MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

De Site / Algemeen / Feedback MusicMeter: de inhoud

zoeken in:
De jongere users hebben in mijn beleving vooral een neiging naar Neutral Milk Hotel en post-rock. Arctic Monkeys heeft volgens mij ook een hoop oudere luisteraars.

jasper1991 schreef:
De jongere users hebben in mijn beleving vooral een neiging naar Neutral Milk Hotel en post-rock.
Ik neem aan dat je ''op Musicmeter'' bedoelt, want ik moet zeggen dat ik nog nooit iemand van mijn leeftijd heb ontmoet die naar Neutral Milk Hotel en postrock luistert, maar genoeg mensen die naar Arctic Monkeys luisteren.

Bovendien klopt je stelling überhaupt niet helemaal.
Misschien vinden een paar jonge users die veel berichten posten en daardoor opvallen deze dingen goed, maar over het algemeen ligt de leeftijd waarop mensen bijvoorbeeld een Godspeed You! Black Emperor luisteren veel hoger dan mensen die Arctic Monkeys luisteren.

Wat overigens niet wegneemt dat de Arctische Apen erg goede muziek maken.

Bij mijn vrienden is het vooral: Deadmou5 (of hoe je het ook schrijft), Pendulum, Green Day, Rise Against enz. Ik ken ook niemand van mijn leeftijd die naar Neutral Milk Hotel en postrock luistert, op MusicMeter wel.

Mijn maten luisteren vooral veel Disturbed, Iron Maiden, System Of A Down etc etc. Paar bands die ik ook goed kan waarderen maar eigenlijk nooit meer zelf draai.

801 stemmen, 62 top 10 noteringen, maar geen top 250 notering.
The White Stripes - Elephant (2003)

Dat moet een record zijn.

Dat denk ik ook, bijzonder matig hoor dat er geen enkel album van ze in de top 250 staat. Komt omdat ze 6 hele goede albums hebben en misschien daardoor de top 10 noteringen meer verspreid zitten, ik had eerst bijvoorbeeld hun klassieker White Blood Cells in mijn top 10 staan.

Don Cappuccino schreef:
Ik snap de vierde plaats voor Coldplay nog steeds niet. Hoger dan Abbey Road van The Beatles, dat vind ik echt raar. Ik heb even RateYourMusic bekeken en daar staat dat album niet eens in de toplijst, ook een hele andere manier van berekenen. Dat een bandje als Arctic Monkeys zo hoog staat snap ik ook niet, zal wel meer door de jongere users komen, ben nooit zo onder de indruk geweest van dat bandje, gewoon leuk maar niet in de top 20.

Waarschijnlijk zijn de Arctic Monkeys dan volgens al die mensen die het in de top 10 hebben iets meer dan een 'leuk bandje'.
En niet alleen onder jongeren zijn ze populair. De lui van Oor die denk ik toch vrijwel allemaal de dertig voorbij zijn ( volgens mij, weet het niet zeker ) hebben het album in de lijst van hun 40 beste albums gezet van 40 jaar oor. Dat ze alleen onder jongeren populair zijn klopt dus niet. Ken zelf ook genoeg volwassenen die de Arctic Monkeys erg waarderen.
Volgens mij is Rate Your Music ook een site waar veel amerikanen op zitten. Onzettend veel britse bandjes doen het op Rate Your Music helemaal niet goed. Kooks, Libertines, Bloc Pary etc. zijn nergens te bekennen.

En die van Coldplay, daar komen toch heel wat klassiekers vanaf. Het kan je muziek niet zijn, maar ik denk dat Coldplay de perfecte kruising is tussen alternatief en mainstream, waardoor alle twee de publieken het goed vinden.

Snoeperd schreef:
Waarschijnlijk zijn de Arctic Monkeys dan volgens al die mensen die het in de top 10 hebben iets meer dan een 'leuk bandje'.
En niet alleen onder jongeren zijn ze populair. De lui van Oor die denk ik toch vrijwel allemaal de dertig voorbij zijn ( volgens mij, weet het niet zeker ) hebben het album in de lijst van hun 40 beste albums gezet van 40 jaar oor. Dat ze alleen onder jongeren populair zijn klopt dus niet. Ken zelf ook genoeg volwassenen die de Arctic Monkeys erg waarderen.
Volgens mij is Rate Your Music ook een site waar veel amerikanen op zitten. Onzettend veel britse bandjes doen het op Rate Your Music helemaal niet goed. Kooks, Libertines, Bloc Pary etc. zijn nergens te bekennen.

En die van Coldplay, daar komen toch heel wat klassiekers vanaf. Het kan je muziek niet zijn, maar ik denk dat Coldplay de perfecte kruising is tussen alternatief en mainstream, waardoor alle twee de publieken het goed vinden.

FYI: het debuut van de Poolapen was in dat jaar het meest verkochte album bij Plato - daar zijn er per filiaal wel een paar duizend van verkocht; het debuut m.n. wordt alom hogelijks gewaardeerd.

