De Site / Algemeen / Hoe bepaal jíj het aantal sterren dat je een album geeft?
zoeken in:
0
geplaatst: 11 januari 2008, 03:26 uur
Het blijft toch niets anders dan een score geven voor een prestatie. Of je het nou A B C D E, 1 t/m 10 of 1t/m5 noemt. Maakt allemaal niks uit.
Voor mij is 2,5 * een 5 en is onvoldoende. Wat Jordy wil zal me verder een worst wezen.

Overigens worden in de hele wereld cd's beoordeeld met sterren tot maximaal 5, denk daarom niet dat Jordy dat zef verzonnen heeft.
Voor mij is 2,5 * een 5 en is onvoldoende. Wat Jordy wil zal me verder een worst wezen.

Overigens worden in de hele wereld cd's beoordeeld met sterren tot maximaal 5, denk daarom niet dat Jordy dat zef verzonnen heeft.
0
geplaatst: 11 januari 2008, 03:36 uur
reptile71 schreef:
Het blijft toch niets anders dan een score geven voor een prestatie. Of je het nou A B C D E, 1 t/m 10 of 1t/m5 noemt. Maakt allemaal niks uit.

Voor mij een 6, en wat anderen vinden zal me ook een worst wezen.

reptile71 schreef:
Dat zeg ik toch ook helemaal niet? Jordy had wel de keuze of hij met een sterrensysteem wilde werken of niet.
Overigens moeten sterren toch met een rede bestaan, anders kon je net zo goed overal normale cijfers gebruiken.
Maar dit gaat allang niet meer over het album, misschien dat een mod dit even naar een passend topic wil verplaatsen?
0
geplaatst: 11 januari 2008, 03:49 uur
Koenr schreef:
Dat zeg ik toch ook helemaal niet? Jordy had wel de keuze of hij met een sterrensysteem wilde werken of niet.
Klopt, je zei dat Jordy niet in schoolcijfers wilde beoordelen. Heeft hij je dat verteld dan? Ik denk namelijk dat dat onzin is. Jordy wilde met een algemeen gangbaar systeem werken, lijkt me logischer.

Ja dit zou hier naartoe moeten eigenlijk.
0
geplaatst: 11 januari 2008, 03:54 uur
Ik zei 'volgens mij'. Ik meen me te herrineren dat ik dat ergens gelezen heb ja. Jordy post ook wel eens wat op deze site. 
Na een beetje zoekwerk: Hier refereert hij er ook aan bijvoorbeeld. Maar er staat nog wel een uitgebreidere post in een ander topic.

Na een beetje zoekwerk: Hier refereert hij er ook aan bijvoorbeeld. Maar er staat nog wel een uitgebreidere post in een ander topic.
0
handsome_devil
geplaatst: 11 januari 2008, 03:54 uur
Jordy heeft dat gewoon ergens gezegd hoor in één of ander topic. Jammer genoeg heb ik geen zin dat topic en die quote op te zoeken.
0
geplaatst: 11 januari 2008, 04:03 uur
Ok, so be it. En betekent dat dus dat 2,5* een voldoende is? Hoe gaat die formule dat 2,5 meer is dan de helft van 5 dan? Of moeten we volgens de sterrenregeling de helft als voldoende beschouwen?
Wat heeft het geven van sterren überhaupt voor nut als het niet eens universeel is met hoeveel sterren een album voldoende is?
Wat heeft het geven van sterren überhaupt voor nut als het niet eens universeel is met hoeveel sterren een album voldoende is?
0
handsome_devil
geplaatst: 11 januari 2008, 05:04 uur
Daar is een heel topic voor reptile.
Wat zijn stemmen sowieso waard als iedereen volgens een andere maatstaf stemt.
Wat zijn stemmen sowieso waard als iedereen volgens een andere maatstaf stemt.
0
geplaatst: 11 januari 2008, 11:38 uur
reptile71 schreef:
Ok, so be it. En betekent dat dus dat 2,5* een voldoende is? Hoe gaat die formule dat 2,5 meer is dan de helft van 5 dan?
Ok, so be it. En betekent dat dus dat 2,5* een voldoende is? Hoe gaat die formule dat 2,5 meer is dan de helft van 5 dan?
De formule gaat als volgt:
Echte score = x + (1 - 0.20*x), waarbij x = aantal uitgedeelde sterren. Volgens deze formule is 2,5* wel dégelijk gelijk aan 3*, en blijft 5* overigens ook gewoon 5*... 0* daarentegen wordt verschoven naar 1 ster, zodat we eigenlijk quoteren op een schaal van 1 t.e.m. 5*.
Sorry, kon het niet laten, dit soort dingen vind ik nu eenmaal grappig... Shame on me, i know.
0
geplaatst: 11 januari 2008, 12:21 uur
Formule gaat dus niet op want we beginnen hier bij 0,5* en niet bij 1* 

