MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

De Site / Algemeen / Wat mis je op MusicMeter?

zoeken in:
Dat had ik altijd bij een bepaalde moderator: al die 'bericht-verwijderd-berichten' hoef ik niet per se te lezen, maar de recensies bij voorkeur wel.

Leuk en handig misschien om hetzelfde te hebben als op Discogs: Series. In de electronische muziek heb je dat bijvoorbeeld veel. Denk aan At the Controls, Watergate, Fabric.(live), SonneMondSterne, Boogy Bytes, en nog véél meer. Ook bij andere genres natuurlijk wel. Zou leuk zijn als je vanaf één zo'n album naar een overzicht van die serie kon komen! Ook handig trouwens als je ontbrekende delen uit die serie wilt toevoegen.

Bij Watergate kun je op het label klikken, dan zie je ook de hele serie.

Maar het zou inderdaad wel makkelijk zijn om zo'n overzicht te hebben van andere series.

Inderdaad, maar niet alle series hebben een eigen label waar enkel die series op staan. Zo'n overzicht lijkt mij ontzettend handig.

Wat ik ook erg leuk vind is feitjes over artiesten of albums en de totstandkoming daarvan. Ik lees meestal niet alle reacties bij een album maar leuke feitjes of verhalen rond de release of recording zijn vaak interessant om te lezen. Ik zie het niet zo snel gebeuren, maar het zou leuk zijn dat er op een bepaalde manier uit te vissen bij een album (kopje ''facts'' bij wijze van, waar gebruikers iets kunnen neerzetten)..

Het systeem met doorlinken naar aliassen e.d. en het corrigeren van groepsleden kan nog wel wat verbeterd worden. Je kan als je bij een artiest een alias aangeeft, tegelijkertijd geen andere dingen als echte naam of groepsleden wijzigen, of meerdere aliassen. Zou wel wat handelingen besparen, vooral voor het accepteren van de correcties denk ik.

Manuel schreef:
Het systeem met doorlinken naar aliassen e.d. en het corrigeren van groepsleden kan nog wel wat verbeterd worden. Je kan als je bij een artiest een alias aangeeft, tegelijkertijd geen andere dingen als echte naam of groepsleden wijzigen, of meerdere aliassen. Zou wel wat handelingen besparen, vooral voor het accepteren van de correcties denk ik.

, nou en of, goed voorbeeld, de UDS leden zijn allemaal verder gegaan in de muziek maar nergens te vinden.....

Wat me óók handig lijkt (''heb je hem weer'') is als je je Rotatielijst zou kunnen koppelen aan je last.fm. Het idee van een rotatielijst is leuk, maar die wisselt bij mij wekelijks/tweewekelijks. Ik heb eerlijk gezegd nog nooit de moeite genomen om dat in te vullen, en dan moet ik het ook bij gaan houden. Je kan wel van last.fm afplukken welke albums je de afgelopen week het meest geluisterd hebt, dus dat zou erg handig zijn!

freakey schreef:
(quote)

, nou en of, goed voorbeeld, de UDS leden zijn allemaal verder gegaan in de muziek maar nergens te vinden.....

In dit soort gevallen: Lexy kun je dus ook niks aanpassen, bijvoorbeeld zijn echte naam of een alias..

Er staat iets in deze richting op de lijst met bekende punten, er gaat in sommige situaties inderdaad e.e.a niet goed met doorlinken bij aliassen.

Koppeling met Last.fm zou wellicht leuk zijn voor een enkeling, alleen wel lastig om Last.fm albums te matchen met ons bestand.

Feitjes over artiesten en albums hoop ik af te vangen met goede externe links (Wikipedia, Last.fm, etc). Dat is geen taak van deze site, naar mijn mening.

Helder, en deze?

Manuel schreef:
Leuk en handig misschien om hetzelfde te hebben als op Discogs: Series. In de electronische muziek heb je dat bijvoorbeeld veel. Denk aan At the Controls, Watergate, Fabric.(live), SonneMondSterne, Boogy Bytes, en nog véél meer. Ook bij andere genres natuurlijk wel. Zou leuk zijn als je vanaf één zo'n album naar een overzicht van die serie kon komen! Ook handig trouwens als je ontbrekende delen uit die serie wilt toevoegen.

Ik heb geen verstand van programmeren en websites, maar dit lis misschien minder lastig in te bouwen?

