingers 4,20
38. Stevie Wonder - Songs in the Key of Life 4,20
39. The Jimi Hendrix Experience - Axis: Bold as Love 4,20
40. The Smiths - The Queen is Dead 4,19
41. Led Zeppelin - Led Zeppelin I 4,19
42. Marvin Gaye - What's Going On 4,19
43. Crosby, Still, Nash & Young - Déjà Vu 4,19
44. Neil Young - On the Beach 4,19
0
geplaatst: 23 september 2010, 21:41 uur
Raar dat je hiphop hebt overgeslagen in je lijst, volgens mijn MuMe-statistieken komen er namelijk best wat albums in de lijst...
0
geplaatst: 23 september 2010, 22:06 uur
Live albums heb je overgeslagen?
Neil Young - Live at Massey Hall 1971 (2007)
Neil Young - Live at Massey Hall 1971 (2007)
0
geplaatst: 23 september 2010, 22:32 uur
Kings of Leon is met "Only by the night" toegetreden tot de top 250. Een prestatie van formaat omdat het steeds moeilijker wordt om toe te kunnen treden. Wederom is aanwinst voor de lijst die steeds beter wordt.
0
geplaatst: 23 september 2010, 23:18 uur
Rhythm & Poetry schreef:
Raar dat je hiphop hebt overgeslagen in je lijst, volgens mijn MuMe-statistieken komen er namelijk best wat albums in de lijst...
Dan was het een top 48 geweest inderdaad.
@Snakeskin: weet je toevallig ook welke eruit is gevallen? Zo leuk vind ik Kings of Leon niet.

0
geplaatst: 24 september 2010, 08:53 uur
@herman.eels-blinking lights and other revelations. Maar maak je over eels geen zorgen. Deze zit al een hele tijd zo omstreeks de 250e stek. Is al veel vaker uit de Top 250 geweest om daarna er toch weer in terug te komen. Hetzelfde geldt voor "White Pony" van Deftones.
0
geplaatst: 25 september 2010, 23:34 uur
In Muziek > Toplijsten en favorieten > Hele top 250 luisteren:
Vroeg me af of andere mensen dit ook hadden, maar ik heb altijd zoiets van, dat ik gewoon de hele top 250 moet gaan luisteren, ook genres waar ik eigenlijk niks mee heb maar gewoon om te kijken waarom een bepaalde plaat zó hoog staat in die lijst. Na een week haal ik het meeste wat ik 8 á 9 keer geluisterd heb eraf en ga ik weer door met andere platen uit die lijst. Wie heeft dit nog meer? (Ben op deze manier al bijna 50 platen tegengekomen en geluisterd uit die lijst met allerlei verschillende genres.)
Vroeg me af of andere mensen dit ook hadden, maar ik heb altijd zoiets van, dat ik gewoon de hele top 250 moet gaan luisteren, ook genres waar ik eigenlijk niks mee heb maar gewoon om te kijken waarom een bepaalde plaat zó hoog staat in die lijst. Na een week haal ik het meeste wat ik 8 á 9 keer geluisterd heb eraf en ga ik weer door met andere platen uit die lijst. Wie heeft dit nog meer? (Ben op deze manier al bijna 50 platen tegengekomen en geluisterd uit die lijst met allerlei verschillende genres.)
0
geplaatst: 25 september 2010, 23:38 uur
Hmm, grootste gedeelte ken ik sowieso wel. Enkele platen die erg hoog staan maar ik nog niet of niet zo goed ken, wil ik nog wel gaan luisteren (Tool, Metallica). Verder is het wel een leuk idee, voor als ik eens niks te luisteren heb, om dan iets uit de top 250 te pakken dat ik nog niet ken.
0
geplaatst: 26 september 2010, 01:10 uur
Het is ook wel een 'doelstelling' van mij om de hele top 250 te beluisteren, maar echt werk maak ik daar niet van. Ik luister dan steeds de hoogst genoteerde plaat die ik dan nog niet ken, maar de laatste tijd gaat het niet zo hard... De eerstvolgende plaat die ik 'moet' luisteren is nummer 27, die van Queens of the Stone Age. Op zich heb ik hem al wel een paar langs horen komen in de kroeg en heb ik hem nota bene op CD, maar heb hem nog nooit aandachtig beluisterd.
Heb even geteld en van de top 100 heb ik 76 platen bestemd. Van de 24 die ik nog niet bestemd heb, zijn er een stuk of 10 die ik al wel eens gehoord heb, maar nooit (of misschien 1 keer) aandachtig heb beluisterd. Zitten wel een paar platen bij waar ik best benieuwd naar ben, met name Appetite for Destruction (maar dat is er eentje die ik al wel eens gehoord heb) en Born to Run (ooit moet toch mijn vuurdoop in zake Bruce Springsteen komen).
Heb even geteld en van de top 100 heb ik 76 platen bestemd. Van de 24 die ik nog niet bestemd heb, zijn er een stuk of 10 die ik al wel eens gehoord heb, maar nooit (of misschien 1 keer) aandachtig heb beluisterd. Zitten wel een paar platen bij waar ik best benieuwd naar ben, met name Appetite for Destruction (maar dat is er eentje die ik al wel eens gehoord heb) en Born to Run (ooit moet toch mijn vuurdoop in zake Bruce Springsteen komen).
0
geplaatst: 26 september 2010, 01:20 uur
Grappig, ik heb er ook op nog 24 albums van de top 100 nog niet gestemd, en er zijn er ook 10 die ik wel eens heb gehoord.
0
geplaatst: 26 september 2010, 02:41 uur
Dan ga je best hard. 
Ik moet er nog 5 uit de top 50, geloof ik.

