MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

De Site / Algemeen / Hoe bepaal jíj het aantal sterren dat je een album geeft?

zoeken in:
kingofrock
Teunnis schreef:
(quote)

Dit hoor ik zo vaak, maar theoretisch gezien klopt dit niet. Natuurlijk mag je helemaal zelf weten hoe je stemt, maar dat een album 100% perfect moet zijn om 5* te krijgen is niet echt logisch. Er is hier namelijk sprake van afronding. Als je op je eindexamen gemiddeld een 9.5 staat ( ), dan wordt dit afgerond op een 10. Dus als ik een album echt een waar meesterwerk vindt krijgt het van mij tussen de 4,75* en 4,99*. Omdat dit niet mogelijk is worden dit dus 5*-albums.

Maar nogmaals, je mag natuurlijk zelf weten hoe je het aantal sterren bepaalt. Ik erger me af en toe alleen een beetje aan mensen die denken dat 5* niet kan. (Voel je niet aangevallen, want dit is gewoon mijn mening en jij mag een andere hebben.)

tsja eigenlijk hoop ik toch echt op een album die echt de 5 sterren waard is, gewoon helemaal perfect, maarja nog niet tegengekomen helaas...

Tsja, aan je stemmen te zien luister je daar gewoon de verkeerde muziek voor.

5*: Echt een perfect album, er is niks mis mee en alle nummers zijn geweldig
4,5: Geweldig album wat misschien een niet zo´n geweldig nummer heeft
4*: Heel goed album wat lekker wegluistert
3,5*: Normaal
3*: Nog wel te doen
2*: Slecht
1*: Heel slecht
0,5*: Bedroevend slecht (Felony van Emmure)

5,0* = Top 100-album
4,5* = Zonder meer erg goed, maar niet goed genoeg voor 5*
4,0* = Erg goed, maar ik heb wel wat aanmerkingen
3,5* = Goed
3,0* = Ruim voldoende
2,5* = Voldoende
2,0* = Redelijk/matig (het 5-je in rapportcijfers)
1,5* = Onvoldoende
1,0* = Slecht, maar er staat nog wel iets leuks op
0,5* = Uitgesproken slecht

Dus je hebt altijd 100 5*-albums?

Ik geef eigenlijk nooit 5 sterren of een 0.5. Aangezien nooit alles goed kan zijn en nooit alles is slecht aan een CD.

Maar aangezien ik op een erg laag stemgemiddelde zit moet ik momenteel even alles herorganiseren denk ik.

Arrie schreef:
Dus je hebt altijd 100 5*-albums?

Ik zou het niet weten. De laatste keer dat ik een persoonlijke top 100 opstelde was in 2002. Op dit moment zou het wel eens kunnen schommelen tussen 70 en 130. Voor een echte top 100 zou ik dan nog 30 albums moeten toevoegen of af laten vallen. Zo'n lijstje ga ik voorlopig niet meer maken, want ik heb ontdekt dat er meer dingen in het leven zijn dan lijstjes. Die 5 * wil dus zeggen: "als ik een top 100 zou opstellen, dan zou dit album er in moeten staan".

the x
ooit bezig geweest om te stemmen, maar betrapte mij er zelf op dat ik sommige albums het zelfde cijfer had gegeven, maar de één toch beduidend beter was. ook vind ik niet dat je muziek kan becijferen, het is toch een soort gevoel wat bij je opkomt. daarom ook al mijn stemmen weggehaald, mischien begin ik er ooit weer aan, maar dat zal heel lang duren voordag ik alle albums weer gestemd heb

Dat is weer een ander probleem. Op het ene moment ben je mild en op het andere weer streng. En de ene keer ben je voor het album net lekker in de stemmig, terwijl datzelfde album op een ander moment je helemaal niets doet. En je smaak zal zich in de loop der jaren ook wel ontwikkelen. Volgens mij is dat niet erg. Consistent hoeft het ook allemaal niet te zijn.
Ik vind het wel jammer dat je al je stemmen hebt weggehaald.

NewYorkCityLight schreef:
Ik geef eigenlijk nooit 5 sterren of een 0.5. Aangezien nooit alles goed kan zijn en nooit alles is slecht aan een CD.

