De Site / Algemeen / Vinyl Vinyl Vinyl (o.a. over platenspelers)
zoeken in:
0
geplaatst: 9 september 2021, 14:01 uur
Ook de tweedehandsprijzen voor vinyl worden allengs hoger. Op de beurzen stonden tot nu toe vaak nog genoeg van die 4 of 5 voor een tientje-bakken, maar die zijn zo goed als verdwenen. Als richtprijs wordt het nu steeds meer 7 euro per stuk. Ik vind licht afgeragd vinyl vaak nog best leuk voor de heb en om te draaien voor de fun. Maar voor dit soort prijzen is die lol er snel af. Aan nieuw vinyl begin ik al niet eens meer zo. Voor goed geluid vertrouw ik meer op hi-res streaming.
0
geplaatst: 9 september 2021, 15:26 uur
Marco dB schreef:
Aan nieuw vinyl begin ik al niet eens meer zo. Voor goed geluid vertrouw ik meer op hi-res streaming.
Aan nieuw vinyl begin ik al niet eens meer zo. Voor goed geluid vertrouw ik meer op hi-res streaming.
Wat betreft de prijsontwikkeling van vinyl ben ik het met je eens. Omtrent de geluidsweergave van een nieuw (goed geproduceerd) vinylalbum vs hi-res niet helemaal. Ben in de overtuiging dat, mits de weergaveapparatuur van niveau is, er niks boven vinyl gaat. Net als jij vindt ik dat

0
geplaatst: 9 september 2021, 16:33 uur
Broem schreef:
Ben in de overtuiging dat, mits de weergaveapparatuur van niveau is, er niks boven vinyl gaat. Net als jij vindt ik dat
Ben in de overtuiging dat, mits de weergaveapparatuur van niveau is, er niks boven vinyl gaat. Net als jij vindt ik dat
Qua beleving en ritueel is vinyl het mooist. Qua geluid moet je echt zoveel investeren in apparatuur en platen dat het voor mij echt too much is. Zeker als je dan voor kwaliteitsvinyl gaat en uitkomt bij de half-speed-masters en extra dikke plakken is het einde zoek.
Heb sinds een half jaar Qobuz met een goede streamer en dat klinkt echt geweldig. En goedkoop.
0
geplaatst: 9 september 2021, 18:50 uur
Ik was zonet mijn laatste aankopen aan het ingeven op Discogs. Bij het zoeken naar de cd Desaster – Churches Without Saints viel me op wat een absurde variatie aan vinyl kleurtjes er van bij het begin op de markt wordt gepleurd.
Clear Dark Rose Marbled vinyl, Dark Green Red Melt vinyl , Gold Blackdust vinyl, Yellow Brown Marbled vinyl,... En zo gaat het nog even door. Tien verschillende vinyl versies. En natuurlijk allemaal limited edition en genummerd.
Voor sommige kleurcombinaties wordt nu al meer dan 50 euro gevraagd terwijl het album nog maar pas dit jaar is verschenen. Vinyl kopen als investering. Muziekliefhebbers die meegaan in dat zottenspel moet zich toch eens vragen stellen, zou ik denken.
Clear Dark Rose Marbled vinyl, Dark Green Red Melt vinyl , Gold Blackdust vinyl, Yellow Brown Marbled vinyl,... En zo gaat het nog even door. Tien verschillende vinyl versies. En natuurlijk allemaal limited edition en genummerd.
Voor sommige kleurcombinaties wordt nu al meer dan 50 euro gevraagd terwijl het album nog maar pas dit jaar is verschenen. Vinyl kopen als investering. Muziekliefhebbers die meegaan in dat zottenspel moet zich toch eens vragen stellen, zou ik denken.
0
geplaatst: 10 september 2021, 06:50 uur
Hoe en waarmee wassen jullie je platen? Ik zit op het moment te kijken naar de wasmachine's van Project zoals de VC-E.
Sinds enkele maandjes draai ik weer vinyl..en heb de platen die hier nog stonden op de hand gedaan en met nieuw aangeschafte doe ik dat ook. Ik was ze dan met een sponsje en een sopje en droog ze na t wassen met een droogblazer (die ik al had voor mijn honden) en dan zijn ze met een paar tellen droog en zonder residu en dan kunnen ze meteen in een nieuwe binnenhoes. Maar goed, binnenkort ga ik groot gedeelte van mijn oude collectie ophalen, staan bij mijn neef in de Achterhoek..en ja dan motte er paar honderd schoongemaakt worden en dan is een machine wel handig. Voordeel van de Project vind ik de droogzuiger..ook dan zijn je platen meteen droog. Platen aan de lucht laten drogen is hier geen optie met al met mijn honden en hun rondzwevende haren en huidschilfers dus stof.