0
geplaatst: 11 januari 2008, 16:44 uur
Dan maken we er toch gewoon:
Echte score = x + ([(0.5-x)*(5-x)]^2)/50
van, met x = score in # sterren
0.5* blijft 0.5*, 5* blijft 5*, maar 2.5* wordt 3*!
0
geplaatst: 11 januari 2008, 17:24 uur
Ik zou gaan voor:
Echte score = X + 0.5*δ(x,2.5)
met δ is het kronecker-symbool, die is 1 als de argumenten (hier X en 2,5) gelijk zijn, en anders 0
(en X en 2,5 moeten eigenlijk in subscript, maar daar doet MuMe niet aan
)
(is nerderig bezig)
met δ is het kronecker-symbool, die is 1 als de argumenten (hier X en 2,5) gelijk zijn, en anders 0
)(is nerderig bezig)
0
geplaatst: 11 januari 2008, 17:26 uur
Zo hebben jullie dankzij mij toch weer wat te doen gehad op deze regenachtige middag. Ik wist wel dat ik een functie had hier. 

0
geplaatst: 11 januari 2008, 18:04 uur
Deze discussie slaat nergens op.
Een 2,5 sterren geef ik aan een plaat die net geen 3 sterren waard is.
Daar heb ik geen moeilijke formules voor nodig.
Een 2,5 sterren geef ik aan een plaat die net geen 3 sterren waard is.
Daar heb ik geen moeilijke formules voor nodig.

0
geplaatst: 11 januari 2008, 18:18 uur
Ik denk dat je beter dan in het onderzoek kunt gaan.
Met formules waar niet iedereen in de politiek iets van snapt (of wil snappen) kom je daar niet ver

0
geplaatst: 11 januari 2008, 18:21 uur
The Scientist schreef:
Ik zou gaan voor:
)
(is nerderig bezig)
Ik zou gaan voor:
)(is nerderig bezig)
Ik vind mijn functie beter want:
-) Ze is lekker continu op het beschouwde interval...
-) Bij mij zijn alle beeldwaarden uniek, terwijl jij 2 punten hebt (2,5 en 3) die allebei 3 als resultaat geven! Dus als iemand bij jou 2,5* wil geven, dan kan die dat niet, terwijl ie dat bij mij, in de veronderstelling dat ie een continu aantal sterren kan uitdelen, wel zou kunnen...
Pff... dit begint te ver te gaan

(is zo mogelijk nog nerderig bezig...)
0
geplaatst: 11 januari 2008, 18:24 uur
Ik heb een makkelijkere oplossing die ik ook zelf beoefen.. geen 2,5 meer geven xD
0
geplaatst: 11 januari 2008, 21:47 uur
wouter8 schreef:
Ik denk dat je beter dan in het onderzoek kunt gaan.
Met formules waar niet iedereen in de politiek iets van snapt (of wil snappen) kom je daar niet ver
Het gaat niet om de formules maar om de manier waarop hij doodleuk met een andere onzinnige oplossing komt. Ik denk dat je beter dan in het onderzoek kunt gaan.

0
WernerGSF
geplaatst: 11 januari 2008, 21:49 uur
The Scientist schreef:
Ik zou gaan voor:
)
(is nerderig bezig)
Ik zou gaan voor:
)(is nerderig bezig)
maar wel cool

0
geplaatst: 12 januari 2008, 09:24 uur
reptile71 schreef:

(quote)
Het gaat niet om de formules maar om de manier waarop hij doodleuk met een andere onzinnige oplossing komt. 
Die ook weer nergens over gaat
Je hebt gelijk 
0
haveman
geplaatst: 20 januari 2008, 23:15 uur
Nummer 1 t/m 5 staan voor mij al een hele tijd vast.Voor de nr. 6 t/m 10 komen ongeveer 20 albums in aanmerking.
0
haveman
geplaatst: 20 januari 2008, 23:25 uur
wouter8 schreef:
Ik neem altijd als startpositie 3* en kijk hoe in van daaruit mijn stem geef. Meestal hou ik dan de indeling:
5=10
4,5=9
4=8
3,5=7
3=6
2,5=5
2=4
1,5=3
1=2
0,5=1
aan, dan kan ik voor mezelf het beste bepalen wat voor beoordeling ik zou geven.
Ik neem altijd als startpositie 3* en kijk hoe in van daaruit mijn stem geef. Meestal hou ik dan de indeling:
5=10
4,5=9
4=8
3,5=7
3=6
2,5=5
2=4
1,5=3
1=2
0,5=1
aan, dan kan ik voor mezelf het beste bepalen wat voor beoordeling ik zou geven.
Zo simpel is het.Ik neem ook altijd 3 als uitgangspunt.
0
Harco
geplaatst: 20 januari 2008, 23:55 uur
0,5* = 1 - 1,5.
1,0* = 2 - 2,5.
1,5* = 3 - 3,5.
2,0* = 4 - 4,5.
2,5* = 5 - 5,5.
3,0* = 6 - 6,5.
3,5* = 7 - 7,5.
4,0* = 8 - 8.5.
4,5* = 9 - 9,5.
5,0* = 10.
Als je op een schaal van 1/10 gaat rekenen, reken ik alleen op halven. Een 7,9 of een 6,3 geef ik niet. Dat vind ik gewoon achterlijk. Wat is dan het verschil tussen een 7,9 of een 8,0? Mierenneukerij...
2,5* is bij mij óf een voldoende óf een (krappe) onvoldoende. Hangt van de plaat af.
Bij 3,5* begint voor mij gewoon een sterke plaat. Dat is een lekker consistent geheel.
Ik weet niet of ik nou wel of niet een paar van mijn favoriete albums 5* moet gaan geven; een perfect album bestaat niet voor mij, denk ik. Maar eerst maar eens alle releases van 2007 die mij interesseren gaan beluisteren. Daarna gaan we verder met andere albums.
1,0* = 2 - 2,5.
1,5* = 3 - 3,5.
2,0* = 4 - 4,5.
2,5* = 5 - 5,5.
3,0* = 6 - 6,5.
3,5* = 7 - 7,5.
4,0* = 8 - 8.5.
4,5* = 9 - 9,5.
5,0* = 10.
Als je op een schaal van 1/10 gaat rekenen, reken ik alleen op halven. Een 7,9 of een 6,3 geef ik niet. Dat vind ik gewoon achterlijk. Wat is dan het verschil tussen een 7,9 of een 8,0? Mierenneukerij...
2,5* is bij mij óf een voldoende óf een (krappe) onvoldoende. Hangt van de plaat af.
Bij 3,5* begint voor mij gewoon een sterke plaat. Dat is een lekker consistent geheel.
Ik weet niet of ik nou wel of niet een paar van mijn favoriete albums 5* moet gaan geven; een perfect album bestaat niet voor mij, denk ik. Maar eerst maar eens alle releases van 2007 die mij interesseren gaan beluisteren. Daarna gaan we verder met andere albums.
0
geplaatst: 21 januari 2008, 01:08 uur
Suicidopolis schreef:
stom toeval zeg, zo doe ik het ook
0
geplaatst: 1 maart 2008, 11:25 uur
Na tenminste twee beluisteringen geef ik een cijfer van 1 to 10. Voor mij zijn de belangrijkste criteria : melodieën, zang en instrumentale begeleiding, originaliteit of eigenheid, teksten, sfeer en/of emotie, productie. Ik beoordeel het album in zijn geheel. Om het aantal sterren te bepalen moet ik gewoon mijn cijfer delen door 2.
5* : een absoluut meesterwerk, quasi perfect, een genot om naar te beluisteren.
4,5* : uitstekend, niet te missen.
4* : zeer goed, hoor ik graag.
3,5* : goed zonder meer.
3* : aanvaardbaar, gaat wel.
2,5* : matig.
2* : teleurstellend, zwak.
1,5* : slecht.
1* : zeer slecht.
0,5* : totaal waardeloos, onbeluisterbaar.
5* : een absoluut meesterwerk, quasi perfect, een genot om naar te beluisteren.
4,5* : uitstekend, niet te missen.
4* : zeer goed, hoor ik graag.
3,5* : goed zonder meer.
3* : aanvaardbaar, gaat wel.
2,5* : matig.
2* : teleurstellend, zwak.
1,5* : slecht.
1* : zeer slecht.
0,5* : totaal waardeloos, onbeluisterbaar.
0
Harco
geplaatst: 9 april 2008, 00:08 uur
Om nog eens op terug te komen:
5,0* - Perfectie. Perfectie bestaat niet. Overbodig.
4,5* - Wat voor velen 5,0* is, is de 4,5* voor mij. Op deze albums valt eigenlijk niks aan te merken. Er kan eens een nummer zijn dat ik als individueel nummer niet zou beluisteren, maar deze nummers zijn zeker niet hinderlijk.
