MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

De Site / Algemeen / Feedback MusicMeter: de inhoud

zoeken in:
Stijn_Slayer
Geen Radiohoofd meer, dat bevalt me wel.

Alleen moeten live albums ook gewoon meetellen. Staat Neil's Massey Hall lekker bovenaan.

Er zijn wat meer problemen. Zo heeft OK Computer een enorm aantal 0,5 stemmen, veel en veel meer dan andere albums met hoge cijfers, wat volgens mij een boel haatstemmen zijn. Deze zou dus veel lager uitkomen dan hij in werkelijkheid zou verdienen, maar alle 0,5 stemmen verwijderen kan natuurlijk niet, er zijn ook mensen die deze score menen.

En nee, dit zeg ik niet alleen omdat ik OK Computer zelf mooi vind.

Andersom heeft OK Computer ook het grootste aantal 5,0*.
Maar je hebt gelijk. Het 0,5*-gehalte is wel erg hoog (meer gegeven dan een 1,0*-2,5*)

Kijk je naar Live at Massey Hall is er 3x een 2,5* gegeven en de rest is hoger.

Stijn_Slayer
Tja, bij de Beatles albums zijn er inderdaad ook veel mensen die onder de druk bezwijken en dan maar 5*'en uitdelen. 'Iedereen vindt het zo goed, laat ik dan maar niet achterblijven. Wat een hoog gemiddelde, als ik eronder ga zitten stort iedereen zich weer op me'.

Het zou niet zo moeten zijn, maar ik heb toch de indruk dat dit af en toe gebeurd. Daar doe je niets aan.

Maar dat zijn speculaties. Dat heel veel mensen klakkeloos een 0,5* geven aan OK Computer valt toch wel met een beetje redelijk verstand te verklaren door de stemtabellen?

Dat Live at Massey Hall zo hoog scoort heeft toch ook niet puur alleen te maken met het feit dat het gewoon een steengoede plaat is. Mensen die niks met Neil Young hebben, nemen de moeite niet om de plaat te draaien.

Precies, zo is het ook een beetje met Masta Ace. Ik ken het album niet, ga het wel beluisteren als hip-hop liefhebber, maar ook al vind ik het de beste plaat ooit, toch vind ik hem niet in de top 10 aller tijde thuishoren.

Ik vind gewoon dat top 10 lijsten na een jaar moeten vervallen als de user inactief is. Maar goed, dat is Jordy niet met me eens

Stijn_Slayer
Neil is inderdaad minder bekend en minder mainstream dan de Beatles. Het is een echte liefhebbers plaat, en degene die zich eens aan Neil wil wagen heeft meestal genoeg aan Harvest.

Ik vrees dat er nooit een oplossing op zal zijn. Aan de andere kant is het ook wel interessant om aan de hand van de stemmen dit soort zaken af te kunnen leiden, al kun je dat nooit hardmaken.

Inderdaad. Op live-albums stemmen alleen de fans/liefhebbers, die hebben bijna altijd een overdreven hoog gemiddelde.

Stijn_Slayer
Dat een goed samengestelde verzamelaar hoog scoort kan ik nog wel begrijpen. Daar zal niet snel een gigantische 80'ies misser op staan van een artiest bijv. Zelf geef ik ze niet hoger dan 4*, tenzij ze extra's bieden.

Bij boxsets zitten vaak standaard extra's, en zo'n box is toch een beetje verzamelwaarde waardoor sommigen deze denk ik extra hoog beoordelen.

Dat soort boxen zijn natuurlijk voor de echte die hard fans. En daarom vallen de gemiddeldes idioot hoog uit. Echter heb ik vaak mijn twijfels of sommige ook echt de volledige box afspelen. Of dat het meer een "die ken ik wel"-geval wordt.

Een klein vraagje: Welke albums van dit jaar zouden kandidaten kunnen zijn voor de top 250?

arcade fire en the national

Gezien het gegeven dat hij het met The Promise weer helemaal actueel is, fors doorstijgt in Top 250, zou op termijn er ook nog best eens een derde Springsteen plaat de 250 kunnen enteren. Dat is wel een aardig gegeven aan deze lijst: er is geen zicht op datgene wat de lijst binnenkomt op het materiaal uit de rotatielijst na.

Op de iets langere termijn is dan alles mogelijk. Ik verwacht Station to Station van Bowie.

of wat te denken van Don van Vliet, alias Captain Beefheart. Wat een prachtige platen heeft deze man gemaakt met zijn magic band. Ik verwacht niet dat zijn repertoire de top 250 zo gaat enteren zoals michael Jackson dat deed toen die in 2009 overleed. Het zijn natuurlijk artiesten van een geheel andere orde maar het is niet verkeerd om bij deze geweldige artiest even stil te staan nu hij niet meer onder ons is. Misschien dat zijn nalatenschap weer enige aandacht krijgt die het zeker toekomt.

het is "Spiderland" geworden die Kate Bush is komen vervangen in de top 250.

Zorin
Snakeskin schreef:

Snakeskin schreef:

Beide fantastische platen...

Zorin
Ik heb ook niet zozeer iets tegen Splint, maar het feit dat Kate Bush totaal niet vertegenwoordigd in zo'n lijst (of je er nu van houdt of niet) is natuurlijk een aderlating, terwijl er well ander matig materiaal in staat.

Ik vind het ook jammer voor Kate en had ook liever gezien dat er een andere dan "the kick inside" uit de lijst verdween.

Een dag later kan het geheel weer teruggedraaid worden. Eels is eruit en Kate is weer terug.

Mooi, nu staan ze er tenminste allebei in

Ja maar die van Eels is ook al zo mooi, die moet er ook in maar ik heb liever dat Kate Bush en Splint er in staan.

Laat 1 van die Neil Young platen maar sneuvelen... die staat er nu 5 keer in, beetje overdreven.

Zorin
herman schreef:
Laat 1 van die Neil Young platen maar sneuvelen... die staat er nu 5 keer in, beetje overdreven.

Eens, doe die Live plaat van hem dan maar....staat het dichtste bij de uitgang.

En die andere Live plaat (Throwing Copper) ook graag!

Ja, die ook.

Zorin
Doe dan alle live platen er maar uit, dus Made In Japan ook graag ....

Zorin
...en verzamel- en sommige niet-muziek gerelateerde albums. Zo, klaar geloof ik .

Gast
geplaatst: vandaag om 13:11 uur

geplaatst: vandaag om 13:11 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.