Sinds enkele maandjes draai ik weer vinyl..en heb de platen die hier nog stonden op de hand gedaan en met nieuw aangeschafte doe ik dat ook. Ik was ze dan met een sponsje en een sopje en droog ze na t wassen met een droogblazer (die ik al had voor mijn honden) en dan zijn ze met een paar tellen droog en zonder residu en dan kunnen ze meteen in een nieuwe binnenhoes. Maar goed, binnenkort ga ik groot gedeelte van mijn oude collectie ophalen, staan bij mijn neef in de Achterhoek..en ja dan motte er paar honderd schoongemaakt worden en dan is een machine wel handig. Voordeel van de Project vind ik de droogzuiger..ook dan zijn je platen meteen droog. Platen aan de lucht laten drogen is hier geen optie met al met mijn honden en hun rondzwevende haren en huidschilfers dus stof.
0
geplaatst: 13 september 2021, 13:29 uur
AbleMable
Ik gebruik een eenvoudige knosti. Niet speciaals, gewoon zelf rondraaien. Zo kan ik wel een paar uur zitten, het is bijna een hobby.
De sop maak ik zelf. Met gedestilleerd water, isopropyl alcohol en een druppel (echt een druppel) dreft. Als je een grote partij gaat schoonmaken raad ik je ook zeker aan om het zelf te gaan mengen, scheelt veel centjes.
Ik gebruik een eenvoudige knosti. Niet speciaals, gewoon zelf rondraaien. Zo kan ik wel een paar uur zitten, het is bijna een hobby.
De sop maak ik zelf. Met gedestilleerd water, isopropyl alcohol en een druppel (echt een druppel) dreft. Als je een grote partij gaat schoonmaken raad ik je ook zeker aan om het zelf te gaan mengen, scheelt veel centjes.
0
Germ (crew)
geplaatst: 13 september 2021, 19:36 uur
Ik gebruik ook de Knosti, bevalt prima al is het wel een tijdrovend klusje.
Er bestaan ook sprays waarmee je de platen met een doekje kunt oppoetsen ( en zelfs wegwerp doekjes waarop die spray al is aangebracht) maar daar heb ik geen ervaring mee.
Er bestaan ook sprays waarmee je de platen met een doekje kunt oppoetsen ( en zelfs wegwerp doekjes waarop die spray al is aangebracht) maar daar heb ik geen ervaring mee.
0
geplaatst: 13 september 2021, 21:52 uur
Tja, ook het wassen op een Okkinokki dan wel Pro-Ject is een kwestie van - zoals het wel wordt aangeduid - babysitten. Je kunt moeilijk een stapel van 100 lp's op een Okkinokki leggen en denken kom Okki, nok ze ff schoon dan kan ik mooi pizzadeeg maken, de auto wassen of de tuin witten.
Elke lp moet opgelegd worden, gedraaid en in een propere hoes worden gestoken - ook al is het proces niet langdurig, kan je moeilijk iets anders doen.
Vroegah - when days were young and people much nicer - kon je platen laten wassen op een professionele Keith Monks wasmachine - incl nwe binnenhoes betaalde je dan 2 - 2,50 florijnen. Maar dan moest je ook wachten.
Stel je koopt een wasmachine en telt je hard cash uit, dan nog ben je gewoon - bij een aantal van 300 lp's - 300 * 8 minuten aan het babysitten. Als je ze door de Knosti haalt - zeg 8 per keer - ben je ongeveer 1 uur kwijt per 8, dus redelijk vergelijkbaar - alleen moet je wel een 'safe spot' hebben voor de droging. Ik doe zulks meestal in den woonkamer - en ga vervolgens boven werken.
Een carbon fibre borstel wil trouwens ook wel helpen bij stof verwijderen. Pro-Ject verkoopt trouwens ook een geavanceerde versie van de zgn meeloopborstel (vroeger Dust-bug geheten; die kostte toen ca 20,- ) Pro-Ject Sweep-It E meeloopborstel zwart | HOBO hifi
Elke lp moet opgelegd worden, gedraaid en in een propere hoes worden gestoken - ook al is het proces niet langdurig, kan je moeilijk iets anders doen.
Vroegah - when days were young and people much nicer - kon je platen laten wassen op een professionele Keith Monks wasmachine - incl nwe binnenhoes betaalde je dan 2 - 2,50 florijnen. Maar dan moest je ook wachten.