4,0* - Klassieker. Mankeert niet veel aan. Kunnen één of twee (kleine) missers opstaan, maar daar is dan ook alles mee gezegd.
3,5* - Sterk album. Meer uitschieters naar boven, en niks dat echt een onvoldoende scoort.
3,0* - Een 3,5*, maar toch ietsje minder. Een goed album, maar toch een aantal duidelijke missers.
2,5* - Heel erg ongebalanceerd album. Staan wel een paar leuke momenten op, maar zal zelden in zijn geheel gedraaid worden.
2,0* - Scheelt niet veel met de 1,5*. Hooguit drie tracks die nog te doen zijn.
1,5* - Eén of twee aardige tracks. Album gaat de prullenbak in.
1,0* - Kan eens een leuke beat op staan, maar daar is alles dan ook mee gezegd. Zal ik ook wel nooit stemmen.
0,5* - Zal ik nooit stemmen, omdat ik, voordat ik iets ga luisteren, weet dat het nooit zover zal komen dat alles, maar dan ook alles kut is.
5,0* - Perfectie. Perfectie bestaat niet. Overbodig.
4,5* - Wat voor velen 5,0* is, is de 4,5* voor mij. Op deze albums valt eigenlijk niks aan te merken. Er kan eens een nummer zijn dat ik als individueel nummer niet zou beluisteren, maar deze nummers zijn zeker niet hinderlijk.
4,0* - Klassieker. Mankeert niet veel aan. Kunnen één of twee (kleine) missers opstaan, maar daar is dan ook alles mee gezegd.
3,5* - Sterk album. Meer uitschieters naar boven, en niks dat echt een onvoldoende scoort.
3,0* - Een 3,5*, maar toch ietsje minder. Een goed album, maar toch een aantal duidelijke missers.
2,5* - Heel erg ongebalanceerd album. Staan wel een paar leuke momenten op, maar zal zelden in zijn geheel gedraaid worden.
2,0* - Scheelt niet veel met de 1,5*. Hooguit drie tracks die nog te doen zijn.
1,5* - Eén of twee aardige tracks. Album gaat de prullenbak in.
1,0* - Kan eens een leuke beat op staan, maar daar is alles dan ook mee gezegd. Zal ik ook wel nooit stemmen.
0,5* - Zal ik nooit stemmen, omdat ik, voordat ik iets ga luisteren, weet dat het nooit zover zal komen dat alles, maar dan ook alles kut is.
0
geplaatst: 9 april 2008, 08:25 uur
Perfectie bestaat inderdaad niet.
Toch geef ik aan een album al 5 sterren als er 3 uitzonderlijke nummers op staan.
0,5 Ster heb ik 1x gegeven omdat ik een gruwelijke hekel gekregen heb aan de stem van de zanger. Bovendien koop ik albums meestal op aanraden van anderen zonder te luisteren, hierdoor
zou het kunnen voorkomen dat zo'n album voor mij uitzonderlijk slecht is.
Toch geef ik aan een album al 5 sterren als er 3 uitzonderlijke nummers op staan.
0,5 Ster heb ik 1x gegeven omdat ik een gruwelijke hekel gekregen heb aan de stem van de zanger. Bovendien koop ik albums meestal op aanraden van anderen zonder te luisteren, hierdoor
zou het kunnen voorkomen dat zo'n album voor mij uitzonderlijk slecht is.
0
geplaatst: 9 april 2008, 12:25 uur
Ik blijf het toch vreemd vinden, mensen die geen 0,5 of 5 willen geven. Je kan evengoed zeggen dat 0 superslecht is en 5,5 onbereikbare perfectie is, dan kan je wel ten volle gebruik maken van alle mogelijke beoordelingen om een goeie gradatie te krijgen. Als je alle albums die je goed vindt 4* geeft, dan kun je maar op 3 manieren onderscheid maken tussen de goede albums, en schieten er 7 manieren over om je minder geliefde albums te beoordelen. Dan verkies ik toch om het omgekeerde te doen.
0
Harco
geplaatst: 9 april 2008, 15:48 uur
Sowieso stem ik niet op platen die ik een 0,5* zou willen geven. Die platen luister ik hooguit één keer, en daarna klaar. En ik stem niet na één keer luisteren.
0
geplaatst: 10 april 2008, 07:24 uur
5* van mij gaan alleen uit naar reguliere albums. Het gevoel moet dan vooral goed zijn, het moet goed bij mij passen. Lyrics en producties moeten top zijn en geen skipmomenten. 0,5* heb ik 1 keer gegeven, dit mixtape heb ik idd maar een keer beluisterd, misschien is het wel een idee dat ik mijn stem dan weg haal. Daar ga ik nog even over nadenken.
* denotes required fields.