MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

De Site / Algemeen / Feedback MusicMeter: de inhoud

zoeken in:
Nu wij het toch Neil Young hebben blijkt hij ineens met zijn beroemstre plaat een enorm stuk te zijn gestegen. Het knappe hiervan is dat er geen release in de de sfeer van een deluxe edition aan te pas is gekomen om "Harvest" in de regionen van de duizend punten te laten belanden. De plaat stijgt rustig door en heeft bijna de top vijftig bereikt.

Wel een album genaamd Le Noise dat pas geleden is uit gekomen van hem, dus misschien heeft het daar iets mee te maken.

Na lange tijd is het Paul Simon weer eens gelukt om tot de bovenste 200 door te dringen.

Zorin
Ik zit de bovenste 50 populairste albums hier eens te bekijken en ik heb daar slechts 12 van; ik ga meer van kwaliteit uit blijkbaar.....

Trouwens 4x Radiohead bij de eerste 20 is wel erg overdreven... . Opvallendste notering vind ik echter ddie van de Monkeys op 12....(de 30- ers hebben de site overgenomen).

Ik houd van Radiohead, maar dat is inderdaad wel wat overdreven. Net als de Monkeys zo hoog. The Bends is trouwens wel wat aan het wegzakken, die stond een paar jaar terug nog heel dicht op de top 10.

Verder wel apart om te zien hoe snel de platen van Coldplay terugzakken. A Rush stond lange tijd nog 2e, achter OK Computer, maar is inmiddels achterhaald en op flinke achterstand gezet door DSotM en Ten (de populariteit van die plaat verbaast me wel wat). Op termijn zullen Grace en Wish You Were Here die plaat van Coldplay ook wel inhalen.

De populariteit van Ten verbaasd mij niet, samen met Nevermind waren dat in 1991 essentiele platen die ook nu niets van hun urgentie hebben ingeboet. Ik vind Grace prachtig maar de notering in de mume op zijn minst verrassend hoog. De notering van Nas kan ik niet rijmen maar daar heb ik als eens eerder mijn verbazing over uitgesproken. De Artic Monkeys geven op eerste weinig prijs maar op de tweede doet het echt aanmerkelijk minder. Ooit stond deze in de top 50 maar ondertussen is deze terug te vinden op de zeventigste plek. De meest recente gaat de top 250 niet eens halen.

Nas is een van de grote hiphopklassiekers. Staat waarschijnlijk ver af van je belevingswereld, maar da's toch echt wel een heel populaire plaat. Net als de eerste van de Wu-Tang Clan, waarvan het me verbaast dat ie niet hoger staat.

Wu-Tang Clan was lange tijd ook de hoogste hip-hopplaat in de top 250, wanneer Nas die ineens heeft ingehaald is me volledig ontgaan. Ineens stond Nas zo hoog, leek wel. Maar dat is niet zo raar hoor, maar jij hebt blijkbaar gewoon weinig met hip-hop (of niet?). In z'n genre is het echt een klassieker inderdaad.

Grace vind ik ook verrassend hoog staan, vooral omdat ik het zelf niet zo'n bijzonder album vind. Toen ik op de site kwam, stond Coldplay trouwens 2e (A Rush) en tiende (Parachutes), dus die zijn inderdaad behoorlijk gedaald de laatste jaren.

ik heb over Nas eerder in hef forum al geschreven en ook nu weer wordt aangehaald dat het een klassieker is. Destijds heb ik aangegeven dat dit een mager argument is om de hoge positie te verklaren, want zo redenerend kan Big Star met "No.1 Record" en "Radio City" ook de top 250 in.

Niks ten nadele van No. 1 Record maar Illmatic is toch wel een veel en dan ook echt veel grotere klassieker. Samen met het album van de Wu-Tang Clan is het waarschijnlijk wel het populairste hip-hopalbum van de jaren 90 en zelfs all-time. No. 1 Record is wel een klassieker in het powerpop-genre, maar dat is een veel kleiner genre, en er zijn op deze sites ook veel meer hip-hopaanhangers. Verder is er in de hip-hopwereld wel een redelijk consensus over dat die plaat (en die van de Wu-Tang Clan) geweldig is, waardoor bijna elke hip-hopper het wel in z'n top 10 heeft staan (en anders wel die van de Wu-Tang Clan).

