De Site / Algemeen / Stemmen op albums in genres waar je niet van houdt
zoeken in:
0
JonnieBrasco
geplaatst: 24 september 2004, 10:12 uur
EmDee schreef:
Zijn stemmen waren best divers en dat hij dan toevallig veel albums 1 ster geeft, kan gebeuren.
Er zijn ook mensen die mijn inziens te veel albums een 5 geven en dat kun je dan net zo goed zien als top 100 beïnvloeding.
Zijn stemmen waren best divers en dat hij dan toevallig veel albums 1 ster geeft, kan gebeuren.
Er zijn ook mensen die mijn inziens te veel albums een 5 geven en dat kun je dan net zo goed zien als top 100 beïnvloeding.
Daar ben ik het slechts een klein beetje mee eens; het effect van een user die op de hele top-100 5,0* zou stemmen is natuurlijk aanzienlijk kleiner dan een user die de hele top-100 1,0* zou stemmen.
Bij de genoemde user gaat het ook om de verhouding aantal lage stemmen t.o.v. de hoge stemmen vind ik. Je mag best veel 1,0* stemmen, als daar maar net zoveel hoge stemmen tegenover staan. Waarom? MusicMeter is toch door en voor muziek-liefhebbers?!
0
geplaatst: 24 september 2004, 10:32 uur
JonnieBrasco schreef:
Je mag best veel 1,0* stemmen, als daar maar net zoveel hoge stemmen tegenover staan. Waarom? MusicMeter is toch door en voor muziek-liefhebbers?!
Je mag best veel 1,0* stemmen, als daar maar net zoveel hoge stemmen tegenover staan. Waarom? MusicMeter is toch door en voor muziek-liefhebbers?!
Wie bepaald dat? Het is maar hoe kritisch de stemmer is.
Ik heb persoonlijk ook problemen met mensen die een kleine honderd albums een 5 geven. Scherp dan je stemcriteria aan zodat je allerbeste albums toch boven komen drijven.
En als iedereen dat doet dan zou (al eerder gevoerd op Movie Meter) iedereen een Gausse-kromme hebben in zijn stemgedrag.
En volgens mij gaf hij ook veel lage stemmen aan albums die niet in een top 100 voorkwamen.
0
geplaatst: 24 september 2004, 10:37 uur
Je kon duidelijk zien dat deze persoon een stemtabel van de top 100 had gegenereerd, en die ALLEMAAL (op misschien zijn favorieten na) een 1 had gegeven. Er staat expliciet vermeld in de FAQ dat dát niet mag.
0
Ruby1966
geplaatst: 29 september 2004, 18:11 uur
Sinds vandaag hebben zich aangemeld :
Dewifan, dewigirl-fan en dewi da best.
Alledrie geven natuurlijk 5 sterren aan het album van Dewi.
Toevallig ? Of is dit één en dezelfde persoon ?
Dewifan, dewigirl-fan en dewi da best.
Alledrie geven natuurlijk 5 sterren aan het album van Dewi.
Toevallig ? Of is dit één en dezelfde persoon ?
0