Stel je koopt een wasmachine en telt je hard cash uit, dan nog ben je gewoon - bij een aantal van 300 lp's - 300 * 8 minuten aan het babysitten. Als je ze door de Knosti haalt - zeg 8 per keer - ben je ongeveer 1 uur kwijt per 8, dus redelijk vergelijkbaar - alleen moet je wel een 'safe spot' hebben voor de droging. Ik doe zulks meestal in den woonkamer - en ga vervolgens boven werken.
Een carbon fibre borstel wil trouwens ook wel helpen bij stof verwijderen. Pro-Ject verkoopt trouwens ook een geavanceerde versie van de zgn meeloopborstel (vroeger Dust-bug geheten; die kostte toen ca 20,- ) Pro-Ject Sweep-It E meeloopborstel zwart | HOBO hifi
1
geplaatst: 14 september 2021, 00:11 uur
Ik vind het allemaal maar overdreven gedoe. Voor je met lp's begint te spelen even de handen wassen indien nodig. En nooit je vingers op het vinyl zetten. Stof eraf vegen met borsteltje. Vuil tweedehands eerst wassen in de afwasbak. Afdrogen met zachte handdoek. Klaar.
0
geplaatst: 14 september 2021, 12:10 uur
Mjuman bedankt voor de tip vd meeloopborstel!
De losse carbon fibre borstel had ik al.
En ja ik heb de Project plaatwasser zojuist besteld..voordeel vd Project tov de Okkinokki vind ik dat alleen het label op draaiplateua komt te liggen en de rest van de plaat niet in aanraking komt met de draaiplateau, zodat dus de schone kant niet op een vervuilde draaiplateau komt te liggen.
Besef verder dat ik erbij moet blijven en niet de lopende band kan aanzetten.
Heb gisteren een van de kamers boven schoongemaakt en flinke tafel neergezet zodat ik daar strax de plaatjes kan wassen. Dit weekend komen mijn platen namelijk al deze kant op!
Verder vind ik het geen overdreven gedoe, hoor toch duidelijk verbetering bij gewassen platen. Bij oudjes maar ook bij nieuw vinyl.
De losse carbon fibre borstel had ik al. En ja ik heb de Project plaatwasser zojuist besteld..voordeel vd Project tov de Okkinokki vind ik dat alleen het label op draaiplateua komt te liggen en de rest van de plaat niet in aanraking komt met de draaiplateau, zodat dus de schone kant niet op een vervuilde draaiplateau komt te liggen.
Besef verder dat ik erbij moet blijven en niet de lopende band kan aanzetten.
Heb gisteren een van de kamers boven schoongemaakt en flinke tafel neergezet zodat ik daar strax de plaatjes kan wassen. Dit weekend komen mijn platen namelijk al deze kant op! Verder vind ik het geen overdreven gedoe, hoor toch duidelijk verbetering bij gewassen platen. Bij oudjes maar ook bij nieuw vinyl.
1
Soledad
geplaatst: 14 september 2021, 15:12 uur
Ik vind het ook niet overdreven. Heb er ook wel 1 op het oog: die van Pro-Ject. Ik heb een aantal platen die zodanig vies zijn dat dit duidelijk terug te horen is. Het zijn dure platen en ik bang dat ik ze verkloot als ik ze ‘even af spons in de wasbak’.
Daarnaast is dit denk ik de ultieme bevrediging van mijn neurotisch karakterdeeltje (groot is het niet, maar hij is er wel). Kamertje dicht, plaatje aan, plaatjes wassen en dan schoon in een hoesje proppen. Ik zou er haast opgewonden van raken.
Daarnaast is dit denk ik de ultieme bevrediging van mijn neurotisch karakterdeeltje (groot is het niet, maar hij is er wel). Kamertje dicht, plaatje aan, plaatjes wassen en dan schoon in een hoesje proppen. Ik zou er haast opgewonden van raken.
0
geplaatst: 14 september 2021, 15:37 uur
Soledad schreef:
Het zijn dure platen en ik bang dat ik ze verkloot als ik ze ‘even af spons in de wasbak’.
Het zijn dure platen en ik bang dat ik ze verkloot als ik ze ‘even af spons in de wasbak’.
Het enige wat beschadigd kan raken is het label. Van de honderden lp's die ik op deze manier heb gewassen waren er slechts enkele die niet goed bestand waren tegen water. Dat kan je eventueel voorkomen met een groovemaster label saver. De lp's met een zachte handdoek afdrogen voorkomt dat er aanslag achterblijft. Heb je daar toch nog schrik voor, dan kan je naspoelen met gedestilleerd water. Als je deze extra voorzorgen neemt stel ik me de vraag waarom iemand nog een duur apparaat zou kopen. Alleen voor het idee wellicht. Op mij komt het over als geldklopperij.