Zonder Big Star geen Elliott Smith en The Replacements en zonder Elliott Smith en The Replacements, tja... daar wil ik niet aan denken . De grote van klassiekers is denk ik erg moeilijk vast te stellen, maar daarvoor kijk ik persoonlijk niet voor naar de top 250 van musicmeter.

Nas en Big Star twee klassiekers van formaat. Zouden beide, van mij, in elke top 100 mogen staan (als het gaat om rol in popmuziek).

Arrie schreef:
...waardoor bijna elke hip-hopper het wel in z'n top 10 heeft staan (en anders wel die van de Wu-Tang Clan).

En zowel Illmatic als Enter the Wu-Tang zijn vaak de 'instapplaten' bij hip-hop, wat de hoge notering ook kan verklaren. Het is ongeveer hetzelfde als Master of Puppets is bij metal of Kind of Blue bij jazz.

De Rotatielijst 100 van 2010

Zoals elk jaar hou ik elke zaterdag de top 20 van onze rotatielijst bij, aan het eind van het jaar komt daar een lijstje uit rollen. De nummer uit is denk ik geen verassing, al 36 niet uit de top 5 te slaan.

1. The National - High Violet 674
2. Angus and Julia Stone - Down the Way 457
3. Arcade Fire - The Suburbs 444
4. Mumford & Sons - Sigh No More 397
5. Beach House - Teen Dream 355
6. The Black Keys - Brothers 315
7. Anathema - We're Here Because We're Here 296
8. Vampire Weekend - Contra 265
9. Jónsi - Go 249
10. Interpol - Interpol 245
11. Midlake - The Courage of Others 245
12. Gorillaz - Plastic Beach 232
13. Ray LaMontagne and the Pariah Dogs - God Willin' and the Creek Don't Rise 215
14. Massive Attack - Heligoland 213
15. Deerhunter - Halcyon Digest 206
16. Sufjan Stevens - The Age of Adz 192
17. MGMT - Congratulations 180
18. John Grant - Queen of Denmark 172
19. Eels - End Times 171
20. The xx - xx 157
21. Local Natives - Gorilla Manor 154
22. Joanna Newsom - Have One on Me 151
23. Neil Young - Le Noise 140
24. The Roots - How I Got Over 137
25. LCD Soundsystem - This Is Happening 136
26. Eminem - Relapse 135
27. Johnny Cash - American VI: Ain't No Grave 135
28. Kanye West - My Beautiful Dark Twisted Fantasy 135
29. Villagers - Becoming a Jackal 125
30. Kings of Leon - Come Around Sundown 124
31. Yeasayer - Odd Blood 119
32. Eels - Tomorrow Morning 110
33. Bruce Springsteen - The Promise 109
34. Blitzen Trapper - Destroyer of the Void 102
35. The Tallest Man on Earth - The Wild Hunt 102
36. Tame Impala - InnerSpeaker 101
37. Tired Pony - The Place We Ran From 99
38. Sufjan Stevens - All Delighted People EP 98
39. Caribou - Swim 93
40. Iron Maiden - The Final Frontier 92
41. Warpaint - The Fool 91
42. Grinderman - Grinderman 2 90
43. Them Crooked Vultures - Them Crooked Vultures 85
44. De Jeugd van Tegenwoordig - De Lachende Derde 80
45. Pearl Jam - Backspacer 80
46. John Legend & The Roots - Wake Up! 79
47. Triggerfinger - All This Dancin' Around 79
48. Crowded House - Intriguer 70
49. Antony and the Johnsons - Swanlights 69
50. Editors - In This Light and on This Evening 68
51. Foals - Total Life Forever 68
52. Flying Lotus - Cosmogramma 62
53. Spoon - Transference 60
54. Dio - Holy Diver 58
55. The Antlers - Hospice 57
56. Four Tet - There Is Love in You 55
57. Kid Cudi - Man on the Moon II: The Legend of Mr. Rager 55
58. Broken Bells - Broken Bells 53
59. Gazpacho - Missa Atropos 53
60. Motorpsycho - Heavy Metal Fruit 51
61. Slash - Slash 51
62. Danger Mouse and Sparklehorse – Present: Dark Night of the Soul 47
63. Janelle Monáe - The ArchAndroid 47
64. Brandon Flowers - Flamingo 46
65. Manic Street Preachers - Postcards from a Young Man 42
66. Hurts - Happiness 40
67. The National - Boxer 39
68. Blood Red Shoes - Fire Like This 37
69. Muse - The Resistance 37
70. The Coral - Butterfly House 36
71. I Am Kloot - Sky at Night 35
72. Sticks & A.R.T. - Alledaagse Waanzin 35
73. Admiral Freebee - The Honey & the Knife 34
74. Belle and Sebastian - Write About Love 34
75. Peter Gabriel - Scratch My Back 34
76. The Dead Weather - Sea of Cowards 34
77. The Rolling Stones - Exile on Main St. 34
78. Agnes Obel - Philharmonics 33
79. Tim Knol - Tim Knol 33
80. Kno - Death Is Silence 31
81. The Temper Trap - Conditions 31
82. Moss - Never Be Scared / Don't Be a Hero 30
83. The Gaslight Anthem - American Slang 27
84. Rainbow - Rising 26
85. Porcupine Tree - The Incident 25
86. Gonjasufi - A Sufi and a Killer 24
87. Tindersticks - Falling Down a Mountain 24
88. Jamiroquai - Rock Dust Light Star 23
89. Jimi Hendrix - Valleys of Neptune 23
90. Kashmir - Trespassers 23
91. The Black Box Revelation - Silver Threats 23
92. Nathalie Merchant - Leave You Sleep 22
93. Trentemoller - Into the Great Wide Yonder 22
94. Killing Joke - Absolute Dissent 21
95. Bryan Ferry - Olympia 20
96. Band of Horses - Infinite Arms 18
97. Prince - 20Ten 18
98. Atmosphere - To All My Friends, Blood Makes the Blade Holy: The Atmosphere Ep's 16
99. Black Mountain - Wilderness Heart 16
100. Kent - En Plats I Solen 16