Coldplay: t/m het tweede album onbetwist gewaardeerd door indie-lovers; daarna ging het snel bergafwaarts: XYZ kon je nog met een beetje fatsoen draaien, Viva la vida etc (lees mijn recensie/mening aldaar gerust) was een draak, imo elke euro betaald voor dat album is verspild geld - geen vlees (stadionrock),geen vis (indie-rock), een enkele ballade (knuffelrock) uiterst teleurstellend. Voor alle duidelijkheid: Coldplay is geen perfecte kruising, hooguit van zichzelf, bombast en pretentie.

Snoeperd schreef:
En niet alleen onder jongeren zijn ze populair. De lui van Oor die denk ik toch vrijwel allemaal de dertig voorbij zijn ( volgens mij, weet het niet zeker ) hebben het album in de lijst van hun 40 beste albums gezet van 40 jaar oor. Dat ze alleen onder jongeren populair zijn klopt dus niet.

Daar heb je gelijk in, maar er zitten ook wel wat 20ers in de redactie van Oor.

Snoeperd schreef:

Denk het niet. The Beatles, Radiohead, Pink Floyd en David Bowie, allemaal in de top 10 op rateyourmusic.

Zelf vind ik de, vooral Amerikaanse, bands die het vandaag de dag goed doen (Deerhunter, Animal Collective, Fleet Foxes, Vampire Weekend) vele malen interessanter dan de Britse revival stroming van ong. 2004 tot 2007 (Arctic Monkeys, Kooks, Libertines, Bloc Party, Keane, Snow Patrol).
Tenminste zelf heb ik de periode 2004-2007 qua pop/rock vrij oninteressant gevonden en was ik dus vooral met oude muziek bezig. Toen in 2008 de Oor top 3 bestond uit TV on the Radio, Fleet Foxes en Vampire Weekend voelde ik me toch wel een beetje een punker die na jaren progrock eindelijk weer een beetje adem kreeg . Ik kon eindelijk weer naar de muziek van mijn eigen tijd luisteren .
Misschien geldt dit ook voor het grootste gedeelte van de gebruikers van RYM (Brits of Amerikaans). Hedendaagse albums van Animal Collective, Deerhunter, Fleet Foxes, The National en Beach House krijgen hogere scores dan de midden '00's albums van Artic Monkeys, Kaiser Chiefs, Editors, Snow Patrol en Kooks. Denk niet dat dit met Amerikaans chauvinisme te maken heeft, maar puur met betere kwaliteit van de hedendaagse Amerikaanse bandjesstroming (maar nogmaals zo beleef ik het ).

Snoeperd schreef:
Komt omdat ze 6 hele goede albums hebben en misschien daardoor de top 10 noteringen meer verspreid zitten,
Hele goede valt ook wel mee. Hun gemiddeldes zijn zeker niet slecht te noemen na zoveel stemmen, maar het is zeker niet van het niveau Porcupine Tree (een eigentijdse rockband die het met minder stemmen aanzienlijk beter doet). Dit zijn hun statistieken:
The White Stripes (7)
De Stijl (7)
White Blood Cells (16)
Elephant (62)
Get Behind Me Satan (7)
Icky Thump (14).

Er zitten wel wat top 10-notering bij andere albums, maar niet extreem verdeeld, ofzo. Niet heel anders dan bij andere artiesten. Daarbij is 62 noteringen gewoon heel erg veel. Dat zijn er 14 meer dan Marbles (die op 218 staat).

Snoeperd schreef:

Hmm, dat zou best kunnen ja. Maar toch blijft het vreemd. Coldplay wordt op MuMe volgens mij nogal vaak de grond in gestampt, maar toch staat er een album van Coldplay in de top-5.

Blijkbaar lopen de meningen over Coldplay nogal uiteen.

Hoge bomen vangen veel wind. Inderdaad, door bepaalde muziekliefhebbers wordt Coldplay verguisd. Tja, moeten ze maar geen hits hebben...

Overigens vind ik het niet heel alternatief, maar het is qua populariteit op dit moment toch één van de grootste bands ter wereld. Een enorm aantal mensen heeft het in hun top 10, deze zijn lang niet allemaal actief met berichten en hebben lang niet allemaal veel stemmen. Het is gewoon muziek die heel veel mensen luisteren, ook mensen die niet veel kennen, zodat enorm veel mensen het in hun top 10 hebben.

Ik vind Coldplay trouwens erg goed en kijk met spanning uit naar hun nieuwe album

chevy93 schreef:
Er zitten wel wat top 10-notering bij andere albums, maar niet extreem verdeeld, ofzo. Niet heel anders dan bij andere artiesten. Daarbij is 62 noteringen gewoon heel erg veel. Dat zijn er 14 meer dan Marbles (die op 218 staat).