1
Germ (crew)
geplaatst: 14 september 2021, 16:16 uur
Kronos schreef:
Het enige wat beschadigd kan raken is het label. Van de honderden lp's die ik op deze manier heb gewassen waren er slechts enkele die niet goed bestand waren tegen water. Dat kan je eventueel voorkomen met een groovemaster label saver. De lp's met een zachte handdoek afdrogen voorkomt dat er aanslag achterblijft. Heb je daar toch nog schrik voor, dan kan je naspoelen met gedestilleerd water. Als je deze extra voorzorgen neemt stel ik me de vraag waarom iemand nog een duur apparaat zou kopen. Alleen voor het idee wellicht. Op mij komt het over als geldklopperij.
(quote)
De extra handelingen die jij beschrijft rechtvaardigen voor mij juist nog meer de aankoop van een platenwasser ; )
Verder ben ik het met Soledad eens, het is best een rustgevend, zelfs meditatief klusje dat ronddraaien.
Ik heb vorig jaar tijdens de eerste lockdown mijn verzameling door handen gehad. Gelijk alles in nieuwe binnen -en buitenhoezen gestoken, prima tijdsbesteding.
0
geplaatst: 14 september 2021, 17:16 uur
Germ schreef:
De extra handelingen die jij beschrijft rechtvaardigen voor mij juist nog meer de aankoop van een platenwasser ; )
Die extra handelingen zijn wat mij betreft volstrekt overbodig. Maar ieder z'n hobby.

Voor mijn collectie zou het meditatieve klusje zo'n 250 uren in beslag nemen. Daar zou nog eens een lockdown voor nodig zijn. Maar zelfs dan heb ik leukere hobby's.
Vroeger stond op veel lp's (binnenhoes) trouwens hoe je ze moet onderhouden. Maar het idee dat ook nieuw vinyl in bad moet kan geld opbrengen dus dan zal iemand dat idee krijgen natuurlijk.
0
geplaatst: 14 september 2021, 18:14 uur
Soledad schreef:
Ik vind het ook niet overdreven. Heb er ook wel 1 op het oog: die van Pro-Ject. Ik heb een aantal platen die zodanig vies zijn dat dit duidelijk terug te horen is. Het zijn dure platen en ik bang dat ik ze verkloot als ik ze ‘even af spons in de wasbak’.
Je reinste vinylfetisjme - maar besef dat er andere fetisjes zijn die prima met muziek combineren, zie ook de eerste etappe van mijn muzikale reis, 27/8/2013 - 20:18, even terugbladeren Essentiële Albums Voor je Eigen Muzikale Reis

0
Soledad
geplaatst: 14 september 2021, 18:29 uur
Ik denk zeker dat het neurotisch/fetisjistisch is… misschien zelfs complete onzin zoals Kronos stelt. Maar hé als ik er gelukkig van wordt, wie houdt me tegen. Gelukkig gunt Kronos mij dat pleziertje al drukt hij wel een beetje de pret met die harde bewoordingen
Overigens zou ik m’n nieuwe vinyl niet wassen, dan ben je pas echt ziek in je hoofd.
Overigens zou ik m’n nieuwe vinyl niet wassen, dan ben je pas echt ziek in je hoofd.
0
geplaatst: 14 september 2021, 18:48 uur
Soledad schreef:
Gelukkig gunt Kronos mij dat pleziertje al drukt hij wel een beetje de pret met die harde bewoordingen
Gelukkig gunt Kronos mij dat pleziertje al drukt hij wel een beetje de pret met die harde bewoordingen
Dat is niet de bedoeling.

Maar het leek me wel nuttig voor newbies in Vinylistan om verschillende meningen te horen.

0
geplaatst: 14 september 2021, 20:23 uur
Soledad schreef:
Dank je voor deze laatste opmerking....ben dus volgens jou ziek in me hoofd. Niet echt moderator waardig deze opmerking!
0
Soledad
geplaatst: 14 september 2021, 21:08 uur
AbleMable schreef:
Dank je voor deze laatste opmerking....ben dus volgens jou ziek in me hoofd. Niet echt moderator waardig deze opmerking!
(quote)
Het was maar een grapje man…. Voortbordurend op mij eigen neurotische trekjes enzo. Ik zal voortaan mijn berichten vergezellen met de nodige smileys.
0
geplaatst: 14 september 2021, 21:18 uur
Soledad schreef:
Het was maar een grapje man…. Voortbordurend op mij eigen neurotische trekjes enzo. Ik zal voortaan mijn berichten vergezellen met de nodige smileys.