geplaatst: 29 september 2004, 18:22 uur
3 verschillende ip-adressen, het lijkt dus van niet.
Volgende keer graag via een privé bericht melden, bedankt.
0
geplaatst: 30 september 2004, 11:34 uur
Jordy schreef:
Gewoon afspraken gemaakt op de website van Demi waarschijnlijk.
Is ook een vorm van top 100 beïnvloeding m.i.
0
geplaatst: 12 maart 2005, 10:51 uur
Over stemgedrag gesproken. Volgens mij moet je toch iets van criteria gaan afspreken bij het stemmen. Kijk bij de discussie bij new order/get ready. Daar gaat iemand 0,5* geven. Bij navraag geeftie eerlijk toe maar 1 keer te hebben geluisterd. Nou wat moet je nou met dat soort stemmen. Moet ik nou zijn favorieten ook maar op 0,5* zetten als die me niet aanstaan?
0
geplaatst: 12 maart 2005, 10:58 uur
Heb dat album geluisterd omdat het toen op nummer 1 stond in de electronic top 50, en dus wel mijn interesse gewekt had. Heb me er verder ook niet met een halfslachtig stereotype zinnetje van afgemaakt, maar duidelijk uitgelegd waarom ik er niks aan vond.
0
geplaatst: 12 maart 2005, 11:04 uur
Is dat niet meestal zo als je iets niet leuk vind, dan maar 1 keer gaat luisteren en er dan klaar mee bent. Je zou je dan wel moeten afvragen of je dan een stem moet uitbrengen. Wat ik wel zie dat er hier op de site steeds meer mensen komen die heel veel albums met een 5 beoordelen....en tegelijkertijd een andere helft met een 1 belonen. Het lijkt me dat er mee bestaat tussen zwart en wit.
0
geplaatst: 12 maart 2005, 11:46 uur
Ik denk dat mensen die een keer één nummer van een artiest op MTV zien, en gelijk alle albums van die artiest omlaag stemmen een groter "probleem" is dan mensen die tenminste nog de moeite nemen om een album helemaal te luisteren.
0
geplaatst: 12 maart 2005, 12:20 uur
je kan toch doen dat alleen cd's ouder dan een jaar meedoen met de top 100?
Je kan ook doen dat nieuwe gebruikers pas na een maand mogen stemmen.
Je kan bij een stem vragen hoe vaak de cd beluisterd is en dit vermelden.
Je kan per user toch ook signaleren dat ie alleen 0,5* of alleen 5* geeft, en dan hem het stemrecht af te nemen.
Ja ik verzin maar wat hoor
Als we dit serieus willen nemen dan moet je toch wat maatregelen treffen lijkt me.
Je kan ook doen dat nieuwe gebruikers pas na een maand mogen stemmen.
Je kan bij een stem vragen hoe vaak de cd beluisterd is en dit vermelden.
Je kan per user toch ook signaleren dat ie alleen 0,5* of alleen 5* geeft, en dan hem het stemrecht af te nemen.
Ja ik verzin maar wat hoor