Dit hoor ik zo vaak. Ooit gehoord van afronding? Om een 10 te staan op je diploma heb je er genoeg aan als je gemiddeld een 9.5 staat. Dus als een album dichter bij 5* zit dan 4,5*, dan geef je het toch gewoon 5*??? Maar ik geef ook nooit 0,5*, maar dat is gewoon omdat ik geen platen luister die hiervoor in aanmerking zouden kunnen komen (denk aan Crazy Frog en SouljaBoy). Ik ben gewoon niet zo masochistisch

En ik kan me wel vinden in "the x". Ik overweeg soms zelf ook om al mijn stemmen weg te halen. Ik merk dat ik nu veel te veel bezig ben om een album te "beoordelen" ipv gewoon te luisteren zonder te denken of ik het goed vind en er een cijfer aan probeer vast te plakken.

Maar de voordelen (overzichtelijk, handige administratie van wat je van een bepaalde plaat vind/vond, en nog een aantal voordelen) zijn voor mij groter dan de nadelen, dus blijf ik gewoon stemmen.

Teunnis schreef:
(quote)

Dit hoor ik zo vaak. Ooit gehoord van afronding? .

Alsof ik dàt nog nooit gehoord heb.

Maar zelfs om 4.75 ster te krijgen moet je behoorlijk dicht tegen fantastisch aan zitten. Natuurlijk rond ik dan naar boven af.

NewYorkCityLight schreef:
(quote)

Maar zelfs om 4.75 ster te krijgen moet je behoorlijk dicht tegen fantastisch aan zitten.

Kijk, dat is al een beter argument

Sir Spamalot (crew)
Teunnis, natuurlijk moet je blijven stemmen. Ik geef een voorbeeld uit mijn belevingswereld, de topic Het Metal Album van de Week. Daar worden minder bekende albums voorgesteld, met soms zeer hoge gemiddelden en je kunt er donder op zeggen dat die door de topic ietwat kelderen. Het gemiddelde vind ik niet zo belangrijk, enkel bij de eerste kennismaking. Vanaf dan primeert wat andere users met ruwweg dezelfde smaak (dat hoeft zelfs niet altijd) ervan denken en als laatste natuurlijk wat ik er bij denk en voel. De wisselwerking met gelijkgestemden en andersdenkenden is de charme van het "systeem" op MusicMeter. Stemmen moet blijven kunnen van 0,50 tot de magische 5!

Sir Spamalot schreef:
De wisselwerking met gelijkgestemden en andersdenkenden is de charme van het "systeem" op MusicMeter.

Mooi gezegd. Dat is ook een van de redenen waarom ik stem. Ik merk zelf dat ik heel vaak kijk wat interessante users stemmen. Dit zijn niet per se mensen met dezelfde smaak, juist van users met een onbekende of vreemde smaak kan je veel leren.

Een soort jurylid of muziek"expert" zal vaak zeggen dat 5 sterren gaan naar het beste album.

Een liefhebber zal vaak zeggen dat 5 sterren gaan naar het mooiste album.

Ik geef een waardering als ik zie dat een plaat nog weinig stemmen heeft. Op een plaat die al 500 stemmen heeft, heeft dat eigenlijk geen toegevoegde waarde meer.

Het belangrijkste is dat ik muziek mooi vind. Voor mij bestaat er niks als in zijn geheel perfect en het beste. Ik neem mijn mooiste nummers als criterium en weeg het af tegen het aantal maal dat ik het geluisterd heb. Ik ga niks beoordelen als een soort musicus die van alle markten thuis is en de nummers tot in het kleinste detail gaat zitten analyseren. Als er genoeg aanleiding is om bepaalde nummers mooi te vinden, dan hebben die overige resterende nummers die wat kunnen tegenvallen geen invloed op mijn eindwaardering. Tenzij die mindere nummers écht slecht zijn.

Ik vind het trouwens belangrijker om meningen te lezen of te plaatsen, dat zegt immers veel meer over een album nietwaar?

Een 5 geef ik nooit (omgerekend een 10 dus), geen album is perfect, de allerbeste naar mijn mening geef ik een 4,5.

Een middelmatig album geef ik 3 tot 3,5 sterren.
Heel vaak onder de 3 sterren zal ik niet zakken, maar ik heb ook maar een paar albums (van de 500+) die ervoor in aanmerking zouden komen.