(quote)
Zoals sommige nieuwe releases worden afgeleverd is - helaas - een wasbeurt wel aanbevelenswaardig. Gaat het over Klankschalen ter verbetering van de muziek beleving zie ook Klankschalen ter verbetering van de muziek beleving - audiofreaksforum.nl lijkt me een gezonde dosis scepsis terecht, alhoewel er mensen zijn die erbij zweren.
0
geplaatst: 14 september 2021, 21:53 uur
Mjuman schreef:
Zoals sommige nieuwe releases worden afgeleverd is - helaas - een wasbeurt wel aanbevelenswaardig.
Zoals sommige nieuwe releases worden afgeleverd is - helaas - een wasbeurt wel aanbevelenswaardig.
Beetje vinylresten die van de zijkant komen en die je zo wegveegt. Meer 'verontreiniging' heb ik nog niet gezien bij nieuw vinyl.
0
geplaatst: 30 september 2021, 11:52 uur
DPG Media Privacy Gate - trouw.nl
Ik ben benieuwd: wanneer is voor jullie de grens bereikt? Wat ben je nog bereid neer te leggen voor een vinyl album?
Ik ben benieuwd: wanneer is voor jullie de grens bereikt? Wat ben je nog bereid neer te leggen voor een vinyl album?
1
Germ (crew)
geplaatst: 1 oktober 2021, 11:02 uur
Hiermee blaast de industrie zichzelf weer op, net als wat destijds met de cd gebeurde. Ik mag hopen dat het mee gaat vallen. Rond de 25,- EUR vind ik toch wel de max. Voor boxsets of speciale uitgaves zijn er andere normen, maar ik ga voor een enkel schijfje geen 40 piek betalen.
1
geplaatst: 1 oktober 2021, 11:28 uur
Je kunt natuurlijk ook opmerken dat het een kwestie van prijselasticiteit is, hoeveel wil de gek ervoor geven. I.t.t. bijv de prijs van benzine - die vandaag voor het eerst in de geschiedenis een hoogte boven de twee euro bereikte in NL - hebben we gewoon de keuze om (te) dure albums, zoals bijv de "speciale indie-editie" te laten liggen.
Echter, er zijn factoren die de prijs beïnvloeden:
1. de zgn "tussenhandel"; voorbeeld: een plaat op het Kompakt-label, gekocht bij Kompakt (in Keulen) kost daar 20,- - aangeschaft bij Plato komt dat album minimaal op 29,90. De tussenhandel kun je omzeilen door via Internet te bestellen, betaal je wel extra verzendkosten (maar die kun je uitsmeren over een grotere bestellingen). Bestellen via internet (Amazon) leverde in het verleden wel eens de merkwaardige situatie op dat je een album (R.E.M. - Accelerate) kon aanschaffen tegen een prijs die lag op het niveau van de inkoopprijs van de NL detaillist.
2. de Brexit: voorheen kon je UK uitgaven tegen een gewone prijs kopen (ca 20 - 22,-); de Brexit heeft echter een forse prijsstijging met zich meegebracht.
3. Ook de beperkte capaciteit in de perserijen brengt met zich mee dat lp's niet altijd snel en/of goedkoop kunnen worden uitgebracht. Sommige albums verschijnen pas enkele maanden na de release op lp; voor menigeen is de lol er dan wel afgestreamd.
Echter, er zijn factoren die de prijs beïnvloeden:
1. de zgn "tussenhandel"; voorbeeld: een plaat op het Kompakt-label, gekocht bij Kompakt (in Keulen) kost daar 20,- - aangeschaft bij Plato komt dat album minimaal op 29,90. De tussenhandel kun je omzeilen door via Internet te bestellen, betaal je wel extra verzendkosten (maar die kun je uitsmeren over een grotere bestellingen). Bestellen via internet (Amazon) leverde in het verleden wel eens de merkwaardige situatie op dat je een album (R.E.M. - Accelerate) kon aanschaffen tegen een prijs die lag op het niveau van de inkoopprijs van de NL detaillist.
2. de Brexit: voorheen kon je UK uitgaven tegen een gewone prijs kopen (ca 20 - 22,-); de Brexit heeft echter een forse prijsstijging met zich meegebracht.
3. Ook de beperkte capaciteit in de perserijen brengt met zich mee dat lp's niet altijd snel en/of goedkoop kunnen worden uitgebracht. Sommige albums verschijnen pas enkele maanden na de release op lp; voor menigeen is de lol er dan wel afgestreamd.
6
geplaatst: 3 oktober 2021, 09:11 uur
Toen ik rond 2010 begon met vinyl verzamelen was het nog wel een interessante periode. Het was nog net voordat streaming echt was doorgebroken als nieuwe norm. Er werd nog massaal illegaal gedownload, cd’s hadden hun populariteit verloren en waren spotgoedkoop en vinyl was aan een opmars begonnen, maar nog lang niet op het niveau van nu. Het was toen vrij eenvoudig om je favoriete LP’s via EBay en Marktplaats op de kop te tikken voor zeer redelijke bedragen. Fysieke platenbeurzen bezocht ik in die tijd niet maar ongetwijfeld zullen de prijzen daar ook veel lager gelegen hebben dan nu.