Is al vaker vermeld en is moeilijk implementeerbaar in de huidige structuur van de site (helaas, inderdaad)

Het is niet zo heel moeilijk om te bouwen, mijn bezwaar is dat ik ellenlange discussie voorzie over of een album wel of niet in een bepaalde reeks hoort, en of een bepaalde reeks wel "reekswaardig" is.

Ik begrijp niet waarom mensen zouden discussiëren over dat een Fabric plaat niet bij de Fabric reeks zou mogen staan. Het is niet zo dat mensen bepalen wat er in de reek past, maar dat zoiets al vaststaat bij het label of bij de artiest. En een reeks is een reeks, daar valt niet over te twisten.

IllumSphere schreef:
Ik begrijp niet waarom mensen zouden discussiëren over dat een Fabric plaat niet bij de Fabric reeks zou mogen staan. Het is niet zo dat mensen bepalen wat er in de reek past, maar dat zoiets al vaststaat bij het label of bij de artiest. En een reeks is een reeks, daar valt niet over te twisten.

Jawel, maar dan zou ik toch de reeks de 2e sleutel maken, en niet de primary key. Een album van Four Tet, FabricLive59 hoort in eerste instantie écht wel in het werk van van Four Tet - met een link naar FabricLive.

Overigens zou het ook een koud kunstje moeten zijn op ook op secondary keys een select te draaien en het zoekresultaat als reeks te presenteren.

Inderdaad, maar dan bij het album een link naar een compleet overzicht van de Fabric-reeks..

Mjuman schreef:
Jawel, maar dan zou ik toch de reeks de 2e sleutel maken, en niet de primary key. Een album van Four Tet, FabricLive59 hoort in eerste instantie écht wel in het werk van van Four Tet - met een link naar FabricLive.

Als we de artiest de primary key zouden maken bij albums zouden we een probleem hebben

Ik zeg overigens niet dat er bij alle reeksen discussies zullen zijn, maar dat het lastig te bepalen is wat wel of niet lijstwaardig is, en dat er bij SOMMIGE hypothetische lijsten veel discussie zal zijn over of albums er wel of niet in horen.

Bij het voorbeeld dat hier genoemd wordt gaat het misschien we goed, maar wat als iemand een lijst "G funk classics" aanmaakt? of "albums die een inspiratiebron vormden voor BZN"?

Ben benieuwd welke regels je zou opstellen wat betreft welke lijsten wel en welke niet toegestaan zijn.

Mjuman schreef:

Jordy schreef:
Als we de artiest de primary key zouden maken bij albums zouden we een probleem hebben

Ik zeg overigens niet dat er bij alle reeksen discussies zullen zijn, maar dat het lastig te bepalen is wat wel of niet lijstwaardig is, en dat er bij SOMMIGE hypothetische lijsten veel discussie zal zijn over of albums er wel of niet in horen.

(...) Ben benieuwd welke regels je zou opstellen wat betreft welke lijsten wel en welke niet toegestaan zijn.

Wat de primary key zou moeten zijn hangt af van je datamodellering (ERD) - hier is imo een redelijke vergelijking met een ERP-systeem mogelijk: net zoals een klant meerdere orders kan hebben en elke order meerdere producten (regels), heeft een artiest meerdere albums en een album weer meerdere tracks.

Datamodelleringsissues - bezint eer ge begint - veroorzaken in de de praktijk de meeste problemen en behoren daarom tot de grootste uitdagingen. Om een praktijkvoorbeeld te geven: hoe kun je een klant op zijn verjaardag een aardige attentiemailtje sturen als je destijds (bij het aangaan van de relatie in 1998) daar niet om hebt gevraagd, omdat dat toen nog niet de gewoonte was? Een historisch gekozen aanpak kan bij wijzigingen later idd tot veel hoofdbrekens leiden - bijv als je besluit een systeem voor printadvertenties opeens voor interactive (=online) te gaan gebruiken waar heel andere tijdsdimensies en frequenties gelden.

Overigens vind ik de oplossing die Discogs mbt releases (met hoofd- en subrecords) wel een mooie. De manier zoals bijv. nu The Weeknd - Trilogy (2012) is opgenomen vind ik weinig fraai.

Regels voor lijsten wil ik wel eens over nadenken.

een primaire sleutel is per definitie uniek, dus dat kan bij het modelleren van albums nooit de artiest zijn... maar we dwalen af

Jordy schreef:
een primaire sleutel is per definitie uniek, dus dat kan bij het modelleren van albums nooit de artiest zijn... maar we dwalen af

Het is wel een tijd geleden, maar in m'n hoofd zat ik al tekeningtjes met vorkjes te maken - maar om nou die dikke mappen van zolder te halen gaat wel ver

related artiesten die door users zelf worden toegevoegd kunnen worden lijkt mij wel leuk (niet alleen van last.fm dus want vind die vaak maar zwak)

servaas
De JaarTop 10 lijstjes over 2012 op de verschillende gebruikerspagina's.