Nu er alleen nog achterkomen hoe ik mijn albumlijst op toonbaar maak (hij zegt dat ik het nog niet goedgekeurd heb dat ie wordt weergegeven, maar kan die verrekte functie niet vinden...ondanks de helppagina's)...ik heb van die momenten

the x
the x schreef:
ooit bezig geweest om te stemmen, maar betrapte mij er zelf op dat ik sommige albums het zelfde cijfer had gegeven, maar de één toch beduidend beter was. ook vind ik niet dat je muziek kan becijferen, het is toch een soort gevoel wat bij je opkomt. daarom ook al mijn stemmen weggehaald, mischien begin ik er ooit weer aan, maar dat zal heel lang duren voordag ik alle albums weer gestemd heb

ben toch weer langzaam aan begonnen met stemmen, ook handig voor de administratie doe het heel erg op gevoel en er zullen dus op een begegeven moment stemmen bij staan waarvan ik denk geef best hoge cijfers en eigenlijk nooit 2 of lager. dat doe ik mijzelf niet aan

m3LL3
Op zich ben ik niet iemand die graag cijfers hangt aan dingen. Maar het is wel zo dat het becijferen en leuk inzichtje geeft in muziek die je de afgelopen tijd hebt beluisterd.

Daarnaast zeggen sterren veel over de muziek; veel albums laat ik toch maar liggen als ik zie hoe erop gestemd is. Een album met alleen 4,5*, maar zonder 5*jes, zal nooit dat topalbum zijn waar je naar op zoek bent

Ik geef een album het aantal sterren waarvan ik vind dat dat bij het album past: een representatief aantal. Sommige albums zijn nou eenmaal echte 5-sterrenalbums, ookal zal het niet 'perfect' zijn. Je krijgt er gewoon een 5*-gevoel bij!

4,5*-4* is bij mij ook aardig puik, maar je mist net iets. Het is gewoon net geen Wish You Were Here of OK Computer om wat bekende albums aan te halen.

3,5*-3,0 beschouw ik als 'wel redelijk, maar laat hem absoluut liggen als je op zoek bent naar een topper'.

2,5*-2,0* is gewoon jammer. Saai. Balen. En: daar had meer in gezeten.

Lager komen de proteststemmen. Artiesten waar je ooit liefhebber van was, waarbij je je totaal niet kunt vinden in de nieuwe muziek die ze maken. Viva La Vida. Als er een moment is waarbij mijn levensvreugde het meest ver weg is, is het als ik dat nummer hoor. Afgrijselijk!

Ik rate ook nog wel eens de nummers apart en neem dan voor de cd het gemiddelde ...

Johnny O'Zero
Dat is een methode, maar bij sommige (concept)albums valt het geheel aanmerkelijk hoger uit dan de som der delen.

Maartenn (crew)
Vroeger in rapporten stonden achter de cijfers altijd kwalificaties. Dit rijtje gebruik ik nog altijd om mijn albums te beoordelen. Het was iets in de trend van:

1 Dieptriest
2 Slecht
3 Deze weet ik zo niet meer
4 Ruim onvoldoende
5 Onvoldoende
6 Voldoende
7 Ruim voldoende
8 Goed
9 Zeer goed
10 Uitmuntend (dus meesterwerk )

Dat bevalt me eigenlijk nog steeds wel prima als beoordelingssysteem.

Vind het eigenlijk wel interessant waarom mensen 2.5* als een voldoende zien.... Ik bedoel, afgerond en wel is het misschien logisch, maar naar mijn gevoel is dat toch echt geen voldoende. Apart dat je op Mume trouwens zelf mag weten wat een classificatie je aan een cijfer hangt (meestal staat dat op sites erbij, een soort lijstje als Maartenn). Heeft zowel voordelen als nadelen denk ik.