Als we dit serieus willen nemen dan moet je toch wat maatregelen treffen lijkt me.
0
JonnieBrasco
geplaatst: 12 maart 2005, 13:08 uur
Dat zijn wel hele drastische ideeën Nanne.
Misschien is het een goed idee om iedereen 3 voorkeursgenres te laten instellen, waarbij stemmen op albums in een van die 3 genres bijv. 2 x zoveel gewicht hebben op het albumgemiddelde...
Misschien is het een goed idee om iedereen 3 voorkeursgenres te laten instellen, waarbij stemmen op albums in een van die 3 genres bijv. 2 x zoveel gewicht hebben op het albumgemiddelde...
0
geplaatst: 12 maart 2005, 13:21 uur
Het probleem daarbij is dan natuurlijk weer, dat wanneer je rock, pop en electronic bijvoorbeeld zou kiezen, je al een heel groot deel van de albums hebt.
0
geplaatst: 12 maart 2005, 13:26 uur
Gewoon niet aan beginnen allemaal... Onbegonnen werk, en vooral de lol zal hierdoor naar mijn gevoel wat afnemen 

0
geplaatst: 12 maart 2005, 16:58 uur
Het lijkt mij ook onbegonnen werk. Alleen als iemand alleen 0.5 en 5 * geeft kan je natuurlijk wel iets aan doen.
0
geplaatst: 12 maart 2005, 17:17 uur
Niet te doen natuurlijk.
Verder vind ik 1 keer beluisteren niet erg: je weet waar je het over hebt namelijk. Zeker in het New Order-voorbeeld dat je geeft (Onderhond zegt het zelf al: hij is nieuwsgierig en beluisterde het om vervolgens zijn stem toe te lichten: niks mis mee). Natuurlijk kunnen meningen veranderen na 100 keer beluisteren. Maar dan kun je beter helemaal niet meer stemmen. Misschien dat mijn favoriete albums na nog eens 500 keer draaien opeens ook geen 5 meer waard zijn. Wanneer is het dus gerechtvaardigd om een stem uit te brengen ??? Het zal zelfs voor iedereen anders zijn. Hoe luister je namelijk ? Is 1 keer heel intensief luisteren niet beter dan 10 keer vaag op de achtergrond ?
Nogmaals: niet te doen. Ik vind dat je een cd minimaal 1 keer in zijn geheel gehoord moet hebben (dus ook niet af gaan op hoe iets tijdens een live-optreden klonk) om een eerlijke stem te geven.
En laten we eerlijk zijn: op deze manier kun je tenminste ook nog eens een wat lagere stem uitbrengen. Een album dat ik niks vind draai ik echt niet meer dan eens hoor. Sterker: ik zet ze vaak gelijk weer af. Dus als we ingaan op dit voorstel zullen we alleen nog maar hoge scores van albums zien. Willen we dat ?
Laten we proberen de boel gewoon naar eer en geweten in te vullen en discussieer erover als iets je niet aanstaat. Tot nu toe vind ik dat het allemaal heel redelijk gaat hier, dus ik ben niet eens zo ontevreden over het stemgedrag.
0
geplaatst: 12 maart 2005, 19:23 uur
Tot nu toe vind ik dat het allemaal heel redelijk gaat hier, dus ik ben niet eens zo ontevreden over het stemgedrag.
Vind het alleen jammer dat afwijkende stemmen zelden gemotiveerd worden.
0
geplaatst: 12 maart 2005, 21:22 uur
Naar mijn mening kan je een cd niet beoordelen na 1 keer luisteren. Wel kan je natuurlijk vaststellen dat het niet je smaak is. Maar dan kun je daar een bericht over plaatsen. Bij het stemmen moet je m.i. een "afgewogen oordeel" geven. Over de meeste muziek is eerst nagedacht, zo je van een review ook mogen verwachten. Maar goed, vrijheid blijheid hoor; zo belangrijk is het niet hoor 
Ik zal in ieder geval alleen stemmen als ik de cd echt "ken". Hoop dat er meer zo zijn (mij hebben gezegd ugh).

Ik zal in ieder geval alleen stemmen als ik de cd echt "ken". Hoop dat er meer zo zijn (mij hebben gezegd ugh).
0
titan (crew)
geplaatst: 13 maart 2005, 13:02 uur
Ik vind 1x luisteren ook aan de lage kant. Zelf luister ik een album minstens 3 keer af, tenzij het al meteen overduidelijk is dat ik het album helemaal ruk vind.
0
geplaatst: 13 maart 2005, 13:07 uur
titan schreef:
Ik vind 1x luisteren ook aan de lage kant. Zelf luister ik een album minstens 3 keer af, tenzij het al meteen overduidelijk is dat ik het album helemaal ruk vind.
Helemaal mee eens. Tijdens het schrijven van m'n berichten staat het album ook trouwens steeds op.
0
geplaatst: 13 maart 2005, 13:40 uur
titan schreef:
Dus...........1 keer luisteren komt ook bij jou voor

Ik moet wel zeggen, dat het bij mij maar zelden voorkomt dat ik een album maar 1 keer beluister. Ik beoordeel eigenlijk alleen maar de albums die ik in bezit heb (of had), en daarnaast albums die ik ("verplicht") mee-luister thuis. En dan soms online albums zoals op de luisterpaal. Albums die ik niet leuk vind gaan al snel af en beoordeel ik dus ook niet.
Maar goed dan komt weer de discussie van "hoe vaak moet je het gehoord hebben", jij zegt 3 keer, een ander 10 en ga zo maar door. Niet te doen dus. Maar laten we eerlijk zijn: ik kijk heel vaak naar hoe bepaalde users hier iets beoordelen en daar ga ik op af. Op users die zich hier slechts even vertonen ga ik niet eens af en dan neem ik van die "fanclub-achtige" beoordelingen ook niet eens serieus. Tegen omhoog- en omlaagstemmers kun je niet zo veel doen. Je kunt er tot nu toe nog prima omheen kijken is mijn mening. Ik hoop dat dat ook zo blijft