Verrassend dat niet Arcade Fire op de tweede plaats staat, maar Angus & Julia Stone.

Ja die Angus & Julia Stone doen het goed in Nederland / op musicmeter (welke van de twee?). Op rateyourmusic.com moeten ze het met dit album doen met 256 stemmen, wereldwijd.

Arrie schreef:
Verrassend dat niet Arcade Fire op de tweede plaats staat, maar Angus & Julia Stone.

Komt waarschijnlijk doordat Angus & Julia al een stuk ouder is dan Arcade Fire. Misschien dat het puntenaantal gedeeld moet worden door het aantal weken dat het al gereleased is.

Gonjasufi (86) nog onder zoiets oubolligs als Exile on Main Street (77); het lijkt hier wel de radio 2 top 2000.

Zorin
Niet veel soeps..... .; de beste is nota bene een goue ouwe.

Zorin schreef:
Niet veel soeps..... .; de beste is nota bene een goue ouwe.

Zorin, kom op zeg... alsof je al die platen hebt gehoord. Je schiet nu wel heel erg door met je 'alle nieuwe muziek is kut'-houding.

Zorin
herman schreef:
(quote)

Zorin, kom op zeg... alsof je al die platen hebt gehoord. Je schiet nu wel heel erg door met je 'alle nieuwe muziek is kut'-houding.

Nee, dat zeg ik niet; het meeste boeit me nauwelijks en dat mag ik hier gwoon zeggen. Of wordt er hier ook bepaald wat wel en niet mag qua muziekervaring .