Jordy schreef:
(quote)
(...)

Bij het voorbeeld dat hier genoemd wordt gaat het misschien we goed, maar wat als iemand een lijst "G funk classics" aanmaakt? of "albums die een inspiratiebron vormden voor BZN"?

Ben benieuwd welke regels je zou opstellen wat betreft welke lijsten wel en welke niet toegestaan zijn.

Inderdaad, maar dat kan natuurlijk ook opgaan voor albums of EP's. Wanneer is iets een echt album, en MuMe-waardig? Wanneer is iets een EP? Daar zijn ook regels voor opgesteld, dat zou voor lijsten/reeksen ook kunnen.

Ik bedoelde overigens niet dat iedereen zijn eigen lijstjes kan toevoegen, maar dat albums die echt in een reeks horen een linkje geven naar zo'n overzicht. Dus dan zouden ze net als nu op de pagina van de artiest staan, maar naast een linkje naar het label ook een linkje naar de reeks geven, zodat je alle delen ziet. Vaak hebben die reeksen vergelijkbaar artwork & titel, maar daar zullen vast wel regels voor op te stellen zijn toch? Fabric(live), At the Controls, Boogy Bytes, Watergate, Berghain, er zijn er veel en dan zou zo'n functie wel een leuk overzicht bieden denk ik.

Als regels zou je bijvoorbeeld kunnen zeggen:
- Duidelijke lijn/overeenkomsten in bijvoorbeeld artwork en/of titel
- Mogelijk bij Discogs ''series'' staan (voorbeeld
- Vergelijkbare inhoud (genre, mixalbum ja/nee)
- Op een of enkele labels
- In bepaalde regelmaat uitgebracht
etc.

Ik wil me eventueel wel aanbieden hier correcties voor in te dienen en/of deze te beoordelen?

servaas
De mogelijkheden van het gebruikte cms zijn wel erg beperkt.

In het "Artiest van de Week" topic staat deze week een label centraal, te weten R&S: Muziek >> Toplijsten en favorieten >> Masimo & AOVV presenteren: R&S (Het Grote Artiest-v/d-week-topic) (A. A. A. A. A. A. Anderworpen)

Ik vroeg me vervolgens af op welke van de R&S albums die op MuMe staan ik gestemd heb, maar dat bleek niet mogelijk te zijn. Als ik kies voor zoeken in eigen stemmen heb ik niet de mogelijkheid om op label te zoeken. Als ik kies voor zoeken via label heb ik als treffers of alle albums van dit label die op de site staan (55 stuks), of ik kan aanvinken dat ik alleen de albums wil zien waar ik *niet* op gestemd heb (44 stuks). Ik weet nu dus alleen dat ik blijkbaar op 11 van de 55 R&S albums op MuMe gestemd heb, maar ik kan nergens een lijstje produceren met deze 11 albums. Het zou dus fijn zijn als er ook een vakje komt voor "alleen albums waarop ik heb gestemd".

Je kan als tijdelijke oplossing misschien op de labelpagina generen op stemtabel, en daar je stemmen eruit vissen. Maar zo'n functie is handig, zeker als de labels wat groter zijn

Ons topic is nuttig!

tnf
Ik weet er weer eentje.

Een optie waarbij je per user een lijst kunt krijgen van de topics waarin hij/zij gereageerd heeft (maakt niet uit of het in het album-gedeelte is of op het forum, kan gewoon door elkaar, op een volgorde waarbij je de meest recente topics bovenaan ziet staan).

Beetje vergelijkbaar met wat je op Fok! te zien krijgt als je daar op een username klikt, zeg maar.

Nu moet ik steeds recensies markeren als ik in het albums-gedeelte aan wil geven dat ik in het desbetreffende topic iets gezegd heb (want met name verzamelcd's geef ik vaak geen waardering in sterren), en bij een 1-regelige opmerking doe je dat niet zo snel.

Het lijkt me handig als je bij de optie "Zoeken op overige gegevens" aan kunt geven, dat je alleen in de laatste toevoegingen wilt zoeken.

Gast
geplaatst: vandaag om 21:59 uur

geplaatst: vandaag om 21:59 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.