Queen staat met Queen II met 55 stemmen op 175.

Dwejkk_ schreef:
(quote)

Denk het niet. The Beatles, Radiohead, Pink Floyd en David Bowie, allemaal in de top 10 op rateyourmusic.

Zelf vind ik de, vooral Amerikaanse, bands die het vandaag de dag goed doen (Deerhunter, Animal Collective, Fleet Foxes, Vampire Weekend) vele malen interessanter dan de Britse revival stroming van ong. 2004 tot 2007 (Arctic Monkeys, Kooks, Libertines, Bloc Party, Keane, Snow Patrol).
Tenminste zelf heb ik de periode 2004-2007 qua pop/rock vrij oninteressant gevonden en was ik dus vooral met oude muziek bezig. Toen in 2008 de Oor top 3 bestond uit TV on the Radio, Fleet Foxes en Vampire Weekend voelde ik me toch wel een beetje een punker die na jaren progrock eindelijk weer een beetje adem kreeg . Ik kon eindelijk weer naar de muziek van mijn eigen tijd luisteren .
Misschien geldt dit ook voor het grootste gedeelte van de gebruikers van RYM (Brits of Amerikaans). Hedendaagse albums van Animal Collective, Deerhunter, Fleet Foxes, The National en Beach House krijgen hogere scores dan de midden '00's albums van Artic Monkeys, Kaiser Chiefs, Editors, Snow Patrol en Kooks. Denk niet dat dit met Amerikaans chauvinisme te maken heeft, maar puur met betere kwaliteit van de hedendaagse Amerikaanse bandjesstroming (maar nogmaals zo beleef ik het ).

Dat is misschien ook het verschil tussen 'bandjes' en grote artiesten. Overigens, deze artiesten gaan ook al vele malen langer mee (David Bowie en Radiohead letterlijk; Beatles en Pink Floyd figuurlijk) dan de jaren nul artiesten en hebben in die tijd een grotere reputatie opgebouwd.

Daarnaast kan je toch wel zeggen dat deze 'midden jaren nul Britpopbands' relatief weinig diepgang brengen. Het is voornamelijk gezellige muziek, leuk voor de dansvloer met per album een aantal leuke liedjes (Kaiser Chiefs Employment, het debuut van Arctic Monkeys, het debut van The Kooks) maar ook een hoop filler. Daarnaast brengen ze zowel wat betreft teksten als composities in het algemeen weinig vernieuwing. Let wel, dit zegt iemand die The Libertines in zijn Top 10 heeft staan. Uitzondering op de regel dan maar...

Kortstondig uit de top 100 maar nu weer terug: What's going on van Marvin Gaye

Rizz
50 cent staat er in

Dat is wel een belachelijk laag gemiddelde voor in een toplijst: 2,73. Dat is niet eens een voldoende.

Bij Marillion - Clutching at Straws (1987):

eigenlijk wel weer vreemd dat deze met een 4,12 niet in de top 250 staat...

vigil schreef:

Zeker vreemd!

Wellicht als ik zo'n opmerking plaats moet ik hem zelf ook in mijn top 10 hebben staan, maar ja...

vigil schreef:

Te weinig stemmen waarschijnlijk?

ForgottenSon schreef:
(quote)

Te weinig stemmen waarschijnlijk?

Te weinig top 10 noteringen in dit geval.

klopt

Masta Ace - A Long Hot Summer

Ook deze, met een gemiddelde van 4,34 staat er niet in.... Maar zo zijn er nog veel voorbeelden van hoge gemiddelden die er niet in staan. Te weinig stemmen meestal, wat natuurlijk lijdt tot weinig top 10 plaatsen.

Masta Ace is er dan net uitgevallen, want die stond er kortgeleden nog wel in. Zal wel ergens tussen de 251 en 260 staan dan...

Toen ik een, naar MuMe-maatstaf, enorm hoog stemmenaantal bij Neil Young zag, stelde ik mezelf de vraag; Welke artiest is het meest beluisterd? Logischerwijs zou je denken Radiohead, of niet?

Nee, want toen ik verder ging denken (en zoeken) kwam ik op logische nummer 1: The Beatles!

The Beatles: 14.258
Radiohead: 13.553
Pink Floyd: 12.472
U2: 11.306
Neil Young: 9366
Coldplay: 8950
Bob Dylan: 8713
Metallica: 8445
Rolling Stones: 8436
David Bowie: 7861
Queen: 7523
Muse: 6972
Red Hot Chili Peppers: 6876
R.E.M.: 6652

Opvallend: Led Zeppelin "slechts" 5451 keer.
Nirvana scoort met 6374 beter dan Pearl Jam (5869)

nog een opvallend feit: The Rolling Stones, zij maken een inhaalslag.

Laten we over een paar maanden kijken waar ze dan staan.

Gast
geplaatst: vandaag om 23:58 uur

geplaatst: vandaag om 23:58 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.