Ik moet er nog 5 uit de top 50, geloof ik.
0
geplaatst: 26 september 2010, 10:13 uur
Hotel California is op weg naar een notering in de Top 150. Heel gestaag zet deze plaat een traject uit waarin de plaat op jaarbasis steeds een paar plekken hoger in de lijst is terug te vinden.
0
geplaatst: 26 september 2010, 10:14 uur
"What's going on" van Marvin Gaye staat op het punt om terug te keren in de Top 100. Dit zou mooi zijn want het past bij de status van de plaat.
0
Casartelli (moderator)
geplaatst: 26 september 2010, 12:22 uur
Arrie schreef:
Grappig, ik heb er ook op nog 24 albums van de top 100 nog niet gestemd, en er zijn er ook 10 die ik wel eens heb gehoord.
Ik tel er... 25. Een sloot hiphop (daar zal niet snel verandering in komen) en een aantal artiesten waar ik voorlopig aan ander werk wel even genoeg heb. Hoogste notering: In Rainbows.
0
geplaatst: 26 september 2010, 13:43 uur
Snakeskin schreef:
Hotel California is op weg naar een notering in de Top 150. Heel gestaag zet deze plaat een traject uit waarin de plaat op jaarbasis steeds een paar plekken hoger in de lijst is terug te vinden.
Dat zou heel lekker zijn. Hotel California is op weg naar een notering in de Top 150. Heel gestaag zet deze plaat een traject uit waarin de plaat op jaarbasis steeds een paar plekken hoger in de lijst is terug te vinden.

Zo'n klassieker verdient meer!
0
geplaatst: 3 oktober 2010, 22:53 uur
Dat is wel erg hoog, maar hij is wel beter dan de nummer 10 dus wat dat betreft terecht.
Ik ben zelf wel benieuwd of In Rainbows (nu op 16 met 1900 punten) nog verder gaat stijgen als Radiohead straks zijn nieuwe plaat uitbrengt. Meestal werkt dat wel als een katalysator voor eerder verschenen albums... Zou me niets verbazen als die de top 10 nog eens gaat halen.
Ik ben zelf wel benieuwd of In Rainbows (nu op 16 met 1900 punten) nog verder gaat stijgen als Radiohead straks zijn nieuwe plaat uitbrengt. Meestal werkt dat wel als een katalysator voor eerder verschenen albums... Zou me niets verbazen als die de top 10 nog eens gaat halen.
0
geplaatst: 4 oktober 2010, 10:21 uur
Het is vaak wel gunstig voor een hoge notering als er duidelijk een favoriet album is, zoals bij Nevermind, Grace en Ten.
Aan de andere kant scoort Pink Floyd wel 2 noteringen in de top 5 en Radiohead zelfs geloof ik 4 in de top 20 (trouwe aanhang voor beide ?).
Artiesten als Bowie, Springsteen, Dylan hebben vaak ook "last"van verdeeldheid onder de liefhebbers.
Aan de andere kant scoort Pink Floyd wel 2 noteringen in de top 5 en Radiohead zelfs geloof ik 4 in de top 20 (trouwe aanhang voor beide ?).
Artiesten als Bowie, Springsteen, Dylan hebben vaak ook "last"van verdeeldheid onder de liefhebbers.
* denotes required fields.