Casartelli (moderator)
Zorin schreef:
Nee, dat zeg ik niet; het meeste boeit me nauwelijks en dat mag ik hier gwoon zeggen. Of wordt er hier ook bepaald wat wel en niet mag qua muziekervaring .

Nee hoor, je hebt het volste recht jezelf voor aap te zetten.

Zorin
Komt die progrocker ook weer aan.... . Wat een gejammer weer als een 'poltiek correct' antwoord niet gegeven wordt. Als het meeste me tegenwoordig niet bevalt/boeit , is dat mijn zaak/keuze. Wees eens wat toleranter...(oh nee, de kerst al voorbij ).

Zorin schreef:
Komt die progrocker ook weer aan.... . Wat een gejammer weer als een 'poltiek correct' antwoord niet gegeven wordt. Als het meeste me tegenwoordig niet bevalt/boeit , is dat mijn zaak/keuze. Wees eens wat toleranter...(oh nee, de kerst al voorbij ).

Dat is inderdaad jouw zaak, maar je profileert jezelf wel heel erg graag op deze manier. Maar goed, als jij die rol wil spelen... zou liever eens een eerlijke mening van je over muziek tegenkomen.

IK quote je maar even trouwens, want het bericht is inmiddels alweer een keer of 5 aangepast.

Ludwig
ik vond het ook een mager jaar, dus zo bijzonder is dat niet. die nieuwe van anathema vond ik de beste en die van trentemuller de slechtste.

Zorin
herman schreef:
Dat is inderdaad jouw zaak, maar je profileert jezelf wel heel erg graag op deze manier. Maar goed, als jij die rol wil spelen... zou liever eens een eerlijke mening van je over muziek tegenkomen

Ik geef gewoon een mening over 2010 en als jou die niet bevalt kan ik niet mee zitten. Ik ga mezelf niet verdedigen als daar geen reden voor is en met modder gooien doe jijzelf én dat voor een "onpartijdige" moderator; zit je misschien ook in het moderatorteam van de telegraaf met je niet inhoudelijk en zwamachtig verweer .

Het zou je zieren dat je mijn/anderen hun afwijkende mening respecteert en anderen niet hoeft te helpen.s

Nicci
Zorin,
Het is niet zozeer je afwijkende mening, maar het feit dat je met een losse kreet een hele lijst wegzet. Met een beetje pech ken je net als ik 3 albums van de lijst? Om dan te roepen "niet veel soeps" is niet zozeer een mening als wel een loze kreet.
Nogmaals: als jij je zo wilt profileren, kan ik je niet tegenhouden. "Be an asshole" om Shakespear maar weer eens te citeren.

Zorin
Ik bljif niet aan de gang; punt lijkt me duidelijk.

Zorin schreef:
Ik geef gewoon een mening over 2010 en als jou die niet bevalt kan ik niet mee zitten. Ik ga mezelf niet verdedigen als daar geen reden voor is en met modder gooien doe jijzelf én dat voor een "onpartijdige" moderator; zit je misschien ook in het moderatorteam van de telegraaf met je niet inhoudelijk en zwamachtig verweer .

Hij stelt alleen dat het hem sterk lijkt dat je al die albums die je zo nodig af moet katten niet eens geluisterd hebt en ik heb je nog niet horen zeggen dat hij daar ongelijk in heeft. Dus voorlopig lijkt het er erg op dat je een "mening" hebt over albums die je niet kent. Ik hoop natuurlijk dat ik er naast zit, want dat zou wel erg flauw zijn, en dan druk ik me nog sympathiek uit.

Zorin
Men moet niet teveel veronderstellen , maar weten .

Misterfool
Hier nog een progrocker die het ook al weer niet met je eens is. Muziek tegenwoordig is nog net zo intressant als muziek 40 jaar geleden. Hoewel 2010 zeker niet mijn favoriete jaar allertijden is.

Gast
geplaatst: vandaag om 11:21 uur

geplaatst: vandaag om 11:21 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.