Nadat ik in 2014 verhuisd was, heeft de hobby een tijdje stilgelegen, totdat ik in 2018 het weer oppikte en investeerde in een mooie Rega P2 speler en even flink gas heb gegeven in het opbouwen van de verzameling. Inmiddels zit ik op zo’n 200 titels, waarvan ca. 80% nieuw gekocht. Alles netjes antistatisch gereinigd met een Knosti Disco en in antistatische sleeves gestoken (meditatief proces, maar als je eenmaal “rond” bent, valt het voor de nieuwe aankopen wel mee).
Inmiddels ben ik wel op een “punt van herbezinning” gekomen. Ik ben de hobby nooit begonnen vanuit een audiofiele behoefte. Zoals hier al eerder opgemerkt moet je dan wel enorm investeren in een set-up en zullen 90% van de nieuwe releases je tegenvallen omdat ieder kraakje of “surface noise” je gaat irriteren ( lees de comments bij vrijwel iedere release op Discogs er maar op na). Ik luister muziek ter ontspanning en niet op me te zitten ergeren.
Ik heb m’n Rega dan ook aangesloten op een Sonos systeem (waardoor ik 1 systeem heb voor TV, streaming én het beluisteren van m’n LP’s) en dit is natuurlijk op zich al vloeken in de kerk in de wereld van de audiofielen.
De behoefte achter mijn verzameling zit hem neer in het ritueel. De pure focus op het album, het artwork en soms exclusieve released die niet te vinden zijn op de streamingdiensten.
Terug naar de “herbezinning’: Inmiddels moet ik toch wel concluderen, en ik denk dat de lockdown periode hier zeker ook een belangrijke reden achter is, dat deze markt volledig op hol geslagen is. Je struikelt over de exclusieve, Indie only, limited numbered, marble colored releases met prijzen die zonder noemenswaardig bijzonder artwork vaak al standaard op €35,- of €40,- liggen. Dan heb ik het nog niet over de boxset, die vaak ook qua presentatie niet extreem bijzonder zijn maar moeiteloos de €100,- aantikken of ruim daarboven.
Naast de lockdown reden en het feit dat mensen geld overhielden, is ook het “Discogs effect” een belangrijke reden. Discogs maakt de marktwaarde transparant en faciliteert een marktplaats die het doorverkopen zeer aantrekkelijk maakt. Daarbij rekenen ze dikke service fee’s die de prijzen extra oppompen. Omdat de markt wereldwijd is, heb je altijd wel een paar gekken die bereid zijn de hoofdprijs te betalen en zo de marktwaarde opkrikken.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik hier ook zelf aan mee heb gedaan door regelmatig 2 of 3 stuks te kopen van bepaalde “exclusieve” releases en daarmee proberen de kost voor mn eigen aankoop terug te verdienen. Soms met succes, soms niet. Soit, het zijn kapitalistische principes en je zou kunnen zeggen dat er niets mis mee is, ieder mens is zelf vrij om te bepalen of hij het wil betalen of niet, maar inmiddels ben ik wel langzamerhand klaar mee.
Ik heb nu besloten om nog naar 1x per maand een album te kopen en de gekte met de kleurtjes en limited editions links te laten liggen.
Ook koop ik alleen nog bij m’n lokale platenboer om de middenstand te steunen vanuit het idee dat juist een fysieke platenzaak meerwaarde biedt, denk aan kennis, ontmoeten van gelijkgestemden, het ruiken, voelen, proeven van de platen etc.
Mijn eerstvolgende aankoop (staat al in bestelling) is de B sides & Rarities 1&2 release van Nick Cave & The Bad Seeds à €155,- (overpriced indeed, maarja….
). Hierna gaat de focus op meer tweedehands. Mijn platenboer heeft een uitstekende collectie oud vinyl uit privé collecties die in top staat zijn.
Tot zover mijn zondagochtend bijdrage aan dit topic. Ik ga nu een koffie zetten en een plaatje opleggen.
Nadat ik in 2014 verhuisd was, heeft de hobby een tijdje stilgelegen, totdat ik in 2018 het weer oppikte en investeerde in een mooie Rega P2 speler en even flink gas heb gegeven in het opbouwen van de verzameling. Inmiddels zit ik op zo’n 200 titels, waarvan ca. 80% nieuw gekocht. Alles netjes antistatisch gereinigd met een Knosti Disco en in antistatische sleeves gestoken (meditatief proces, maar als je eenmaal “rond” bent, valt het voor de nieuwe aankopen wel mee).