ik stem vooral op gevoel, ik geef vaak ook elk nummer een cijfer maar als je daar het gemiddelde van pakt is het vaak voor je gevoel te hoog of te laag, een album dat ik bijv. fantastisch vind, waar 10 nummers 5 sterren krijgen 4 nummers 4 sterren is gewoon een fantastisch album met alleen zeer goede tot meesterwerk nummers, maar het gemiddelde komt dan toch uit op 4,5 terwijl ik het album gewoon te gek vind en ik vind dat het 5 sterren verdient
andersom kan ook, soms hebben albums maar 2 goede nummers die krijgen dan 4,5 en 5 sterren van me en de rest maar 2 sterren kan het gemiddelde ong. 3,5 sterren worden en dat vind ik gewoon voor me gevoel veels te hoog voor een slecht album met 2 goede nummers
het liefst had ik wel een stemsysteem gehad met cijfers 1 t/m 10 ipv 1 t/m 5
want nu kan je geen 7,5 geven bijv. dat is dan 3,75 te hoog voor 3,5 te laag voor 4 sterren, nu kom ik dus albums tegen die allebei 4,5 sterren hebben terwijl ik de een toch beter vind dan de andere maar met een cijfer systeem van 1 t/m 10 zal dat niet zo snel het geval zijn

Maartenn schreef:
Vroeger in rapporten stonden achter de cijfers altijd kwalificaties. Dit rijtje gebruik ik nog altijd om mijn albums te beoordelen. Het was iets in de trend van:

1 Dieptriest
2 Slecht
3 Deze weet ik zo niet meer
4 Ruim onvoldoende
5 Onvoldoende
6 Voldoende
7 Ruim voldoende
8 Goed
9 Zeer goed
10 Uitmuntend (dus meesterwerk )

Dat bevalt me eigenlijk nog steeds wel prima als beoordelingssysteem.
ik kan me toch niet voorstellen dat er "dieptriest" in jouw rapport stond?

on: eerst bepaal ik een cijfer op schaal een tot tien en dan delen door 2

5 album waarvan ik elk nummer leuk vind of waar ik gewoon een speciaal gevoel bij heb. Dan moet het bijna perfect zijn
4 goed, maar toch een paar misser. Maar 4 sterren is bij mij ook al heel goed
3 Redelijk maar niet boeiend genoeg om het te blijven luisteren
2 Onvoldoende, meestal staan er dan nog wel 1,2,3 aardige nummertjes op.
1 Gewoon verschrikkelijk

Bedorvenkebab schreef:
Vind het eigenlijk wel interessant waarom mensen 2.5* als een voldoende zien.... Ik bedoel, afgerond en wel is het misschien logisch, maar
Toch ook niet? Een 5/10 wordt normaal gesproken beschouwd als onvoldoende.
Apart dat je op Mume trouwens zelf mag weten wat een classificatie je aan een cijfer hangt (meestal staat dat op sites erbij, een soort lijstje als Maartenn).
Dan nog zullen verschillende mensen iets anders verstaan onder "goed" of "dieptriest" of "uitmuntend" of...

1.Alles slecht.
2.Bijna alles slecht, op misschien 1 of 2 tracks na.
3.Toch wel wat meer vettere tracks dan 1 of 2.
4.Klein lijstje met goede tracks.
5.Net iets minder dan de helt wel ok.
6.Ongeveer de helt best ok tot vet.
7.Net iets meer dan de helt vet.
8.Best vet
9.Heel erg vet, maar toch nog net wat kleine dingetjes, die net niet classic zijn.
10.Alles zeer en zeer goed, oftewel beter kan eigenlijk niet.

Daar komt ook nog bij dat het totale album ook vet moet zijn, en het beste voorbeeld hiervan is dat je bijvoorbeeld een CD kunt maken met allemaal classic nummers, maar als ze niet bij elkaar passen, brengt het punt ook naar beneden.

+

Het kan ook zo zijn dat de hele CD vol slechte muziek staat maar er gewoon 1 super vette dikke classic track op staat, dan zou ik het misschien geen 2 geven maar misschien een 3.

Ik zie het zo:
1 to en met 4 is slecht.
5 tot en met 7 is goed.
8 tot en met 10 is best wel vet.

Sterren zijn niet hetzelfde als schoolcijfers...

Lukk0
Inderdaad, bij schoolcijfers hoef je vaak niet eens alles verkeerd in te vullen om een één te halen...

Ik zie het gewoon als hetzelfde, 3 sterren is een 6 enz. We zijn toch niet op school maar op musicmeter

Gast
geplaatst: vandaag om 11:00 uur

geplaatst: vandaag om 11:00 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.