0
titan (crew)
geplaatst: 13 maart 2005, 22:22 uur
Cijfers geven na 1x luisteren komt slechts heel zelden voor bij mij. Denk dan aan de albums die ik 0,5* of 1* heb gegeven. In mijn geval 26 keer oftewel bij minder dan 1% van mijn stemmen.
0
geplaatst: 13 maart 2005, 22:33 uur
Als ik bovenstaande berichten zo lees, ben ik één van de weinigen die een album op basis van één luisterbeurt de stront in trapt om hem vervolgens nooit meer op te zetten. Maar goed, ik heb in de marge van 0,5 tot en met 2,5 sterren maar 17 albums staan, op een totaal van bijna 700 beoordeelde platen.
0
geplaatst: 13 maart 2005, 22:53 uur
Als ik bovenstaande berichten zo lees, ben ik één van de weinigen die een album op basis van één luisterbeurt de stront in trapt om hem vervolgens nooit meer op te zetten.
Ik ook hoor, alleen irriteer ik me zelden aan muziek dus lage cijfers zal je bij mij niet veel tegenkomen. Sommige albums moet ik ook vaker beluisteren om tot een cijfer te komen terwijl andere albums meteen duidelijk zijn.
0
geplaatst: 14 maart 2005, 00:31 uur
Yak schreef:
Als ik bovenstaande berichten zo lees, ben ik één van de weinigen die een album op basis van één luisterbeurt de stront in trapt om hem vervolgens nooit meer op te zetten.
Blabla gaat hier verder niet op in (als gerenomeerd laagstemmer).

Er zijn nu eenmaal van die albums waarbij een keer luisteren eigenlijk al veel te veel is, maar ja, je moet ze toch minstens een keer proberen om tot die konklusie te kunnen komen.
0
geplaatst: 14 maart 2005, 17:12 uur
En toch vind ik het soms wel erg opmerkelijk. Bijvoorbeeld bij Misplaced Childhood van Marillion geeft iedereen minimaal een 3, en blabla een 0,5. Natuurlijk heeft iedereen recht op een eigen mening, maar ik zou als ik die 0,5 zelf had gegeven eerder aan mezelf gaan twijfelen en dat album nog een keer gaan luisteren 

0
geplaatst: 14 maart 2005, 17:15 uur
Omdat je muziek die binnen de norm valt niet kan waarderen moet je aan jezelf gaan twijfelen ?
Dat zijn wijsjes voor kinderen die zich getormenteerd en buitengesloten voelen, niet voor een normaal mens
Dat zijn wijsjes voor kinderen die zich getormenteerd en buitengesloten voelen, niet voor een normaal mens

0
geplaatst: 14 maart 2005, 17:52 uur
obsessed schreef:
En toch vind ik het soms wel erg opmerkelijk. Bijvoorbeeld bij Misplaced Childhood van Marillion geeft iedereen minimaal een 3, en blabla een 0,5. Natuurlijk heeft iedereen recht op een eigen mening, maar ik zou als ik die 0,5 zelf had gegeven eerder aan mezelf gaan twijfelen en dat album nog een keer gaan luisteren
Ik niet, het is mijn persoonlijke mening over een album en ik laat me daar niet in leiden of storen door de mening van anderen.
0
geplaatst: 14 maart 2005, 18:00 uur
Zoals ik al zei, dat is je goed recht 
Smaken verschillen, en gelukkig maar, anders was het een saaie wereld.

Smaken verschillen, en gelukkig maar, anders was het een saaie wereld.
* denotes required fields.