Inmiddels ben ik wel op een “punt van herbezinning” gekomen. Ik ben de hobby nooit begonnen vanuit een audiofiele behoefte. Zoals hier al eerder opgemerkt moet je dan wel enorm investeren in een set-up en zullen 90% van de nieuwe releases je tegenvallen omdat ieder kraakje of “surface noise” je gaat irriteren ( lees de comments bij vrijwel iedere release op Discogs er maar op na). Ik luister muziek ter ontspanning en niet op me te zitten ergeren.
Ik heb m’n Rega dan ook aangesloten op een Sonos systeem (waardoor ik 1 systeem heb voor TV, streaming én het beluisteren van m’n LP’s) en dit is natuurlijk op zich al vloeken in de kerk in de wereld van de audiofielen.
De behoefte achter mijn verzameling zit hem neer in het ritueel. De pure focus op het album, het artwork en soms exclusieve released die niet te vinden zijn op de streamingdiensten.
Terug naar de “herbezinning’: Inmiddels moet ik toch wel concluderen, en ik denk dat de lockdown periode hier zeker ook een belangrijke reden achter is, dat deze markt volledig op hol geslagen is. Je struikelt over de exclusieve, Indie only, limited numbered, marble colored releases met prijzen die zonder noemenswaardig bijzonder artwork vaak al standaard op €35,- of €40,- liggen. Dan heb ik het nog niet over de boxset, die vaak ook qua presentatie niet extreem bijzonder zijn maar moeiteloos de €100,- aantikken of ruim daarboven.
Naast de lockdown reden en het feit dat mensen geld overhielden, is ook het “Discogs effect” een belangrijke reden. Discogs maakt de marktwaarde transparant en faciliteert een marktplaats die het doorverkopen zeer aantrekkelijk maakt. Daarbij rekenen ze dikke service fee’s die de prijzen extra oppompen. Omdat de markt wereldwijd is, heb je altijd wel een paar gekken die bereid zijn de hoofdprijs te betalen en zo de marktwaarde opkrikken.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik hier ook zelf aan mee heb gedaan door regelmatig 2 of 3 stuks te kopen van bepaalde “exclusieve” releases en daarmee proberen de kost voor mn eigen aankoop terug te verdienen. Soms met succes, soms niet. Soit, het zijn kapitalistische principes en je zou kunnen zeggen dat er niets mis mee is, ieder mens is zelf vrij om te bepalen of hij het wil betalen of niet, maar inmiddels ben ik wel langzamerhand klaar mee.
Ik heb nu besloten om nog naar 1x per maand een album te kopen en de gekte met de kleurtjes en limited editions links te laten liggen.
Ook koop ik alleen nog bij m’n lokale platenboer om de middenstand te steunen vanuit het idee dat juist een fysieke platenzaak meerwaarde biedt, denk aan kennis, ontmoeten van gelijkgestemden, het ruiken, voelen, proeven van de platen etc.
Mijn eerstvolgende aankoop (staat al in bestelling) is de B sides & Rarities 1&2 release van Nick Cave & The Bad Seeds à €155,- (overpriced indeed, maarja….
). Hierna gaat de focus op meer tweedehands. Mijn platenboer heeft een uitstekende collectie oud vinyl uit privé collecties die in top staat zijn. Tot zover mijn zondagochtend bijdrage aan dit topic. Ik ga nu een koffie zetten en een plaatje opleggen.
0
geplaatst: 3 oktober 2021, 11:29 uur
VDB79 schreef:
Potverdikkeme
Voor de rest een helder verhaal en ik deel de zorg over de toenemende kosten van vinyl. Aan de andere kant groeit achter mijn rug (fikse platenkast) het kapitaal. Maar daar heb ik nu weinig aan. Keep them spinning.
0
geplaatst: 3 oktober 2021, 12:22 uur
Geen zorgen hoor Broem, ooit komt er een speciale muziekkamer die de goedkeuring der audiofielen kan verdragen. Ik ben daarover in onderhandeling 

1
geplaatst: 3 oktober 2021, 14:46 uur
VDB79 schreef:
Toen ik rond 2010 begon met vinyl verzamelen was het nog wel een interessante periode. Het was nog net voordat streaming echt was doorgebroken als nieuwe norm. Er werd nog massaal illegaal gedownload, cd’s hadden hun populariteit verloren en waren spotgoedkoop en vinyl was aan een opmars begonnen, maar nog lang niet op het niveau van nu. Het was toen vrij eenvoudig om je favoriete LP’s via EBay en Marktplaats op de kop te tikken voor zeer redelijke bedragen. Fysieke platenbeurzen bezocht ik in die tijd niet maar ongetwijfeld zullen de prijzen daar ook veel lager gelegen hebben dan nu.
Zeer herkenbaar, al verzamelde ik ook al vinyl in de jaren 70/80. Ik heb echter nooit alles weggedaan en hervond (óók na een verhuizing in 2011) de interesse in vinyl. Rond 2014 kocht ik voor rond de 70/80 Euro nog echt hele pakketten vinyl online (Marktplaats) en in diverse tweedehands bakken veel erg fraaie titels voor 4 of 5 Euro per stuk. Ook nieuw vinyl, maar hier eveneens tot een bepaald maximum. CD’s heb ik nooit definitief de deur uitgedaan. Streamen doe ik in feite niet, ik luister enkel regelmatig online naar wat Amerikaanse radiostations. Met enige zorgen zie ik ook de vinylprijzen af en toe door het dak gaan, soms valt er nog een leuke aanbieding te halen her en der. Inmiddels staan er hier een paar duizend CD’s en een paar duizend LP’s. Die laatste worden gewassen op een Okki Nokki. Hier en daar dun ik de LP collectie af en toe uit vanwege de verzadiging (geen kringloop meuk) maar er komen ook nog geregeld platen bij, zowel nieuw als tweede hands. Vooral interessante boxsets wil ik niet missen want die gaan qua prijs in no time vaak door het dak. Neem de groene en de blauwe Genesis vinylboxen, onbetaalbaar. Leuk om die ervaringen en bespiegelingen die ieder heeft hier te lezen. Kon wel eens een belangrijk jaar voor de vinylmarkt worden, want op een gegeven moment houdt het voor veel muziekliefhebbers gewoon op.
0
geplaatst: 3 oktober 2021, 14:57 uur
Broem schreef:
Potverdikkeme
Voor de rest een helder verhaal en ik deel de zorg over de toenemende kosten van vinyl. Aan de andere kant groeit achter mijn rug (fikse platenkast) het kapitaal. Maar daar heb ik nu weinig aan. Keep them spinning.
(quote)
Potverdikkeme
Voor de rest een helder verhaal en ik deel de zorg over de toenemende kosten van vinyl. Aan de andere kant groeit achter mijn rug (fikse platenkast) het kapitaal. Maar daar heb ik nu weinig aan. Keep them spinning. En om je rug en je lijf heen groeit het kapitaal nog veel meer, met de stijging van de huizenprijzen
Zoals al eerder aangegeven, heeft de Brexit wel impact: gisterochtend een kaart in de bus, waarmee ik me kon vervoegen bij de lokale Primera om een pakje op te halen, een dubbel-lp van Fabric (electronic/dance) - heb een abonnement bij hen; voorheen altijd zonder kosten, nu kon ik 4,49 aftikken.
Ook bestellingen via Discogs worden steeds duurder door die vervelende overhead. Benieuwd wat voor impact dat zal hebben. Ben ook benieuwd hoe het zal zijn op de grote platenbeurs in Utrecht op 13 en 14/11.
1
geplaatst: 3 oktober 2021, 15:23 uur
De verhalen en ervaringen hierboven zijn ook voor mij heel herkenbaar. Eind jaren 80, toen ik wat geld had om muziek aan te schaffen, begon de cd aan z'n opmars en heb ik slechts een stapeltje lp's in huis gehaald. Toen ik in 2005 mijn vrouw leerde kennen en ik door haar weer vinyl ging draaien, ben ik weer gaan kopen. Af en toe een beurs (die waren toen nog best schaars vergeleken met recente jaren) en marktplaats en ebay hadden meer dan genoeg aanbod (voor mij althans) in een prijsklasse die uitnodigde om veel, heel veel te kopen. In de periode van grofweg 2005 - 2015 heb ik echt heel veel items in huis gehaald die nu voor mega bedragen van de hand gaan. Ik ben sinds een jaar of wat begonnen met dingen uit de eigen collectie te verkopen die ik amper meer draai of waarvan ik na tig keer draaien toch stiekem moet toegeven dat het niet echt mij ding is. Het opgeleverde geld gaat linea recta weer in nieuwe items. Zowel tweedehands als nieuw. Het artikel in Trouw waarnaar hierboven verwezen wordt komt niet als een verrassing voor mij. Je kon op je klompen aanvoelen dat de vinyl markt ook ten prooi zou gaan vallen aan de nukken en grillen van de majors. Ik ben echt benieuwd hoe zich dit gaat ontwikkelen.
* denotes required fields.